Skip to main content

Mijn zus heeft onlangs een aansluiting Snel Internet Buitengebied gekregen.

Dat is wel prettig aangezien de ADSL snelheid 2 Mb/s download en 1 Mb/s upload was.

Kan er nu gebruik gemaakt worden van interactive TV van KPN of is dit niet mogelijk?

Een monteur (die de Experiabox V10 en G4 modem geïnstalleerd heeft) zei dat de verbinding snel genoeg is voor interactieve TV (downloadsnelheid net boven de 50 Mb/s).

Echter na telefonisch contact met de klantenservice van KPN werd gezegd dat Interactieve TV niet mogelijk zou zijn.

Weet iemand van de hoed en de rand?

Groet,

Erik.

Nee, dat is niet mogelijk. Het VLAN waarop ITV wordt doorgegeven is niet mogelijk via 4G. Via 5G zal dat wel mogelijk worden, maar dat is nog nergens actief.

Ze kan TV kijken met een abonnement op bijv. NLziet.

Ook kan ze bij Canaldigitaal een abonnement op de app nemen. Geen schotel nodig.

Beiden kunnen met Chromecast gestreamt worden naar een televisie. Het kan ook zijn dat de televisie (Smart) die app’s zelf ook heeft.

Verder kan ze zich abonneren op Digitenne, maar de eerst genoemde opties zijn dan goedkoper.


Ah, hartelijk bedankt voor de informatie.

Momenteel wordt er tv gekeken bij Canaldigitaal via een schotel, maar ITV van KPN is goedkoper vandaar dat ze er over dacht om te wisselen.

Digitenne had ‘vroeger’ nog al eens storing indien je in het bos woont, hoe het nu is weet ik niet. Ik was allang blij dat ik tv kon kijken via ADSL (ook al is die verbinding niet snel 8-10 Mb/s).

Bij mijn abonnement (met Snel Internet Buitengebied) heb ik ook ITV en dat werkt (natuurlijk via de ADSL).

Groet,

 

Erik.


Jij hebt wel genoeg (A)DSL snelheid voor 1 ontvanger ITV. Bij 10 mb/s zelfs HD denk ik zo.

Die 2 Mb/s bij je zus is écht te weinig. Eén SD stream is al 3,5 Mb/s. 4G is technisch helaas niet geschikt voor de ITV techniek.


Het is best mogelijk dat ik nu HD beeld heb, het beeld lijkt ‘mooier’ dan voorheen met televisie van XS4ALL. Ik meen dat SD stond ingeschakeld in het Motorola kastje. Als ik ‘in het Fritz!box modem’ keek dan werd 3,5 Mb/s bandbreedte ‘gereserveerd’ voor, of gebruikt door IPTV.

In mijn abonnement heb ik gekozen voor 2 TV-ontvangers (inclusief gratis opnemen), 1 eurocent duurder dan 1 TV-ontvanger plus opnemen………  heb ik nu zo’n Arres TV-ontvanger op reserve.

Ik heb het al doorgegeven aan mijn zus, ze gaat voorlopig door met Canal Digital. Een Chromecast heeft ze (ook) niet.

Een medewerker van KPN zei dat ik automatisch HD kwaliteit zou krijgen als het mogelijk zou zijn.

Groet,

Erik.


Hoi @LR110 . Welkom op het forum.

@PeterG heeft het perfect uitgelegd. Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust.

(het klopt dat de hoeveelheid bandbreedte bepaald of er HD gekeken kan worden. Ik kan voor je kijken of dit bij jou aan staat. Mocht je dat willen weten, kun je je profiel invullen en mij hier een seintje geven? Het rode lampje op de tuner is ook een goede indicatie. Als die brand wordt er in HD uitgezonden)


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust!


Dat ik nog niet weer gereageerd heb klopt, geen tijd en ik had vorige week nog een berichtje getypt maar dat ben ik kwijt geraakt doordat ik eerst nog even naar mijn profiel was gegaan en een paar dingetjes aangevuld had. Eenmaal weer terug was het berichtje verdwenen. En vervolgens naar bed gegaan. Maar er komt nog een vervolg.

Groet,

Erik.


Nu nog even uitvinden hoe ik een bericht nog weer kan wissen.


Nu nog even uitvinden hoe ik een bericht nog weer kan wissen.

Helaas helemaal wissen kan niet, wel binnen een uur bewerken rechtsonder de 3 knopjes.


Jammer, want ik had twee keer hetzelfde bericht gepost en snel het laatste (dubbele) bericht gewijzigd (toen ik geen ‘knop’ zag van verwijderen).

Verder kan ik melden dat ik HD kan kijken, wat ik al vermoedde gezien de beeldkwaliteit. Bij de Duitse zender ZDF stond HD in het logo.

Maar als ik tv kijk dan brandt het lampje op de Arres TV-ontvanger groen en als de ontvanger stand-by staat brandt het lampje rood (hetzelfde als bij de Motorola TV-ontvanger van XS4ALL).

Alleen gebeurt het een enkele keer dat het beeld even stokt of er komt een melding in beeld dat er naar een andere zender geschakeld moet worden en weer terug. Waarschijnlijk is de ADSL verbinding niet stabiel genoeg en zakt de snelheid even in.

Nu kan ik die ADSL snelheid niet meer meten, dat gaat nu via 4G met gemiddeld 51 Mb/s download (de twee keer dat ik gemeten heb), maar vlak voor de overgang naar het nieuwe abonnement bij KPN, was de ADSL snelheid 9,9 Mb/s download (upload was maar 0,6 Mb/s). Vorig jaar (abonnement bij XS4ALL) ook een keer gemeten, maar toen was, op dat moment, de download gemiddeld maar 6 Mb/s (met een piek van 8 Mb/s).

Mijn buurman op nr. 7 (die op dezelfde oude zwarte telefoonkabel zit, alleen minstens 10 meter verder) zei vorig jaar zomer al dat hij een (maximale) downloadsnelheid had van 42 Mb/s, dit na aandringen bij de KPN (daarvoor had hij ook iets van 10-11 Mb/s download, volgens opgaaf van KPN). Iemand had hem verteld dat het sneller zou moeten kunnen en dat heeft hij gekregen. Bij mij kon het niet (volgens XS4ALL).

Groet,

Erik.

 


Ja... die buurman heeft nu ook Sneller Internet Buitengebied zeker?


Bij mij kon het niet (volgens XS4ALL).

Volgens mij levert XS4ALL ook helemaal geen internet i.c.m. 4G buitengebied.

Alleen gebeurt het een enkele keer dat het beeld even stokt

Je zit met ca. 10 Mb/s DSL ook best op een grens. Als je tv kijkt gebruik je met HD al 7,2 Mb/s. Als dan ook iemand anders “even” iets op de wifi doet (een website downloaden duurt vaak enkele seconden) dan kan dat inderdaad invloed op het tv kijken hebben.

Overigens, als je gebruik maakt van de online versie van ITV, via site (tv.kpn.com) of via de android of ios app, dan gebruik je wél (ook) het 4G deel.


Alleen gebeurt het een enkele keer dat het beeld even stokt

Je zit met ca. 10 Mb/s DSL ook best op een grens. Als je tv kijkt gebruik je met HD al 7,2 Mb/s. Als dan ook iemand anders “even” iets op de wifi doet (een website downloaden duurt vaak enkele seconden) dan kan dat inderdaad invloed op het tv kijken hebben.

Als het goed is zit TV op een VLAN met hogere prio dan internet VLAN. Als het TV-kastje rechtstreeks met een ethernetkabel op de ExperiaBox is aangesloten (point-to-point om precies te zijn), zie ik daar  geen oorzaak voor haperingen.


Ja... die buurman heeft nu ook Sneller Internet Buitengebied zeker?

Geen idee, het abonnement Snel Internet Buitengebied was er toen nog niet, bij mijn weten.

Mijn zus kreeg eind januari ineens zo’n pakket in huis en dat is vervolgens door een monteur geïnstalleerd. Toen werd ik daar ook op geattendeerd. Daarvoor had mijn zus van KPN een 4G wifi geval gekregen waarmee ze kon internetten (omdat zij zo’n hele trage ADSL verbinding heeft: 2 Mb/s), maar dat was een op zich zelf staand gebeuren; middels Wifi met de telefoon of laptop verbinding maken met ‘het internet’ via het draadloze kastje.

En niet zoals nu, dat e.e.a. aan elkaar gekoppeld is, zodat ik nu via mijn thuisnetwerkje ook middels 4G kan internetten.

Bij mij kon het niet (volgens XS4ALL).

Volgens mij levert XS4ALL ook helemaal geen internet i.c.m. 4G buitengebied

Precies, dat was ook de reden om over te gaan naar KPN.

En dat ik met maximaal 10 Mb/s download (via DSL) op een grens zit dat geloof ik graag. En die 10 Mb/s werd in de afgelopen jaren lang niet altijd gehaald als ik de snelheid eens een keer testte. Dus ik kan mij goed voorstellen dat ook nu de DSL verbinding af en toe ‘te traag’ is.

Vandaar dat ik mij af vroeg hoe het kan dat mijn buurman, volgens zijn zeggen, een downloadsnelheid haalt van 42 Mb/s via de koperkabel.

Als het via 4G gaat, dan zou het nog veel sneller kunnen. Ik kan vanuit mijn keukenraam een telefoonmast zien staan (op, in denk, nog geen km afstand). Via 4G van T-Mobile kan er hier een downloadsnelheid van 100 Mb/s (en 15 Mb/s upload) gehaald worden. En die afstand is voor mijn buurman 10 meter meer, dus dat zou amper verschil moeten maken.

Groet,

Erik.


Als het goed is zit TV op een VLAN met hogere prio dan internet VLAN. Als het TV-kastje rechtstreeks met een ethernetkabel op de ExperiaBox is aangesloten (point-to-point om precies te zijn), zie ik daar  geen oorzaak voor haperingen.

De verbinding is middels ethernetkabels en twee Devolo Magic Lan kastjes en die hebben een verbindingssnelheid van ± 350 Mb/s, dus dat zou snel genoeg moeten zijn.

Op die manier keek ik, bij XS4ALL, ook TV, alleen was dat toen Standaard TV en het Fritz!Box modem reserveerde 3,5 Mb/s voor ITV. Tegelijk TV kijken op een tablet ging dan niet altijd zonder hapering. Soms was het zo erg dat je maar niet meer keek.

Groet,

Erik.


Als het goed is zit TV op een VLAN met hogere prio dan internet VLAN. Als het TV-kastje rechtstreeks met een ethernetkabel op de ExperiaBox is aangesloten (point-to-point om precies te zijn), zie ik daar  geen oorzaak voor haperingen.

De verbinding is middels ethernetkabels en twee Devolo Magic Lan kastjes en die hebben een verbindingssnelheid van ± 350 Mb/s, dus dat zou snel genoeg moeten zijn.

Op die manier keek ik, bij XS4ALL, ook TV, alleen was dat toen Standaard TV en het Fritz!Box modem reserveerde 3,5 Mb/s voor ITV. Tegelijk TV kijken op een tablet ging dan niet altijd zonder hapering. Soms was het zo erg dat je maar niet meer keek.

Probeer anders eens tijdelijk met een directe kabel. Powerline adapters zoals die Devolo Magic Lan kastjes kunnen last hebben van storingen (kortstondig datapakketverlies). Ze zijn afhankelijk van wat er op het 230V lichtnet gebeurt. TV streams naar het TV ontvangerkastje gaan zonder foutcorrectie, vandaar dat de zaak kan haperen. Bij b.v. internetbrowsen heb je daar geen last van.


Een aantal jaren geleden toen heb ik eens tijdelijk een kabeltje over de vloer gelegd omdat ik toen problemen had (met die Devolo kastjes). Toen geen problemen meer en met nieuwe Devolo kastjes ook niet meer. Alles zit wel in dezelfde kamer op hetzelfde stroomnetwerk (en zelfde groep). Het signaal hoeft niet naar de meterkast en een andere groep. Ook nu heb ik nieuwe Devolo kastjes aangeschaft.

Groet,

Erik.


Ja... die buurman heeft nu ook Sneller Internet Buitengebied zeker?

Nee, het gaat gewoon via de koperkabel. Heb ik nog even nagevraagd. Och, zei de buurman, er is meer mogelijk dan iedereen je wil laten geloven.

Gemiddeld zat hij rond de 42 Mb/s download, maar die snelheid was niet erg stabiel en zakte ook wel naar 30 Mb/s. Alleen de uploadsnelheid was super traag.

Groet,

Erik.


Probeer anders eens tijdelijk met een directe kabel. Powerline adapters zoals die Devolo Magic Lan kastjes kunnen last hebben van storingen (kortstondig datapakketverlies).

Uiteindelijk een netwerkkabel getrokken en dit geeft geen storingen, dus de snelheid via de koperkabel is hoog en stabiel genoeg voor HD tv.

Die Devolo Magic Lan kastjes hadden niet zo’n snelle verbinding als de vorige set (minder dan de helft van de snelheid) en ze gaven een storend geluid op een normale FM radio. Dus de set retour gestuurd (garantie).

Groet,

Erik.


Nee, dat is niet mogelijk. Het VLAN waarop ITV wordt doorgegeven is niet mogelijk via 4G. Via 5G zal dat wel mogelijk worden, maar dat is nog nergens actief.

 

Ik heb zojuist met een KPN medewerker gechat en deze meneer vertelde mij dat ook na introductie van 5G het NIET mogelijk is om tv in HD-kwaliteit te ontvangen in het buitengebied.
Wie spreekt de waaarheid?


Vreemd. Het zou met 5G juist mogelijk moeten zijn met interactieve tv.

Maar ja, daar zullen we pas over een kleine 2 jaar achter komen. De frequenties moeten nog geveild en zullen niet voor 2021 in gebruik worden genomen.

Het 5G van Vodafone is momenteel een beetje nep-5G. Ze hebben een deel van de 4G frequenties hiervoor vrijgemaakt. Maar daardoor is het meer 4G+. Er zijn nog beperkingen. 5G werkt optimaal met de daarvoor bestemde frequenties. En die zijn er pas medio 2022.

Op dit moment kun je wel TV via 4G kijken via bv NLziet of de CD-app.
Het kan ook via KPN ITV maar dan moet je wel zelf een abo hebben of gebruik kunnen maken van het abo van een familielid of kennis.


De komst van 5G zal in eerste instantie niets veranderen nee. Dat denk ik ook niet. Wellicht zou het mogelijk zijn om de iTV app op de smart tv beschikbaar te maken voor Sneller Internet Buitengebied? Want die kunnen ze nu nog niet gebruiken toch? Want daarvoor moet je een interactieve tv abonnement hebben... dacht ik.


Die app in een Samsung TV of LG TV werkt alleen als je zelf een ITV abonnement hebt. Hij werkt op IP (DSL dus). En daardoor alleen thuis op de vaste verbinding te gebruiken.

De app voor KPN ITV in een smartphone, tablet werkt onafhankelijk van je IP. Als het maar een Europees IP is.

HD kijken met onvoldoende bandbreedte op de DSL, maar met 4G ondersteuning, kan momenteel alleen via NLziet en de CD-app.
Of schotel danwel Digitenne.


 

 

Nee, dat is niet mogelijk. Het VLAN waarop ITV wordt doorgegeven is niet mogelijk via 4G. Via 5G zal dat wel mogelijk worden, maar dat is nog nergens actief.

 

Ik heb zojuist met een KPN medewerker gechat en deze meneer vertelde mij dat ook na introductie van 5G het NIET mogelijk is om tv in HD-kwaliteit te ontvangen in het buitengebied.
Wie spreekt de waaarheid?

 

Hoi @Redshibaman . Het is te vroeg om hier iets zinnigs over te zeggen. Om nu pertinent te zeggen dat dit niet gaat gebeuren is voorbarig.  Het beste antwoord is dat we dit simpelweg niet weten. 


Mijn antwoord is gebaseerd op dit artikel bij TotaalTV. Daar wordt 5G genoemd als alternatief voor glasvezel in buitengebieden. In die alinea ook IPTV vermeld.