Skip to main content

Goedemiddag,

Gisteren heb ik de nieuwe 4k-ontvanger (Arris VIP5202) aangesloten en hij lijkt perfect te werken. Een enorm verschil met alle problemen die ik had met de HMB2260.

Echter, de nieuwe ontvanger blijkt helaas een hoog piepgeluid te maken, waar ik serieus héél naar van word… 😞😞 Waarschijnlijk zullen veel mensen het niet horen/er geen last van hebben, maar voor mij is dit echt geen doen. Ik krijg er fysieke klachten van, zoals misselijk, hoofdpijn e.d.

@Kpn: hopelijk kunnen we tot een goede oplossing komen, bij voorbaat dank.

 

Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt

Hoi @jjudy . Welkom op het forum.

Erg vervelend dat je die hoge toon aldoor hoort. Dat lijkt me inderdaad geen fijne ervaring.

Nu vraag ik mij af: Ben jij érg gevoelig voor geluid? Of denk je dat het aan deze specifieke tuner ligt? 


Hallo @Erwin_ , bedankt voor je reactie. Ik ben niet extreem gevoelig voor geluid, maar heb wel een goed gehoor. 🙂 Bij mijn eerdere ontvangers (HMB2260) heb ik dit probleem nooit gehad en ook niet met andere apparaten in mijn huis of op mijn werk. Het is dus beslist niet zo dat ik vrijwel “niets” kan hebben. Ik begon bij deze nieuwe ontvanger in eerste instantie aan mezelf te twijfelen, maar ontdekte op dit forum dat er dus meer mensen zijn die dit probleem ervaren met specifiek die Arris VIP5202 4k-ontvanger.
Ik vraag me af of zoiets in de fabriek niet wordt getest en of een product niet aan specifieke eisen qua geluid moet voldoen?
Ik hoop in ieder geval dat er andere opties zijn… Het lijkt me dat omruilen voor een andere Arris VIP5202 4k-ontvanger geen zin zal hebben...


Ik spreek hier af en toe mensen en die zijn overgevoelig voor veel apparaten. Als ik jouw verhaal lees, krijg ik niet die indruk en daarom zie ik nog wel iets in een omruil.

Er is ook geen alternatief voor de 4k ontvanger. We hebben alleen dit type.

Maak je ook gebruik van het 4k pakket?


Hoi @Erwin_, inderdaad ben ik niet overgevoelig voor apparaten, gelukkig ook niet voor straling van zendmasten en dat soort dingen.

Ik ben sinds 22 juni jl. overgegaan naar zo’n 4k-pakket.


Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven als je dat gedaan hebt?


Heb ik gedaan, @Erwin_ 

Hoop dat het zo voldoende is, anders hoor ik het graag.


@jjudy Dit is voldoende :-)

Ik heb een verzoek gestuurd naar mijn logistieke collega's om jouw huidige 4k tuner om te ruilen. We zullen even moeten afwachten wat zij hiermee gaan doen.

Mocht je in de loop van volgende week geen SMS over de omruil hebben gehad, laat het hier even weten. 


Fijn, ik wacht het af! Hartelijk dank voor je hulp, @Erwin_ !


@jjudy : Heb je al een nieuwe tuner in huis?


Bedankt dat je ernaar vraagt, @Erwin_ .

Ik heb de ontvanger woensdag ontvangen. Helaas heeft deze hetzelfde geluid als de vorige… 😞 Heb nu steeds de stekker eruit en kijk dvd's, want dit gaat hem voor mij echt niet worden.

Ik zit wel met de handen in het haar, want zijn er nog alternatieven? Mijn tv is helaas niet geschikt als smart tv. Dat was nog een optie die ik kon bedenken.

Hopelijk heb jij nog suggesties!


Er is maar één 4k tuner in omloop.  Je kunt overwegen om te downgraden en het 4k pakket op te zeggen.

Dan kan ik proberen om een HD tuner op te sturen. 


Hmm, ik denk er even over na, kom er z.s.m. op terug, @Erwin_ 

Met die eerdere ontvangers (HMB2260) heb ik steeds veel gedoe gehad… (software-updates niet goed downloaden en de laatste startte continu automatisch opnieuw op)


Die problemen zijn vast op te lossen. Het enige merkbare is dat de HD tuners langzamer zappen/reageren. (en het 4k verschil uiteraard)


Op welke resolutie staat de ontvanger ingesteld; met een 4k-pakket is UHD@50Hz de beste instelling, maar wellicht werkt bij jou UHD@60Hz beter?


Goeie tip @Henk2304 . Misschien maakt dat nog een verschil.


@jjudy 

ik ken dat hoge piep toon ook vaak van de elektronische voedingen

een vraag

1- hoor je deze toon bij de uitgeschakelde tv ontvanger ook ? (met adapter in het stopcontact)

2- hoor je dit geluid alleen bij het tv kijken ?

is het het 2e geval

kunt je eens proberen bij geluid instelling van de tv ontvanger van dolby op stereo te zetten


Bedankt voor de tip, @Henk2304! De resolutie staat op automatisch. Ik heb een paar verschillende resoluties uitgeprobeerd, maar het geluid blijft. Het is echt de ontvanger die het geluid maakt; ik hoor het ook als de tv uit staat en de ontvanger standby.


Bedankt voor het meedenken, @peter-keetfm! Als de ontvanger standby staat (dus met adapter in het stopcontact) hoor ik het geluid inderdaad ook. Je tip mbt de geluidsinstelling heb ik even uitgeprobeerd. Hij stond al op stereo; heb nog even wat geswitcht, maar dat heeft helaas geen effect... 


Bedankt voor de tip, @Henk2304! De resolutie staat op automatisch. Ik heb een paar verschillende resoluties uitgeprobeerd, maar het geluid blijft. Het is echt de ontvanger die het geluid maakt; ik hoor het ook als de tv uit staat en de ontvanger standby.

Ik weet de oorzaak 

Ik gebruik voor de slaapkamer een andere voeding met verloopje

Deze voeding maakt de hoge piep hier ook

Zie deze foto van de voedings adapter van het 4k kastje maakt inderdaad de hoge toon 

Sommige mensen zijn heel gevoelig voor dit geluid waaronder ik zelf 

 


Ze komen inderdaad overeen zo te zien, @peter-keetfm. Bedankt voor je snelle reactie.
@Erwin_, zijn er bij jullie misschien nog mogelijkheden voor een andere voeding?
Anders zal ik kijken of ik het zelf kan oplossen zoals peter-keetfm heeft gedaan. 😬

 

 


@jjudy

Probeer eens de adapter andersom in het stopcontact

Fase en nul andersom

Dan is de toon minder 

Bij mij in iedergeval

Raar maar waar 

 

 


@jjudy

Al geprobeerd?

Ik merk dat de fluittoon minder wordt als je de adapter omdraait

Ik heb het dan zonder ontvanger geprobeerd

Maar is het proberen waard

Na mijn mening mag het helemaal niks uit maken 

Maar hoor echt een verschil in de hoge toon 


Heb het geprobeerd, @peter-keetfm. Bedankt voor de tip. 
Het lijkt er toch op dat het de tv-ontvanger is; die geeft echt een druk op mijn oren.

@Erwin_ , ik denk dat ik dan toch maar terug ga naar een HD-tuner. Voelt helaas wel als terug bij af… 🙁 Maar dit gaat hem niet worden, vrees ik.


Heb het geprobeerd, @peter-keetfm. Bedankt voor de tip. 
Het lijkt er toch op dat het de tv-ontvanger is; die geeft echt een druk op mijn oren.

@Erwin_ , ik denk dat ik dan toch maar terug ga naar een HD-tuner. Voelt helaas wel als terug bij af… 🙁 Maar dit gaat hem niet worden, vrees ik.

Wel jammer

Wel ongelofelijk wat een lawaai die vip 5202 maakt 

Ik heb even mijn oor er op gehad wat een fluittoon

Nog erger als de adapter 

Als deze aan is 

Ik heb hem dan achter de tv hangen hoor ik het gelukkig niet 

@jjudy wanneer heb je er het ergste last van 

Als de tv uit is? 

Ik hoor het bij mij niet als de VIP5202 uit staat in spaar modus 

Alleen heb je dan een nadeel als je de tv ontvanger aan zet een halve minuut moet wachten 

 

 


Jammer. Ik had bij het lezen van de laatste berichtjes goede hoop dat de oorzaak gevonden was. 

@jjudy Je kunt proberen om, zelf, via MijnKPN je abonnement om te zetten. 4k eraf (en wellicht heb je nog andere wensen). 

Ik denk dat hier niet automatisch een nieuwe tuner uit voortvloeit maar zodra die order is afgerond heb ik wel de optie om handmatig een tuner om te ruilen.