Skip to main content

Goedenavond,

momenteel krijgen wij het aanbod om over te stappen op glasvezel. Dit wordt aangelegd door delta fiber. Nu las ik tussen de veelgestelde vragen op de site van deltafiber, dat het momenteel niet mogelijk is om klant te blijven van kpn en tegelijkertijd gebruik te maken van het deltafiber netwerk. Maar omdat deltafiber netwerk een open netwerk biedt, zijn in principe alle aanbieders welkom. Per gebied is het afhankelijk welke aanbieders aanwezig zijn en delta fiber netwerk bepaald per gebied welke aanbieders er op het netwerk mogen. Daarbij staat ook vermeld dat het kpn vrij staat om met delta fiber te overleggen om toegang te krijgen op hun glasvezelnetwerk. Het zou ontzettend fijn zijn om onze abonnementen van kpn (en daarbij alle voordelen van kpn compleet) te kunnen behouden, ook als we overgaan op glasvezel. Er zijn meerdere mensen hier in de gemeente die deze vraag ook graag beantwoord zouden willen hebben. Is er iemand die mij kan vertellen of dit ook mogelijk is/gaat worden op korte termijn?

met vriendelijke groet, Harma Vaartjes

Die vraag word menigmaal gesteld en steeds is het antwoord nee. 


Bij sommige internet providers die over DeltaFiberNL leveren kan je ook een combi voordeel krijgen met mobiel. O.a. Solcon (is KPN dochter) i.c.m. KPN en Caiway i.c.m. T-Mobile.

Het feit dat zoveel mensen KPN als (internet) provider willen behouden zal KPN ook niet ontgaan zijn, maar is denk ik zowel voor KPN als klanten geen goede situatie. KPN heeft mensen op een oude trage telefoonlijn weten te houden, waarvan ze al lang en breed hebben aangekondigd dat ze dat gaan afbouwen en onderhoud is ook duurder dan voor modern glasvezel. De klant klampt zich vast aan een provider en tevens netwerkleverancier die niet bereid was/is om glasvezel aan te leggen voor die klant. Er is simpelweg een monopolie op de telefoonlijn, beetje Noord-Koreaans, daar ‘vinden’ ze het ook ontzettend fijn wat ze hebben.


Omdat KPN op de plek waar ik woon geen glasvezel aanbiedt en Delta wel, heb ik een glasvezelaansluiting via Delta genomen omdat ons huis 100m van de hoofdleiding ligt en later verbinden voorspelbaar duurder wordt. Zekerheidshalve KPN compleet aangehouden, want de door Delta toegelaten aanbieders waren mij onbekende aanbieders. Lang verhaal kort: de partij waarmee we een overeenkomst sloten werd overgenomen door een andere, die meende mij een 33% hogere prijs te kunnen rekenen. Toen die na weken juridische dreiging zwichtte heeft het modem nog geen week goed gewerkt en bleek deze marktpartij er een klantbenadering op na te houden die mij na enkele weken deed besluiten van mijn recht als consument gebruik te maken door na een waarschuwing de overeenkomst wegens wanprestatie eenzijdig te ontbinden. Wel werkende glasvezelverbinding, geen serviceprovider.

Dan denk je : ik betaal Delta meer dan €15 / maand voor de glasvezelaansluiting, of ik die nu gebruik of niet. Ik betaal KPN voor een compleet pakket. Als ik nu zelf een modem koop, kan ik dan niet het Internet op via dat glasvezelmodem? De andere diensten van KPN incl. TV werken via het KPN modem via het kopernet en mobiel. Het gaat me om de aanzienlijk grotere upload en download bandbreedte bij Internetverkeer via glasvezel.


Nee, dat kan niet.


Ik ben een eindgebruiker die altijd klant van PTT/KPN is geweest en al ca 40 jaar met een  PC werkt. Bij mijn weten moet KPN alle serviceproviders op haar netwerk toelaten. Ook de incompetente marktpartij waar ik afscheid van heb genomen. Moet Delta dat niet? 

Kunt u mij daarnaast uitleggen hoe het komt dat het technisch niet werkt? M.a.w., waar blokkeert Delta een modem dat via een glasvezelverbinding van Delta het Internet op wil?


Niemand blokkeert iets. Kpn levert gewoon niet. Ze kunnen het niets eens worden met elkaar blijkbaar.


Ik ben een eindgebruiker die altijd klant van PTT/KPN is geweest en al ca 40 jaar met een  PC werkt. Bij mijn weten moet KPN alle serviceproviders op haar netwerk toelaten. Ook de incompetente marktpartij waar ik afscheid van heb genomen. Moet Delta dat niet?

Nee, ook KPN hoeft sinds rechterlijke uitspraak een jaar geleden geen ander toe te laten op hun glasvezel, net als Ziggo geen andere partijen toelaat. Dat was wel ge-eist door de ACM, maar hield geen stand.

Kunt u mij daarnaast uitleggen hoe het komt dat het technisch niet werkt? M.a.w., waar blokkeert Delta een modem dat via een glasvezelverbinding van Delta het Internet op wil?

Wie is de eigenaar van de glasvezel? En aan wie betaal je vast recht? Volgens mij hoef je geen vast recht te betalen als je geen internetsevice cobtarct met een provider hebt

Wat ik zie is dat DELTA een internetprovider is. Kan je namen/providers noemen, anders valt er weinig te adviseren. Bedenk ook dat er een andere naam met delta is, n.l. DeltaFiberNL, dat is een grote partij, o.a. Caiway valt daar onder. De Zweedse investeerder achter DeltaFiberNL wou KPN kopen, maar dat staat op een laag pitje of gaat denk ik nooit gebeuren nu KPN met pensioenfonds in ze is gegaan.


Dank voor de info over de nu gelijke concurrentiepositie van KPN en de andere aanbieders. Dat is geen klantvriendelijke oplossing, maar wel een duidelijke. 

Excuus, ik bedoel DeltaFiber netwerk. Ik dacht dat ze eigendom waren van een energiebedrijf in Zeeland, maar zie nu dat het een Zweedse eigenaar heeft. De ISP waar ik jaren geleden een aovereenkomst mee sloot is Fiber.nl, nu onderdeel van Online.nl (waar ik door hun wanprestatie mee gebroken heb), dat weer onderdeel is van Canal Digitaal. 

Ik duik weer in mijn ordner met Online mailwisselingen, daar staat ook de info over DeltaFiber ivm het vastrecht. Dank voor die tip.

jammer dat ik van de tecnische kant nog niet wijzer ben geworden. Is dat geheim?


Beste mensen,

Het kan best zijn dat ik hier verkeert zit, maar ik probeer op de KPNsite info te vinden over de tarieven van glasvezel geleverd door KPN. Volstrekt onduidelijk.

Als ik bv bij Delta of CaiWay kijk is er een  mooie site waar ik naar believen mijn pakket kan samenstellen.

Met vriendelijke groet,

Albert.

 

 


Waar gaat het mis dan? Ik neem aan dat u op kpn.com kijkt.


Bij ons wordt vastrecht met aparte factuur afgedragen aan een regionaal energiebdrijf, die hadden verstand van kabels in de grond leggen zeg maar, nu valt dat ook onder DeltafiberNL (of soort verdeelsleutel van de gelden).

Alleen de kale glasvezel heb je niks aan, er moet ook hele infrastructuur en servers e.t.c. draaien (kan weer van andere partij zijn) en die spullen worden dan weer verhuurt aan b.v. online.nl die dan jouw ‘provider’ en facturen int enz. Als het contract met online.nl is opgeblazen, zullen ze simpelweg het kanaal naar jouw toe uitzetten, maar je kan wel een andere provider nemen. online.nl lijkt een speeltje van Canal Digital, catchy naam maar al jaren verhandelt, zoek maar eens na, zie o.a. https://nl.wikipedia.org/wiki/Online.nl. Volgens mij zijn Caiway en DELTA de enige 2 providers (consument) van serieus formaat die over DeltafiberNL leveren.


Waar gaat het mis dan? Ik neem aan dat u op kpn.com kijkt.

Ja, ik zat op KPN.com Joep.

Ik zie alleen een staatje met een glasvezelaanbieding van 35 euro met daaronder  een button “nu naar TV” , maar die erkt niet..

Het gaat er puur om dat ik, net zoals bij bv Delta, zien wat voor keuzes ik heb met glasvezel.

Dus, kosten van bepaalde snelheid., kosten tv, kosten behoud vaste telefoon, dat soort zaken, idem als bij Delta, die ons hier overdondert met informatie, digitaal en zeker ook dmv papier!

 


Dank! Ik had mijn KPN Compleet abonnement veiligheidshalve niet opgezegd, dus het was voor mij eenvoudig aantoonbaar dat het modem van online niet deugde, want door eenvoudig omsteken van de hoofdkabel naar mijn interne netwerk naar het modem van KPN was voldoende om alles weer werkend te krijgen. Tussen mijn handtekening en het operationeel worden van de verbinding zijn meer dan 2 jaar verlopen. KPN heeft in de tussentijd niet stilgezeten en het bandbreedte verschil met enkele upgrades een stuk kleiner gemaakt. Dank voor uw tip v.w.b. de serieuzeaanbieders


@bjenstra Maar dat staat er toch? Er staat kies je snelheid met een + en - teken. Dan zie je de prijs veranderen van wat je na de actieperiode betaald. er staat zelfs bekijk alle snelheden en dan komt er keurig een overzicht van de prijzen.


Dank! Ik had mijn KPN Compleet abonnement veiligheidshalve niet opgezegd, dus het was voor mij eenvoudig aantoonbaar dat het modem van online niet deugde, want door eenvoudig omsteken van de hoofdkabel naar mijn interne netwerk naar het modem van KPN was voldoende om alles weer werkend te krijgen. 

Het kan geen kwaad om bij het omsteken de apparatuur vervolgens ook eerst even opnieuw op te starten. En als je op de apparaten zelf vaste ip adressen ingesteld hebt is het logisch dat het niet werkt.


Uiteraard gedaan, geen vaste IP adressen


Waar gaat het mis dan? Ik neem aan dat u op kpn.com kijkt.

Ja, ik zat op KPN.com Joep.

Ik zie alleen een staatje met een glasvezelaanbieding van 35 euro met daaronder  een button “nu naar TV” , maar die erkt niet..

Het gaat er puur om dat ik, net zoals bij bv Delta, zien wat voor keuzes ik heb met glasvezel.

Dus, kosten van bepaalde snelheid., kosten tv, kosten behoud vaste telefoon, dat soort zaken...

Plaatje:

Hier staat eigenlijk bijna alles in. Je begint bovenaan, met internet. Dat moet je hebben. Tv, entertainment en telefonie is optioneel. De prijzen zijn exclusief welkomstkorting. De prijs van 35 euro die u noemt is voor nieuwe klanten, alleen de eerste 6 maanden.


Waar gaat het mis dan? Ik neem aan dat u op kpn.com kijkt.

Ja, ik zat op KPN.com Joep.

Ik zie alleen een staatje met een glasvezelaanbieding van 35 euro met daaronder  een button “nu naar TV” , maar die erkt niet..

Het gaat er puur om dat ik, net zoals bij bv Delta, zien wat voor keuzes ik heb met glasvezel.

Dus, kosten van bepaalde snelheid., kosten tv, kosten behoud vaste telefoon, dat soort zaken...

Plaatje:

Hier staat eigenlijk bijna alles in. Je begint bovenaan, met internet. Dat moet je hebben. Tv, entertainment en telefonie is optioneel. De prijzen zijn exclusief welkomstkorting. De prijs van 35 euro die u noemt is voor nieuwe klanten, alleen de eerste 6 maanden.

Oké, veel dank voor het op weg helpen!!


Oké, veel dank voor het op weg helpen!!

Hier kan ik mee verder.


Ook hier bij mij hebben ze de glasvezel van Delta ingevoerd in de woning, het duurt misschien nog een jaar dat Delta de KPN  toelaat op de glasvezel zij de monteur. Ik heb zelf ook de KPN met alles er op en er aan. IK was toevallig bij een kennis die bij de delta zit, tjonge wat een storingen in het beeld enz.

Zelf zat ik vroeger ook bij de delta en ben daar toen ook na een jaar weggegaan barste van de storingen  altijd in het weekend, het is nog steeds niet goed daar. Dus blijf ik nog maar op de koperlijn van KPN, maar als KPN ook hier op de vezel mag dan wil ik ook wel de aansluiting.

Henk .W.


Ook hier bij mij hebben ze de glasvezel van Delta ingevoerd in de woning, het duurt misschien nog een jaar dat Delta de KPN  toelaat op de glasvezel zij de monteur. Ik heb zelf ook de KPN met alles er op en er aan. IK was toevallig bij een kennis die bij de delta zit, tjonge wat een storingen in het beeld enz.

Was dat coaxkabel internet of glasfiber bij die kennis? 

En wat was de aard van de storingen in beeld?

En wat zegt dit over de netwerk en Internet Protocol verbinding ?

 

Zelf zat ik vroeger ook bij de delta en ben daar toen ook na een jaar weggegaan barste van de storingen  altijd in het weekend, het is nog steeds niet goed daar. Dus blijf ik nog maar op de koperlijn van KPN, maar als KPN ook hier op de vezel mag dan wil ik ook wel de aansluiting.

Zelfde vraag: Wat was de drager?  Hoewel makkelijk te raden dat het coaxkabel zal zijn geweest.

 

Glasvezel is nieuwe infrastructuur, kans dat dat gaat haperen is veel kleiner doorgaans dan bij oude kabels die oorspronkelijk voor een ander doel in de grond zijn gelegd. Tesamen met glasvezel aanleg kan er ook een moderne infrastructuur worden opgetuigd voor streaming media distributie. Dat doet/kan KPN niet over al die oude koper gebaseerde infrastructuur en ook niet over glasvezel, dat kan ze in een achterstandspositie brengen t.o.v. bedrijven die niet met al die oude kabels in de grond opgescheept zitten. Idem voor coaxboeren.

 

Eenieder heeft zo wel specifieke ervaring, vraag is vaak wat is oorzaak enz. Bij ons nooit haperende KPN TV gelukkig, want die was er gewoon niet over een 1 a 2 Mbps telefoonlijn.