Skip to main content

Mijn zoon wil overstappen naar de nieuwe kpn-tv-box DIW7022 maar heeft eenĀ afstandsbediening met infrarood nodig. Door zijn spierziekte bedient hij alle apparaten met omgevingsbesturing die werkt op infra rood. Zijn huidige afstandsbediening kan hij overzetten naar zijn telefoon en met eenĀ aparte zender/ontvanger kan hij zijn tv bedienen. Ik denk niet dat hij de enige is die gebruik maakt van omgevingsbesturing. KPN sluit op deze manier een heleboel mensen uit. Ik vind dat bedrijven ook een sociale verantwoordelijk hebben bij de ontwikkeling van hun systemen. Was het niet bekend bij KPN dat veel mensen afhankelijk zijn van hun omgevingsbesturing dus infra rood bediende afstandsbediening? Kan KPN zorgen dat dit nieuwe systeem ook met infra rood bedient kan worden?Ā 

Hallo @babloĀ 

Ā 

Kan je zoon via een smartphone ook andere apps gebruiken?

Dan zou dit mogelijk ook een oplossing kunnen zijn, je kan namelijk de TV+ box bedienen via een virtuele afstandsbediening op een smartphone, dan ben je niet afhankelijk van infrarood:

Virtuele afstandsbediening: bedien de KPN TV+ Box via een app

De KPN TV+ Box is ookĀ te bedienen via een app op jouw telefoon.

Ā 

Virtuele afstandsbediening koppelen

Vanuit de GoogleĀ Home-app

1. Zet je tv en KPN TV+ boxĀ aan.
  2. Open de GoogleĀ Home-appĀ ThuisĀ op je mobiele apparaat.
  3. Tik op de KPN TV+ Box. Standaard is ditĀ KPN DIW7022.Ā Heb je hem een eigen naam gegeven? Dan zie je deze.Ā 
  4. Tik opĀ Afstandsbediening openenĀ als je de virtuele afstandsbediening wilt gebruiken.

Ā 

Via de GoogleĀ TV-app

1. Open de GoogleĀ TV-appĀ n68s-P-7l76rWG7O0XcFTMzKEaqWFBf7ruBO8fbggXW2nH3BicDHeUplm12QhDJebH8=w36-h36Ā op je Android-telefoon.
  2. Klik rechtsonder op de melding ā€˜TV's in de buurtā€™.Ā 
  3. Kies je apparaat. Standaard is ditĀ KPN DIW7022. Heb je hem een eigen naam gegeven? Dan zie je deze.Ā 
  4. Als je de TV+ Box nog niet eerder gekoppeld had, volg de instructies op je telefoon en tv om het koppelen af te ronden.
  5. Tik rechtsonder op AfstandsbedieningĀ ZPLv3h6up0angO7WfAc2AbFzDZ5gurwp0KMMĀ om de virtuele afstandsbediening te gebruiken.
  6. Er verschijnt een knoppenlayout op het scherm die vergelijkbaar is met de bovenkant van de fysieke afstandsbediening.

Ā 

Bron:

Ā 

Ā 

Een andere optie is om de TV+ Box te bedienen via Google Assistent:

Ā 

Hallo, dank voor de reactie. Het werkt wel, maar voor mijn zoon moeilijk omdat hij dan de muisfunctie van zijn telefoon moet gebruiken. Hij moet namelijk alles bedienen via Ć©Ć©n knopje dat hij in bed in zijn hand heeft zodat hij dit met zijn duim kan bedienen en in zijn rolstoel heeft hij een knop bij zijn grote teen. Nu werkt hij met een scan functie. Door zijn spierziekte kan hij alleen nog maar zijn teen een beetje gebruiken en in bed zit het knopje vast getapet tussen zijn wijsvinger en duim.

Hij vraagt of hij via zijn telefoon ook de oude afstandsbediening kan uitproberen om te kijken of het iets is.

Hallo,

De oude afstandsbediening werkt helaas niet met de DIW7022 of bedoel je wat anders?

Is er ook geen nieuwe versie van de omgevingsbesturing of een extra module voor zijn huidige die bediening via bluetooth mogelijk maakt? Als ik er naar zoek op internet dan bestaat dat wel.

Wellicht heeft iemand anders nog een idee om het voor elkaar te krijgen met de DIW7022 via infrarood.
Een KPN moderator reageert meestal na een paar dagen afhankelijk van de drukte, op dit moment waarschijnlijk een dag of 4.
Misschien dat die nog een idee hebben of dit bij het TV team kunnen aankaarten.

Welke televisie gebruikt je zoon (nu)?

Het volgende is geen toekomstbestendige oplossing (want ligt aan de televisie), maar ikzelf ken twee televisies die heel goed werken met het zogenaamde HDMI CEC: de Loewe Connect 40 UHD en de Philips 48OLED807. En ik heb er maar vijf getest. Die Philips 48OLED807 is trouwens Android tv, misschien helpt dat. Want een andere Philips doet het niet zo goed als die 48OLED807.

Als HDMI CEC perfect werkt, dan kan de TV+ Box bediend worden met de afstandsbediening van de televisie. En dan kun je via de televisie vaak gewoon infrarood gebruiken.

Ā 

De vraag over infraroodondersteuning (bijvoorbeeld met een losse infraroodontvanger via USB, zoals Flirc) is trouwens vaker gesteld. De kans dat zoiets officieel ondersteund gaat worden is klein, maar het zou prachtig zijn. Elders daarmee wel een succesverhaal vanĀ @FrankieV040:

Flirc USB V2 usb IR dongle gekocht. Deze is simpel te configureren met de flirc software in een windows PC. Template gebruikt van de "Nvidea Shield Gen2"Ā en alle knoppen ingeleerd met de afstandsbediening van de VIP5202. Deze heeft namelijk wel IR en de codes werken op de KPN TV Box+. De 1,2,3 etc ingeleerd met de flirc software en de "full keybord" template. Kortom als je de flirc in de KPN Box+ stopt werkt de VIP5202Ā afstandsbediening op de KPN TV Box+. Dit werkt nu dus naar behoren. Als je de IR receiver weglaat, maak het dan zo dat je de box via lan kunt bedienen.

Ā 

Ā 

Dan zou dit mogelijk ook een oplossing kunnen zijn, je kan namelijk de TV+ box bedienen via een virtuele afstandsbediening op een smartphone, dan ben je niet afhankelijk van infrarood:

Let op dat je dan het volume ook op de TV+ Box moet laten bedienen. Want anders doet de volumeregeling van zoā€™n app niks. (De optie Bedien je tv met de KPN afstandsbediening op Uit zetten, en de televisie op een vast volume instellen.)

Ā 

Let ook op dat de TV+ Box best veel met ā€œlong pressā€ werkt. Druk je iets te lang op OK dan zit je in het startscherm (dat ook zijn eigen knopje heeft). Druk je te lang op Home dan kom je direct in apps (dat ook zijn eigen knopje heeft). Of in andere schermen kom je met langer indrukken in een extra popup menu.

Hij heeft in de woonkamer een LG en de slaapkamer een Samsung.

Ik kan me heel goed voorstellen dat jij en jouw zoon in deze situatie belang hebben bij een infrarood afstandsbediening bij de KPN TV+ Box, @bablo.

Voor zover bij mij bekend, zijn er geen plannen om nog een infrarood afstandsbediening te maken voor de TV+ Box. Veel mensen willen tegenwoordig hun tv-ontvanger uit zicht hebben en dat kan alleen met bluetooth. Bovendien biedt bluetooth de mogelijkheid om ook andere apparaten te koppelen, zoals een toetsenbord en muis. Of, zoals @GeSpĀ ook al voorstelde: het gebruik van de telefoon als afstandsbediening. Ik begrijp alleen dat dit voor jouw zoon niet echt een optie is, omdat het hem meer moeite zou kosten.

Hoewel we niet met alle wensen rekening kunnen houden, vind ik dit wel een hele goede vanuit sociaal en inclusie oogpunt. Ik ga daaromĀ jouw wens wel intern doorzetten. Wie weet is er in de toekomst iets mogelijk.

Op Ziggo community las ik laatst een dergelijke situatie. Ook bij hen werkt het niet meer met infrarood.

Infrarood gaat er echt uit raken.Ā 

Zijn daar voor mensen met een beperking nog geen oplossingen voor?

In dit soort uitzonderlijke situaties zou toch nog een 5202 geleverd moeten kunnen worden @Denise van KPNĀ . Dat voordeel heeft kpn dan nog ten opzichte van Ziggo.Ā 

Misschien zou je die vraag eens kunnen uitzetten op tweakers.net. Daar zitten, denk ik, techneuten die je kunnen helpen.Ā 

Voor zover bij mij bekend, zijn er geen plannen om nog een infrarood afstandsbediening te maken voor de TV+ Box.

Voor de zekerheid: een afstandsbediening wordt ook niet gevraagd? Het gaat alleen/vooral om een infraroodontvanger. Dat kan een Flirc USB zijn. Die doet volgens mij alleen een toetsenbord na, en dat heeft bijvoorbeeldĀ @FrankieV040Ā dus al werkend gekregen.

Dus misschien is het alleen een kwestie van een officiĆ«le definitie beschikbaar maken voor zoā€™n Flirc? (Of een andere IR receiver als die populairder is.) En idem publieke documentatie van de beschikbare functies van bluetooth afstandsbedieningen?

Ā 

Bovendien biedt bluetooth de mogelijkheid om ook andere apparaten te koppelen, zoals een toetsenbord en muis. Of, zoalsĀ @GeSpĀ ook al voorstelde: het gebruik van de telefoon als afstandsbediening.

En voor de volledigheid: afstandsbediening-apps voor Android TV gebruiken geen bluetooth, maar een API van Google. Dat gaat via de WiFi van je telefoon naar de TV+ Box (of ander Android TV of Google TV apparaat) binnen hetzelfde thuisnetwerk.

Is het misschien een optie om de app op de smarttv te gebruiken? De tv werkt wel op infrarood. En de nieuwe TV+ app die binnenkort komt zal zowat op dezelfde manier werken als de TV+ ontvanger denk ik?

Ik kan de TV+ Box via hdmi CEC bedienen met de IR afstandsbediening van mijn Sony KDL-42W705B.

Reageer