Skip to main content

@Patrick_1337 Helemaal goed, dankjewel voor de uitgebreide info! Ook goed dat je de tv-ontvanger nu rechtstreeks aangesloten hebt op de Experia Box. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat, na de reset. Ik ben ook benieuwd of er verschil zit tussen de tv-ontvanger die rechtstreeks op de Experia Box aangesloten is, en de tv-ontvangers die via de switch aangesloten zijn. Probeer het even uit, we horen graag hoe het is gegaan. 

Is er iets veranderd in het IGMP Snooping verhaal sinds één van de laatste updates ofzo ? Of wordt het verkeer via een aparte VLAN gestuurd sinds de laatste updates? (ik weet dat bij glasvezel dit wel het geval is maar wij hebben koper DSL).

In ieder geval als ik mijn 5x Netgear GS110TP switches er tussenuit haal dan lijkt het goed te werken, zodra ik 1 van de tv ontvangers op de GS110TP zet krijgen we de foutmelding terug. IGMP Snooping staat aan (de GS110TP is het oudere broertje van de GS105 die jullie aanleveren).

 

-edit-

Nou het lijkt aan het IGMP Snooping verhaal te liggen ofzo of iets anders wat er gewijzigd is aan de kant van KPN, want ik heb hier het volgende getest:

  • KPN Box 12  LAN1 Aansluiting direct op de TV werkt goed
  • KPN BOX 12 LAN1 Aansluiting op GS110TP (factory reset gedaan, alleen IGMP Snooping aan gezet, geen andere LAN kabels erin) aansluiting van GS110TP naar TV Ontvanger en boem we krijgen de STB-NMC-400 melding om de haverklap bij het zappen.

HTML versie: 4.116.208

NMC versie: 8.0.113_2

DBL versie: 7.12.3

RBL versie: 3.0.18

 

Wat kan ik verder nog uitsluiten/testen?

Ik heb overigens 2 verschillende GS110TP's geprobeerd (van de 5 die ik in bezit heb), allemaal alleen een factory reset gehad en IGMP Snooping aangezet. Meer niet.

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt. Reacties afgesplitst van Live TV pauzeren en foutcode stb-nmc-400 op ontvanger

@Patrick_1337, kun je ook nog kiezen welke IGMP Snooping je instelt op de switch? Er zijn namelijk verschillende types. Ik wil je aanraden om deze op IGMPv2 te zetten.


@Patrick_1337, kun je ook nog kiezen welke IGMP Snooping je instelt op de switch? Er zijn namelijk verschillende types. Ik wil je aanraden om deze op IGMPv2 te zetten.

Alle switches staan ingesteld op IGMPv2. Het werkt nog steeds niet.

-edit-

Kun je me uitleggen wat er veranderd is in de kpn omgeving/update waardoor de meldingen stb-nmc-400 komen zoals ik maar ook meerdere andere mensen deze klachten ervaren ? Zodat we als technici onder elkaar gewoon kunnen praten over hoe we dit kunnen oplossen. Ik heb er zelf niks aan om zo iedere keer al mijn bevindingen te posten. Als ik de klantenservice benader krijg ik te horen dat je alle stekkers eruit moet halen en je tv rechtstreeks op de kpn box moet aansluiten. Ja dan werkt het inderdaad, maar in huis hebben we 4 tv ontvangers, playstations,xboxen,mediaspelers en al dat soort ongein waardoor je genoodzaakt bent een switch te gebruiken. En deze opstelling heeft een half jaar probleemloos gewerkt en in mijn omgeving weet ik 100% zeker dat er niks is aangepast. Afgezien dat de KPN Box vandaag is gereset en ik alle instellingen kwijt was.

 

Nog maar een videotje dan …

 


Opnames terugkijken of andere interactieve diensten (netflix) werken gewoon overigens, dat was ik nog vergeten te meldden. Graag spoedig antwoord!


Deze melding komt als er te weinig tv pakketjes op de ontvanger aankomen vanaf modem dan wel vanaf de centrale. Bij jou worden ze dus blijkbaar niet goed doorgeven door de switch. Maar hoe kan dat? Ze staan dus goed. Zijn ze ook up to date?


Deze melding komt als er te weinig tv pakketjes op de ontvanger aankomen vanaf modem dan wel vanaf de centrale. Bij jou worden ze dus blijkbaar niet goed doorgeven door de switch. Maar hoe kan dat? Ze staan dus goed. Zijn ze ook up to date?

Yup ze zijn allemaal up-to-date dus daar ligt het niet aan. Het probleem is pas sinds gisteren echt consequent nu te zien en zoals vaker aangegeven door andere mensen is er niks binnenshuis veranderd (anders was dit topic niet aangemaakt neem ik aan?).

 

-edit-

Dit topic is ook afgelopen week aangemaakt zie ik net, dus kijk ook eens hier naar. Als we alle krachten bundelen dan moet het probleem toch snel te vinden zijn?

-edit2-

De dame van de klantenservice die ik net aan de lijn had zei tegen me “dat ze vandaag al vaker de melding had gekregen maar dat ze die in alle gevallen doorgestuurd heeft naar een andere afdeling”, zo ook mijn ticket (na 3x dus gebeld te hebben met dezelfde melding/storing).

 


Deze melding komt als er te weinig tv pakketjes op de ontvanger aankomen vanaf modem dan wel vanaf de centrale. Bij jou worden ze dus blijkbaar niet goed doorgeven door de switch. Maar hoe kan dat? Ze staan dus goed. Zijn ze ook up to date?

OK, dus het gaat om het multicast verkeer wat niet goed aankomt tussen de centrale naar kpn ontvanger(s) met alle verschillende apparaten ertussen liggend. Hoe kunnen we dit meten/constateren/nakijken/aanpassen of anderzijds controleren waar het probleem zich bevindt? Is er bijvoorbeeld recentelijk een update uitgevoerd waarbij het multicast verkeer anders wordt geinterpreteerd? Zouden we als test die update terug kunnen draaien op één van mijn ontvangers? Is er bij jullie iemand aanwezig die in het bezit is van een GS110TP of andere switch met igmp snooping en het te controleren? Zijn er testopstellingen beschikbaar bij jullie ? etc..etc… Ik zit hier maar als klant een beetje te gissen want zo kom ik ook geen stap verder en met 2 huilende kinderen die geen tv kunnen kijken wordt de situatie er niet beter op kan ik je meldden :)

 

Ik heb overigens nog 1 GS110TP reserve liggen, die mag je wel op komen halen en dezelfde opstelling reproduceren.


Net het modem vervangen door een nieuw exemplaar (zelfde model, KPN Box 12), nog steeds hetzelfde probleem. HELP?!


Ik gebruikte ook een externe switch, maar dat werkte ook niet. Dan maar een switch van KPN ertussen, en dat werkte wel goed. Misschien kan @Bart_Z een switch toesturen naar jou @Patrick_1337, dat is deze switch: 

 


Een switch is een switch, deze moet alleen IGMP Snooping ondersteunen en dat doen ze allemaal en ze staan ook aan en qua setup is er hier in huis niks veranderd. Er lijkt dan ook iets te zijn veranderd bij KPN voor wat betreft de multicast streams/igmp proxy omgeving. Alleen niemand van hier kan daar een eenduidig antwoord op geven om uit te zoeken waar het probleem verder vandaan komt. Er bestaan niet voor niets zoveel topics zowel op het Tweakers forum als hier met deze foutcode. Dus er is wel degelijk iets aangepast bij KPN want tot voor kort werkte alles perfect in de huidige setup.

Zodra we weten wat er is aangepast kunnen we ook naar een oplossing zoeken imho.


Ik heb een apart topic voor je aangemaakt, @Patrick_1337. Voor zover ik het weet, is er niets veranderd. We geven elke week feedback door aan het iTV ontwikkelteam: ik zal je bevindingen doorspelen.

Ik gebruikte ook een externe switch, maar dat werkte ook niet. Dan maar een switch van KPN ertussen, en dat werkte wel goed. 

 

Goede suggestie, @Dennis Schreve! Mocht je toch een KPN switch willen uittesten, dan kan ik één kosteloos naar je opsturen. Ik snap je punt ‘een switch is een switch’ maar dan hebben we in ieder geval het aanbod gedaan en dat ook uitgesloten. Zodra ik een terugkoppeling ontvangen heb van het team, laat ik het je hier weten.


Een switch is een switch

Nou……… Een switch van TP-link met IGMP werkt ook niet i.c.m. KPN ITV.

deze moet alleen IGMP Snooping ondersteunen

Zie bovenstaande

 

Net het modem vervangen door een nieuw exemplaar (zelfde model, KPN Box 12), nog steeds hetzelfde probleem

KPN Box 12  LAN1 Aansluiting direct op de TV werkt goed

KPN BOX 12 LAN1 Aansluiting op GS110TP (factory reset gedaan, alleen IGMP Snooping aan gezet, geen andere LAN kabels erin) aansluiting van GS110TP naar TV Ontvanger en boem we krijgen de STB-NMC-400 melding om de haverklap bij het zappen

Dat het je switch is is wel duidelijk.

Van Netgear moet je écht de switch hebben met E aanduiding. Dus bijvoorbeeld de GS108Ev2.


Ik heb inmiddels een GS105 geleverd gekregen door KPN. Ik kan het probleem zo als eerste test reproduceren met deze switch:

KPN Box 12 LAN1 naar de GS105 Port 1

GS105 Port 2 naar ontvanger

GS105 Port 3 naar 2e ontvanger

GS105 Port 4 naar 3e ontvanger

GS105 Port 5 naar 4e ontvanger

Zet de ontvangers aan, zap regelmatig en je krijgt een stb-nmc-400 melding, het lijkt erop wanneer een 2e ontvanger of meer ontvangers tegelijkertijd aanstaan dat er dan iets mis gaat in het multicast verkeer. Ik kan van het weekend pas weer verder testen want met 2 kids en een vrouw in huis die internet/tv afhankelijk zijn is het lastig onderzoeken 😉 Vroeger gingen wij knikkeren buiten ;)


Vroeger gingen wij knikkeren buiten ;)

Jep. Je kunt ze nog steeds naar buiten sturen (hoewel met storm beetje link). Of je ook je vrouw naar buiten wilt sturen mag je zelf beslissen :stuck_out_tongue_winking_eye: .

In mijn jeugd hadden we een zwart/wit tv met 2 zenders. En een huistelefoon. Dat was het wel. Electriciteit werd vrijwel alleen door lampen gebruikt. En de radio en TV.

De rest bestond nog niet. Zelfs geen draadloze telefoon laat staan een mobiel.


Ik heb inmiddels een GS105 geleverd gekregen door KPN.

Is dat een GS105 of een GS105E?

Zap je dan langs een zender die ook op een andere TV ontvanger gekeken wordt?


Ik heb inmiddels een GS105 geleverd gekregen door KPN.

Is dat een GS105 of een GS105E?

Zap je dan langs een zender die ook op een andere TV ontvanger gekeken wordt?

GS105Ev2

 

Ik zap gewoon van 1 tm 99 en in de andere kamer zapped mijn vriendin ook van 1 tm 99.


Het lijkt erop dat de multicast streams hun weg niet meer direct weten te vinden bij het aansluiten van meerdere apparaten, is dat iets wat KPN kan helpen in het onderzoeken naar dit probleem?

Ik sluit op LAN1 alle TV ontvangers aan middels de GS105Ev2 switch (van KPN), ik sluit op LAN2 mijn eigen apparaten verder aan middels een eigen switch (Playstation/Mediaspeler/WiFi/Xbox/etc, geen tv ontvangers!) en dan lijkt het mis te gaan. Zodra ik de kabel van mijn eigen switch uit LAN2 haal dan blijft de storing nog steeds aanwezig op de TV ontvangers, ik test dit een aantal maal nadat de kabel uit LAN2 is gehaald voor een aantal minuten lang. Zodra ik het modem vervolgens een herstart geef dan lijkt het probleem niet meer voor te komen met alleen de TV ontvangers aangesloten op LAN1. Als ik dan weer op LAN2 mijn eigen switch erop zet dan gaat volgens mij gewoon de igmp proxy over zijn nek op de experiabox. Dit zou dus suggereren dat er een wijziging heeft plaatsgevonden in de igmp proxy omgeving op de Experiabox/KPN Netwerk?

 


Wat als je jouw eigen switch aansluit zonder dat daar apparatuur op aangesloten is en vervolgens één voor één de apparatuur gaat aansluiten?

Wanneer krijgen de TV ontvangers problemen?


Ben hier voor de zelfde problemen met de stb-nmc-400 foutmelding. Voor mij is deze pas gisteren begonnen. Eerst op 1 kanaal en na het resetten van mijn IPTV switch op alle kanalen.

Mijn setup werkt al 1.5 jaar perfect en nu sinds gisteren dus dit probleem, vandaag de experia V10 er dan maar aangehangen (vrouw lief vond het niet zo fijn:innocent: ) en nu werkt alles weer normaal.

Mij lijkt er iets van IGMP te zijn veranderd omdat het beeld voor 2 seconden speelt dan freezed voor een paar seconde verder en dan de foutmelding.

Mijn setup is als volgt glasvezel 500/500 naar pfsense > Netgear GS108E (dedicated voor IPTV met IGMP snooping aan op vlan 50 apparte vlan voor IPTV) > Netgear GS108E (allerlei) > unifi switch met PEO > 2 unifi AP-AC-LR. 

Pfsense is een laatst naar 2.5 geupdate , de switches heb ik 2 maand geleden geupdate. Maar alles bleef in die tijd tot gisteren perfect werken. 


Ik heb zo het gevoel dat er een multicast storm gecreëerd wordt wanneer er 2 switches aangesloten worden op de experiabox. Dat het apparaat gewoon niet meer weet hoe die daarmee moet omgaan en zodoende de IGMP Proxy over zn nek gaat ofzo. Ben er nog niet over uit maar dat zou wel verklaren dat wanneer je je eigen LAN kabels eruit haalt dat het probleem niet meteen opgelost is maar pas wanneer de Experiabox een herstart heeft gekregen.

Dus er lijkt mijns inziens iets te zijn veranderd de laatste tijd in hoe de IGMP Proxy de multicast streams afhandelt, immers als ik op pauze druk en 1sec later op play dan werkt het wel (dan is het geen multicast stream meer). Ik denk dat KPN het in die hoek moet zoeken en de consument niet de dupe te laten worden van bepaalde updates die er doorgevoerd worden.

Ik heb op mijn eigen switch een multicast storm control feature zitten dus ik ga daar eens mee spelen.

 


Op mijn netwerk (EdgeRouter 4, 2x GS108Ev3, 4x GS105Ev2, 3x EDIMAX CAP1200 en 1 oude vertrouwde KPN WiFi "versterker") ervaren wij geen problemen. Ik kan de STB-NMC-400 melding eenvoudig simuleren door de IGMP proxy server op de EdgeRouter te stoppen.


Maar je hebt waarschijnlijk je ontvangers in een apart VLAN zitten ? Dan heb je dit probleem naar alle waarschijnlijkheid niet. Des te meer reden om de IGMP Proxy Omgeving van de Experiabox te verdenken voor dit probleem.

-edit-

Mocht je interesse hebben om te testen, test het dan eens op hetzelfde vlan met igmp snooping. Op Tweakers hebben mensen een soortgelijke setup maar dan met igmp snooping op hetzelfde vlan/subnet, dat zou dan de experiabox ook weer uitsluiten en dat het dieper in het KPN netwerk ligt. Het advies om hem dan een in ander vlan te gooien zal wel helpen maar dat gaat helaas niet op de experiabox. 


Op mijn netwerk (EdgeRouter 4, 2x GS108Ev3, 4x GS105Ev2, 3x EDIMAX CAP1200 en 1 oude vertrouwde KPN WiFi "versterker") ervaren wij geen problemen. Ik kan de STB-NMC-400 melding eenvoudig simuleren door de IGMP proxy server op de EdgeRouter te stoppen.

Ok ga ik eens nakijken wat er met IGMP proxy server zou kunnen zijn. Heb net een artikel op redmine gelezen dat er mogelijks iets mis is met de IGMP proxy server bij pfsense 2.5 

Wie weet lost dit mijn probleem op.


Mocht je interesse hebben om te testen, test het dan eens op hetzelfde vlan met igmp snooping.

Ik zie dat IGMP snooping zijn werk goed lijkt te doen omdat ik nauwelijks verkeer zie gaan naar de twee TV ontvangers die uit staan.

 

Op Tweakers hebben mensen een soortgelijke setup maar dan met igmp snooping op hetzelfde vlan/subnet, dat zou dan de experiabox ook weer uitsluiten en dat het dieper in het KPN netwerk ligt. Het advies om hem dan een in ander vlan te gooien zal wel helpen maar dat gaat helaas niet op de experiabox. 

Als het dieper in het KPN netwerk ligt dan zouden wijzigingen op het lokale netwerk, zoals een apart vlan voor de TV ontvanger, eigenlijk geen invloed mogen hebben. Persoonlijk denk ook ik dat de oorzaak in de communicatie tussen de IGMP proxy server en het centrale IPTV platform gezocht moet worden.


Beste KPN,

Als ik zoek op storingen mbt de STB-NMC-400 foutmelding hier op dit forum (maar ook elders) dan komt deze melding zeer regelmatig naar voren. Wij snappen dat u altijd een stappenplan per persoon moet uitvoeren om te onderzoeken of de storing niet eerst door de consument zelf is op te lossen. Aangezien er veelal in deze huishoudens tot voor kort geen enkel probleem is geweest met de ontvangers en dit kennelijk sinds enkele maanden (vermoedelijk na een update) zich afspeelt zou ik willen verzoeken om dit probleem dieper in uw KPN netwerk te zoeken.

De storing STB-NMC-400 komt mijns inziens door een niet (goed) werkende IGMP Proxy omgeving danwel dat het Multicast verkeer niet meer goed is te routeren naar de KPN ontvangers.

Graag wil ik u verzoeken om samen tot een oplossing te komen en de fout niet direct bij de consument neer te leggen, gezien de hoeveelheid berichten die hier gepost worden omtrent deze foutmelding wil ik graag samen met u tot een oplossing komen. Mijn setup is heel simpel:

  • Experia Box 12 - LAN1 → GS105Ev2 Switch (van jullie) naar 4 TV ontvangers
  • Experia Box 12 - LAN2 → GS110TP naar mijn interne netwerk

Kan iemand binnen KPN eens naar de “release notes” kijken van de recente updates om te zien of daar iets veranderd is qua IGMP instellingen of Multicast verkeer? Al is het alleen maar om te achterhalen in welke hoek we dit probleem moeten zoeken.

 


@ KPN:

Kan dit te maken hebben met een HP Printer die de Bonjour service aan heeft staan? Ik vermoed dat daardoor de multicast (DNS) fout gaat. Ik heb het apparaat nu even tijdelijk losgekoppeld van het netwerk en ik ondervind op dit moment (maar dat is de afgelopen 10minuten geweest) geen problemen. Ik zal het nog verder uittesten maar ik denk dat we het in die hoek moeten zoeken ? En zeg nu niet dat we de Bonjour service uit moeten zetten op een lokaal netwerk apparaat, het gaat er waarschijnlijk om hoe de Experiabox die multicast (DNS) nu interpreteert waardoor dit fout gaat.