Skip to main content

Goedemiddag, 

Wij zijn een half jaar geleden overgestapt op onder andere interactie TV van KPN. We hebben een TV op de muur waardoor de meegeleverde HDMI-kabel te kort is. Nu heb ik een andere kabel gebruikt met goede lengte, maar hier treden wat problemen mee op. Als ik de meegeleverde kabel met wat kunst en vliegwerk in de tv weet te krijgen werkt het wel waardoor het de HDMI kabel moet zijn. 

 

Nu lees ik hier op het forum diverse oorzaken die HDMI gerelateerd kunnen zijn en dat leidt mij eigenlijk tot de volgende vraag. Aangezien we de standaard HDMI kabel niet kunnen gebruiken. Zijn er andere HDMI-kabels bekend (merken / winkels etc.) die gewoon goed werken met de ontvanger?

 

De kabel die er nu in zit zou qua specificaties gewoon prima moeten werken, maar dat is naar ik lees geen garantie voor succes. We hebben een Philips 75" 4K 100Hz UHD Smart TV (75PUS8303) mocht dit uitmaken.

 

Alvast bedankt voor de hulp!

Een hdmi 1.4 high speed kabel is bv prima geschikt.

Ze zijn tot 15 meter te krijgen. De stekkers zitten er al aan; dat moet je niet zelf willen doen. Een speciale set hiervoor kost dan ook € 200.


Ha @GerritLeppers Welkom hier en goed dat je dit vraagt. Kun je uit de voeten met het antwoord van Peter? 


Ha @Bart_  en @PeterG,

 

In ieder geval dank voor jullie berichten!

 

Wat bleek is dat Philips een update bij de TV's heeft doorgevoerd waarbij bij de UHD TV's de instellingen van de HDMI automatisch naar ‘optimaal’ gaan. Wat betekent dat er een UHD signaal verwacht wordt door de televisie. De HDMI kabel in de muur was een 1.4 kabel en kon blijkbaar het gewenste signaal niet doorgeven waardoor een storing ontstond tussen Interactieve TV kast en de televisie.

 

Gelukkig hadden wij nog een hele nieuwe HDMI 2.1 liggen. Die hebben we aangesloten en nu is het eerdere probleem verholpen, maar is er ook een nieuw probleem ontstaan.

 

We hebben een HDMI-kabel die maximaal op de 4k televisie (3840 x 2160) bij 120 Hz moet kunnen trekken. De televisie heeft tot 4K UHD 3840 x 2160 bij 60 Hz conform de specificaties bij Philips.

Echter, als ik de HDMI 2.1-kabel aansluit, de HMDI Ultra HD instellingen van de televisie op 4k60 4:4:4, 4k60 10-bit HDR zet en de beeldschermresolutie van het interactieve TV kastje van KPN (ARRIS VIP5202) op ‘Automatisch’ of op ;UHD@60Hz / UHD@50hz of UHD@30hz, wordt het signaal instabiel.

Voorgaande uit zich in dat het beeld van de TV naar zwart schakelt, er in het scherm de melding komt: ‘HDR Signaal’ en vervolgens weer 5-10 seconden goed beeld geeft om vervolgens het riedeltje opnieuw te doen. Het lijkt wel of er geen stabiel signaal door de TV wordt ontvangen en deze steeds ‘overschakelt’ wanneer deze detecteert dat er een HDR signaal wordt ontvangen.

 

Uiteraard heb ik geen idee of dit nu een TV issue is, een kastje issue of een combinatie van beiden. Daar ben ik niet technisch genoeg voor. Echter lijkt het mij dat wanneer ik de beeldschermresolutie op UHD@30hz zet (ruim onder het maximum wat de TV volgens de specs moet kunnen weergeven), het niet aan het signaal zou moeten kunnen liggen.

 

Overigens; als ik de HDMI Ultra HD instellingen van de televisie uit zet werkt het wel. Als ik deze op automatisch zet geeft de TV de melding dat het HDR signaal detecteert en automatisch op optimale instellingen gaat, waardoor het probleem zich weer voor gaat doen.

 

Ideeën, gedachten en tips zijn meer dan welkom. Alvast bedankt! :)   

 

Aangesloten HDMI 2.1-kabel:
https://www.kabelshop.nl/Roline-HDMI-kabel-2-1-Roline-3-meter-8K-60Hz-HDR-11045903-i9694-t654.html

 

TV:

https://www.philips.nl/c-p/75PUS8303_12/8300-series-ultraslanke-4k-uhd-led-android-tv-met-driezijdig-ambilight

 

 


Ah, je hebt dus ook last van de recente software update bij de 5202. Daardoor zendt de 5202 altijd een HDR signaal, ook bij HD. En dat gaat veelal niet goed.

En de oplossing: HDR op de televisie uitzetten, heb je ook zelf ontdekt.

Overigens; als ik de HDMI Ultra HD instellingen van de televisie uit zet werkt het wel. Als ik deze op automatisch zet geeft de TV de melding dat het HDR signaal detecteert en automatisch op optimale instellingen gaat, waardoor het probleem zich weer voor gaat doen.

Zie ook de vele reacties in dit topic, ong. halverwege de eerste pagina 'begint het’.
Updates voor Interactieve TV 2020.


Hi @PeterG ,

 

Dank voor je bericht. Naar wat ik lees zal daar inderdaad de oorzaak liggen van het probleem. Wat ik wel merk is dat (ondanks veel herkenningspunten), ik geen reacties lees van gebruikers die het ‘uitval’ probleem hebben van het signaal zoals wij ervaren. Blijkbaar werkt het bij hun wel, maar geven de nieuwe functies niet de gewenste beeldkwaliteit.

 

Het uitzetten van de HDR functie op de televisie is de quick-fix maar is natuurlijk niet zaligmakend omdat in andere situaties je de functie juist wel aan wilt hebben. 

 

Wellicht nog een suggestie voor het uitvallen? Of wellicht handig dat ik mijn geluk beproef bij mijn mede-gedupeerden :grinning:


Reageer