Skip to main content

Ik heb een programma ( bijv een serie van RTL8) geprogrammeerd voor meerdere afleveringen en opgenomen vanuit het programma-overzicht. Bij het afspelen van de opname start de aflevering niet 5 minuten voor het begin ervan, maar 5 minuten na het begin. Ik val dus al midden in de aflevering en moet dan terugspoelen op zoek naar het begin. Ik vind dat super irritant, omdat ik dan al een stuk van de aflevering te zien krijg bij het terugspoelen.

Een opname wordt normaliter van 5 minuten voor aanvang tot een aantal minuten na afloop van een uitzending vastgelegd. Het is dan ook juist de bedoeling om het terugkijken 5 minuten na het begin van de opname te starten omdat de dan de uitzending zou moeten beginnen. Blijkbaar loopt RTL 8 dus regelmatig voor voor de EPG (gids) waardoor uitzendingen te vroeg starten.

 


Dat gebeurt pas sinds enkele maanden. Daarvoor ging het altijd zoals gewoon is; start 5 minuten voor begin serie.


Dat gebeurt pas sinds enkele maanden. Daarvoor ging het altijd zoals gewoon is; start 5 minuten voor begin serie.

Klopt, dat is één van de verbeteringen die een aantal maanden terug in de software opgenomen is. Persoonlijk vind ik dat ook heel prettig want vrijwel al onze opnames worden nu tenminste gestart op het moment dat de uitzending begint. Als de uitzending binnen jouw opname structureel eerder begint dan na die 5 minuten dan zou KPN en RTL eens naar de EPG informatie moeten kijken.


Doet KPN dat automatisch na lezing van deze Forum correspondentie? Of moet ik zelf hen daar op attent maken?


Er zal vanzelf een moderator van KPN reageren als de vraag nog niet beantwoord is.


Bedankt Wjb tot dusver.


Beste @Bombur, welkom! Hier ben ik 🙂. Merk je dit alleen bij RTL 8 of ook bij andere zenders? Kan je een voorbeeld geven van opnames (zender/programma/dag/tijdstip) waarbij zich dit voordoet? Zou je daarnaast je forumprofiel aan willen vullen met je adres en evt. klantnummer? Dan geef ik het door!


Goedemorgen, wij hebben ook deze klacht. Op alle zenders staat standaard die 5 minuten later. Dus altijd eerst terugspoelen. Dit was nooit. Het gaat hier vooral over opnames van Lang Leve de Liefde en de Meilandjes op SBS6. Wij hebben 2 decoders, op beide hebben we dit probleem.


Bij mij ging het om de serie: “the Bold & the Beautiful” op RTL8. Gisteren was het begin overigens plotseling wel 5 minuten eerder.


Vandaag was het weer mis. Ook bij terugkijken moest ik terugspoelen naar het begin en werd zelfs het begin niet uitgezonden, maar viel ik ook in de reeds begonnen serie.

KPN: kunnen jullie dit oplossen? Zie ook Tourmalijn.


Ik heb alle voorbeelden intern doorgegeven, wordt vervolgd!


de Meilandjes op SBS6.

Die kijk ik ook via opname. Start altijd 5 minuten in de opname om de 5 minuten voorlooptijd direct over te slaan. Hoef nooit terug te spoelen. Heel soms is het net al begonnen, maar dan is het alleen het intro nog vóór de leader. Dan hoef je niet terug te spoelen. Ik zie hier geen probleem.


Zelfde probleem hier. Ook met terugkijken. 


Het blijft hannesen. Nu ook opgenomen programma op NPO1 11.00 uur vandaag (zondag 31-10-21: Sky Gods - The price of our love for flying.

Fijn voor jou Peter, dat het bij jou naar tevredenheid werkt. Maar bij ons niet. Wij vinden het echt vervelend dat we van het programma zelf (dus geen intro) telkens bijna 5 minuten moeten terugspoelen.

KPN Marcia wordt dit nog verholpen? Wordt er aan gewerkt?


Sky gods inderdaad klein stukje terug spoelen. Tot minuut 2:50 van de opname . Wat erg. Het staat er toch helemaal op?

Ik zie daar geen probleem in. En je kijkt het één keer en gooit het er weer af.


KPN Marcia wordt dit nog verholpen? Wordt er aan gewerkt?

Ik heb het intern doorgegeven, maar nog geen reactie ontvangen. Ik houd dit natuurlijk in de gaten en hou jullie hier op de hoogte. 

Sky gods inderdaad klein stukje terug spoelen. Tot minuut 2:50 van de opname . Wat erg. Het staat er toch helemaal op?

Ik zie daar geen probleem in. En je kijkt het één keer en gooit het er weer af.

Ik zou dit ook geen probleem vinden, maar het is niet zoals het zou moeten zijn. Als je iets opneemt/terugkijkt en wij bouwen in dat we alvast 5 minuten vooruit spoelen, dan moet dat juist handiger zijn en dan moet je er geen werk van hebben. Dus hoewel ik jou begrijp, snap ik ook dat anderen dit wél irritant vinden. 


Het zit als volgt: de opnames starten altijd 5 minuten voor aanvang van de programmering. Dat is ook de reden om de opname met 5 minuten in het vooruit te starten. Mocht een zender na onze laatste gids verwerking besluiten alsnog te schuiven, dan lopen we tegen bovenstaande aan. We proberen zo accuraat mogelijk te zijn, maar vooral bij bijvoorbeeld nieuwsuitzendingen, loopt het nog wel eens uit. Lang verhaal, kort: we kunnen hier momenteel heel weinig mee. We houden het wel in de gaten, maar voor nu is het even niet anders. In verreweg de meeste gevallen gaat het gewoon goed namelijk, dus het zou ook zonde zijn om het terug te draaien voor de paar programma's/opnames waarin het dan niet goed gaat.