Skip to main content
Beantwoord

Ik ga een nieuwe TV kopen en wil liefst geen kabels of kastjes meer

• November 26, 2025
  • 11 reacties
  • 175 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Voornemens nieuwe tv aan te schaffen (beestje is al erg oud). Willen liefst zoveel mogelijk draadloos dus CI module? En ook geen box meer. Wat moet je daarvoor hebben of doen? En wat moet er nog wel bedraad? 

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@Sjiekie, welkom!

Ik ben het met ​@PeterG eens: altijd leuks, iets nieuws. En een nieuwe TV is helemaal vet. Weet je al wat je gaat kiezen?

Ik begrijp dat je graag zo min mogelijk kabels wilt. Heel begrijpelijk als je de TV aan de muur wilt hangen. Dan wil je niet alle kabels eronder hebben hangen. Je hebt eigenlijk 2 opties:

1. Zoals ​@PeterG aangeeft, kan je ervoor kiezen om de app voor Smart TV te gebruiken. Op een aantal merken maken we nog gebruik van de oude Smart TV app. Maar voor Android TV's hebben we de vernieuwde KPN TV+ app voor Smart TV. Klik op de links om hier meer over te lezen. De KPN TV+ app voor Android TV is behoorlijk uitgebreid, maar ook nog altijd in ontwikkeling. Daarover lees je meer in onze Product Updates: KPN TV+ App voor smart-tv.
  2. Of je kies toch voor de KPN TV+ Box, zoals ​@joop2011 aanraadt. Deze tv-box kan met wifi verbinden en kan bijvoorbeeld in de kast geplaatst worden, omdat de afstandsbediening via bluetooth verbonden kan worden. De enige kabel die je dan overhoudt, is de HDMI-kabel die van de tv-box naar de TV. Daarnaast kan je dan ook nog gebruik maken van de app voor de Smart TV.

Welke optie je ook kiest: Je hebt, zoals ​@joop2011 zegt, een KPN TV abonnement nodig. De prijs hiervan vind je op onze website (Internet en TV abonnement voor bij jou thuis) of in MijnKPN. Je kunt hiezen voor alleen TV, zonder tv-box, of je kiest voor het abonnement inclusief de tv-box. Er is geen goed of fout, het gaat echt om jouw voorkeur. Sommigen vinden de tv-box het beste, anderen vinden de Smart TV app prima. Wat jij wil ;)

Nog even voor de volledigheid: KPN biedt inderdaad geen TV aan in combinatie met een CI+-module. Alleen Digitenne kan je kijken via de CI+-module door middel van een insteekkaart: Digitenne insteekkaart: TV kijken via een CI+ module. Maar daarbij heb je nog wel een antenne en voedingskabel aansluiten op de televisie, zoals ​@JanD zegt. Dus dan is de vraag of dit bij jou past.

Het is in ieder geval goed om even over je keuze na te denken. Want, zoals ​@Wartywolfs, aangeeft, komt bij een eventuele wijziging in het TV abonnement ook eventuele korting te vervallen. Dit gebeurt bij een abonnementswijziging. Dus neem gerust de tijd om een keuze te maken.

11 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 26, 2025

Altijd leuk, iets nieuws. 

KPN TV maakt geen gebruik van de interne DVB-C tuner, dus ook geen module mogelijk. 

Maar daarvoor biedt kpn de smart-tv app.

Beschikbaar voor televisies met Android-TV, Google-TV, Tizen (Samsung) en WebOS (LG, Loewe).

Indien je dat nog niet hebt, het TV➕ kastje kan uit zicht. En eventueel met de afstandsbediening van de tv bedient worden middels HDMI CEC. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 26, 2025

He hoi, bedankt voor je bericht. Dus als ik een goede tv koop zoals je aangeeft, dan heb ik geen kastje nodig?? CI module hebben ze dus niet via KPN begrijp ik? Ben beetje digibetisch 🤪

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

Persoonlijk zou ik toch kiezen voor de KPN tv ontvanger.

Dan heb je een veel mooier beeld.

En zoals Peter aangeeft, de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd) kan uit zicht. Want de afstandsbediening werkt op bluetooth. 

Wil je de KPN tv+ app gebruiken, dan kan dat.

Momenteel werkt die het beste op een Smart tv met Android.

He hoi, bedankt voor je bericht. Dus als ik een goede tv koop zoals je aangeeft, dan heb ik geen kastje nodig?? CI module hebben ze dus niet via KPN begrijp ik? Ben beetje digibetisch 🤪

KPN werkt met IPTV (Ziggo ook steeds meer)

En dus met netwerkkabel of via WIFI.

Een CI modele werkt alleen als er coax binnen komt.

Via Ziggo en een coax kabel naar de tv en via de DVB-C inclusief CI module (van Ziggo).

Of via sattelliet, ook een coax kabel naar de tv en via de DVB-S inclusief CI module (ik dank van Canal plus)

Of via KPN Digitenne, dus heb je een Digitenne antenne nodig die met coax naar de tv gaat en via DVB-T en CI module (KPN digitenne).

Of Ziggo nog CI modules uitgeeft weet ik niet, want Ziggo werkt ook steeds meer met IPTV en met een Ziggo Next kastje. (die je net als de KPN DIW7022) uit zicht kan plaatsen.

Persoonlijk zou ik kiezen voor het kastje van KPN, de Sagemcom DIW7022, vooral als je glasvezel mocht hebben.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 26, 2025

Beste ​@Sjiekie KPN kent wel de CI+ module bij Digitenne, zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/televisie/digitenne/insteekkaart

Maar je moet dan nog steeds een antenne met kabel dus aansluiten op je tv-toestel.

Om eventueel via een app tv te kijken heb je wel een tv-abo nodig waarbij standaard een tv-decoder geleverd wordt die je dan niet aansluit, maar uitsluitend de app gebruikt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 26, 2025

Oke, is de KPN app steady en uitgebreid? Dit kun je bij KPN aan ragen? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 26, 2025

Oke, is de KPN app steady en uitgebreid? Dit kun je bij KPN aan ragen? 

Beste ​@Sjiekie als je al een tv-abo hebt bij KPN hoef je de app niet aan te vragen, die installeer en gebruik je gewoon.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

Beste

Om eventueel via een app tv te kijken heb je wel een tv-abo nodig waarbij standaard een tv-decoder geleverd wordt die je dan niet aansluit, maar uitsluitend de app gebruikt.

Dat hoeft niet meer ​@JanD 

Je kan ook een tv abonnement zonder KPN tv ontvanger nemen.

Alleen is het maandbedrag hetzelfde.

(Compleet)

Bij TV staat € 0,00, maar dat is alleen tijden de actieperiode.

Daarna € 12,50 per maand, ook als je TV zonder kastje kiest. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 26, 2025

Beste

Dat hoeft niet meer ​@JanD 

Je kan ook een tv abonnement zonder KPN tv ontvanger nemen.

Alleen is het maandbedrag hetzelfde.

Klopt ​@joop2011 , maar je hebt wel een tv-abo nodig om tevens van de tv-apps van KPN gebruik te kunnen maken ​@Sjiekie 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

@JanD 

Klopt, geef ik toch ook aan? 

Wel of geen tv kastje, de kosten zijn € 12,50 per maand.

De KPN tv ontvanger wordt door KPN in bruikleen geleverd en blijft ten alle tijden eigendom van KPN.

Dus je kan het TV abonnement zonder KPN tv ontvanger nemen.

(Persoonlijk zou ik toch kiezen voor de KPN tv ontvanger, omdat dat beeld mooier is (minder compressie)).

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

Bovendien raak je die introductiekorting kwijt als je eerst het abonnement kiest zonder ontvanger, en later binnen de actieperiode besluit dat je toch een ontvanger wilt hebben (want abonnementswijziging).

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • Antwoord
  • November 27, 2025

Hallo ​@Sjiekie, welkom!

Ik ben het met ​@PeterG eens: altijd leuks, iets nieuws. En een nieuwe TV is helemaal vet. Weet je al wat je gaat kiezen?

Ik begrijp dat je graag zo min mogelijk kabels wilt. Heel begrijpelijk als je de TV aan de muur wilt hangen. Dan wil je niet alle kabels eronder hebben hangen. Je hebt eigenlijk 2 opties:

1. Zoals ​@PeterG aangeeft, kan je ervoor kiezen om de app voor Smart TV te gebruiken. Op een aantal merken maken we nog gebruik van de oude Smart TV app. Maar voor Android TV's hebben we de vernieuwde KPN TV+ app voor Smart TV. Klik op de links om hier meer over te lezen. De KPN TV+ app voor Android TV is behoorlijk uitgebreid, maar ook nog altijd in ontwikkeling. Daarover lees je meer in onze Product Updates: KPN TV+ App voor smart-tv.
  2. Of je kies toch voor de KPN TV+ Box, zoals ​@joop2011 aanraadt. Deze tv-box kan met wifi verbinden en kan bijvoorbeeld in de kast geplaatst worden, omdat de afstandsbediening via bluetooth verbonden kan worden. De enige kabel die je dan overhoudt, is de HDMI-kabel die van de tv-box naar de TV. Daarnaast kan je dan ook nog gebruik maken van de app voor de Smart TV.

Welke optie je ook kiest: Je hebt, zoals ​@joop2011 zegt, een KPN TV abonnement nodig. De prijs hiervan vind je op onze website (Internet en TV abonnement voor bij jou thuis) of in MijnKPN. Je kunt hiezen voor alleen TV, zonder tv-box, of je kiest voor het abonnement inclusief de tv-box. Er is geen goed of fout, het gaat echt om jouw voorkeur. Sommigen vinden de tv-box het beste, anderen vinden de Smart TV app prima. Wat jij wil ;)

Nog even voor de volledigheid: KPN biedt inderdaad geen TV aan in combinatie met een CI+-module. Alleen Digitenne kan je kijken via de CI+-module door middel van een insteekkaart: Digitenne insteekkaart: TV kijken via een CI+ module. Maar daarbij heb je nog wel een antenne en voedingskabel aansluiten op de televisie, zoals ​@JanD zegt. Dus dan is de vraag of dit bij jou past.

Het is in ieder geval goed om even over je keuze na te denken. Want, zoals ​@Wartywolfs, aangeeft, komt bij een eventuele wijziging in het TV abonnement ook eventuele korting te vervallen. Dit gebeurt bij een abonnementswijziging. Dus neem gerust de tijd om een keuze te maken.