Skip to main content
Vraag

Ik huur een TV+ box, waarom moet ik betalen voor een defecte HDMI kabel?

• May 19, 2026
  • 7 reacties
  • 125 keer bekeken

Beste dame/hr,

Ik krijg van kpn bij het afsluiten van een abonnement een WiFi router, kpn+ kastje en alle bijbehorende kabels om tv te kunnen kijken. Ik huur deze spullen. Welke logica bepaald dat ik voor een slecht werkende hdmi kabel moet betalen als die vervangen moet worden? Als je een huis huurt en de waterleiding gaat stuk dan is de verhuurder degene die vervangt en betaald. Wat is het verschil?

7 reacties

JanD
Superuser
  • May 19, 2026

Beste ​@jerson hoe kom je er bij dat je voor een defecte c.q. slechte HDMI-kabel moet betalen?

En hoe weet je dat die HDMI-kabel slecht is?

Het kan ook aan een van de poorten liggen waar de kabel op aangesloten wordt.

Verder zijn kabels verbruiksartikelen, die je niet in bruikleen krijgt, maar in eigendom, bij einde abo hoeven deze ook niet retour, alleen de stroomadapter en het apparaat zelf.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 19, 2026

Tja, waarom moet je een televisietoestel kopen om KPN TV te kijken. 😁

Er wordt éénmalig een HDMI kabel verstrekt bij een ontvanger. Die ontvanger blijft daar gewoon mee werken. De oude HD ontvangers (VIP2952 en HMB2260).

Voor een 4k ontvanger wordt een HDMI 2.1 kabel meegeleverd. Die moet je dan natuurlijk ook mee vervangen.

HDMI kabels zijn zelden defect. Alhoewel ik het één keer heb gehad.

Zo duur is zo'n kabel niet. In ieder geval goedkoper dan die tv die je ook moe(s)t kopen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Ik heb in mijn carrière enkel kabels vervangen omdat ze of niet 4K ondersteunde of van scard naar HDMI. Eigenlijk nooit dat de kabel zelf kapot is. 

Als je de kabel bij KPN wilt kopen zijn ze zowel bij de monteur als bij apparatuurvoorthuis.kpn.com €7,50

Len B
Helper
  • May 19, 2026

Ik heb in mijn carrière enkel kabels vervangen omdat ze of niet 4K ondersteunde of van scard naar HDMI. Eigenlijk nooit dat de kabel zelf kapot is. 

Vraagje 

Welke kabel zit er standaard in het doosje als je KPN+ box thuis krijgt , een 4K of een standaard kabel ?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Vraagje 

Welke kabel zit er standaard in het doosje als je KPN+ box thuis krijgt , een 4K of een standaard kabel ?

Deze:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2600289/ultra-hdmi-kabel-15m/?soPos=2182

Len B
Helper
  • May 19, 2026

Ik had heel veel storingen met mijn nieuwe DIW-box en heb hiervoor een nieuwe gekregen alleen stond in de retourbrief dat ik alles terug moest sturen alleen bij de nieuwe zat helemaal geen kabel en heb een oude van mijzelf gebruikt.

Na veel collega’s van je te hebben gezien heeft hij o.a. deze kabel geplaatst en zijn de storingen stukke minder , ook heeft hij de nieuwe launche-versie 1.225.0 geladen die ook al weer is vervangen.

Thanks voor de info.

Admin: quote(s) verwijderd i.v.m. leesbaarheid

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@jerson. Welkom op de community! De apparatuur zoals het modem en tv-ontvanger is van KPN. Gaat die stuk, dan wordt het gratis opgelost. Een HDMI-kabel is een los onderdeel. Die moet je vaak zelf vervangen, daarom kunnen er kosten zijn.

Is de kabel al snel stuk gegaan? Neem dan contact op met KPN, dan kijken ze met je mee.