Skip to main content

Zijn er meer ervaringen met iTV aansluitingen via switch ?  (4 poorts gigaswitch - D-Link)

Mijn ervaring laat zien dat er korte beeldbevriezingen zijn die niet reproduceerbaar zijn na terugspoelen en weer afspelen.

Ondersteund die D-Link Switch ook IGMP Snooping v2?Je hebt namelijk IGMP Snooping v2 nodig.


Ondersteund die D-Link Switch ook IGMP Snooping v2?Je hebt namelijk IGMP Snooping v2 nodig.

Ja volgens de handleiding

Dit staat in de spec.

• IGMP Snooping
• IGMP v1/v2 Snooping
• IGMP Snooping v3 Awareness
• Supports 256 IGMP groups
• Supports at least 64 static multicast addresses
• IGMP per VLAN
• Supports IGMP Snooping Querier


Hi @BrandedChannels, klopt, het was de bedoeling om jouw te taggen. Sorry voor de verwarring :see_no_evil:

Goed dat mijn collega van de klantenservice je heeft doorgestuurd naar ons forum. De reguliere klantenservice kan je met dit soort problemen namelijk niet helpen. Problemen met je thuisnetwerk valt buiten ondersteuning. Tenzij je meer technische hulp nodig hebt, dan is KPN Service Plus misschien iets voor je.       

Ik ben zeer blij om te lezen dat jij onder begeleiding van onze communityleden: Martijn, Peterkeet-fm, Doornekamp, Vulpen, Nick en anderen geholpen bent. Daarvoor ben je juist hier op het KPN Forum op de goede plek. Maar je kunt ook niet veronderstellen dat de monteur(s) ongelijk had(den) ;)

De drie die ik heb laten komen in ieder geval niet. Die kwamen niet verder dan NT-kastje of modem vervangen en roepen dat er voor “200%” “iets” in mijn interne netwerk zit wat de dropouts veroorzaakt, zonder ook maar enige concrete suggestie te doen, anders dan alles uit je switch te trekken en dan per keer een element toe te voegen.

In jouw eigen topic is het eerste advies dat een modemwissel de uitkomst moet zijn. Pas na iets langer verder zoeken, en stap voor stap apparaten (zoals de tv-ontvangers) ontkoppelen van je switch ben je uiteindelijk bij de oorzaak gekomen. Het was dus geen gemakkelijke klus. Ook omdat de probleemomschrijving een verbrekende (internet)verbinding is. Meestal geeft de switch namelijk problemen bij tv-kijken, zoals ook in dit topic voorkomt. En het lastige was ook nog dat je aangesloten switch in principe wel IGMP-snooping ondersteunt, maar dat je dat dus klaarblijkelijk nog moest activeren :unamused: 

Ik snap heel goed dat je het liefst meteen bij het eerste telefoongesprek dé oplossing (of oorzaak) had gevonden. Maar zo simpel is het helaas niet altijd. Soms is de beste oplossing niet de meest eenvoudige. Zoals nu: stap voor stap je netwerk nagaan, en na enkele uren concluderen dat iets wel of juist geen storing / onderbrekingen meer oplevert. 

Bedankt dat je hier hebt willen meewerken naar een oplossing. En dat je zo uitgebreid mogelijk de uitkomst en stappen hebt gedeeld. Dit kan voor meer gebruikers zeer interessant zijn om tot een oplossing te komen :)


Hi Nadia,

Het had me uiteindelijk heel veel uren minder gekost als de eerste monteur al met de suggestie zou zijn gekomen waar het forum me uiteindelijk op wees. Het had KPN twee extra monteursbezoeken gescheeld als het mogelijke issue van IGMP snooping eerder was aangedragen… vandaar mijn oproep om dit als mogelijke oplossing op te nemen bij de klantenservice en/of de monteurs.

Voor minder technisch onderlegde klanten is de inzet van een simpele Netgear switch (GS105E, GS108E, etc.) waarop de IPTV kastjes worden aangesloten al direct een oplossing voor het probleem, zonder dat je er iets voor hoeft te doen: daar staat IGMP Snooping nl default al ingeschakeld. Net zoals in het KPN modem, maar het is soms niet mogelijk om de IPTV kastjes daar rechtstreeks op aan te sluiten.

Vervolgens maakt het niet meer uit hoeveel meer switches je nog in je interne netwerk gebruikt zonder die IGMP snooping technologie, het multicast verkeer wordt dan alleen nog maar naar de juiste clients (IPTV kastjes gestuurd) ipv het gehele netwerk.

Ik ben in ieder geval blij met de aangedragen oplossing en heb nu geen klagen meer over de stabiliteit van de verbinding. Maar een paar grijze haren heb ik er wel bijgekregen...


Hi @BrandedChannels, goede suggesties. Ik zal deze interessante case intern kenbaar maken. Ik hoop dat ondanks de moeizame start, je vanaf nu onbezorgd een fijne dienstverlening bij ons gaat ervaren. Mocht je in de toekomst nog eens een vraag hebben, kom hier gerust terug! De KPN community helpt je graag :)