Skip to main content
Vraag

Is het mogelijk om te kiezen of het geluid via de TV of de receiver gaat?

• June 8, 2025
  • 13 reacties
  • 174 keer bekeken

Paul472
Deelnemer

Goedenavond,

Ik ben nieuw op dit forum. Binnenkort zal ik een KPN abonnement gaan aanschaffen. Nu heb ik een vraag mbt de aansluitingen. Ik heb namelijk ook een reciever. Het TV signaal gaat natuurlik via een een HDMI aansluiting. Nu wil ik zelf de keuze kunnen maken voor geluid via de tv of via de receiver. Via tv → voor normale uitzendingen en via receiver voor bv film kijken. Ik wil dus niet altijd via de receiver luisteren. Nu vraag ik mij of dit mogelijk is met een KPN box? Nu zie ik wil dat je iets kan aanschaffen → de audio converter maar dat is via bv tulp en is het dus niet meer digitaal en is het 2 lijns ingang terwijl het geluid digitaal wil hebben omdat het 5.1. speakers heb. Ik hoop dat het duidelijk is en iemand mij kan helpen. dank vast. 

13 reacties

• June 8, 2025

Dat zal je in je eigen apparatuur moeten regelen. Dat je bijvoorbeeld het geluid van de tv uit zet en dat van de receiver aan ofzo. Op de tv ontvanger van KPN zijn daar geen instellingen voor. 

Paul472
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2025

Dat zal je in je eigen apparatuur moeten regelen. Dat je bijvoorbeeld het geluid van de tv uit zet en dat van de receiver aan ofzo. Op de tv ontvanger van KPN zijn daar geen instellingen voor. 

dank voor snelle respons. Maar is er dan een mogelijkheid om bv twee kabels van HDMII aan te sluiten. 1 naar receiver. en 1 naar de tv vanuit de KPN box? Want m.i. heb je dan twee kabels nodig toch?

• June 8, 2025

dank voor snelle respons. Maar is er dan een mogelijkheid om bv twee kabels van HDMII aan te sluiten. 1 naar receiver. en 1 naar de tv vanuit de KPN box? Want m.i. heb je dan twee kabels nodig toch?

Nee. Er zit maar 1 hdmi poort op de tv ontvanger.

Je gaat met de HDMI kabel vanuit de tv ontvanger eerst naar de receiver. En van daaruit door naar de tv.

https://www.coolblue.nl/advies/apparaten-met-hdmi-uitgang-op-receiver-aansluiten.html

Paul472
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2025

Nee. Er zit maar 1 hdmi poort op de tv ontvanger.

Je gaat met de HDMI kabel vanuit de tv ontvanger eerst naar de receiver. En van daaruit door naar de tv.

https://www.coolblue.nl/advies/apparaten-met-hdmi-uitgang-op-receiver-aansluiten.html

ok dank. maar dan moet je receiver aan staan toch? anders komt er toch tv signaal naar de tv? of denk ik nou heel dom?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 8, 2025

HDMI van de kpn tv box naar tv. 

Daarna 2 mogelijkheden. Die ik beiden heb aangesloten.

Ontvanger met optische kabel naar versterker. Daar kan Dolby Digital 5.1 doorheen en je kunt dit ook gebruiken om radio te luisteren van af de kpn tv box met de tv uit.

Audio kabeltje (HDMI ARC bijvoorbeeld) van je televisie naar je versterker. Dit kan zelfs Dolby Atmos aan. Als je een tweede optische ingang hebt op je versterker kan een optisch kabeltje vanaf de televisie ook nog.

Geluid via tv. Laat versterker uit; zet volume tv omhoog.

Geluid via versterker. Volume tv naar 0. Versterker aan en met diens afstandsbediening het geluid regelen. 

Paul472
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 9, 2025

HDMI van de kpn tv box naar tv. 

Daarna 2 mogelijkheden. Die ik beiden heb aangesloten.

Ontvanger met optische kabel naar versterker. Daar kan Dolby Digital 5.1 doorheen en je kunt dit ook gebruiken om radio te luisteren van af de kpn tv box met de tv uit.

Audio kabeltje (HDMI ARC bijvoorbeeld) van je televisie naar je versterker. Dit kan zelfs Dolby Atmos aan. Als je een tweede optische ingang hebt op je versterker kan een optisch kabeltje vanaf de televisie ook nog.

Geluid via tv. Laat versterker uit; zet volume tv omhoog.

Geluid via versterker. Volume tv naar 0. Versterker aan en met diens afstandsbediening het geluid regelen. 

dank voor de uitgebreide respons. zodra ik alles binnen heb, ga ik er mee aan de slag. :)

• June 9, 2025

Ik ben benieuwd.

( maar waarom het complete voorgaande bericht aanhalen ? )

Paul472
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 9, 2025

was een foutje. sorry 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 9, 2025

Optie 1:

Zet de tv op externe luidsprekers.

En leg een HDMI kabel van HDMI eARC (van de tv) naar de versterker.

Optie 2

Ga met een HDMI kabel van de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) naar de tv (HDMI 1)

En ga met een Toslink (fiber audio) kabel van de DIW7022 naar de versterker. Vergeet niet om de Toslink in de DIW7022 aan te zetten.

Bij optie 2 kan je kiezen waaruit je het geluid wilt horen.

Zet de bron die niet wilt horen op mute of op 0 en de bron die je wilt horen het volume op gewenst niveau. 

Bij optie 1 hoef je de tv alleen aan te geven geluid via externe speakers.

Dan hoor je alleen het geluid uit de versterker (of soundbar, etc.).

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi Paul welkom op de KPN Community! Heb je en passende oplossing kunnen vinden?

Paul472
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 13, 2025

Hoi Paul welkom op de KPN Community! Heb je en passende oplossing kunnen vinden?

Nog niet. Ik binnenkort alles bij KPN halen en de tv. maar ik wou graag vast info hebben zodat ik voorbereiden met de kabels. gr 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 13, 2025

Hoe doe je het nu via je huidige provider?

Ik heb al 47 jaar tv en audio gecombineerd. 

Indertijd met de stereo vcr. Geluid tv op 0. En versterker aan op de juiste ingang. Die volume knop juist wat hoger en hoppatee. 

Alleen via tv bij bijvoorbeeld journaal? Versterker uit; tv geluid niet op 0.😏

Paul472
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 22, 2025

@PeterG : die heeft een optische uitgang op de box zitten. ik wil binnenkort neiuwe tv en die heeft ook een HDMI ACR. Dan wordt het makkelijk :)