Skip to main content

Sinds vandaag beschik ik weer over KPN Internet plus TV.

Ik heb de Arris VIP 5202 via HDMI aan de Samsung TV gekoppeld, dus dat gaat wat beeld betreft prima.

Voor het weergeven van het geluid gebruik ik een Stereo versterker en wel de BlueSound Powernode N330. Deze heb ik via een Toslink (optische) kabel aan de Arris VIP 5202 aangesloten en het geluid wordt dan via de boxen weergegeven dus niets aan de hand zou je zeggen maar ik krijg het niet voor elkaar dat ik het geluid d.m.v. de afstandsbediening van de KPN TV kan regelen.

Ik moet daarvoor de afstandsbediening van de BlueSound Stereo versterker gebruiken om het geluid te regelen en dat is uiteraard niet wenselijk om dan 2 afstandsbedieningen te gebruiken.

Ik doe vast iets fout maar ik zie zo 1-2-3 niet wat.

Misschien is het helemaal niet mogelijk wat ik wil maar dat lijkt mij sterk.

Ik zit ook aan te denken om de Arris VIP 5202 via HDMI-ARC met de Samsung TV te verbinden en dan de Samsung TV via de Toslink kabel met de Stereo versterker te verbinden maar vind dat wel omslachtig en ik weet ook niet of het geluid dan wel d.m.v. de afstandsbediening van de Arris VIP 5202 te regelen is.

Graag jullie advies.

 

Ik heb even in de PDF http://kpn.com/hc gekeken en helaas wordt het audiomerk Bluesound niet ondersteund met de kpn afstandsbediening. Het klopt dus dat dat niet lukt.

 

Maar het zou wel anders kunnen werken:

 

Ik zit ook aan te denken om de Arris VIP 5202 via HDMI-ARC met de Samsung TV te verbinden en dan de Samsung TV via de Toslink kabel met de Stereo versterker te verbinden

Dat gaat al zo niet werken. Als ik een foto van de achterkant zie ondersteunt je Bluesound HDMI (e)ARC. Dat betekent dat als je televisie dit ook ondersteunt (ARC of eARC) je deze verbinding kunt gebruiken. Daarbij gaat via CEC de volumebediening via de televisie (die instelling op de kpn ab gebruiken) naar de versterker. En het geluid ook. Allebei via de HDMI verbinding van televisie naar Bluesound.

De tv ontvanger (5202) is dan met een andere HDMI ingang van je televisie verbonden.

Je bovenstaande '’aansluitschema'’ kan niet en klopt niet. Een tv ontvanger heeft alleen maar gewoon HDMI out (beeld en geluid) voor naar een tv. De tv zelf wordt dan weer met HDMI ARC (out) naar de HDMI (e)ARC van de versterker verbonden.

Dus

A 5202 naar HDMI ingang van televisie

B televisie met HDMI ARC naar HDMI (e)ARC van je Bluesound

Zo zou het moeten werken. Met volume regeling via de instelling voor je merk televisie. PDF tv codes.

C Eventueel voor radio luisteren zonder tv aan nog optisch van 5202 naar Bluesound


Bedankt voor het antwoord.

Ik ga morgen optie Á + B uitproberen en kom er daarna op terug.

 


Vanmorgen gelijk even getest en de opgegeven optie Á + B functioneert naar wens.

V.w.b. Radio luisteren gebruik ik op dit moment nog de opties die de BlueSound Powernode ter beschikking heeft en dat zijn legio zoals o.á. TuneIn.

ik ga alleen noch even uitzoeken wat voor de toekomst gemakkelijker is, Radio luisteren via de BlueSound welke ik dan direct via mijn iPhone of iPad bedien OF de Radio programma’s via de KPN TV ontvanger beluister.

In het laatste geval zou ik dan misschien toch gebruik moeten maken van de optische Toslink kabel zodat ik ik de Radio optie van de KPN TV ontvanger kan gebruiken zonder dat de TV aan moet staan.

Ik zie echter nog niet hoe ik dat configuratie technisch moet installeren.

 

 


Vanmorgen gelijk even getest en de opgegeven optie Á + B functioneert naar wens.

Fijn 👍 😃.

V.w.b. Radio luisteren gebruik ik op dit moment nog de opties die de BlueSound Powernode ter beschikking heeft en dat zijn legio zoals o.á. TuneIn.

Haha, Dat kan ook. Heb je hier nog een voorversterker ofzo bij nodig? Want als ik er foto's van zie (achterkant) zou het voor mij veel te weinig aansluitingen hebben. Ik heb nog een platenspeler, cassettedeck en Minidisc-recorder staan.

Ik neem ook aan dat er 2 speciale optische kabeltjes bijgeleverd zijn? Want die aansluitingen zijn, voor optisch, ook niet standaard.


Nee, bij de BlueSound versterker heb ik geen voorversterker nodig, daar is zowel de voor- als Stereo eindversterker inbegrepen.

De (speciale) optische aansluitingen is een gecombineerde aansluiting waarop zowel de analoge Audio stekker als de optische Toslink kabel kan worden aangesloten.

Voor het laatste worden door BlueSound 2 kleine verloopstekkers van Toslink naar analoog meegeleverd.

Verder hebben wij ook geen aansluitingen nodig want het enige wat wij gebruiken is de TV en het Radiogeluid.

Het geluid van de TV gaat nu vanuit de KPN TV ontvanger via de gewone HDMI naar de TV en daarvandaan via HDMI-ARC naar de BlueSound.

Dit bleek overigens nog niet feilloos te functioneren want ik moest na opnieuw inschakelen van de BlueSound de HDMI Audio weergave eerst via de BlueSound app of afstandsbediening inschakelen.

Dit komt omdat de HDMI-CEC op de BlueSound niet goed door oudere TV’s getriggerd wordt.

Met recente TV’s met HDMI-eARC zou dit wel werken.

Dit heb ik nu in kunnen oplossen door de Toslink kabel tussen de TV en de BlueSound te plaatsen want nu komt de trigger via de optische input op de BlueSound binnen.

 

Verder maken wij geen gebruik van de Radiozenders van de KPN TV ontvanger omdat de daar aangeboden beperkt zijn terwijl die via BlueSound versterker zo goed als onbeperkt zijn.

Heb ik dus ook geen aansluit- / bekabeling problemen.

 

 

.

 


Oh, ik heb genoeg aan de kpn zenders.

Ik luister Veronica, NPO radio 2, NPO Soul & Jazz, Sublime, ClassicNL.

Alleen voor KINK moet ik '’uitwijken'’ naar de app Nederland.FM op m'n smartphone en afspelen via chromecast die ik in een van de hdmi aansluitingen van de versterker (dus niet tv) heb zitten.

Voor stereo is je Bluesound een hele mooie. Ik heb al 15 jaar surround. Inmiddels aan de derde versterker. Maar mijn Pioneer VSX-919AH uit 2009 is nog steeds up to date genoeg. Die was zijn tijd toen dus flink vooruit 🙂.

GENIET ERVAN in ieder geval 😀!


Bedankt, gaan wij zeker doen….👍
 


Even een update, wellicht hebben toekomstige gebruikers er iets aan….

 

Deze week een nieuwe Samsung 55 inch Neo QLED in gebruik genomen en die heeft o.á. e-ARC aan bord.

Mijn verwachting was dat dan Audio verbindingsprobleem met mijn BlueSound Powernode N330 zou zijn opgelost maar helaas niet.

Ik heb het nu wel werkend maar niet zoals dat op de normale wijze zou moeten.

Normalerwijze sluit ik de VIP-5202 d.m.v. een goede HDMI kabel aan op de HDMI 1 poort en dat functioneert v.w.b. het beeld prima.

Om het geluid vanuit de TV naar de BlueSound te krijgen heb ik wederom een goede HDMI kabel op de HDMI (e-)ARC poort tussen de TV en de HDMI poort van de BlueSound aangesloten.

Dit werkt echter niet onmiddellijk want het functioneert pas als ik de BlueSound HDMI poort via de BlueSound app handmatig inschakel en dat is natuurlijk best onhandig.

Na enig onderzoek blijkt dat Samsung TV’s, ook de recente types, regelmatig problemen hebben om via HDMI-CEC een extern apparaat op actief te zetten, dus ook mijn BlueSound Stereo versterker.

Ik heb het probleem nu opgelost door tussen de VIP-5202 en de BlueSound een optische kabel aan te sluiten en dan functioneert alles naar wens.

De BlueSound Powernode N330 heeft namelijk het voordeel dat de beide optische aansluitingen ook een trigger kunnen ontvangen, in dit geval van de VIP-5202 en de BlueSound gaan activeren.

Wellicht functioneert dit ook met een optische kabel tussen de TV en de BlueSound maar dat heb ik nog niet getest.