Skip to main content

Hallo,

 

Mijn ouders hebben sinds vorige week tv en internet van KPN (voorheen Ziggo). Alles is aangesloten. Nu wil mijn vader graag via de versterker radio luisteren. Dus niet met de televisiebeeld aan. Ik zie al diverse topics voorbij komen met deze zelfde vraag, maar ik krijg het niet aan de praat.

Wat heb ik gedaan?

Optische kabel in tv kastje KPN (type 5202) gedaan en gekoppeld aan de versterker. TV kastje staat aan. Maar ik krijg vervolgens geen radio te horen.

Goed om te weten. De versterker is van Harman en Kardon (HK 970). De versterker bestaat uit 3 delen. Een CD gedeelte, het in en output gedeelte en de radio receiver. De radio receiver bevat de optische kabel aansluiting. De radio receiver wordt via een tulp kabel gekoppeld aan het in en output gedeelte.


Iemand een idee wat ik nog moet doen om radio te luisteren via de boxen die gekoppeld zijn aan de Harman en Kardon versterker?

Hallo @Reijg de optische kabel aansluiten op de versterker bij AUDIO-IN, als die optische ingang bestaat, zo ja, dan via de versterker kiezen voor die ingang en je hebt geluid.

Kies op de AB van de tv-decoder voor RADIO en vanaf 801 en hoger heb je radiozenders, je kunt eventueel de tv even aanzetten om te zien of je de goede zender hebt gekozen en daarna de tv weer uitzetten.

Succes.

 


Hoi JanD,

 

Dank voor je reacties. Ik ga dit proberen als ik weer bij m'n ouders ben. Thanks voor je hulp!


Vreemd dat dit topic al op ‘beantwoord’ is gezet. Misschien handig om eerst even terugkoppeling vanuit mijn kant af te wachten. Op deze manier help je andere bezoekers van dit topic er niet mee.


Vreemd dat dit topic al op ‘beantwoord’ is gezet. Misschien handig om eerst even terugkoppeling vanuit mijn kant af te wachten. Op deze manier help je andere bezoekers van dit topic er niet mee.

Dat regelt een moderator van KPN, die vond mijn antwoord blijkbaar het beste antwoord.


Ik zie geen optische ingangen achterop de versterker. (google). Alleen 7 x analoge ingangen met rode en witte cinch aansluiting.

Je ouders zullen een tv ontvanger Arris vip5202 van kpn hebben nu. Die heeft weer geen analoge uitgangen…. en kan dus niet zonder meer op deze wat oudere (2008) versterker aangesloten.

Daarbij is een “optical naar analoog audio adapter” noodzakelijk. Daarmee kan ie op een van de ingangen van de versterker. Meest logisch zou voor mij “tuner” zijn aangezien de analoge FM tuner de bergkast in kan. Want zelfs Ziggo heeft geen FM meer.


Ik zie geen optische ingangen achterop de versterker. (google). Alleen 7 x analoge ingangen met rode en witte cinch aansluiting.

Je ouders zullen een tv ontvanger Arris vip5202 van kpn hebben nu. Die heeft weer geen analoge uitgangen…. en kan dus niet zonder meer op deze wat oudere (2008) versterker aangesloten.

Daarbij is een “optical naar analoog audio adapter” noodzakelijk. Daarmee kan ie op een van de ingangen van de versterker. Meest logisch zou voor mij “tuner” zijn aangezien de analoge FM tuner de bergkast in kan. Want zelfs Ziggo heeft geen FM meer.

 

Het klopt wat je zegt over de 7 x analoge aansluitingen. De versterker bestaat wel uit 3 delen. De radio ontvanger is onderdeel van de set. Die bevat de optische aansluiting. En de radio ontvanger is dus weer aangesloten op de versterker met een analoge tulp aansluiting. Maar het zou heel goed kunnen dat dit niet met elkaar kan praten.

Dan lijkt het erop dat mijn ouders inderdaad een optical naar analoog kabel/converter nodig hebben.

 

Vreemd dat dit topic al op ‘beantwoord’ is gezet. Misschien handig om eerst even terugkoppeling vanuit mijn kant af te wachten. Op deze manier help je andere bezoekers van dit topic er niet mee.

Dat regelt een moderator van KPN, die vond mijn antwoord blijkbaar het beste antwoord.

Klopt. Ik weet dat alleen modetors een bericht als antwoord kunnen markeren. Was gericht op KPN. Nogmaals thanks voor jouw tip!


Hallo @Reijg , behalve een moderator kun je in je eigen aangemaakte topic zelfook een antwoord als beste aanvinken.


Dat beestje heeft toch ook en dab tuner?

 


De radio ontvanger is onderdeel van de set. Die bevat de optische aansluiting.

Logica van HK???? :astonished:

Dan zou je toch (eerst) dáárop de optische ingang moeten kiezen… en de versterker op '’tuner'’ waar de ...euhm… tuner met opt. in. dan weer op zit.  :confounded:

MAAR… zie ik nou “Digital output” staan ??? Dat is dan zinloos.

HGD schrijft: 

Dat beestje heeft toch ook en dab tuner?

Gezien de leeftijd zal het mogelijk DAB zijn. Maar dat is niet meer in de lucht. Het is nu DAB+

…..

Wie fotografeert een apparaat nou staand op een GLAZEN tafel :stuck_out_tongue_winking_eye:


Ik zal proberen morgenavond een duidelijke foto te maken van de achterkant/aansluitingen


Na wat verder onderzoek ben ik erachter.

Die optische aansluiting achterop de tuner is een UITgang en heb je dus niets aan. Is bedoeld voor digitaal uit van DAB. Echter DAB bestaat niet meer, is nu DAB+ (DAB is daarmee niet compatibel).
FM is er alleen nog maar via de ether. Ziggo heeft het ook niet meer.
Die hele DAB/FM tuner kan (bijna) de deur uit. Of helemaal aangezien je ouders nu KPN hebben.

De TU970 tuner kan alleen nog met een draadantenne gebruikt worden.

De 'radio’ van kpn, zelfde ontvanger als voor tv, is dus alleen op de oude analoge tuner aan te sluiten met behulp van een “digitaal naar analoog” adapter. Want de kpn 5202 heeft geen analoge uitgang (alleen optisch) en de HK970 versterker alleen analoog.

Ikke schreef:

Ik zie geen optische ingangen achterop de versterker. (google). Alleen 7 x analoge ingangen met rode en witte cinch aansluiting.

Je ouders zullen een tv ontvanger Arris vip5202 van kpn hebben nu. Die heeft weer geen analoge uitgangen…. en kan dus niet zonder meer op deze wat oudere (2008) versterker aangesloten.

Daarbij is een “optical naar analoog audio adapter” noodzakelijk. Daarmee kan ie op een van de ingangen van de versterker. Meest logisch zou voor mij “tuner” zijn aangezien de analoge FM tuner de bergkast in kan. Want zelfs Ziggo heeft geen FM meer.


Thanks PeterG,

 

Dat wordt een adaptertje aanschaffen dus. Mogelijk gaat m'n vader voor een compleet nieuw geluidssysteem. Een wifi multiroom oplossing ipv de versterker uit 2008.


Hallo @Reijg , zelf heb ik na een vesleten audio-installatie een ‘soundbar’ gekocht en daar speel ik nu mijn radiozenders op af via de optische kabel van 5202 naar soundbar.