Skip to main content

In deze kennisbank zie ik de mogelijkheden om Bluetooth apparatuur aan te sluiten op TV+

Weet iemand of het ook mogelijk is om Bluetooth hoorapparaten aan te sluiten op TV+ ?
Meestal zijn die voorzien van LE Bluetooth voor de bediening en “normale” Bluetooth voor de geluidsoverdracht.

Iemand vroeg me dat met de gerichte vraag of je na koppeling dan alleen geluid hoort via het hoorapparaat of dat je parallel daaraan ook nog steeds geluid hebt via de tv. Ik vermoed dat het een of of verhaal is en niet en en.

Zijn er mensen met ervaring op dit gebied hier actief op het forum?

Hoi @Roy74 ,

Volgens mij werkt dat gewoon via de Toslink (optical) uitgang. (Zie foto onderin) 

In dit topic is deze vraag eerder behandeld voor een oudere ontvanger:

 

 

Uit dat topic : 

Sinds kort heb ik hoortoestellen die dmv bluetooth en een tv adapter communiceren met mijn tv. De tv adapter moet daarvoor worden aangesloten op de tv ontvanger van Telfort middels een digitale audiokabel.

 

Ik vraag @JanD nog hierbij of hij het misschien al heeft uitgetest. 

 

O ja, het is dan of of. En niet en en…….  

 

Foto achterzijde ontvanger, met rechts de optical-uitgang. 

 


Dank je @Noordzee 

Best apart dat zoiets niet en en te regelen is. Degene die het vroeg heeft een partner die dan ineens geen geluid meer heeft via de tv. Dat daar nog niets op gevonden is.


Hallo @Noordzee ik heb geen ervaring met Bluetooth hoorapparaten. Ik heb sinds korte tijd nieuwe, maar vond de meerprijs voor Bluetooth hierin niet waard.

 


Hi @Roy74! Ik kan het ook niet testen in de praktijk (geen gehoorapparaat nog hier), maar zie in dit topic wel dat een klant TV+ met een gehoorapparaat heeft verbonden en ook geluid via de TV hoort. 

Daar is ook een smart transmitter in het spel, dus het fijne qua wat tegelijkertijd kan hangt erg af van de extra apparatuur eromheen. Hier kan je een aantal van die transmitters vinden. 
Kanttekening is wel dat de geluidsvertraging niet apart ingesteld kan worden, dus dat kan nog wel wat problemen opleveren. 

Zonder dat soort transmitters lijkt het helaas niet mogelijk te zijn om het geluid via zowel het gehoorapparaat als de TV te laten lopen. 😕


Hey @Sanne_M inderdaad lijkt in dat topic iemand geluid via tv en via een transmitter gelijktijdig te hebben. Ik had even de hoop dat zoiets eenvoudig via Bluetooth zou kunnen maar ik vermoed dat zoiets technisch niet kan. Althans niet gelijktijdig.

Ik zal eens polsen of die persoon in kwestie budget heeft voor een transmitter want dat lijkt de route te zijn voor gelijktijdig geluid. Als ik snel lees op de link die je gaf is het ook nog eens erg merkafhankelijk welke transmitter nodig is. Geen idee om welk merk het gaat maar het lijkt een gesloten markt zonder echte standaarden. Gelukkig heb ik mijn gehoor nog 😅. Overigens is via de de televisie vaak ook vertraging in te regelen voor de optische poort.

Ik denk dat in deze het heel belangrijk is om alle betrokken apparatuur in kaart te brengen en dan naar een speciaalzaak om wensen tegen de mogelijkheden per merk af te zetten. Dit om problemen en teleurstelling te voorkomen. Ik ga dat zo terugmelden. Ik weet nu in ieder geval dat de route via Bluetooth een doodlopende weg is. Bedankt en ook @JanD en @Noordzee voor de reacties.