Skip to main content
Beantwoord

Is de Android KPN TV+ app te bedienen met spraak?

• September 10, 2025
  • 6 reacties
  • 62 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+8

Als je de Android KPN TV+ Smart TV app installeert op een televisie waarop Google Assistant al werkt, kun je daarmee dan ook de TV+ app met spraak bedienen?

Ik kan dat niet vinden in de Kennisbank. Ikzelf ben vooral nieuwsgierig, en probeer mee te denken met ​@JohanWiltvank‘s Spraakgestuurd wisselen van zenders, zonder dat er eerst op een knopje van de afstandsbediening gedrukt hoeft te worden. (Oplossingen die niet over de app gaan dus graag in dat topic.)

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Arjan van B. Goede vraag en aardig dat je probeert mee te denken met JohanWiltvank. 

Ik heb het zelf even getest met een Google Chromecast met Google TV (waar de smart tv+ app op geïnstalleerd staat) en ik krijg het niet voor mekaar om met Google Assistent dan van zender te wisselen. De Youtube app wordt vooral geopend als ik een spraakopdracht inspreek voor het wisselen van zenders. Het is niet natuurlijk niet echt een tv met Android TV, maar de app is in principe hetzelfde.

Wellicht dat hier toch nog personen zijn met een tv waar de app op staat en het voor je willen testen. 

6 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 10, 2025

Ik heb werkelijk geen idee. Maar zo te lezen ben je in de mogelijkheid om het uit te proberen. Download de app, log in, en probeer.

Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 10, 2025

Helaas, ​@PeterG, ik heb helemaal geen KPN TV. En ik ga de mensen die ik help met TV+ er niet mee lastig vallen. Anders had ik het inderdaad wel zelf geprobeerd. 🤓

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 12, 2025

Hoi ​@Arjan van B. Goede vraag en aardig dat je probeert mee te denken met JohanWiltvank. 

Ik heb het zelf even getest met een Google Chromecast met Google TV (waar de smart tv+ app op geïnstalleerd staat) en ik krijg het niet voor mekaar om met Google Assistent dan van zender te wisselen. De Youtube app wordt vooral geopend als ik een spraakopdracht inspreek voor het wisselen van zenders. Het is niet natuurlijk niet echt een tv met Android TV, maar de app is in principe hetzelfde.

Wellicht dat hier toch nog personen zijn met een tv waar de app op staat en het voor je willen testen. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

@Arjan van KPN, als ik op mijn Google Chromecast met Google TV een opdracht begin met de woorden “NPO Start” dan reageert Google Assistant met “Voice actions aren’t available for that app”.

Maar bijvoorbeeld “Spotify play Supertramp” werkt wel. (Als ik niet begin met “Spotify” dan kiest Google voor YouTube.) En binnen die app werkt bijvoorbeeld “Pause”, “Play”, “Next”, “Skip”, en “Play The Doors” (gaat dus vanuit Spotify niet naar YouTube), zonder dat ik de opdracht begin met “Spotify”.

Dat laatste, dus navigatie binnen de app, lijk jij ook getest te hebben. 👍 Heb je toevallig ook getest met een prefix, dus getest of iets als “KPN TV+ ga naar NPO 1” werkt? Of krijg je, vanuit het Chromecast startscherm, dan ook de melding dat de app dat niet ondersteunt?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

@Arjan van B De appmaker moeten zijn app als doorzoekbaar voor Google Search instellen, en bij de privacy instelling de optie voor deze app bij doorzoekbare apps activeren. Spotify of KPN Launcher zijn zulke apps, NPO Start niet. Als je naar NPO1 wil gaan, geef het bevel "ga naar kanaal 1”, met "ga naar NPO1” werkt waarschijnlijk niet, b.v. met "ga naar Veronica”, gaat hij naar Radio Veronica.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 15, 2025

Het feit dat Google Assistent niet goed reageert op verzoeken zal liggen aan hetgeen wat ​@TDN noemt. Als ik aan de opdracht KPN TV+ toevoeg, dan raakt ie helemaal in de war. 

Ik ga het verzoek om de KPN TV+ app ook doorzoekbaar te maken neerleggen bij de ontwikkelaars. Dan wordt het hopelijk in de toekomst wel mogelijk.