Skip to main content

Waarom geen hdr meer bij insight tv?

Dank voor de meldingen! Ik heb dit intern doorgegeven zodat ze er verder naar kunnen kijken. We komen er op terug!


Het blijkt dat er een aanpassing is gedaan in de 4K videostreams die bij ons aangeleverd worden. Hier konden onze ontvangers niet goed mee overweg. [...].  

We hebben nu aan onze kant aanpassingen gedaan in het tv platform zodat wij zelf de streams weer omzetten naar een vorm waar de ontvanger wel mee overweg kan. 

Goedemorgen! We hebben een verdere terugkoppeling hierop. Jullie hebben gelijk dat er op dit moment (weer) geen HDR op 692 is. Bleek dat HDR aan, gecombineerd met de bovenstaande workaround, toch zorgde voor een mindere ervaring op de 5202. Dus staat de HDR op dit moment weer uit. Dit zorgt dat er én geen vastlopers zijn op de 8001 én geen ‘vreemd gedrag’ op de 5202. 

Uiteraard is dit niet de definitieve oplossing. We zijn in overleg met de partij die de stream bij ons aanlevert om dat weer terug te krijgen op de oude manier. Zodra we daar meer informatie over hebben komen we er hier op terug. 


Bij mij flikkerde het beeld enigszins op de 50Hz stand.
Ik las op de satelliet dat LoveNature uitgezonden werd in 60Hz.
Toen heb ik de stand ook op 60Hz gezet en het flikkeren is over.


En weer geen hdr op insight tv


En nog steeds werkt het niet. Maar we mogen wel betalen. Kan dan ook wel een pakket nemen zonder 4k hdr.


Maar kpn zegt - voor zover ik kan nagaan nergens - dat het een 4k HDR pakket is. 't Is een 4k-pakket, daar betaal je voor! En ja, HDR was mooi (zou mooi zijn) maar blijkbaar zijn de HDR-problemen nog niet opgelost en tot die tijd zullen we 't met 4k zónder HDR moeten doen, nog steeds wel 4k dus!


Dit klopt, het 4K pakket is ‘gewoon’ 4K. En we willen dat wel graag mét HDR, maar aan dat issue wordt nog gewerkt. Ik kom er hier op terug zodra er een update is.

 


Hoe staat het met de Update dat we weer HDR signaal bij Insight UHD mogen ontvangen? 

Duurt intussen best al lang voor dat dit opgelost is, hiervoor hebben we geen duur UHD tv abonnement afgenomen.


4k pakket kost € 2,50/mnd. Over HDR wordt daarbij niet expliciet gesproken. 


Duur? Minder dan één kopje koffie op een terras tegenwoordig. En inderdaad, HDR wordt nergens 'gegarandeerd'.

https://www.kpn.com/beleef/blog/wat-kijk-je-4k.htm

Volgens die pagina zijn er zelfs helemaal geen 4k zenders momenteel:

Op je 4K tv-ontvanger (VIP5202) kun je op dit moment helaas geen zenders in 4K bekijken. Het is wel mogelijk om 4K-content van bijvoorbeeld Netflix of YouTube te kijken op jouw 4K tv-ontvanger.

@Henk2304 


Dit klopt, het 4K pakket is ‘gewoon’ 4K. En we willen dat wel graag mét HDR, maar aan dat issue wordt nog gewerkt. Ik kom er hier op terug zodra er een update is.

 

KPN en HDR is blijkbaar een slecht huwelijk.

In 2020 presteerde KPN het om ineens standaard HDR aan te zetten waardoor vele kijkers ineens slecht beeld hadden (https://tweakers.net/nieuws/163858/kpn-update-voor-interactieve-tv-ontvanger-forceert-hdr-modus-op-televisies.html)

Hier op het forum werd toen door alle KPN medewerkers heel erg hard geroepen dat dit een betere beeldkwalitieit opleverde, terwijl dat aantoonbaar incorrect was.

Uiteindelijk is het zo ingevoerd zoals het hoort (https://tweakers.net/nieuws/166030/kpn-test-hdr-als-optie-voor-tv-ontvangers-na-eerder-forceren-van-hdr-modus.html).

 

Dat KPN nu al weer meer dan een maand bezig is met hun leverancier om dit probleem opgelost te krijgen zegt helaas ook wel iets over KPN. 


Hoe staat het met de Update dat we weer HDR signaal bij Insight UHD mogen ontvangen? 

Duurt intussen best al lang voor dat dit opgelost is, hiervoor hebben we geen duur UHD tv abonnement afgenomen.

Helaas hebben we nog oplossing hiervoor. Wel is het natuurlijk zo dat je gewoon 4K kunt kijken. Het is alleen 4K zonder HDR. 

 

Het blijkt dat er een aanpassing is gedaan in de 4K videostreams die bij ons aangeleverd worden. Hier konden onze ontvangers niet goed mee overweg. g...].  

We hebben nu aan onze kant aanpassingen gedaan in het tv platform zodat wij zelf de streams weer omzetten naar een vorm waar de ontvanger wel mee overweg kan. 

Goedemorgen! We hebben een verdere terugkoppeling hierop. Jullie hebben gelijk dat er op dit moment (weer) geen HDR op 692 is. Bleek dat HDR aan, gecombineerd met de bovenstaande workaround, toch zorgde voor een mindere ervaring op de 5202. Dus staat de HDR op dit moment weer uit. Dit zorgt dat er én geen vastlopers zijn op de 8001 én geen ‘vreemd gedrag’ op de 5202. 

Uiteraard is dit niet de definitieve oplossing. We zijn in overleg met de partij die de stream bij ons aanlevert om dat weer terug te krijgen op de oude manier. Zodra we daar meer informatie over hebben komen we er hier op terug. 

Dit is nog steeds het geval. Het onderzoek is nog gaande, maar we hebben nog niet de zere plek gevonden om de vinger op te leggen. 


690 geeft wel HDR (en 109 ook maar dat is geen 4k) .


Blij verrast, HLG signaal is weer terug bij Insight UHD, kanaal 692. 

Ziet er gelijk stukken beter, kleurrijker uit. TOP.

 

Eerder bij het EK in UHD had ik gemeld dat op mijn 8001 ontvanger ik geen HLG signaal kreeg op kanaal 109, terwijl het op 690 gewoon aanwezig was en de tv in de HDR-HLG modus schakelde. 

Ik zie nu dat op 109, nog aanwezig in de zenderlijst, echter met zwart scherm de 8001 nu ook in de HLG stand overgaat. 

Mischien alvast test voor ESPN 1 welke in tussenvorm HD en UHD met HLG sport gaat uitzenden? 


Blij verrast, HLG signaal is weer terug bij Insight UHD, kanaal 692. 

Ziet er gelijk stukken beter, kleurrijker uit. TOP

 

Klopt! Ik krijg zojuist ook bevestiging dat het probleem met Insight 4K opgelost zou moeten zijn. Wil zeggen dat het nu dus weer met HDR wordt uitgezonden, en dat we geen issues meer verwachten op de ZTE 8001.

Mocht dit onverhoopt anders zijn, dan hoor ik dit graag!