Skip to main content

Hallo!

Ik zit met het volgende probleem; Mijn iTV hapert, maar alleen bij live tv. Bij tv terugkijken of opgenomen programma’s is er niets aan de hand.

Mijn situatie is alsvolgt:

De KPN Experiabox V8 —> UniFi 8-poorts Switch —> Netgear GS108PE switch —> KPN HMB2260 V2 tv-ontvanger. 

Beide switches ondersteunen IGMP snooping en tot voor kort werkte het eigenlijk zonder problemen. 
 

Hoewel andere apparatuur op dezelfde Netgear switch een goede verbinding hebben zou je zeggen dat hier ergens toch het probleem moet zitten. Is de iTV zo kritisch? 

Heeft iemand wellicht ervaring of tips waar ik het in moet zoeken?

Beste @Sprenger 

Het probleem kan denk ik veroorzaken omdat je 2 switches tussen de Experiabox en de TV ontvanger hebt zitten.

Zou je de UniFi 8-poorts Switch er eens tussen uithalen? En het eens zo willen aansluiten:

  • Experiabox → Netgear GS108PE → Arcadyan HMB2260 TV ontvanger

Dan eens kijken hoe het beeld dan is.

Is de iTV zo kritisch? 

Ja dat luistert best wel nauw qua verbinding.


Ha @Dennis Schreve 

Bedankt voor het meedenken!

’Jouw’ setup heb ik inderdaad eerder geprobeerd en werkt wel iets beter dan de switches achter elkaar. De haperingen nemen in die opstelling af maar zijn nog aanwezig.

De iTV direct op de modem lost het probleem volledig op maar is qua fysieke locatie helaas niet mogelijk.

Wellicht zijn er nog bepaalde instellingen die ik over het hoofd heb gezien?


@Sprenger ik heb er een switch tussen van KPN zelf: 

Deze werkt ook op netstroom. Ik sluit hem aan, en stelt zichzelf in. Je hoeft hier niks meer aan te doen. Ik zag dat je deze hebt:

Hoeveel apparaten heb je hierop aangesloten? :thinking: Als je alle poorten gebruikt, kan het best zijn dat een apparaat veel internetverbinding wegtrekt. Downloaden? Of andere dingen wat veel bandbreedte gebruikt. Heb je koper of glasvezel? :thinking:


Dat is hem inderdaad. De switch wordt door veel apparaten gebruikt (appletv, PS4, versterker, TV, Unifi AP, en KPN iTV) maar in de praktijk zal de belasting op de verbinding naar mijn idee meevallen omdat er praktisch gezien maar één apparaat tegelijk actief wordt gebruikt. De AP is hier wellicht een uitzondering op maar in ons beperkte huishouden wordt ook die niet zwaar belast.

Ik heb een glasvezel verbinding. 


Ik heb een glasvezel verbinding. 

Welke glasvezelabonnement heb je? (bandbreedte)


Ik heb een, inmiddels alweer wat verouderd, Alles-in-1 Standaard met, hoewel het nergens staat, 100mbit.


Ik heb een, inmiddels alweer wat verouderd, Alles-in-1 Standaard met, hoewel het nergens staat, 100mbit.

Dat zou genoeg moeten zijn, kun je je snelheid niet verhogen naar 200 Mbit/s? :thinking: Dit kun je volgens mij doen via MijnKPN, weet het niet zeker met deze abonnement die je nu hebt. Maar let op! het kan zijn dat je daar een paar euro voor moet betalen.


Dit is echt een antwoord van “lik mijn vestje” want beide switchen zijn Layer2 & PoE (802.3af) ondersteunend.

Zie oa https://tweakers.net/pricewatch/450267/netgear-prosafe-gigabit-plus-gs108pe-300eus/specificaties/ & https://tweakers.net/pricewatch/672087/ubiquiti-unifi-switch-8-poorts-60w-poe/specificaties/ 

Ze bijten elkaar zogezegd niet, wat wel van belang is dat deze 2 switchen onderling gepatched behoren te zijn, dwz, als je ze voor IPTV. webcam's en dergelijke wilt gebruiken, dan mag je deze niet in serie plaatsen, daarvoor zijn ze niet bedoeld en kan je de gekste problemen krijgen.

Ook moet je de juiste CAT kabel gebruiken, een CAT5 is hiervoor totaal ongeschikt, zelfs een CAT6, een CAT6A is hier alleen voor geschikt en kunnen/mogen per stuk vanaf de router met 1 PoE switch verbonden worden en verder niet, doorlussen van een andere PoE, dwz je hebt een te kleine is het beste advies: schaf een grotere aan. Zelfs vanaf dit soort switch moet dan ook met de juiste CAT kabel gebeuren, CAT6A minimaal, om gewoon bij IPTV niet alleen signaalverlies te voorkomen maar ook om nog steeds PoE te kunnen schakelen gecombineerd, zodra je lager in CAT soort gaat is is er geen garantie dat je de data die je wilt behouden behouden blijft en in geval van webcams dat je deze kunt schakelen op afstand.


Je leert nu een dure les, ik weet niet wat voor soort CAT kabel gebruikt hebt, maar ik vermoed een te lage soort.
 

Wat ik natuurlijk niet weet en dat moet je even nagaan in de Netgear GS108PE switch, of je daar de ‘automatische update’ aangevinkt heb staan, want er is recentelijk een nieuwe update geweest, dat kan in basis verklaren de huidige problemen zogezegd.

Er is ook een nieuwe software updat voor de totale GS versie die een en ander in basis veranderd, hiertoe wordt de EPROM in deze Netgear routers opnieuw geupdated naar de nieuwste veiligheid profielen, ik zou je willen aanraden deze uit te voeren.

Meer informatie hiertoe, zie de website van Netgear en aan de hand van het serienummer kan je nagaan of een dergelijke update noodzakelijk is, want ik weet natuurlijk niet wanneer je deze aangeschaft hebt.


Vooral de opmerking, een switch te zwaar belasten spreekt van pure lekenpraat, dit zal je enkel en alleen met een HUB hebben maar dat is ouderwetse jaren 80 hardware ala 10 Mbit welke in basis voor netwerkprinters werdt gebruikt, of voor simpele netwerk apparatuur welke de PTT toen toepaste, vaak in kleine landelijke Viditel centrale's.

Alle poorten van switch kan je volledig 100% gebruiken, de managed kan je middels virtuele boxen onderling scheiden en is handig om poorten onderling van elkaar te scheiden qua verkeer, zo kan je dan ook IPTV virtueel scheiden van normaal Internet verkeer en zelfs als je voldoende poorten hebt (meer dan 12 in de praktijk) ook alle IP-telefonie & webcams scheiden, zelfs de NAS en/of servers kan je van elkaar scheiden.
Zelfs de snelheid per poort kan je instellen en of deze wel/niet PoE geschakeld moet zijn, niet nodig dan ook niet nodeloos gebruiken is het devies.

En het internet leegtrekken is te belachelijk voor woorden, want je kan per poort immers de snelheid beperken, immers als zoontjelief teveel aan het downloaden is kan je hem lekker 50% knijpen opdat er voldoende handshakings voor IPTV namelijk overblijft.

Probleem met de IPTV van bv Chanal Digital is, dat deze helemaal niet IPTV is maar een doodordinaire IP4 ontvanger is, dus niks geen IPV6 aan boord heeft.
Daarom heb ik een Android Mediabox aangeschaft en daar alles op geinstalleerd wat noodzakelijk is en de Chanal Digital eruit gegooid want het is een waardeloos prodct namelijk.

 

Het hele probleem met de IPTV KPN ontvanger is namelijk dit » https://tweakers.net/nieuws/156206/kpn-test-nieuwe-compacte-4k-ontvanger-met-linux.html

Het gaat namelijk om een verouderde variant van deze namelijk te zijn » https://www.commscope.com/product-type/broadband-video-devices/video-devices/set-tops/video-devices-for-android-tv/vip5202w/?utm_source=arris&utm_medium=redirect

Punt daarbij is, het heeft maar 2GB DDR4 geheugen en dit is voor 4K TE WEINIG, daardoor is er een constante verbinding van hoge kwaliteit noodzakelijk en kan KPN die leveren op dit moment - NEE DUS, en daar zit het grote probleem juist.

Door Covid-19 zit iedereen thuis, werken er velen van thuis uit, er wordt veel vanuit thuis gekeken naar films, kortweg het netwerk wordt volledig overbelast.

En dat terwijl het sinds 2008 volledig overgeschakeld is naar Huaway qua administratiue systeem (&AT is in 2002 verkocht aan ATOS en die heeft dit uitbestaad aan … Huaway.

Dat komt er van als men denkt slim te zijn, maar in wezen gooide men KPN open voor een vijandige overname via een geniepege manier zonder dat KPN het door had (ik wel, maar ja ik was dan ook KPNér die doorhad wat er aan de hand was allemaal, snap je de kneep.
Maar dat ff terzijde.


De IPTV KPN is dan ook letterljk een , laten we eerlijk zijn letterlijk een miskoop.

Mij advis is dan ook, koop een goede Android 10 Mediabox, Amazon heeft ze staan voor amper 30 euro, via daar aboneren op Netflix, Kijktv (heb je alle Nederlandse zenders incl commerciele voor €8 per maand) en als je handig bent met Android kan je heel veel software erop installeren voor IPTV en je kan dan volledig 3D kijken.

 

Ronald

 

PS

 

Heb sinds 17 juni een Freedom aansluiting, was XS4ALL, thans een TOP aansluiting met onder dezelfde ADSL2 condities een 3voudige snelheid dan vroeger onder XS4ALL mogelijk was. maar ja, het is dan ook vanaf de centrale op 330 meter tot in Amsterdam aan toe volledig Unix, iets wat bij KPN niet meer kan want dit is sinds 2008 volledig overgeschakeld naar zogezegd Huaway apparatuur, wat jullie niet beseffen tot op heden, dat tot in de Experiabox aan toe.


Wat een bulshit @Ronaldwwnl wat een bulshit...


waarheid is hard he


Gosh, betrap ik me nu zelf erop dat ik hier toch een posting zit te beantwoorden, terwijl ik 5 maanden geleden afscheid had genomen van dit letterlijke bagger forum.

toch laat ik mijn posting lekker staan, om jullie te pesten alleen al, lekker puh


Euhm, laten we proberen het op de inhoud te houden :grin:

Ook jij bedankt voor het meedenken @Ronaldwwnl!

Wellicht inderdaad een update van de Netgear firmware, daar zal ik vandaag eens induiken.

De verwerkingssnelheid van de switch of internet snelheid lijkt mij niet het probleem.
Dat een iTV minimaal CAT6 nodig heeft wist ik niet, het kan zijn dat in de kruipruimte een CAT5 ligt, ook dat zal ik bekijken.

Wat ik echter lastig te verteren vind is dat ik op de AppleTV ernaast, op exact dezelfde netwerk setup zonder enige problemen 4K content kan streamen.

-edit-

KPN heeft hier zelf een Cat5e kabel naar boven getrokken. Dat zou dan toch voldoende moeten zijn als ze dat zelf ook gebruiken?


Hallo Sprenger,

nee, helaas, het is voldoende voor full duplex tot maximaal 1000 Mbit en meer niet.

Als profesional spreekt men niet over CAT kabels maar over UTP kabels, dit is de enige juiste benaming.
Voor de correcte juiste informatie verwijs ik altijd naar deze pagina want men heeft het namelijk over ‘bandbreedte’ en niet over ‘hoeveel bits kan een UTP kabel verwerken’, dit is en blijft een hardnekkig misverstand onder de leken alhier welke dit hardnekkig blijven gebruiken.

https://www.utp-kabel.nl/blog/welke-kabel-moet-ik-kiezen.html#:~:text=Een%20cat6%20kabel%20%E2%80%93%20Haalt%20snelheden,geschikt%20voor%2010%2DGigabit%20netwerken.

Hier kan je alle informatie vinden welke UTP kabel je het beste kan gebruiken, zelf adviseer ik voor IPTV CAT6A en daarnaast een apart netwerk voor internet qua CAT6 (dat heet gereed voor de toekomst zijn) want binnen de komende 5 jaar zit je wel op dergelijke snelheden, maar vooral ook qua Server (FreeNas welke binnenkort migreerd naar TreuNas op deels freeware server gecombineerd met Business Server).

 

Vroeger toen KPN nog gebruik maakte van Guidion als zijnde monteur die de verbindingen aansluiten en bij storingen optraden, lijkt dit in het kader van de zoveelste bezuinigingsmaatregelen uitgefaseerd te zijn, gezien de vele klachten die er op dit moment zijn.

Voor Guidion waren het mensen zoals ikzelf bij KPN die dergelijke verbindingen vanuit de dichtsbijzijnde centrale tot aan het ISRA punt in een huis totaal aanlegden.
En daarna als de mensen dat contractueel hadden afgesloten, ook inregelden op hun router en zelfs op 1 PC en net zolang totdat het werkte, dit naar een uur-tarief.

 

succes.

 

PS

 

om storingen met de DNS van KPN te voorkomen, verander dit DNS in de router naar bv OPENDNS www.opendns.com zo op die manier kan je gewoon blijven werken als het KPN netwerk weer eens plat ligt zoals gebruikelijk.

Dat velen deze truc nog steeds niet doorhebben, tja, simpele zielen die geen handleidingen lezen zoals gebruikeleijk.


 

Ha Ronald, hoewel ik hulp altijd waardeer haal je er veel randzaken bij (en proef ik hier en daar wat pijn uit het verleden ;) ) wat het naar mijn idee complexer maakt dan nodig. Toch bedankt voor je tijd. 

 

Wat ik tot nu toe heb gedaan: De NETGEAR switch staat nu rechtstreeks op de modem, de UniFi switch is er dus tussenuit. Wat mij opviel in de NETGEAR instellingen was dat de KPN iTV wordt gezien als een 100M verbinding, klopt dit?
Als ik hem wissel van UTP-kabel met bijvoorbeeld de AppleTV (wel 1000M) veranderd er niets dus het lijkt niet aan de kabel te liggen?

 

Ik lees veel over het instellen van een VLAN voor iTV. Zou dit mijn problemen wellicht kunnen oplossen?


Het klopt dat de TV ontvangers een 100Mbps LAN poort hebben en dat is ook meer dan genoeg. Een HD stream vergt 7Mbps, een HD-"Glas" stream 12,5Mbps en een 4K Ultra-HD stream zo'n 26Mbps. Een Cat 5(e) kabel is dan ook al ruim voldoende voor een TV ontvanger. Ook het in serie plaatsen van switches is geen enkel probleem, ook hier zitten er meerdere switches tussen de router en de TV ontvanger.

Het instellen van een apart vlan voor iTV zou niet nodig moeten zijn, zolang IGMP snooping maar aan staat.

 

Off-topic:

Overigens wordt hierboven een hoop gezegd over de vermeende kwaliteit van het KPN netwerk. Ik heb het gevoel dat deze berichten een hoog "rancunegehalte" hebben en niet al te serieus genomen moeten worden.

Weet je dat Freedom xDSL gebruik maakt van de infrastructuur van KPN (dezelfde hardware en software) en dat de snelheid die door Freedom geleverd kan worden per defintie ook door XS4ALL en KPN geleverd kan worden.


Hoi @Sprenger, haperend beeld dus. En dat alleen bij live tv. Nu heb je al vele tips gehad. Maar het probleem is er nog begrijp ik. Heb je alles ook al een keer opnieuw opgestart? Glasvezelkastje minimaal 2 minuten van het stroom. Modem opnieuw opstarten en de ontvanger een reset gegeven. Maakt dat nog verschil?


Kan je ook eens een screenshot posten van de instellingen van IGMP snooping op jouw Netgear switch?


@wjb  en @Bart_Z Bedankt voor het meedenken!

Ik heb alles (glasvezelkastje, experiabox, switch en iTV ontvanger) inmiddels een tijdje van het stroom gehad en stuk voor stuk weer aangesloten maar helaas nog steeds om de zoveel tijd haperend beeld en de Zender niet beschikbaar-melding. 

Hoe lang ik ermee bezig ben hoe meer ik denk dat er ergens een kabelbreuk aanwezig is, hoewel dat tegenstrijdig is met de andere apparatuur op dezelfde locatie die nergens last van hebben. 

Hieronder een screenshot van de Multicast instellingen op mijn NETGEAR switch:

 


Die IGMP snooping instellingen zien er ook prima uit.

Heb je zojuist de vlan ID weggehaald want net had je die nog op 1 staan.

Het is overigens de bedoeling om de vlan ID alleen te vullen als je daadwerkelijk ook meerdere vlans gebruikt.


Die IGMP snooping instellingen zien er ook prima uit.

Heb je zojuist de vlan ID weggehaald want net had je die nog op 1 staan.

Ik had per ongeluk het verkeerde screenshotje geüpload, excuus. Het veld is dus inderdaad leeg.


Ik denk overigens ook dat het probleem niet veroorzaakt wordt door een kabelbreuk.

Is dat Unifi accesspoint nu ook op de Netgear aangesloten?

Zo ja, koppel die eens los. Heb je het probleem dan ook nog?


Ja het Unifi AP zit inderdaad ook aangesloten op de Netgear switch.

Deze heb ik nu losgekoppeld en dat lijkt inderdaad op het eerste gezicht een verschil te maken. Ik heb al een paar minuten geen uitval meer.

Heb je hier ervaring mee/een verklaring voor?


Ik heb te vroeg gejuicht; Ook met de AP losgekoppeld hapert het beeld/komt de Zender niet beschikbaar pop-up.

Overigens geldt nog steeds; Als ik een tikkie vertraagd kijk (heen en weer zappen en dan ‘Kijk vanaf het begin’) kan ik zonder enige problemen kijken. Ik snap er geen snars van.

Ik sta inmiddels ook wel open voor het vervangen van de hele KPN-handel voor een hedendaagse modem en tv-ontvangers om uit te sluiten dat het probleem daar in zit. Kun jij hier iets in betekenen @Bart_Z ?


Stroomloos maken heeft dus geen zin. AP loskoppelen heeft ook niet geholpen. Je zou daarom wel andere apparatuur willen. Die kan ik je niet zomaar sturen en dat hoeft ook niet de oplossing te zijn. WE moeten dus eerst kijken waar het probleem zit. Want het internet is verder wel stabiel? En heb je de ontvangers al een getest rechtstreeks op het modem? Dus zonder switch ertussen?


@Bart_Z 

De tv-ontvanger rechtstreeks op de modem geeft ook haperingen maar wel minder dan via de switch. 

Mijn verbinding is verder stabiel genoeg om al mijn andere toepassingen zonder problemen te kunnen draaien (streamen, online gamen, etc.).

Als workaround heb ik nu de live-tv op pauze te zetten en 3 seconde later weer te starten. Dan loopt het zonder enige problemen door.


Voor de volledigheid; Ik ben ook niet op zoek naar nieuwe hardware maar wel naar een oplossing. Als we makkelijk kunnen uitsluiten of het in de modem of tv ontvanger zit door deze te vervangen lijkt me dit wenselijker dan de klant te laten aanmodderen.