Skip to main content

Hallo,

 

Ik heb sinds een tijdje een KPN iTV set-top-box thuis. Deze is via HDMI verbonden met een ‘domme’ tv. Ik had al Home assistant draaien op een RPI. Nu wil ik mijn HA in kunnen stellen zodat ik de tv kan bedienen vanuit een dashboard. Ik heb de Android TV remote integration geïnstalleerd en ik heb ook de afstandsbediening toegevoegd. Dit werkt allemaal. Ik kan ook de STB aan en uit zetten door de entiteit te schakelen. Ook de pijltoetsen via de HA dashboard werken. Alleen werken een aantal knoppen niet als ik die in probeer te stellen.

Ik krijg het niet voor elkaar om de volgende werkend te krijgen: volume+, volume- en TV power. Normaal zou je hier de KEYCODES VOLUME_UP, VOLUME_DOWN en TV_POWER voor gebruiken. Deze werken helaas niet.

Is hier iemand die mij hier verder mee kan helpen? Als er meer informatie nodig is hoor ik het ook graag. Ik weet niet hoe ik het aan de praat kan krijgen.

@MelissaGe 

 

Bedoel je dat je de DIW7022 (KPN tv+ decoder) hebt met het KPN tv+ abonnement? 

 

Wat is:

RPI

HA

Andorid tv remote intergration?? (was is dat en wat bedoel je daarmee?

Ik heb geen idee wat je bedoelt.

Je verhaal is helaas ook niet echt duidelijk voor mij.

 

Als de DIW7022 met de HDMI kabel met de tv is verbonden, dan werkt toch alles?

Je kan de afstandsbediening koppelen met de tv, zie ook hier. 

 


@joop2011 

 

Bedankt voor de reactie. Dat klopt. Ik heb de DIW7022 met KPN tv+ abonnement.

Ik heb Home Assistant (HA) (een besturingssysteem) draaien op een Raspberry PI (RPI).

Het gaat dan ook niet om de standaard afstandsbediening. Als deze termen u niet bekend voorkomen dat denk ik dat u me niet verder kan helpen. Ik wil namelijk mijn telefoon als afstandsbediening gebruiken, maar niet met de standaard Android TV remote app.

 

 

 


Rasberry PI ken ik wel (heb ze zelfs verkocht)

Waarom zouden deze termen onbekend zijn? (beetje kleinerend hoor). 

Alleen de afkorting had ik nog nooit gezien. (met een toetsenbord geef ik persoonlijk altijd de voorkeur aan complete woorden).😉

 

Ik denk dat deze niet in combinatie van de DIW7022 werken.

De afstandsbediening van de DIW7022 werkt via Bleutooth en wordt gekoppeld op de DIW7022

Via het ir deel kan je o.a. een tv instellen. (geluid, aan / uit en source).

 


Geluid moet op de tv zelf bedient worden. De tv ontvanger doet niets met geluid. Die stuurt het volume altijd op 100% naar de tv. De tv zelf doet dan de regeling. Daarom koppelt u de witte afstandsbediening van KPN ook aan de TV. Om hem aan en uit te kunnen zetten. Maar ook om het volume te regelen. Dus wat u wilt kan niet.


@Nick83@joop2011 

 

Zo had ik er nog niet over nagedacht. Omdat alle andere functies wel werkte dacht ik dat het ergens anders aan lag. Maar dan gaat het niet lukken inderdaad.

Bedankt voor de reacties.


@MelissaGe Misschien heb je hier iets aan:

(ik heb mijn menu op Engels staan)

 

  • Settings (tandwiel) > Device (general device settings) > Remotes & accessories > KPN afstandsbediening > Control TV via KPN remote control
  • Daar staan settings, bijvoorbeeld: OFF: control the volume of the TV+ box with our remote
  • In tegenstelling tot AUTO → TV+ box op 100%, en volume regelen met de afstandsbediening van je TV.
  • Ik heb het voor je geprobeerd, de vol+/vol-/mute werken dan wel

 

  • Één van mijn TV’s (een wat oudere Philips Smart TV) gaat geautomatiseerd tegelijk aan en uit met de KPN TV+ box. Als ik het goed heb gaan er dan wat signalen over de HDMI-kabel. (Zo kan ik met de pijltjestoetsen van de TV afstandsbediening ook door het menu van de KPN TV+ box navigeren) Philips noemt het “EasyLink HDMI”, de industrie standaard heet “HDMI-CEC”. 
  • Ik heb het geprobeerd, als ik met de Android integratie de TV+ box aan- of uit zet gaat de TV netjes mee

 

Tip: ik zie dat in Feature requests dit soort onderwerpen ook aan bod komen en toegelicht worden.


Ik weet niet of de “KPN iTV set-top-box” van de vragensteller die instellingen ook heeft?

Bij de TV+ Box wél inderdaad. Je ziet na die instellingen ook dat bedienen van het geluid op de KPN afstandsbediening geen rood lampje meer geeft (bediening televisie) maar een groen lampje (bediening TV+ Box).

Nederlandse instellingen, TV+ Box:

 

TV+ Box instellingen » Apparaat » Afstandsbedieningen en accessoires » KPN afstandsbediening L8 » Bedien je tv met de KPN afstandsbediening

 

Het lijkt trouwens dat het antwoord op Kan HDMI CEC op TV+ ook volume van tv regelen, dus zonder infrarood? “nee” is.


@Arjan van B  Gooi ik otvangers door elkaar? (Levert KPN nog meer ontvangers die met Android TV werken?) Sorry 🙄

Misschien kan @MelissaGe de ontvanger omruilen!

 

Op het forum schreef jij hoe HDMI-CEC in de TV+ aanzet:

Lijkt me ookinteressant voor @MelissaGe 

 

 

Arjan van B schreef:

MRC118 schreef:

via Samaung afstandsbediening op TV het geluid aanpassen En NIET meer de Kanalen.

HDMI CEC” al geprobeerd?

  • Aangenomen dat je nu een KPN TV+ Box hebt: instellingen, Apparaatinstellingen, Apparaat » Apparaatvoorkeuren » Weergave en geluid » HDMI CEC » CEC activeren (toestaan dat de TV en KPN TV+ Box elkaar bedienen).
  • In je Samsung televisie heet het waarschijnlijk Anynet+, en dat moet je misschien ook eenmalig aanzetten.

“automatic start”. en “automatic standby”  moet je daar aanzetten zie ik nu!

 

HDMI-CEC lijkt me trouwens niet helemaal 1-richtings verkeer, als de TV+ ontvanger de TV in- en uit stand-by kan zetten. Maar volue can de TV+ met de afstandsbediening van de TV heb ik nergens gezien.

 


@Arjan van B  Gooi ik otvangers door elkaar? (Levert KPN nog meer ontvangers die met Android TV werken?) Sorry 🙄

Nee, je had toch gelijk, want:

Ik heb de DIW7022 met KPN tv+ abonnement.