Skip to main content
Beantwoord

Ik krijg spontaan ondertiteling te zien

• February 27, 2026
  • 15 reacties
  • 18 keer bekeken

Ik heb steeds als ik wissel van zender of als ik een opgenomen programma terug kijk komt steeds ondertiteling erin, zelfs de reclame is ondertiteld.

Ondertiteling al tig keer uitgezet, maar blijft constant terug komen, grr!

Talkbar nog nooit iets mee gedaan, dit is een probleem van de afgelopen twee weken.

Terug kijken of een opgenomen programma kijken is echt niet leuk meer, ben je lekker onderweg, komt de reclame er in en dan ook de ondertekening weer.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi Rita, wat een leuk vooruitzicht. Zweden is een prachtig land. 

Toch voor de zekerheid, want dit moet op te lossen zijn. Staat de ondertiteling uit in de instellingen van de ontvanger? Voor het gemak, je doet dit als volgt: 

Komt de ondertitelingen nu terug. Mocht dat zo zijn, kun je het wel uitzetten tijdens het kijken? Dit doe je als volgt:

• Druk kort op de pijl naar beneden op de navigatiering om de infobalk te openen.
  • Ga met de pijlen naar beneden en opzij naar het (hier wit gemarkeerde) ondertitel icoon en druk op OK om de ondertiteling aan te zetten. Druk opnieuw op OK om het weer uit te zetten.

15 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Hi Rita, op welke zenders neem jij op? Doe je dit toevallig via 191, 192 en 193. Dan klopt dit namelijk. Of ervaar je dit op alle zenders?

• Auteur
  • Topper
  • March 2, 2026

Alex van KPN,

Nee dat doe ik niet.

Inmiddels is er iets verandert, gisteravond ging ik het rtl nieuws terug kijken en daar was ineens de ondertiteling weer.

Opgenomen programma's, zodra er Nederlands gesproken wordt zoals bijvoorbeeld de reclame, staat de ondertiteling weer aan.

Zet deze steeds weer uit, maar het lijkt bijna alsof de ondertiteling zijn eigen leven leidt. 

Wil nog even vermelden dat ik ondertiteling nooit heb aan gehad en ik ook flink moest zoeken waar ik dat moest vinden.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 2, 2026

Heb je die 'spontane’ ondertiteling voor mensen met gehoorproblemen op de ontvanger? De DIW7022 dus? Of is dat via app op mobiel, tablet of de website tv.kpn.com op laptop? ​@Rita VD .

• Auteur
  • Topper
  • March 2, 2026

PeterG

Nee, niemand met gehoor problemen.

Wat is DIW7022, heb ik geloof ik wel eens ergens zien staan, maar geen idee waar, kan net zo goed iets anders zijn geweest.

Ik heb alleen mijn TV, kpn kastje en gsm.

Waar zou ik dat kunnen vinden?

• Auteur
  • Topper
  • March 2, 2026

PeterG, 

Ik heb iets gevonden, 

Hardware versie KPN DIW7022

Staat onder mijn abbonement nummer.

Ik kan daar niets veranderen helaas.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 2, 2026

Staat op de voorkant van de tv ontvanger.

Je had het laatste over uitzetten haardvuur. Dat is, alleen, op de DIW7022 met de witte afstandsbediening het geval.

Ik neem aan dat de ondertiteling voor slechthorenden uitzetten inmiddels gelukt is. Vrijwel dezelfde route als dat haardvuur. “knopje” in beeld onder de voortgangsbalk.

• Auteur
  • Topper
  • March 2, 2026

Oja, heb ook een Chromecast die eigen apps heeft voor de F1😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 2, 2026

Haha, Ik heb die app voor F1TV gewoon op m'n kpn kastje (DIW7022) staan. De chromecast is door het kastje van kpn nogal overbodig op dezelfde tv. Bij mij zit die chromecast nu op de tv uit 2012 in de voorkamer. Is dat direct weer een heel moderne smart tv.

• Auteur
  • Topper
  • March 2, 2026

Mijn Sony TV is twee en een half jaar uit en daar kreeg ik F1 TV pro niet op.

Voor slechthorende staat er niet bij. Alleen ondertiteling aan of uit in toegankelijkheid.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 2, 2026

Mijn Sony TV is twee en een half jaar uit en daar kreeg ik F1 TV pro niet op.

Voor slechthorende staat er niet bij. Alleen ondertiteling aan of uit in toegankelijkheid.

Inderdaad, op de DIW is het uitsluitend ondertiteling aan of uit en niks geen toevoeging slechthorenden, die toevoeging of de term hardhorend zie je vaak wel terug in de menu's van tv-toestellen.

• Auteur
  • Topper
  • March 2, 2026

Oké, ik moet er dus mee leren leven.

Ga er het beste van maken.

Dank je wel voor het mee denken en voor jou tijd 👍

Groet Rita 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 2, 2026

De optionele ondertiteling is die voor doven en slechthorenden. Die kan je via toegankelijkheid alleen voor alle zenders die dat bieden aan- en uitzetten. Helaas niet per zender. 

• Auteur
  • Topper
  • March 2, 2026

Dat is juist het vreemde, is willekeurig.

Maar goed, nog een paar maandjes dan is het toch klaar, ik ga namelijk emigreren naar Zweden.

Mijn zoon en schoondochter zijn vandaag verhuisd, ik volg zodra zij daar een beetje ingeburgerd zijn.

Bedankt PeterG 👍

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 3, 2026

Hi Rita, wat een leuk vooruitzicht. Zweden is een prachtig land. 

Toch voor de zekerheid, want dit moet op te lossen zijn. Staat de ondertiteling uit in de instellingen van de ontvanger? Voor het gemak, je doet dit als volgt: 

Komt de ondertitelingen nu terug. Mocht dat zo zijn, kun je het wel uitzetten tijdens het kijken? Dit doe je als volgt:

• Druk kort op de pijl naar beneden op de navigatiering om de infobalk te openen.
  • Ga met de pijlen naar beneden en opzij naar het (hier wit gemarkeerde) ondertitel icoon en druk op OK om de ondertiteling aan te zetten. Druk opnieuw op OK om het weer uit te zetten.

• Auteur
  • Topper
  • March 10, 2026

Wekenlang heeft dit probleem mij geplaagd.

Het voorbeeld is mij bekend.

Maar zo misterieus het ontstaan is, zo misterieus is het nu verdwenen.

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Groet Rita