Skip to main content

@Patrick_1337 Helemaal goed, dankjewel voor de uitgebreide info! Ook goed dat je de tv-ontvanger nu rechtstreeks aangesloten hebt op de Experia Box. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat, na de reset. Ik ben ook benieuwd of er verschil zit tussen de tv-ontvanger die rechtstreeks op de Experia Box aangesloten is, en de tv-ontvangers die via de switch aangesloten zijn. Probeer het even uit, we horen graag hoe het is gegaan. 

Is er iets veranderd in het IGMP Snooping verhaal sinds één van de laatste updates ofzo ? Of wordt het verkeer via een aparte VLAN gestuurd sinds de laatste updates? (ik weet dat bij glasvezel dit wel het geval is maar wij hebben koper DSL).

In ieder geval als ik mijn 5x Netgear GS110TP switches er tussenuit haal dan lijkt het goed te werken, zodra ik 1 van de tv ontvangers op de GS110TP zet krijgen we de foutmelding terug. IGMP Snooping staat aan (de GS110TP is het oudere broertje van de GS105 die jullie aanleveren).

 

-edit-

Nou het lijkt aan het IGMP Snooping verhaal te liggen ofzo of iets anders wat er gewijzigd is aan de kant van KPN, want ik heb hier het volgende getest:

  • KPN Box 12  LAN1 Aansluiting direct op de TV werkt goed
  • KPN BOX 12 LAN1 Aansluiting op GS110TP (factory reset gedaan, alleen IGMP Snooping aan gezet, geen andere LAN kabels erin) aansluiting van GS110TP naar TV Ontvanger en boem we krijgen de STB-NMC-400 melding om de haverklap bij het zappen.

HTML versie: 4.116.208

NMC versie: 8.0.113_2

DBL versie: 7.12.3

RBL versie: 3.0.18

 

Wat kan ik verder nog uitsluiten/testen?

Ik heb overigens 2 verschillende GS110TP's geprobeerd (van de 5 die ik in bezit heb), allemaal alleen een factory reset gehad en IGMP Snooping aangezet. Meer niet.

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt. Reacties afgesplitst van Live TV pauzeren en foutcode stb-nmc-400 op ontvanger

Beste KPN, ik heb hetzelfde probleem, twee Netgear gs108ev3 achter de mijn V12 modem. Eveneens vier unifi AP AC lite access points. 

 

Alle twee de IPTV kastjes achter 1 poort op de V12 modem. En eveneens de stb-nmc-400 foutmeldingen.

 

Is het mogelijk dat ik ook weer een V10 kan krijgen?  


Trek die vier unifi AP AC lite's eens los. Heb je het probleem dan nog steeds?


Nou heb net alles een schop gegeven (switches, modem, unifi's) lijkt nu weer even goed te gaan. Ik kan er geen pijl op trekken.

 

Als het weer voorkomt zal ik de unifi's eens alleen eruit halen. (wordt de vrouw en kinderen niet blij van, hehe)

 

 

 

 

 


Is hier inmiddels nu al een concrete oplossing voor in zicht? Wij hebben al jaren KPN en hebben al die tijd een netwerk van Ubiquiti Unifi switches en Wifi punten en hebben dit probleem nooit gehad. Een poosje geleden na een update van de Experiabox 12 (te zien aan de nieuwe interface die er ineens was bij het inloggen en het ontbreken van alle custom settings) is bij ons dit probleem ook gestart.

 

Nu ben ik niet de grootste expert, maar het feit dat opnames terugkijken gewoon werkt en een seconde de livestream pauzeren bij ons ook werkte, gaf al snel een indicatie dat er iets mis is met het multicast-verkeer. In mijn Ubiquiti-omgeving staat IGMP-snooping echter gewoon aan (voor zover mij bekend is dit een vinkje) en bovendien heb ik hier nooit wat aan veranderd, dus lijkt het mij dat de update van KPN debet is aan de plotselinge storing.

 

Nu is het zo dat we het momenteel nog redelijk redden met de pauze-en-doorgaan-truc, maar ik had toch wel verwacht dat (gezien het aantal berichten op het forum) er inmiddels wat schot in de zaak zou zitten bij het oplossen hiervan.


Ik wil graag mijn ervaring delen met deze foutmelding, en hoe ik deze heb opgelost. 
 

Ik maak gebruik van de KPN WiFi versterker (oud model) onbewust had ik deze via WiFi verbonden als extender, ipv via een kabel. 
 

Na het trekken van een ethernet kabel, heb ik deze op de verkeerde poort aangesloten (uitgang) Hierdoor ontstond als het ware een “loop” van het televisie verkeer. 
 

het aansluiten van de kabel op de juiste poort van de WiFi versterker en wat rommelen met de instellingen (extender mode uitzetten, acces point mode aanzetten) was het probleem opgelost 


Dankzij dit topic ben ik erachter gekomen dat mijn HP printer (Deskjet 2540) de oorzaak is van de STB-NMC-400 foutmeldingen die ik ervoer. Ik had loopback prevention op mijn managed switches (TP-Link SG105E en SG108E) uitgezet omdat anders de printer niet werkt. Maar blijkbaar zorgt dit ook voor verstoringen op de TV-ontvanger. Als ik de printer uitzet werkt de TV-ontvanger weer feilloos.