Skip to main content

Horizontale gids in smart TV app

• March 10, 2026
  • 4 reacties
  • 24 keer bekeken

Hallo community, 

Alweer even terug bij KPN, de verbinding is goed en stabiel! 

Maar dan het volgende, sinds kort hebben wij een kekke tv gekocht, een LG OLED, puik ding en aangezien we het strak aan de muur hebben opgehangen is er vanwege het uiterlijk geen ruimte meer voor de TV+ box, van wat ik begrepen heb is de app op de tv gebruiken ook het beste wat betreft beeldkwaliteit.

Maar goed, die app is een achteruitgang gebleken wat betreft functionaliteit van de tv gids vergeleken met de box, wat een onoverzichtelijke brei is dit, je scrolt je een bult voor je ergens bij de zenders bent die wat verder onderaan de lijst staan, ook wanneer je naar wat later door wil klikken ben je even bezig.

Ik dacht eerst dat het bij ons aan de instellingen lag, maar er is in de app niet veel aan te passen, na wat lezen hier op het forum blijkt dat het zo hoort te zijn en dat de eerste klachten hierover al een jaar of twee zijn gekomen na een update waarbij de 'verticale gids’ verdwenen is voor de tv app?! 

Waarom duurt het zo lang om een simpele optie terug toe te voegen waarbij je zelf kan kiezen hoe je de tv gids wil bekijken, verticaal of met afbeeldingen?

Ook een 'popup blokje' waarbij je zelf een nummer van een kanaal in kan voeren om er direct naartoe te zappen zou fijn zijn, de nieuwste afstandsbediening van LG heeft geen cijfertjes meer, je kan wel een 'pop up' gebruiken om een kanaal te kiezen, maar die is dan voor de tuner van de tv zelf?

De KPN app op tv is nu zo'n beetje de zwakste schakel hier in thuis bij het kijken van tv?

(Ik weet het 'champagneproblemen'… 😅)

En ja ik heb al gezien dat je via de telefoon ook de tv zou kunnen bedienen, daar kan je wel iets van de 'verticale gids’ terugvinden en dan gebruiken voor de tv, maar dat is best omslachtig en het laden van de kanalen duurt dan best lang vergeleken met het simpel omhoog klikken van de zenders via de afstandsbediening, want dit werkt weer wel.) 

Mis ik toch ergens een instelling, iemand tips of trucs?

Alvast bedankt! 

4 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 10, 2026

Hallo ​@Pieter Cornelis ,

Mijn advies is om te werken met favoriete zenders. Dan kun je alle zenders waar je echt nooit naar kijkt skippen en dan is de lijst een stuk overzichtelijker. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 10, 2026

geen ruimte meer voor de TV+ box, 

Het TV+ boxje is héél klein; kun je met klittenband achter de tv plakken indien nodig. 

van wat ik begrepen heb is de app op de tv gebruiken ook het beste wat betreft beeldkwaliteit.

Tevens geeft het boxje BETER beeld dan de tv app. Via het boxje heb je hogere streams. Op de meest gekeken zenders 14,2 Mb/s. Via de app is dat 6,2 Mb/s. De enige uitzondering zijn de streams van ESPN. Die zijn wel dezelfde kwaltiteit als het boxje.

die app is een achteruitgang gebleken wat betreft functionaliteit van de tv gids

Klopt. Al die plaatjes….
Tevens heb je via de TV+ box het voordeel dat bij programmeren van een serie ook volgende seizoenen meegenomen wordt. Dat is zelfs met de nieuwe app (nog niet op LG dus) mogelijk.

Op LG (WebOS) en Samsung (Tizen) is nog de OUDE app uit 2020 beschikbaar. De nieuwe voor die besturingssystemen is nog in ontwikkeling. Op dit moment alleen Tizen, die wordt hopelijk (!) nog dit jaar verwacht na uitstel van (nu) 8 maanden. 

Op een LG (WebOS) komt mijns inziens niet voor Q3 2027 de nieuwe app met de gids als in de TV+ ontvanger.

Tip: je kunt de gids in de laptop gebruiken. Die is wel gewoon met regels. Ook de mobiele app voor smartphone/tablet vind ik al overzichtelijker dan die OUDE in m'n tv. Hier Samsung.

…..

Je quote even ingekort…

Bedankt voor je antwoord, het TV Plus kastje is ook niet groot vergeleken met 'vroeger' zeg, maar dat achter de tv plakken plakken is geen optie, de tv hangt als een schilderij aan de muur, heeft wel een uitsparing achter in de tv, maar de tv is over het hele apparaat een 27 mm dik/diep. (Misschien dat die Next Mini van Ziggo er net in zou passen, maar dat werd weer afgeraden vanwege warmte ontwikkeling, plus dat we ook niet snel meer zullen terug overstappen naar Ziggo. ) 

Dat van de app gebruiken had ik via AI van Google, die stelde dat de processor van de tv (LG OLED G5-2025) meer dan snel genoeg is voor de app en dat de HDMI aansluiting dan weer wat verlies zou geven met overdracht, conclusie was dat de app het beste zou zijn.

Voor het esthetische hebben we de TV+ box nu niet in gebruik, de tv hangt los en wat hoger van de meubel, de meubel gaat nog wel vervangen worden voor wat anders waardoor de kabels beter weggewerkt kunnen worden. (Nu is het eigenlijk alleen nog de voedingskabel die in zicht hangt, ook dat is weg te werken met een gootje, maar dan pas nadat we een nieuwe kast, meubel, dressoir hebben staan/hangen.)

Het beeld is ook verder prima! De tv werkt supersnel, Wifi is in orde, dus eigenlijk is het alleen wat geklaag over de functionaliteit van de app zelf…

Maar jij stelt, en zal het vast ook weten want je begint met snelheden te strooien, dat straks met het kastje ook aangesloten dat het beeld nog wat beter zou zijn dan nu? (Ik merk het wel met de wat minder bekeken zenders bij ons in het pakket, gezien de laatste ontwikkelingen even Euro News gekeken en ook CNN, CNN had duidelijk een strakker beeld, geen idee over hoe of wat waardoor dit komt, want ik ben een semi digitale leek.) 

Ik had ook al gelezen over dat het TV kastje prima achter een deurtje zou kunnen van een dressoir want bluetooth verbinding en alleen het geluid via de tv gaat met infra rood, dus straks ga ik het sowieso wel proberen, net als dat ik de Chromecast er ook weer aan ga hangen om te kijken of dat nog wat gebruiksgemak oplevert vergeleken met WebOS.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 10, 2026

Tja AI. Dat het via HDMI slechter is is natuurlijk volslagen onzin. Er kan al 8K via HDMI…..

Dat van de app gebruiken had ik via AI van Google, die stelde dat de processor van de tv (LG OLED G5-2025) meer dan snel genoeg is voor de app en dat de HDMI aansluiting dan weer wat verlies zou geven met overdracht, conclusie was dat de app het beste zou zijn.

Alle zenders zijn beter via het kastje. De meest gebruikte zenders (1 t/m 11, 19, 51) hebben een veel hogere bitstream via het kastje. Ik zie het verschil al op m'n 43” LED. Ik neem aan dat je LG groter is. En ook nog eens OLED. De overige hebben ook iets meer bitjes per seconde via het kastje. ESPN is dus een uitzondering. Die is ook via de app van zéér hoge kwaliteit. Met progressief beeld in combinatie met 14,2 Mb/s.

Je kunt ook de DIW7022 in het kastje onder je tv plaatsen en dan via een nette kabelstrip de hdmi kabel naar de tv. De witte kpn afstandsbediening bedient de DIW7022 via bluetooth dus die kan uit het zicht!

Nadeel van een tv zo strak tegen de muur vind ik dat je niet meer bij de aansluitingen kunt als ie eenmaal hangt. Zelfs als die aan de “zijkant” zitten. Toen ik nog bij mensen thuis kwam weigerde ik dan gewoon de gewenste werkzaamheden uit te voeren.
Verder kun je 'm niet naar een iets andere kijk positie draaien. 
Geef mij dan maar minstens een draagbeugel waar de tv aan hangt. (Dan kan zo'n boxje er ook nog achter).

Denk er wel aan dat je de horizon, meestal het midden van het beeld, ook op ooghoogte hangt. Dat kijkt het prettigst.

Maar hoe je 'm monteert en de mogelijkheden daarbij (wel / geen kastje nog achter de tv bijvoorbeeld) is aan jou. Qua hoogte zou ik wel de horizon aanhouden.

Was laatst bij kennis waar de tv hoger dan dat hing en had pijn in m'n nek van het iets omhoog kijken gedurende een hele film. Laat staan een kijkavond.

Ik zou, als je de app in de LG gaat gebruiken, programma's programmeren via de app in je telefoon. Die heb je tenslotte lekker in je hand. Zelf gebruik ik ook regelmatig de gids op de laptop daarvoor. https://tv.kpn.com/tv-gids