Skip to main content

Beste @wjb 

Ik ben sinds vandaag terug bij KPN ivm Ziggo internetstoringen, 14 dagen proeftijd gaat in. Ik heb een eigen pfSense router, maar draai nu eerst even warm met de Box 12.

Internet is top, dat staat buiten kijf.

Over TV ben ik een paar oudere berichten van jouw hand aan het lezen in diverse topics, waaronder deze over AppleTV . Ik snap nu multicast vs unicast voor Live TV en ook je betoog dat de KPN ontvanger met 12,5 mbps “glas” zenders betere kwaliteit levert dan de 7 mbps unicast streams in de apps op de diverse platformen. Ik waardeer kwaliteit en ga dus voor de TV ontvanger.

Is dat nu allemaal verouderd met de komst van TV+? Als nieuwe klant krijg ik automatisch TV+.

Ik heb enkele vragen, hopelijk wil je die beantwoorden of linken naar relevante topics:

#1 Werkt TV+ nog steeds met Multicast?

#2 Is de “eigen router”-configuratie met TV+ gelijk gebleven t.o.v. vòòr TV+ (dus Arris 5202 ed)?

#3 Zijn de 14 mbps kanalen nu wel op 1, 2,3  e.v.?

#4 Is dit eigenlijk wel een goed moment om KPN klant te worden, m.a.w. draait TV+ stabiel genoeg of ga ik een periode tegemoet met bugs / kinderziekten?

N.B. Wij nemen veel op en kijken 75% opnames (reclames doorspoelen) en 25% Live TV. Opnemen en doorspoelen moet dan wel goed werken. Bij Ziggo gaat dat voortreffelijk.

Veel dank.

 

Admin: Eigen topic aangemaakt voor je vraag, afgesplitst van dit topic. 

#1 Werkt TV+ nog steeds met Multicast?

#2 Is de “eigen router”-configuratie met TV+ gelijk gebleven t.o.v. vòòr TV+ (dus Arris 5202 ed)?

#3 Zijn de 14 mbps kanalen nu wel op 1, 2,3  e.v.?

#4 Is dit eigenlijk wel een goed moment om KPN klant te worden, m.a.w. draait TV+ stabiel genoeg of ga ik een periode tegemoet met bugs / kinderziekten?

#1 Ja

#2 Ja

#3 Ja

#4 Zelf ervaar ik weinig problemen met TV+ naar mijn mening is er functioneel gezien wel het één en ander te verbeteren.

 


Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, je hebt 14 dagen de tijd om het uit te proberen. 

Ik persoonlijk zou het liever aannemen van iemand die veel problemen ervaart met Tv+ 

Logisch nadenken als Tv+ zo goed zijn had je deze vraag hier niet gesteld 


 Ik snap nu multicast vs unicast voor Live TV en ook je betoog dat de KPN ontvanger met 12,5 mbps “glas” zenders betere kwaliteit levert dan de 7 mbps unicast streams in de apps op de diverse platformen. Ik waardeer kwaliteit en ga dus voor de TV ontvanger.

 

Als hij op multicast en beste beeldinstellingen staat, dan is de stream van de eerste 10 zenders 14,5 Mb/s

Dit is de originele stream (heb ik begrepen). 

 

Ik heb hem sinds 26 april en ben er best wel tevreden mee.


Ik ben ook tevreden met tv+ en het antwoord van Wjb is juist. Punt 4 is erg persoonlijk en je even goed inlezen is daarom belangrijk. De feature wenslijst van Wjb is een uitstekend handvat. Zijn die items op korte termijn belangrijk voor je dan is de vraag stellen de vraag beantwoorden.

Ik lees overigens dat je graag opnames maakt en terugkijkt. Dat is bij TV+ in de “mindere” kwaliteit. Het is zichtbaar op een grote oled maar niet dramatisch naar mijn bescheiden mening. Dat is dus een voorbeeld waar je op kunt selecteren. Puntje 2 op de befaamde lijst 😋


Ik vind de ondertiteling nog hopeloos @Bekabeld 


Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, je hebt 14 dagen de tijd om het uit te proberen. 

Ik persoonlijk zou het liever aannemen van iemand die veel problemen ervaart met Tv+ 

Logisch nadenken als Tv+ zo goed zijn had je deze vraag hier niet gesteld 

Beste @J.D.P ,

Ik heb op dit moment niet veel problemen met TV+. Ik heb het nog maar een paar uur draaien dus heb nog niet uitgebreid kunnen testen. Wat direct opvalt als je Ziggo bent gewend is dat het zappen enorm traag verloopt.

Met beeldinstellingen op SDR is het beeld nu verglijkbaar met dat van Ziggo. Met HDR (HDR10) vind ik het niet goed, maar dat is in dit topic inmiddels deels beantwoord.


@Bekabeld

 

Zie ook deze 2 topoics:

 

Deze:   HDR op SDR dan o.a. Disney+ niet in 4K

en

Deze:  HDR of op SDR zetten.

 

Momenteel kan je, helaas, alleen kiezen voor SDR of HDR continue.

Als HDR automatisch (zoals ook op de tv app's werkt (en veel beter is) erop / bij staat, dan kan je het beste kiezen voor HDR automatisch. 

Deze staat ook op de Feature requests van @wjb (punt 39)

 

Zie ook je eigen (gelijktijdig gestarte) topic.


@Bekabeld schreef:

Wat direct opvalt als je Ziggo bent gewend is dat het zappen enorm traag verloopt.

Zet de Video-mode op jouw TV+ Box eens op unicast. Zapt deze dan wel snel?

Zo ja, dan ondersteunt jouw wifi geen multicast to unicast. Sluit de TV+ Box dan met een netwerkkabel aan en zet de Video-mode weer op multicast met de automatisch de beste beeldkwaliteit.


@Bekabeld schreef:

Wat direct opvalt als je Ziggo bent gewend is dat het zappen enorm traag verloopt.

Zet de Video-mode op jouw TV+ Box eens op unicast. Zapt deze dan wel snel?

Zo ja, dan ondersteunt jouw wifi geen multicast to unicast. Sluit de TV+ Box dan met een netwerkkabel aan en zet de Video-mode weer op multicast met de automatisch de beste beeldkwaliteit.

Dag @wjb ,

Dank voor je reactie. Ik gebruik mijn eigen netwerk op dit moment nog niet. De KPN TV+ ontvanger is bekabeld verbonden met de Box 12. 

Met “enorm traag” bedoel ik dat het enkele seconden (3?) duurt voordat het beeld van de volgende zender verschijnt en dan duurt het nog een halve seconde totdat het geluid hoorbaar is. Dit is natuurlijk geen ramp. En wellicht zijn langjarige KPN abonnees eraan gewend. Maar het valt me wel op. Dit was twee jaar geleden toen ik eens KPN probeerde trouwens ook al zo, ook op de KPN apparatuur.


@Bekabeld schreef:

Wat direct opvalt als je Ziggo bent gewend is dat het zappen enorm traag verloopt.

Zet de Video-mode op jouw TV+ Box eens op unicast. Zapt deze dan wel snel?

Zo ja, dan ondersteunt jouw wifi geen multicast to unicast. Sluit de TV+ Box dan met een netwerkkabel aan en zet de Video-mode weer op multicast met de automatisch de beste beeldkwaliteit.

Dag @wjb ,

Dank voor je reactie. Ik gebruik mijn eigen netwerk op dit moment nog niet. De KPN TV+ ontvanger is bekabeld verbonden met de Box 12. 

 

Ik begrijp dat je een vaste UTP kabel van de DIW7022 hebt lopen naar de Box12.

Dan moet multicast zo wie zo goed werken.

Zappen gaat bij ons binnen 1 seconde.

Wat versta jij onder traag zappen? 

 

P.S.

Ziggo via DVB-C met een CI+ kaart is natuurlijk altijd veel sneller.

Want alle kanalen komen gelijktijdig binnen.

Bij IPTV (KPN) komt alleen het kanaal binnen waar je naar kijkt. (dit klopt toch @wjb ? of is dat bij Multicast anders?).


@Bekabeld schreef:

Wat direct opvalt als je Ziggo bent gewend is dat het zappen enorm traag verloopt.

Zet de Video-mode op jouw TV+ Box eens op unicast. Zapt deze dan wel snel?

Zo ja, dan ondersteunt jouw wifi geen multicast to unicast. Sluit de TV+ Box dan met een netwerkkabel aan en zet de Video-mode weer op multicast met de automatisch de beste beeldkwaliteit.

Dag @wjb ,

Dank voor je reactie. Ik gebruik mijn eigen netwerk op dit moment nog niet. De KPN TV+ ontvanger is bekabeld verbonden met de Box 12. 

 

Ik begrijp dat je een vaste UTP kabel van de DIW7022 hebt lopen naar de Box12.

Dan moet multicast zo wie zo goed werken.

Zappen gaat bij ons binnen 1 seconde.

Wat versta jij onder traag zappen? 

 

P.S.

Ziggo via DVB-C met een CI+ kaart is natuurlijk altijd veel sneller.

Want alle kanalen komen gelijktijdig binnen.

Bij IPTV (KPN) komt alleen het kanaal binnen waar je naar kijkt. (dit klopt toch @wjb ? of is dat bij Multicast anders?).

1 seconde het het bij ons zeker niet. Wat ik schreef: 3 seconden en dan nog het geluid.

Ik heb voor Ziggo geen DVB-C / CI+ module. Gewoon de 4K Next box. Live TV gaat via de kabel, opnemen/terugkijken via internet. Werkt allemaal supersnel en foutloos.


joop2011 schreef:

Bij IPTV (KPN) komt alleen het kanaal binnen waar je naar kijkt. (dit klopt toch @wjb ? of is dat bij Multicast anders?).

Dat klopt.

 

Bekabeld schreef:

1 seconde het het bij ons zeker niet. Wat ik schreef: 3 seconden en dan nog het geluid.

Drie seconden is echt te lang, ook hier gaat het schakelen tussen zenders in één à anderhalve seconde.


Bekabeld schreef:

1 seconde het het bij ons zeker niet. Wat ik schreef: 3 seconden en dan nog het geluid.

Drie seconden is echt te lang, ook hier gaat het schakelen tussen zenders in één à anderhalve seconde.

Ik heb een filmpje gemaakt en nog eens goed gekeken met zowel de KPN als de Ziggo AB.

KPN (Box 12 → ethernet kabel 10m → TV+ ontvanger → HDMI → LG 55” C8V OLED TV)

  • t=0s: indrukken + knop op KPN AB
  • Beeld wordt zwart
  • t=1,2s: beeld van volgende zender verschijnt, staat nog stil en nog geen geluid
  • t=2,7s: beeld gaat bewegen, nog geen geluid
  • t=3,3s: er komt geluid bij

KPN (Box 12 → ethernet kabel 10m → Netgear gigabit domme switch → ethernet kabel 0,5m → TV+ ontvanger → HDMI → LG 55” C8V OLED TV))

  • precies hetzelfde als zonder switch

Ziggo (kabel splitter in M.K. → coax ca 15m → Ziggo Next 4K media box → HDMI → LG 55” C8V OLED TV)

  • t=0s: indrukken + knop op Ziggo AB
  • Beeld wordt zwart
  • t=0,8 - 1,2s: bewegend beeld van volgende zender verschijnt, met geluid erbij

N.B.1: omdat bij KPN TV+ het stilstaande beeld al na ca 1s verschijnt, lijkt het alsof het overschakelen ca 1-1,5s duurt. Maar ik meet dus ruim 2,5s tot het beeld daadwerkelijk gaat bewegen. En dan dus nog een halve seconde tot er geluid bij komt.

Ik ben benieuwd of dit bij jullie ook zo is. Zo ja dan werkt mijn KPN TV+ zoals ontworpen.

N.B.2: Zoals al eerder gezegd ervaar ik dit niet als een groot probleem, maar het valt me wel op.

Als er belangstelling is kan ik kijken of ik de filmpjes online kan krijgen.