Skip to main content

Hoe kan ik voorkomen dat er iemand inbreekt in mijn HD ontvanger 

Admin: Titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Hallo @Johnwoutets 

Wat bedoel je met inbreken? Dat iemand vanaf het internet zichzelf toegang verschaft tot jouw iTV ontvanger? Standaard is jouw ontvanger niet vanaf het internet bereikbaar, tenzij jij daar zelf iets voor hebt aangepast in jouw netwerk. En de ontvangers ondergaan ook een pen-test om te controleren dat ze niet zo maar gehackt kunnen worden.


Hoi. 
 

zondag zat ik met vrienden voetbal te kijken. Ineens veranderde het beeld in het YouTube filmpje wat een vriend zat te kijken. Hij vond dit erg leuk. Wij uiteraard niet als Ajax fan. 
hoe kan dit en hoe kan ik dit voorkomen. 
 

iig bedankt voor uw snelle reactie. 


Vrij simpel;

  1. Log in in de webinterface van het modem en verander je huidige wifi-wachtwoord en verbind je eigen apparaten opnieuw
    1. Op deze manier forceer je al je vrienden dat zij geen verbinding meer kunnen maken met je wifi
  2. Zet het gastnetwerk aan bij de wifi-instellingen, dit verschilt per type modem
  3. Stel hier een naam en wachtwoord in
  4. Geef je vrienden dit wachtwoord

 

Een gastnetwerk heeft namelijk enkel toegang tot het internet maar niet tot het interne netwerk zoals  bijvoorbeeld netwerkprinters, Chromecasts of tv-ontvangers.

 

Uiteraard kan je ook je huidige netwerknaam en wachtwoord aanpassen en je gastennetwerk dezelfde naam en wachtwoord geven als dat je altijd al had, zo merken je vrienden niets van de wijziging maar jij natuurlijk wel 🤡

 

Heb je Superwifipunten of Experiawifi dan kan het nog veel gemakkelijker middels de app KPN Thuis :)


Hoe kan ik voorkomen dat er iemand inbreekt in mijn HD ontvanger 

Admin: Titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Het is niet echt inbreken. Die vriend heeft een YouTube filmpje van zijn telefoon doorgezet naar de YouTube app op jouw decoder (of misschien die op je Smart TV). Dat kan alleen als hij ook met zijn telefoon op jouw WiFi netwerk zat. Dus de oplossing is simpel, zoals hierboven aangegeven: Ontzeg je vrienden de toegang tot jouw WiFi. Dat kan je compenseren met een apart WiFi netwerk voor gasten. Met aparte naam en wachtwoord. Dan kan dit geintje niet meer. 

Dat gastnetwerk is een optie op de Experiabox. 


Ward en Hendriks. 

Heel erg bedankt voor jullie duidelijke uitleg. Ga het zsm veranderen. 
 

groeten,

 

John.