Skip to main content

Ik zit momenteel bij Ziggo en heb daar allerlei mogelijkheden om TV op te nemen en terug te kijken. Gaat erg gemakkelijk, terugkijken van opgenomen programma’s kan ook via  een app.

Opnemen gaat via de app of via TV. 

Ik overweeg over te stappen naar KPN met glasvezel, maar dan wil ik zeker weten dat deze mogelijkheden ook bij KPN zijn en goed performen.

Op dit site vind ik nergens demo’s. Zijn deze er wel?

Ik zoek demo’s

  • Televisie kijken, pauzeren en verder spelen
  • Opnemen via TV
  • Opnemen via app
  • Opnemen via website
  • Terugkijken via TV
  • Terugkijken via app
  • terugkijken via website

Of is dit beter via een KPN winkel te bekijken in (de buurt van) Amsterdam?

Er is geen demo. En ik denk dat je het ook in een KPN winkel niet zelf uit kunt proberen. Misschien de tv ontvanger. Maar wat de app op je mobiel precies kan, daar kom je pas achter na overstappen. Helaas.

Maar in principe kan ik zeggen: alles wat u opnoemt kan bij KPN ook. Maar u zult waarschijnlijk verschillen zien. Sommige mensen stoten hun neus. Die konen er achter dat iets wat ze bij Ziggo normaal vonden bij KPN opeens niet kan.

Zo kunt u bij een programma wat u opgenomen heeft de reclame doorspoelen. Maar bij een programma wat u niet heeft opgenomen, wat u terug kijkt, dat kan tot 7 dagen, daarbij kunt u niet doorspoelen. Helemaal niet. De reclame uiteraard niet, maar het programma ook niet. Bij Ziggo schijnt dat wel te kunnen? 

Hier een topic daarover bijvoorbeeld:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/vooruitspoelen-bij-terugkijken-544032


En hier een topic over het BBC-First-issue. Lees zelf maar:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/kan-ik-bbc-first-terugkijken-bij-kpn-552605


Dank @Nick83 voor je snelle reactie. 

Bij Ziggo is er onderscheid tussen publieke zenders (NPO 1, 2, 3) en commerciëlen (RTL4, SBS6 enz.) wat betreft doorspoelen van reclames.

Bij Ziggo kan ik nu via TV, internet en app:

  1. Publieke zenders en commerciële zenders tot een week terugkijken
  2. Niet vooraf opgenomen publieke zender programma's doorspoelen, inclusief reclames doorspoelen
  3. Niet vooraf opgenomen commerciële programma’s tot een week doorspoelen, behalve reclames
  4. Opgenomen publieke zenders en commerciële programma’s doorspoelen, inclusief reclames doorspoelen
  5. Zolang ik binnen de week blijf, kan ik een eerder bekeken programma hervatten vanaf de plek waar ik was gebleven of opnieuw beginnen

Vooral 2 en 3 zijn dus niet mogelijk bij KPN. En hoe zit het met 5?


Op de publieke zender kan je volgens mij wel doorspoelen. Maar punt 3 is dus een dingetje. Dat kan niet. Je kunt niet doorspoelen op de commerciële. Helemaal niet.

En punt 5 werkte vroeger volgens mij wel, maar dat hebben ze volgens mij om zeep geholpen. Dat hervatten van waar je gebleven was.

En vroeger was het wel eens zo dat als je 's avonds de tv aan had staan, en je viel in slaap, dan kon je de volgende dag terug kijken. Daarbij kon je dan wel doorspoelen. Immers, je had het "al gezien". Nou ja ... niet echt, want ik sliep, maar dat wist da kastje toch niet 😉 Dat hebben ze volgens mij ook om zeep geholpen. Ook bij iets terug kijken wat je al gezien hebt kan je volgens mij niet doorspoelen meer.

 


En opnemen. Als je bij Ziggo de tv aan zet en een programma is al halverwege, dan kun je het alsnog helemaal opnemen. Later kan je het dan dus helemaal terug zien van begin tot einde.

Bij KPN niet. Bij KPN start de opname pas op het moment dat je de opname start. Wat voorbij is staat dus niet in de opname.


Oké, dank voor je snelle reacties op vragen weer. Ik merk dat belangrijke functies waar ik nu aan gewend ben, niet beschikbaar zijn bij KPN.

Vroeger was het met Ziggo Horizon box ook minder uitgebreid en reageerde de TV wat traag op de bediening via remote, maar sinds enkele jaren met de Mediabox Next werkt het prima en snel.

Zie https://www.ziggo.nl/televisie/mediaboxen/mediabox-next#ziggo-tv Nee ik ben geen promotor van Ziggo, ik vind Ziggo ook best duur. Ik zoek een vergelijkbare uitlegpagina van KPN, maar kon deze nergens vinden. Met dank aan dit forum krijg ik nu goede input voor mijn afweging of ik overstap of niet.

Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=glyRwsNs41s voor een goede analyse van Consumentenbond.

En uiteindelijk ook eentje van KPN: https://www.kpn.com/beleef/blog/nieuwste-tv-ontvanger-kpn.htm maar niet zo uitgebreid als die van Consumentenbond op de punten waar ik naar zoek.


  1. Publieke zenders en commerciële zenders tot een week terugkijken
    Dat kan bij KPN ook.
  2. Niet vooraf opgenomen publieke zender programma's doorspoelen, inclusief reclames doorspoelen
    De publieke zenders zijn bij terugkijken door te spoelen
  3. Niet vooraf opgenomen commerciële programma’s tot een week doorspoelen, behalve reclames
    De commerciële zenders bij bij terugkijken helemaal niet door te spoelen
  4. Opgenomen publieke zenders en commerciële programma’s doorspoelen, inclusief reclames doorspoelen
    Gewoon mogelijk. Dat is ook de enige manier dat ik nog ‘commercieel’ kijk.
  5. Zolang ik binnen de week blijf, kan ik een eerder bekeken programma hervatten vanaf de plek waar ik was gebleven of opnieuw beginnen
    Ja, het systeem onthoud waar je bent gebleven. Tenzij je eerst een deel live hebt gekeken.

Opnemen via tv
opnemen via app
Opnemen via website
Er is, net als bij Ziggo, per abonnee 1 cloud voor alles.
Opnemen alleen beschikbaar bij afname opnemenpakket. Bij één decoder 4,99 p/m extra. Vanaf 2 decoders gratis erbij.

Terugkijken via TV
Terugkijken via app
terugkijken via website
Er zijn wat beperkingen. Duitse, Vlaamse zender via app/site niet beschikbaar. Opnemen en terugkijken van BBC First via app/site niet beschikbaar. Deze zender is wel live te kijken.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/zenderindeling-kpn-2/

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/zenderindeling-kpn-mobiel-kijken/


Mocht je nog elke functie uit willen proberen. Bezoek eens een KPN XL winkel. Hier kan het! 


Mocht je nog elke functie uit willen proberen. Bezoek eens een KPN XL winkel. Hier kan het! 

Ook de mobiele app op de smartfoon?


Mocht je nog elke functie uit willen proberen. Bezoek eens een KPN XL winkel. Hier kan het! 

Ook de mobiele app op de smartfoon?

Vroeger wel, of dit nog steeds zo is durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar vast dat medewerkers het willen laten zien op hun telefoon. (Doe ik als monteur ook regelmatig) 


  1. .Zolang ik binnen de week blijf, kan ik een eerder bekeken programma hervatten vanaf de plek waar ik was gebleven of opnieuw beginnen
  2. Ja, het systeem onthoud waar je bent gebleven. Tenzij je eerst een deel live hebt gekeken.

Dit is een topic van 6 maanden geleden:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/itv-programma-verder-kijken-466585?postid=1296157#post1296157

Daar in zegt @Paul_:

"We hebben het op dit moment over 'Terugkijken via de gids' als ik het goed begrijp. Daarbij kan je inderdaad niet doorspoelen (afgezien van de publieke omroep). Helaas klopt het wat je aangeeft over het onthouden. Op dit moment wordt bij 'Terugkijken' niet onthouden waar je bent gebleven"

Ik weet niet of dat inmiddels al weer anders is?


@Nick83 

Nee, DAT is nog steeds zo. Vandaar dat ik even noem dat het punt tot waar je live kijkt niet mee telt met onthouden Terugkijken. Zeker als je dan een programma op een commercieel (4 t/m 10 e.a.) live tot de helft hebt gekeken, moet je via Terugkijken die 1ste helft weer door.


Dank @PeterG voor je aanvullingen!

Net even gekeken. BBC First kan ik in de Ziggo Go app afspelen en opnemen. Idem voor Duitse en Vlaamse (en ander buitenlandse) zenders.

 


Mocht je nog elke functie uit willen proberen. Bezoek eens een KPN XL winkel. Hier kan het! 

Ook de mobiele app op de smartfoon?

Vroeger wel, of dit nog steeds zo is durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar vast dat medewerkers het willen laten zien op hun telefoon. (Doe ik als monteur ook regelmatig) 

Dank @Ik_Hussel , dat zal ik dan komende week eens doen. Helaas is de KPN XL morgen niet open, maar dan wordt het woensdag wel. Ben benieuwd. Ik kan nu beter voorbereid daarheen!


Op de publieke zender kan je volgens mij wel doorspoelen. Maar punt 3 is dus een dingetje. Dat kan niet. Je kunt niet doorspoelen op de commerciële. Helemaal niet.

En punt 5 werkte vroeger volgens mij wel, maar dat hebben ze volgens mij om zeep geholpen. Dat hervatten van waar je gebleven was.

En vroeger was het wel eens zo dat als je 's avonds de tv aan had staan, en je viel in slaap, dan kon je de volgende dag terug kijken. Daarbij kon je dan wel doorspoelen. Immers, je had het "al gezien". Nou ja ... niet echt, want ik sliep, maar dat wist da kastje toch niet 😉 Dat hebben ze volgens mij ook om zeep geholpen. Ook bij iets terug kijken wat je al gezien hebt kan je volgens mij niet doorspoelen meer.

 

En jammer dat ze mooie functionaliteit om zeep hebben geholpen. Enig idee waarom en of het weer terugkomt?


Nu in de KPN XL alles kunnen uitproberen.

Het werkt goed. Bevestiging van bijna alle antwoorden van @PeterG, @Nick83 , @Ik_Hussel nu weekend gezien hier, top! En: Hervatten werkt wel:

  • NOK: Doorspoelen van commerciële omroep niet vooraf opgenomen is niet mogelijk, bij Ziggo wel.
  • OK: Terugkijken via app en later hervatten via TV gaat verder vanaf het punt waar je eerder stopte. Ook vice versa. Dus dat is inmiddels wel mogelijk.

Kortom, ben wel overtuigd, denk dat doorspoelen commerciële omroep niet zo zwaar weegt voor mij, als ik opneem heb ik geen last.

Dank allen.


Super gaaf om te horen dat het allemaal is gelukt! 


als ik opneem heb ik geen last.

:diamonds: Nog één dingetje; opnemen is niet helemaal standaard. Van af 2 (of meer) decoders gratis inbegrepen. Wil je echter maar één decoder dan kun je opnemen erbij nemen voor € 4,99 extra. Echter voor 1 cent méér ( € 5 per maand) heb je een extra ontvanger + opnemen.


als ik opneem heb ik geen last.

:diamonds: Nog één dingetje; opnemen is niet helemaal standaard. Van af 2 (of meer) decoders gratis inbegrepen. Wil je echter maar één decoder dan kun je opnemen erbij nemen voor € 4,99 extra. Echter voor 1 cent méér ( € 5 per maand) heb je een extra ontvanger + opnemen.

Dank voor de tip. Ik heb maar één TV dus heeft een extra ontvanger geen zin, maar misschien toch handig te doen, voor het geval ik nog een tweede TV op de kop tik.


Let op dat u dan ook voor de aansluiting misschien kosten maakt. Ik heb voor boven Digitenne in gebruik.


Let op dat u dan ook voor de aansluiting misschien kosten maakt. Ik heb voor boven Digitenne in gebruik.

Oké dank, zal ik dan eerst naar kijken. Ook of ik kan starten met één en later de tweede pas neem voor + 0,01.