Skip to main content

Mogelijke storing afstandsbediening

We ontvangen steeds meer meldingen van een verbrekende verbinding tussen de KPN TV+ Box en de afstandsbediening.

Wat merk je bij deze storing?

Als je de TV+ Box probeert aan te zetten met de afstandsbediening, lukt dit niet.

Update 19 december 2024

Achter de schermen hebben we uitgebreid onderzoek gedaan naar deze verbrekende verbindingen. Ook met hulp van onze verschillende leveranciers en ontwikkelaars. Maar, we hebben geen oorzaak gevonden binnen onze apparatuur. 

Dit wil dan niet zeggen dat er geen issue kan zijn, getuige ook jullie meldingen. Maar het uitblijven van grootschalige meldingen ondersteunt wel dat er geen algemeen probleem is. Meest waarschijnlijke oorzaak zit hem dan toch in omgevingsfactoren. Bluetooth en wifi lijkt geen ideale combinatie om dicht bij elkaar in de buurt in gebruik te hebben. Met nadruk op lijkt, want we kunnen hier ook geen definitief bewijs voor vinden in alle tests die we gedaan hebben. 

Betekent dat we verder onderzoek nu stopzetten, en dit topic dus ook sluiten.

Voor degenen van jullie die nog problemen ervaren: het enige dat we kunnen doen is jullie adviseren om je afstandsbediening te resetten en volledig vers te koppelen

Fabrieksreset afstandsbediening

1. Druk 5 seconden tegelijk op de 🔴 en 🔵 knop bovenaan de afstandsbediening.
  2. Het LED-lampje brandt nu rood. Druk vervolgens op de OK knop.
  3. De rode en groene lampjes knipperen 2 keer. De afstandsbediening is gereset.
  4. Doorloop de instructies op het beeldscherm.

De reset zet de afstandsbediening terug naar de fabrieksinstelling. Je moet hem dan opnieuw koppelen met de TV+ Box én opnieuw afstemmen op je tv. 

Om het onderzoek naar de verbindingsproblemen verder te verbeteren, hebben we meer informatie nodig.
Jij kunt ons helpen door een paar vragen zo gedetailleerd mogelijk te beantwoorden. Jouw input is van groot belang voor ons, zodat we het probleem sneller en beter kunnen oplossen.

Zou je zo vriendelijk willen zijn om de onderstaande vragen in te vullen? Hoe uitgebreider je antwoord, hoe beter we het probleem kunnen begrijpen en aanpakken.

Helpen bij het onderzoek

1. Hoe is de TV+ Box aangesloten?

• Bekabeld met de wifi-optie AAN.
    • Bekabeld met de wifi-optie UIT.
    • Via wifi.
  2. Welke versie van de KPN TV+ firmware draait op je TV+ Box?
    Te vinden via Instellingen (tandwieltje in de bovenbalk) -> Informatie.

3. Welke afstandsbediening en versie is gekoppeld?
    Te vinden in hetzelfde menu als hierboven.

4. Wanneer valt de verbinding weg?

• Tijdens het TV kijken?
      • Verschijnt er een melding op het scherm?
      • Wat doen de lampjes op de afstandsbediening? (kijk daarbij naar de kleur en of ze knipperen of constant branden)
    • Wanneer de TV+ Box in Stand-By staat (of uit Stand-By komt)?
      • Kun je de TV+ Box aanzetten met de afstandsbediening of gebruik je de knop bovenop?
      • Wat doen de lampjes op de afstandsbediening in dit geval? (kijk daarbij naar de kleur en of ze knipperen of constant branden)
  5. Hoe koppel je de afstandsbediening opnieuw?

• Welke stappen voer je uit om de afstandsbediening weer werkend te krijgen?
    • Wat doen de lampjes op de afstandsbediening tijdens het opnieuw koppelen? (kijk daarbij naar de kleur en of ze knipperen of constant branden)
  6. Na opnieuw koppelen:

• Is er verandering in de eerder gevraagde versie van de afstandsbediening?
  7. Als de verbinding weer verbroken wordt:

• Wanneer gebeurt dat?
    • Hoe lang had de afstandsbediening verbinding voor deze de verbinding weer verliest?
    • Zijn er bijzondere omstandigheden, zoals het laatst gebruikte kanaal (tv/radio/streamingsdienst) of andere opvallende details?

Wat kan je nu doen?

Je kunt de TV+ Box aanzetten met de knop bovenop het apparaat. Je krijgt dan het startscherm te zien. Kun je nu de afstandsbediening weer gebruiken? Mooi! Werkt het nog niet? Volg dan de stappen hieronder:

1. Maak de TV+ Box spanningsloos door de stekker aan de achterzijde van het apparaat eruit te halen en er weer in te steken.
  2. Koppel de afstandsbediening opnieuw door de knoppen 7 en 9 tegelijkertijd ingedrukt te houden. Dit is de normale koppelprocedure.

Alvast bedankt!

We begrijpen dat dit issue vervelend kan zijn en waarderen je hulp enorm. Hoe meer informatie we ontvangen, hoe sneller we gericht kunnen werken aan een oplossing. Alle input is welkom!

Ik erger me dood, alles is aangesloten zoals het moet( een kpn monteur) volle batterijen in de afstandsbediening en elke keer als ik wil zappen is de verbinding verbroken van de afstandsbediening..weer koppelen..2 minuten later weer verbroken, ander kanaal eerst weer koppelen.. allemaal begonnen na een " geweldige update" ik lees hier dat er een storing is. Duurt deze storing nu al een week? Met alle respect bij ziggo had ik dit nooit. Net als het tv kastje wat willekeurig afsluit en weer opstart, ook zoiets wat niet opgelost kan worden. Los het nu eens snel.op kpn, er zijn diverse andere providers. Als dit blijft doorgaan ga ik zeker rondkijken 

Het probleem speelt inderdaad al een paar dagen ​@Har1964. We willen dit uiteraard graag snel oplossen. Heb je de vragen ook gelezen in het openingsbericht? Alle info is welkom en draagt bij aan de oplossing. 

Bedankt voor de duidelijke feedback ​@Jofluweel! Ik stuur je even een PB omdat onze technische collega's dit graag verder uit willen zoeken!

Goedemorgen ​@Har1964,

Op basis van je omschrijving zou ik zeggen dat dit niet onder deze verstoring valt, maar dat er iets anders aan de hand is. Het is namelijk niet zo dat iedereen dit issue heeft.

Snel oplossen doen we graag, maar daarvoor moeten we eerst weten wat er aan de hand is en hiervoor hebben we wel meer gegevens nodig. Zoals ​@Jan van KPN al aangeeft de vraag of je de vragen uit het openingsbericht zou kunnen beantwoorden om op die manier bij te dragen aan de snelle oplossing.

En met meer details kunnen we ook kijken of het wel/niet de verstoring is waar je op dit moment hinder van ondervindt. Mocht het niet zo zijn, dan kunnen we sneller naar een andere oplossing zoeken. Daarmee ben je per slot van rekening ook weer sneller geholpen.

Alvast bedankt.

Hoe is de TV+ Box aangesloten?

-Bekabeld met wifi aan

Welke versie van de KPN TV+ firmware draait op je TV+ Box?

-0.31.10.

Welke afstandsbediening en versie is gekoppeld?

-0265.05.02

Wanneer valt de verbinding weg?

Dit kan zowel tijdens het tv kijken als wanneer deze in standby gestaan heeft. Geen melding, de afstandsbediening doet het dan gewoon niet meer op de box. Wel het geluidssysteem, wat via de tv loopt. Lampje op de afstandsbediening knippert blauw.

Welke stappen voer je uit om de afstandsbediening weer werkend te krijgen?

Knop bovenop de decoder 7 seconden ingedrukt houden. Hij koppelt dan weer automatisch

Na opnieuw koppelen:

Is er geen versieverschil. 

Had al de tv box terug fabriek gezet en ook met een nieuw ab getest. Allemaal het zelfde en het is tenekrommend.

@Theo tvprobleem Dank voor je uitgebreide terugkoppeling! We geven het door!

• Bekabeld met de wifi-optie AAN
    0.31.10
    0265.05.02
    • Tijdens het TV kijken?
      • Verschijnt er een melding op het scherm? ( Nee )
      • Wat doen de lampjes op de afstandsbediening? (knippert blauw.)
      • Kun je de TV+ Box aanzetten met de afstandsbediening  (Nee )
      • Wat doen de lampjes op de afstandsbediening in dit geval? (kijk daarbij naar de kleur en of ze knipperen of constant branden)  (blauw. )
    • Welke stappen voer je uit om de afstandsbediening weer werkend te krijgen?  
    • 5 seconden op de knop van de ontvanger gedrukt
    • daarna de instructies op het scherm gevolgd, knop 7 en 9 van de AB. Indrukken
    • Tot je op het scherm ziet staan  ontvanger gekoppeld.
    • Koppel nu je TV met de AB. Zie de handleiding voor uitleg.
    • Wat doen de lampjes op de afstandsbediening tijdens het opnieuw koppelen? (kijk daarbij naar de kleur en of ze knipperen of constant branden) Geen idee, zal er volgende keer op letten.
  6. Na opnieuw koppelen:
    • Is er verandering in de eerder gevraagde versie van de afstandsbediening?  (Nee)
    • Wanneer gebeurt dat? 
      Meerderen keren op een avond, soms maar één keer per dag.
    • Hoe lang had de afstandsbediening verbinding voor deze de verbinding weer verliest? ( Dat is verschillend. )
    • Zijn er bijzondere omstandigheden, zoals het laatst gebruikte kanaal (tv/radio/streamingsdienst) of andere opvallende details?  ( Nee )

Mijn afstand bediening reageert ook heel slecht. 

Nieuwe batterij  erin gezet, blijft haperen. 

Ligt dit  bij kpn in hun systeem misschien??

Bij mij reageert de afstandsbediening niet zonder melding ondanks nieuwe batterij 

Hoi ​@Latif, ik begrijp dat jouw afstandsbediening ook regelmatig de verbinding verliest met de TV+ Box? Zou je dan de vragen uit het startbericht dan allemaal willen beantwoorden? Dan kunnen we dit meenemenen. 

Goedemiddag ​@Latif ,

Dat klinkt niet fijn ook. Zou je kunnen kijken welke firmware versie er nu op de afstandsbediening staat? (en dit aan ons door kunnen geven?)

Aanvullend graag de vragen uit het startbericht. Dat zou ons enorm helpen.

Alvast bedankt.

Waar kan ik zien welke firmware versie mijn afstand bediening is??

Via instellingen (tandwieltje) en dan informatie ​@Latif

Onder afstandsbediening versie vind je dan de firmware versie van de afstandsbediening. 

bedank ja kijken

Kpn tv +Filmwereld versie  is 0.31.10

Systeem geeft aan dat er geen update beschikbaar is. Zou toch aan de afstandsbediening liggen. Dus een nieuwe opsturen denk ik

Voordat we overgaan op het versturen van een nieuwe afstandsbediening wil ik je vragen om alle vragen uit het startbericht te beantwoorden. De informatie die je ons geeft, helpt ons weer bij het onderzoeken van het probleem.

Denk persoonlijk dat het probleem niet aan de afstandsbediening maar aan de ontvanger de KPN tv+ box ligt.

De afstandbediening werkt perfect met aan-/uitzetten van de televisie en ontvanger. Ook het regelen van het geluid van de soundbar werkt. Het signaal wordt juist ontvangen door deze apparaten.

Echter geeft het soms problemen met de ontvanger bij zappen, de gids oproepen, etc. Lijkt er op dat het signaal van de afstandsbediening niet juist wordt ontvangen door box zelf.

Door de box te resetten (stekker er uit halen) werkt het wel weer.

@Robert2724 Mag ik ook jou vragen om alle vragen in het startbericht te beantwoorden? Dit helpt ons bij het onderzoek!

@Denise van KPN Je mag dat altijd vragen, echter heeft dat geen toegevoegde waarde.

1. Probleem zal best wel bekend zijn bij de techneuten van KPN.

2. Consumenten verwachte bij afname van een dienst of product dat het deugdelijk is.

3. Wanneer er zoveel klachten zijn m.b.t. de koppeling  afstandsbediening en de TV+ box, mag ik toch als consument er vanuit gaan dat het serieus wordt opgepakt.

@Robert2724 

Zeker is het probleem bekend. En zoals je kunt lezen is het nu in onderzoek en wordt jullie hulp op prijs gesteld.  Door jullie reacties krijgen we een beter overzicht van de impact en welke ontvangers hier eventueel last van hebben

• Bekabeld met de wifi-optie AAN.
    0.31.10
    KPN afstandsbediening L8 0265.05.02
    • Tijdens het TV kijken?
      • Ja, maar geen melding 
      • Wat doen de lampjes op de afstandsbediening? ze knipperen blauw, soms rood.
      • Meestal de knop bovenop omdat de afstandsbediening niet werkt.
      • Knipperen blauw en soms rood.
    • 7 seconden op home knop, dan afstandsbediening opnieuw koppelen
  6. Na opnieuw koppelen:
    • Nee
    • Wanneer gebeurt dat? Tijdens tv kijken 
    • Hoe lang had de afstandsbediening verbinding voor deze de verbinding weer verliest? Wisselend. Soms maar een uur
    • Zijn er bijzondere omstandigheden, zoals het laatst gebruikte kanaal (tv/radio/streamingsdienst) of andere opvallende details? Nee. 

Super ​@Marcel van der Kolk, dank voor het uitgebreide antwoorden! 

Okay, duidelijk dat er een probleem is KPN. Is er ook al zicht op een oplossing???

Voordat er een oplossing kan zijn, moet de oorzaak eerst gevonden worden. Dat is waarvoor hebben we dit topic aangemaakt, zodat we meer voorbeelden kunnen krijgen en het daarmee verder kunnen onderzoeken. Dat is nog gaande.

Er wordt aan gewerkt dus ​@JP182. Als er nieuws is delen we dat natuurlijk.