Skip to main content

Op NPO 1 Extra verschijnt plots ondertiteling voor doven en slechthorenden. Hoe krijgen we dit weg? 

Even teruggekeken. Dat was niet weg te krijgen.

Ik vermoed zo maar dat er (tijdelijk) een storing met het TT systeem op 1 Extra was, waardoor men bij de regie ervoor heeft gekozen om die ondertitels daar direct toe te voegen.

Even 2 voor 12 teruggekeken van vannacht en daar zat het niet meer in.


Beste Peter

Bedankt voor je antwoord. De ondertiteling voor doven en slechthorenden lijkt op NPO 1 Extra inderdaad te zijn verdwenen.


Nee, voortaan is het nieuws met gebarentolk altijd op NPO Extra1. En daar ben ik niet blij mee: of je moet er extra voor betalen, of je moet erg moeilijk doen met tablet, laptop of mobiel. Als je het eerste niet kunt of wil betalen en dit handig bent met de computer, ben je verstoken van het achtuurjournaal als je afhankelijk bent van gebarentaal. Dat heet inclusie tegenwoordig!

Wat mij betreft mag de gebarentolk altijd in elk geval bij alle journaals in beeld zijn. Waarom het verstoppen? Nederlandse Gebarentaal is net zo goed een echte taal als gesproken Nederlands.  


Wat vervelend, @Siska25 .

Het 8 uur journaal met gebaren is ook via het publieke NPO 1. Wel 's nachts maar dat kun je de volgende dag gewoon met de groene knop bekijken. Op je tv. Als je het opnemenpakket hebt kun je het opnemen.

Providers plaatsen NPO 1 Extra en de andere extra tv kanalen van de NPO in het pluspakket. Dit om de kosten die NPO vraagt voor het totale pakket, inclusief de 'gewone’ zenders die verplicht in het basispakket moeten, een beetje terug te verdienen.

NPO 1 Extra is gratis via de app van NPO in je smart-tv 😉, en zoals je al ontdekt hebt de NPO app in je telefoon en tablet en de website npostart.nl. Daar draagt npo zélf de kosten van.

Voor het beleid hierover kun je beter contact opnemen met de NOS. Zij zijn de zendgemachtigde en bepalen wat, waar, wanneer. Waarbij ze echt weten dat NPO 1 Extra bij o.a. NPO en Ziggo in het pluspakket zit.


Dankjewel voor je uitgebreide reactie, Peter.