Skip to main content
Vraag

Is terugkijken SD en opnemen HD?

• August 9, 2026
  • 37 reacties
  • 309 keer bekeken

Toon eerste bericht

37 reacties

• Auteur
  • Helper
  • August 13, 2026

@dwinzz 

Ik begrijp je frustratie, maar ​@joop2011 kan hier ook niets aan doen. Hij probeert ook mee te denken, en geeft zijn eigen ervaring. Hopelijk worden alle problemen voor iedereen opgelost met de tijd, vooral de beeldkwaliteit anders ben ik bang dat er veel mensen weg gaan bij KPN.

• Deelnemer
  • August 13, 2026

Ik ben en blijf altijd vriendelijk. Het is maar net hoe je het zelf interpreteer en leest. Maar mocht het verkeerd overkomen mn excuses voor Joop

• Auteur
  • Helper
  • August 13, 2026

@dwinzz  Dat geloof ik ook zeker, ik begrijp je reactie ook! Ik had zelfde probleem met de oude ontvanger, aan mij hoef je geen excuses te maken😃. We gaan het zien hoe het verder zal gaan, nogmaals hopelijk worden de problemen opgelost voor de gebruikers van zowel de oudere als nieuwe ontvangers.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2026

De nieuwe Android boxen ben ik ook geen fan van tov de oude zeker qua geluidskwaliteit

Geluidskwaliteit? Dat maakt geen barst uit met de standaard DIW7022 box. Gewoon een optische uitgang. Prachtig geluid. Het geluid van de Soundbox valt tegen is de algemene teneur. 

, het beeldkwaliteit was tov de oude boxen van mindere kwaliteit

Inderdaad, WAS.

en de app is helemaal verschrikkelijk

Ook dat beeld is véél beter dan 3 jaar geleden. 

maar goed dat is mijn bescheiden mening. (Ik heb de android boxen bij mijn moeder geïnstalleerd dus ja ik heb vergelijkings materiaal)

Op mijn 43" en die van mijn moeder geeft de app prachtig beeld. 

• August 13, 2026

Tja 43 inch. Dan is het inderdaad prima  boven de 50 tot 55 inch is het minder en dat zal het wel blijven. 

Wat heb ik met betrekking tot de KPN app gemist dat het ineens veel beter is dan 3 jaar geleden? Voor Samsung is er al jaren niets maar dan ook niets veranderd.

voor de Android app zal de bitrate niks beter zijn dan wat ik op de Samsung geleverd krijg.

Wat die SD melding en bijhorende slechter beeld heb ik wel eens  hypothese over. KPN heeft profielen wie op een matige dsl verbinding zit krijg alleen de SD kanalen aangeboden.

Er zijn wel wat gevallen langs gekomen dat een  klant wel fysiek was overgezet naar glasvezel maar dezelfde hield voor de DSL verbinding. Of dat bij ​@dwinzz  speelt is koffiedik kijken maar wat mij betreft de enige logische verklaring. Verkondigen dat alles HD is klopt eenvoudig weg niet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2026

Een vriend van mij heeft 50 inch op Ziggo DVB-C. Met HD kwaliteit van tv uitzendingen is dat eigenlijk al te groot. En wordt wat korrelig.

HD van streamingdiensten is véél beter.

En over 4k HDR of Dolby Vision hebben we het niet met tv uitzending. 

De streams van de app zijn allang niet meer 6 Mbps. Die zijn al zeker 2 jaar gelijk aan unicast op de TV+ ontvangers. 7,2 Mbps. 

• August 13, 2026

Een vriend van mij heeft 50 inch op Ziggo DVB-C. Met HD kwaliteit van tv uitzendingen is dat eigenlijk al te groot. En wordt wat korrelig.

HD van streamingdiensten is véél beter.

En over 4k HDR of Dolby Vision hebben we het niet met tv uitzending. 

Veel beter zal ik niet heel snel schrijven betreffende streamdiensten vaak wel een hogere bitrate en betere compressie technieken wat allemaal mee speelt.

Dvb-c wint het wat mij persoonlijk betreft nog steeds van iptv ook met een scherm groter dan 50 inch. Als dat korrelig wordt dan is er ergens iets niet goed.

• Auteur
  • Helper
  • August 13, 2026

@PeterG  ​@Rowi. 

Misschien zit het daar wel in dat ik de beeldkwaliteit minder vind, ik heb een 65” OLED LG G1. Maar dan zou ik daar al eerder last van moeten hebben, ook op de oude ontvanger. 

• August 13, 2026

@PeterG  ​@Rowi. 

Misschien zit het daar wel in dat ik de beeldkwaliteit minder vind, ik heb een 65” OLED LG G1. Maar dan zou ik daar al eerder last van moeten hebben, ook op de oude ontvanger. 

Klopt. Je zou met nieuwere hardware juist een betere kijkbeleving verwachten. 

Het probleem is en blijft dat de HD resolutie moet worden opgeschaald naar 4K en het aantal beeldpunten is op een 65 inch scherm zover ik weet gelijk aan dat van een 50 inch scherm en dan heb je ook nog een dpi getal dots per inch. 

Voor de streamdiensten kan je prima een groter scherm kopen maar voor reguliere tv heeft dat eigenlijk geen zin.

• Auteur
  • Helper
  • August 13, 2026

@Rowi. 

Ik zal zometeen eens naar alle instellingen kijken, en maak ik er foto’s van die stuur ik door dan weet ik in ieder geval dat het niet daar aan ligt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2026

Het blijft HD op 65 inch. Daar is HD nooit voor gemaakt. Voor mooi HD beeld moet je zeker niet dichterbij een scherm dan 2,3 × de diameter.

Voor 65" met HD op 3m80 of meer. Dichterbij zie je de pixels. 

Met SD op 65" moet je bij de buren gaan zitten...😊

Probeer de app in de tv eens.

Voor de ontvanger zou ik switchen naar TV+.

• August 13, 2026

Voor de ontvanger zou ik switchen naar TV+.

Die heeft TS nu. Dus wezenlijk kan dit topic op slot. Tenzij  die SD aanduiding nog steeds in beeld komt