Skip to main content

Een vraag namens een kennis van mij die zelf niet op dit forum zit.

Mijn kennis heeft momenteel een KPN-internetabonnement inclusief Interactieve TV. Hij verblijft binnenkort vanwege een verbouwing van zijn woning echter tijdelijk op een ander adres. Daar is op dit moment wel een KPN-internetabonnement aanwezig, maar zonder Interactieve TV. Kan mijn kennis daar zonder problemen zijn tv-ontvanger aansluiten om gebruik te maken van Interactieve TV van KPN, of kan dat niet?

Hoi @P.J.M. van der Vooren ,

Een tijdje geleden heb ik dat geprobeerd, bij iemand die KPN internet had maar Ziggo tv(waar een storing mee was), en dat werkte gewoon.Zij had geen ITV abonnement.

 


Gewoon proberen, maar normaal gesproken zou dat niet horen te werken. Wat @martijn197108 beschrijft zou in theorie niet kunnen. Ik vraag me af of die persoon niet een oud pakket had waar tv gewoon in zat.


Itv is dus wel abonnee-gerelateerd. Maar niet gekoppeld aan het ip adres van de abonnee.

 

Dat zijn de modems ook niet. Daar staan ook geen abonnement gegevens in en ze zijn daardoor ook uitwisselbaar. 


 Ik vraag me af of die persoon niet een oud pakket had waar tv gewoon in zat.

Dat was gewoon een abonnement met internet en bellen, waar nooit TV in gezeten heeft.


Ik ben benieuwd of het bij @P.J.M. van der Vooren ook gaat werken. Het is wel eens leuk om zulk soort dingen uit te proberen. 


Goedemorgen @P.J.M. van der Vooren,

Afhankelijk van hoe het in de centrale is ingesteld zou het kunnen werken. Wanneer daar op de betreffende aansluiting een iTV signaal is geconfigureerd zou deze "gewoon” kunnen werken. 

Alternatief zou zijn om gebruik te maken van online of app en dit dan te streamen naar de tv (chromecast). 


Dank voor je reactie, @TijtheMan. Kan je, zonder al te technisch te worden, aangeven wat er in de centrale ingesteld moet zijn om het te laten werken? Wanneer is op een aansluiting een iTV-signaal geconfigureerd? Gebeurt dat bijvoorbeeld pas als op een aansluiting een iTV-abonnement wordt afgesloten?


@P.J.M. van der Vooren,

Ik ga mijn best doen 😁

In de centrale moet op de poort het juiste Vlan geconfigureerd staan. Deze zorgt voor een verbinding naar het juiste achterliggende netwerk (waar het signaal voor tv vandaan komt). 

Voor zover ik weet ging dat vroeger op basis van het pakket wat de betreffende klant afsloot. Zat daar geen iTV bij, dan werd dit ook niet geconfigureerd. Zat het er wel bij en er werd een nieuwe klant op aangesloten zonder iTV, dan werd de configuratie ook verwijderd. Er is toen een periode geweest dat alles standaard werd ingesteld (#gemak), maar ik weet niet of dat stand heeft gehouden. 


@P.J.M. van der Vooren

Standaard internet via Vlan 6. Op een ander adres kun je iTV sowieso gebruiken via smartphone app, tablet app en Windows website i.c.m. Chromecast. Voor de combi met Chromecast geldt voor laptop wel gebruik van Google Chrome voor de website.
De app voor Android-TV, Tizen, WebOS en Firestick werkt niet op een ander adres (ip check).

ITV netwerk via Vlan 4 (kpn only); hierop werken de iTV ontvangers, momenteel dus nog de Motorola vip1853 en de Arrissen vip5202 en 2952 en de Arcadyan hmb2260.

Of Vlan 4 aanwezig is op een kpn adres zonder iTV abonnement is dus even gokken. Zie uitleg @TijtheMan .


@TijtheMan @PeterG Kan iemand thuis zelf zien of Vlan4 eventueel geconfigureerd is?


@P.J.M. van der Vooren,

Niet dat ik weet, behalve door een STB aan te sluiten. Werkt ie, dan zit vlan4 erop. Werkt ie niet, dan ontbreekt vlan4. 😁😇


Mijn kennis heeft vandaag zijn KPN-tv-ontvanger aangesloten op het modem dat aanwezig is in de woning waar hij tijdelijk verblijft vanwege een verbouwing van zijn eigen woning. Interactieve TV werkt daar prima, dus vlan4 is in de centrale geconfigureerd voor deze KPN-internetaansluiting. Mijn kennis is blij! 😀👍