Skip to main content

@Patrick_1337 Helemaal goed, dankjewel voor de uitgebreide info! Ook goed dat je de tv-ontvanger nu rechtstreeks aangesloten hebt op de Experia Box. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat, na de reset. Ik ben ook benieuwd of er verschil zit tussen de tv-ontvanger die rechtstreeks op de Experia Box aangesloten is, en de tv-ontvangers die via de switch aangesloten zijn. Probeer het even uit, we horen graag hoe het is gegaan. 

Is er iets veranderd in het IGMP Snooping verhaal sinds één van de laatste updates ofzo ? Of wordt het verkeer via een aparte VLAN gestuurd sinds de laatste updates? (ik weet dat bij glasvezel dit wel het geval is maar wij hebben koper DSL).

In ieder geval als ik mijn 5x Netgear GS110TP switches er tussenuit haal dan lijkt het goed te werken, zodra ik 1 van de tv ontvangers op de GS110TP zet krijgen we de foutmelding terug. IGMP Snooping staat aan (de GS110TP is het oudere broertje van de GS105 die jullie aanleveren).

 

-edit-

Nou het lijkt aan het IGMP Snooping verhaal te liggen ofzo of iets anders wat er gewijzigd is aan de kant van KPN, want ik heb hier het volgende getest:

  • KPN Box 12  LAN1 Aansluiting direct op de TV werkt goed
  • KPN BOX 12 LAN1 Aansluiting op GS110TP (factory reset gedaan, alleen IGMP Snooping aan gezet, geen andere LAN kabels erin) aansluiting van GS110TP naar TV Ontvanger en boem we krijgen de STB-NMC-400 melding om de haverklap bij het zappen.

HTML versie: 4.116.208

NMC versie: 8.0.113_2

DBL versie: 7.12.3

RBL versie: 3.0.18

 

Wat kan ik verder nog uitsluiten/testen?

Ik heb overigens 2 verschillende GS110TP's geprobeerd (van de 5 die ik in bezit heb), allemaal alleen een factory reset gehad en IGMP Snooping aangezet. Meer niet.

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt. Reacties afgesplitst van Live TV pauzeren en foutcode stb-nmc-400 op ontvanger

@ KPN:

Kan dit te maken hebben met een HP Printer die de Bonjour service aan heeft staan? Ik vermoed dat daardoor de multicast (DNS) fout gaat. Ik heb het apparaat nu even tijdelijk losgekoppeld van het netwerk en ik ondervind op dit moment (maar dat is de afgelopen 10minuten geweest) geen problemen. Ik zal het nog verder uittesten maar ik denk dat we het in die hoek moeten zoeken ? En zeg nu niet dat we de Bonjour service uit moeten zetten op een lokaal netwerk apparaat, het gaat er waarschijnlijk om hoe de Experiabox die multicast (DNS) nu interpreteert waardoor dit fout gaat.


Interessante observatie die mogelijk ook te maken kan hebben met die Chromecasts die ‘verdwijnen’, die apparaten leunen ook sterk op mDNS.


@Patrick_1337,

Heb jij "super"WiFi's in gebruik?

Zo ja, hoe zijn die aangesloten? (Één bekabeld of meerdere bekabeld?)

Heb jij Experia WiFi's in gebruik?

Zo ja, hoeveel?


@wjb

Nee ik heb 4 Unifi AP Lites hangen door het gehele huis.

Ik heb het nog verder uitgetest maar de storing is nog niet helemaal verholpen met het ontkoppelen van de printer. Ik krijg nu wel veel minder de STB-NMC-400 foutmelding naar voren (kan het wel reproduceren door voornamelijk snel te zappen). Dan krijg je heel even die melding en na 2-3seconden hebben we dan beeld/geluid. Voorheen bleef deze foutmelding veel langer staan of was het nodig om even door en weer terug te zappen naar de juiste zender.

Ik zit eigenlijk te wachten op die nieuwe update (310) om te testen of het probleem dan mogelijk verholpen is. Ook gezien er aangegeven wordt dat de hostnames van alle apparatuur (nu heeft alles sagemcom.ip) dan weer normaal worden weergegeven (ik kan dit ook zien in mijn unifi controller).

Maar ik vermoed wel dat we het in die hoek moeten zoeken van de Multicast (DNS), zodra ik de printer aansluit krijg ik namelijk direct veel vaker de STB-NMC-400 storing naar voren.


Ik heb het nog verder uitgetest maar de storing is nog niet helemaal verholpen met het ontkoppelen van de printer. Ik krijg nu wel veel minder de STB-NMC-400 foutmelding naar voren (kan het wel reproduceren door voornamelijk snel te zappen). Dan krijg je heel even die melding en na 2-3seconden hebben we dan beeld/geluid. 

Gebeurt dit bij snel zappen langs meerdere verschillende zenders en niet als je snel heen en weer zapt tussen twee zenders?

Weet dat een TV stream (IGMP multicast) niet direct stopt als je naar een andere zender zapt, hij loopt nog even door. Bij het switchen naar een andere zender zullen er dus korte tijd twee TV streams actief zijn. Zap je snel langs meerdere zenders dan kunnen er dus korte tijd ook meerdere TV streams actief zijn. Als IGMP quickleave op de Experia Box aan staat zou dat eigenlijk niet mogen leiden tot problemen. Die IGMP quickleave kan je zelf niet aan of uit zetten maar het is wel iets waar KPN naar zou kunnen kijken.

 

Maar ik vermoed wel dat we het in die hoek moeten zoeken van de Multicast (DNS), zodra ik de printer aansluit krijg ik namelijk direct veel vaker de STB-NMC-400 storing naar voren.

Dan zit ik aan broadcast storms te denken. Zou jij ook eens de Unifi accesspoints los kunnen koppelen om te zien of dat ook een positieve invloed heeft.


Gebeurt dit bij snel zappen langs meerdere verschillende zenders en niet als je snel heen en weer zapt tussen twee zenders?

Weet dat een TV stream (IGMP multicast) niet direct stopt als je naar een andere zender zapt, hij loopt nog even door. Bij het switchen naar een andere zender zullen er dus korte tijd twee TV streams actief zijn. Zap je snel langs meerdere zenders dan kunnen er dus korte tijd ook meerdere TV streams actief zijn. Als IGMP quickleave op de Experia Box aan staat zou dat eigenlijk niet mogen leiden tot problemen. Die IGMP quickleave kan je zelf niet aan of uit zetten maar het is wel iets waar KPN naar zou kunnen kijken.

Dan zit ik aan broadcast storms te denken. Zou jij ook eens de Unifi accesspoints los kunnen koppelen om te zien of dat ook een positieve invloed heeft.

Het gebeurt bij het zappen langs meerdere verschillende zenders. We hebben 4 tv ontvangers in huis. Ik heb ze alle 4 aanstaan, op de ene zap ik langs alle kanalen van 1 naar 101. Daar lijk ik op dat moment geen problemen op te hebben. Ik ga naar de tweede tv, daar zap ik van 1 wederom langs alle kanalen naar 101 en dan heb ik vanaf nummer 38 ongeveer ineens dat het beeld wat langer zwart blijft en pas na 2-3seconden het beeld verschijnt, als ik dan nog verder zap dan komt in totaal 3x de STB-NMC-400 melding naar voren voor een aantal seconden lang en daarna krijg ik wel beeld van de zender.

Ik heb de Unifi AP's allemaal uitgegooid en bovenstaande procedure herhaalt, nog steeds krijg ik de foutmelding waarbij ik dan momenteel even niet kan beoordelen of dit dan door het ‘snel zappen’ komt of dat er alsnog problemen zijn met de mDNS / Multicast Proxy.

Ik zou bijna een Edgerouter ipv die Experiabox erop knallen, het is alleen zo jammer dat een VDSL+ (Supervectoring) modem zo ontiegelijk duur is om alleen dit probleem maar op te lossen.

 

 

 


Goede inspanningen @Patrick_1337 en ik lees dat er vanuit de Community ook al met je meegedacht is: heel fijn. Ik had het al eerder aangegeven: je bevindingen en verzoek nemen wij intern mee naar het iTV team. 1 keer per week geven wij feedback door, hopelijk kunnen ze jouw verzoek dan ook onder de loep nemen. Het is afwachten op een terugkoppeling!


@Shyrin_  Is er al iets meer bekend over bugs/issues mbt hoe het multicast protocol wordt afgehandeld op de Experiabox danwel de TV ontvangers? Ik kan het STB-NMC-400 probleem redelijk makkelijk nabootsen:

Experiabox - LAN Poort 1 naar GS105Ev2 Switch (van jullie) met daarop 4 tv ontvangers aangesloten

Experiabox - LAN Poort 4 naar mijn eigen switches (GS110TP)

Ik heb kunnen testen en concluderen dat zodra ik de Bonjour-service op mijn HP Printer OF mijn (meerdere) QNAP NASsen aanzet ik regelmatig de STB-NMC-400 storing krijg. Wanneer ik de Bonjour service helemaal uitschakel op deze apparaten lijk ik geen problemen te hebben.

 

Graag opvolging...


Ik heb kunnen testen en concluderen dat zodra ik de Bonjour-service op mijn HP Printer OF mijn (meerdere) QNAP NASsen aanzet ik regelmatig de STB-NMC-400 storing krijg. Wanneer ik de Bonjour service helemaal uitschakel op deze apparaten lijk ik geen problemen te hebben.

Dit zou heel veel kunnen verklaren. Zo hebben mensen die een eigen router gebruiken en hun TV ontvangers op een apart vlan plaatsen geen last van die STB-NMC-400. Als multicast verkeer zoals mDNS (o.a. bonjour) inderdaad de oorzaak is, dan is het ook heel logisch immers mDNS overschrijdt de grenzen van een vlan niet.

Ik hoop dat KPN hier op zeer korte termijn heel serieus naar zal kijken.


Ik hoop dat KPN hier op zeer korte termijn heel serieus naar zal kijken.

Ja, dat hoop ik ook @wjb, al ligt er nu meer prioriteit op andere zaken. 

@Shyrin_  Is er al iets meer bekend over bugs/issues mbt hoe het multicast protocol wordt afgehandeld op de Experiabox danwel de TV ontvangers? Ik kan het STB-NMC-400 probleem redelijk makkelijk nabootsen:

Experiabox - LAN Poort 1 naar GS105Ev2 Switch (van jullie) met daarop 4 tv ontvangers aangesloten

Experiabox - LAN Poort 4 naar mijn eigen switches (GS110TP)

Ik heb kunnen testen en concluderen dat zodra ik de Bonjour-service op mijn HP Printer OF mijn (meerdere) QNAP NASsen aanzet ik regelmatig de STB-NMC-400 storing krijg. Wanneer ik de Bonjour service helemaal uitschakel op deze apparaten lijk ik geen problemen te hebben.

 

Graag opvolging...

Nee, er is niet nog meer bekend, @Patrick_1337. Ik heb bij deze om een update gevraagd, als ik wat hoor, dan lezen jullie het terug in dit topic.


@Shyrin_ Kan ik een declaratie bij je indienen voor het aanschaffen van een eigen modem+router of een compensatie van het abbo geld (als je dat 3maanden doet dan kan ik een eigen modem+router aanschaffen)? Gezien ik inmiddels dit probleem al enige tijd heb en er maar geen oplossing komt? Het is van mijn kant duidelijk dat het probleem in de TV ontvangers zit en dat deze niet goed met het Multicast/IGMP Protocol overweg kan. Waarschijnlijk is dit gewoon een tekortkoming van het IGMPv2 protocol gezien de TV ontvangers ook pakketten zal ontvangen van andere apparaten die zich in het LAN netwerk bevinden.

Ik kan het probleem makkelijk reproduceren door diverse apparaten aan te sluiten op mijn eigen LAN netwerk die via multicast bepaalde broadcasts uitzenden waardoor de TV ontvangers in de STB-NMC-400 foutmelding schieten. Als ik dan op de pauze knop druk en na 2sec weer op play dan gaat de uitzending gewoon verder en dat is logisch want het is dan geen multicast meer maar unicast, dit om uit te sluiten dat het aan mijn interne bedrading/switch/etc zou liggen.

Met een eigen modem+router kan ik tenminste de TV ontvangers in een apart VLAN zetten zodat dit gescheiden is van mijn eigen LAN Netwerk zoals velen in het forum al hebben aangegeven dat dit de problemen verhelpt.

OF implementeer het IGMPv3 protocol zodat er source filtering kan worden toegepast en de STB's dus alleen multicasts ontvangt voor de tv streams vanaf het kpn netwerk.

 


Nee, een declaratie indienen is helaas geen optie! Ik heb de terugkoppeling ontvangen dat er een collega van het iTV team er naar gaat kijken en in mijn vrije dagen heeft mijn collega jou een privébericht gestuurd. Ben benieuwd wat er uitkomt!


@Shyrin_ Bedankt voor je reactie. Een compensatie vanwege de ergenis en foutmeldingen die optreden lijken me wel op zijn plaats omdat we kunnen aantonen dat dit probleem niet aan de consument ligt, in ieder geval in mijn specifieke geval.

Ik heb nu zelf maar tijdelijk een Draytek Modem+Router geplaatst ter vervanging van de Experiabox waarmee ik wel 2 VLANS kan instellen, dus de 4 TV ontvangers staan nu geïsoleerd in een eigen netwerkje los van de rest en hierbij kan ik je meldden dat ik geen last meer gehad heb van de STB-NMC-400 foutmeldingen en mijn Bonjour service van de HP Printer gewoon weer aanstaat. Wederom een bevestiging dat de TV ontvangers op de één of andere manier dan luisteren naar multicast verkeer wat van binnen het LAN netwerk komt en daarmee dus regelmatig de STB-NMC-400 meldingen naar voren komen.

Ik ben ook benieuwd wat er uit komt, mijn eigen interne netwerk is allemaal niet zo spannend dus ik zou het gehele iTV team willen uitnodigen om onder een bak koffie gezellig de foutmelding te reproduceren en middels logging achterhalen wat er nu precies fout gaat bij de TV ontvangers. Bij deze staat de uitnodiging…

 


De Experiabox v12 heeft interne problemen met igmp wanneer meerdere tv ontvangers op 1 poort zitten. Een experiabox v10 heeft bij mij het probleem opgelost.


De Experiabox v12 heeft interne problemen met igmp wanneer meerdere tv ontvangers op 1 poort zitten.

Hoe ben je tot deze conclusie kunnen komen?


Eigen ervaring, na contact met KPN hebben ze een V10 gestuurd en werkte alles naar behoren.

 

Bij online.nl heb ik hetzelfde probleem gehad en ben daardoor daar weggegaan, omdat ze het probleem niet binnen afzienbare tijd konden oplossen. Toen heb ik uitgebreide wireshark traces en documentatie gemaakt voor hun.


Het probleem met de V12 was eigenlijk hetzelfde.

 

Een workaround is meerdere vlan’s op een switch maken en de switch met ieder vlan untagged verbinden met het modem. (vlan1 = poort1, vlan2 = poort2, vlan3 = poort3, vlan4 = poort4). En dan vervolgens de tv ontvangers weer aan de separate vlan’s hangen (stb1 = vlan1, stb2 = vlan2 etc.).

Dit werkte prima destijds maar ik vond het een niet echt een mooie oplossing, het koste me ook 3 extra poorten op mijn switch. Toen ik bij KPN de v10 kreeg in het begin werkte het out of the box op 1 switch poort. Later toen deze spontaan geen verbinding meer kreeg ontving ik een v12 met de bijbehorende iptv problemen. Toen de v12 was geruild voor een v10 werkte alles weer naar behoren.


Dit kan ik beamen overigens. Bij mij is er meerdere keren een techneut (aardige gast) van het KPN iTV ontwikkel team aanwezig geweest en met Wireshark diverse testjes gedaan en dat teruggekoppeld aan de leverancier van de V12. Hij heeft het probleem met de STB-NMC-400 foutmelding zelf kunnen zien en reproduceren. In de tussentijd is er bij mij een V10 geplaatst die nergens problemen mee heeft, ik kan al ongestoord maandenlang TV kijken zonder die foutmelding enhaperingen in combinatie met mijn eigen apparatuur in het netwerk. Het vermoeden rijst dat de V12 gewoon niet overweg kan met ander IGMP verkeer wat van interne apparaten afkomt. De V10 heeft daar totaal geen last van.


Heb je IGMP snooping dan wel aan staan op die switch?

Wat is het merk en type van jouw switch?


Bij mij staat IGMP snooping uiteraard aan, en validation uit. Overigens maakt deze instelling niet uit voor de betreffende storing. Het gaat fout als er meerdere tv ontvangers op 1 poort van het modem zitten, met of zonder igmp snooping op de switch die er tussen zit.


Het vermoeden rijst dat de V12 gewoon niet overweg kan met ander IGMP verkeer wat van interne apparaten afkomt.

Mijn vermoeden is juist dat ander IGMP verkeer roet in het eten gooit zodra er "super"WiFi's in het netwerk opgenomen zijn. 


Het vermoeden rijst dat de V12 gewoon niet overweg kan met ander IGMP verkeer wat van interne apparaten afkomt.

Mijn vermoeden is juist dat ander IGMP verkeer roet in het eten gooit zodra er "super"WiFi's in het netwerk opgenomen zijn. 

Ik heb 4 Unifi AC AP Lites hangen, niet de superwifis van KPN. Maar nogmaals de V10 heeft er geen problemen mee dus het ligt echt aan de V12 box in combinatie met meerdere tv's en ander intern (igmp) verkeer.


Ik heb 4 Unifi AC AP Lites hangen, niet de superwifis van KPN. 

Klopt, die zien we ook heel vaak terug bij abonnees die last hebben van STB-NMC-400 meldingen.

Ik denk dat die meldingen ook weg zouden zijn geweest als je een V12 gebruikt zonder die accesspoints.


Ik heb 4 Unifi AC AP Lites hangen, niet de superwifis van KPN. 

Klopt, die zien we ook heel vaak terug bij abonnees die last hebben van STB-NMC-400 meldingen.

Ik denk dat die meldingen ook weg zouden zijn geweest als je een V12 gebruikt zonder die accesspoints.

Als abonnee wil je daar niet over nadenken, het probleem zit hem (in ieder geval in mijn situatie) in de V12 box. Aangezien er geen duidelijke logging te halen valt zowel uit de iTV ontvanger als de V12 box is dit gewoon iets wat KPN moet onderzoeken. Die gast van het ontwikkel team is twee keer langsgeweest, 1x om zelf wat dingen te onderzoeken en het probleem te reproduceren, de 2e keer had hij een V12 modem bij zich waarbij logging aan stond (dat moest specifiek ingeregeld worden door de leverancier omdat het standaard niet aanwezig is in de boxen die de klanten krijgen). Al die data is naar de leverancier gegaan en zij zijn ermee aan de slag gegaan. Ik heb tegen ze gezegd dat ze altijd contact kunnen opnemen om evt dingen te testen/onderzoeken gezien het probleem bij mij in ieder geval reproduceerbaar is met de V12.


Interessant dat mijn gehele relaas over het (niet-)functioneren van KPN TV op mysterieuze wijze verdwenen is...


Interessant dat mijn gehele relaas over het (niet-)functioneren van KPN TV op mysterieuze wijze verdwenen is...

Zie

 


Interessant dat mijn gehele relaas over het (niet-)functioneren van KPN TV op mysterieuze wijze verdwenen is...

Zie

 

Ah, dank u!