Skip to main content

Hallo!

Ik zit met het volgende probleem; Mijn iTV hapert, maar alleen bij live tv. Bij tv terugkijken of opgenomen programma’s is er niets aan de hand.

Mijn situatie is alsvolgt:

De KPN Experiabox V8 —> UniFi 8-poorts Switch —> Netgear GS108PE switch —> KPN HMB2260 V2 tv-ontvanger. 

Beide switches ondersteunen IGMP snooping en tot voor kort werkte het eigenlijk zonder problemen. 
 

Hoewel andere apparatuur op dezelfde Netgear switch een goede verbinding hebben zou je zeggen dat hier ergens toch het probleem moet zitten. Is de iTV zo kritisch? 

Heeft iemand wellicht ervaring of tips waar ik het in moet zoeken?

Ik wil ook zeker met je op zoek naar de oplossing. En als daar nieuwe hardware voor nodig is zal ik deze ook zeker sturen wanneer dat kan. Wat ik nu hebt gedaan is melding gemaakt bij de Technische Dienst. Zij gaan het verder uitzoeken en zullen zullen contact met je opnemen. Ik hoor dan ook graag weer van je als er contact is geweest. 

 


@Bart_Z  

Kun je achterhalen wat er op het moment gebeurt? Ik heb vandaag 4 keer mijn modem moeten resetten omdat mijn internet verbinding wegviel. In deze tijden van thuiswerken niet super fijn.


Ik zie inderdaad. Ik kan het zo niet verklaren. Modem zit rechtstreeks op het hoofdaansluitpunt aangesloten met een ronde kabel niet langer dan 2 meter zonder splitter? Maar ik zie dat er morgen 28-08-2020 tussen 08:00:10:00 ook een monteur komt. Lijkt mij goed om dit ook aan hem voor te leggen. Ik ben benieuwd naar zijn bevindingen. 


Dat klopt inderdaad. Tijdens het uitlezen lijkt er iets vreemds bij mijn glasvezelpunt te gebeuren. Hopelijk kan de monteur er morgenochtend iets mee.

Ik laat het in ieder geval hier even weten!


Ik zie dat de monteur is geweest. Ik lees dat hij het modem onder andere heeft vervangen. Ik ben benieuwd hoe het nu blijft werken. 


De monteur heeft inderdaad een V10 neergezet en dat lijkt de iTV problemen op te lossen. Vanmorgen hebben we relatief kort getest maar het zag er hoopgevend uit!


Ik hoop met je mee, @Sprenger . Mocht het toch weer misgaan, laat het weten.


Ik ben een soort van beta-tester voor Freedom op vooral IPTV gebied geworden, dwz één van de vele en zo mijn steentje in het geheel bijgedragen. Zat in het segment 250-500 foundingmembers welke aangesloten werden en zo hun problemen melden.

 

Canal Digitaal betreffende Freedom heeft tot nu toe 1 ontvanger in de aanbieding en dat is deze welke alleen maar een IPv4 versie is, deze namelijk » https://www.electro-sat.nl/canaal-digitaal-mz-102-interactieve-hd-ontvanger.html 
Dit is een 2GB RAM versie en heeft geen enkele digitale uitgang, dit alles heeft te maken met ‘opstart perikelen’ welke ik hier niet ga uitleggen want dan ga ik ze hier qua marketing flink in de wielen rijden.

 

Echter ik heb Freedom erop gewezen dat CD ook andere levert en wel deze welke volledig IPv4 & IPv6 is » https://www.electro-sat.nl/tv-vlaanderen-m7-mz-101-zapper.html
Welke WEL volledig digitaal aangesloten kan worden qua S/PDIF & Composite Video / HDMI.
De totale kostprijs is zelfs een toentje goedkoper dan de MZ102 - dus raar dat er voor de MZ102 is gekoze en niet voor de MZ101.
 

Heb er nog eentje laten zien maar dan een Android versie waarop je een stickje kan toevoegen met eigen programmatuur op, welke in de praktijk maar €25 kost (1/5 in prijs van het totaal) en in basis IPV6 volledig is met inbasis S/PDIF en vooral ook op welke wijze je dit allemaal voor elkaar kan krijgen zonder al teveel meer kosten qua stickje.

 

Dit alles is Freedom op dit moment aan het uittesten en er komt wellicht een keuze voor iedere abonnee van Freedom van hoe/wat.

 

Op dit moment heeft Freedom iets meer dan 28.000 Founding Members die allemaal aangesloten moeten worden, waarbij men de testfase van aansluiten inmiddels volledig voorbij is.
Eerst worden alle Founding Members aangesloten en wegens de Corona wordt het nog een hele uitdaging dat voor 1 juli 2021 te halen.
Er is dan ook een solide basis aanwezig als startpunt om, bind me daar vooral niet op vast en dit is vooral een streefdatum en wegens Corona zal het eerder later dan vroeger KUNNEN worden dan die 1-7-2021 dat het vrijgesteld wordt voor iedereen die lid wil worden.


Let wel, er wordt UITSLUITEND gebruikt gemaakt van de KPN-KABELS en men gebruikt uitsluitend eigen UNIX-centrales, KPN heeft deze niet eens meer want deze zijn sinds 2002 uitgefaseerd door de verkoop van I&AT & Werkplekdiensten aan ATOS.

 

Een beetje achtergrondgeschiedenis, dan snappen jullie mijn pijn ook wat beter en wat er werkelijk allemaal gespeeld heeft destijds.


ATOS heeft deze volledig vervangen in 2008 naar Huawaij computer systemen voor overname van alle UNIX & VAX/VMS systemen waarop de systemen draaiden zoals OO8(A) & OO8GEHEIM. OO7 (telefonie / Fax / GSM aansluitingen) ABV , AKBL (Algemeen Kabel Bestand Landelijk) welke door mij persoonlijk is ontwikkeld qua database in 1986 tijdens het Spoortunnelproject Rotterdam, zo ook talloze andere systemen waar weel systemen afhankelijk van zijn willen deze kunnen deze functioneren, enzovoort. Wat dacht je van alle locaties van de GSM zendmasten, het zit er allemaal in.

Dit alles gaat nauw samen met het Huawaij GSM netwerk welke KPN in dienst heeft, zelfs alle routers bij de mensen thuis van het KPN netwerk zijn in basis Huawaij processoren, anders kunnen de operators namelijk niet via de Huawaij besturingssysteem niet deze direct beinvloeden.

Dit was vroeger in de beginjaren 1997 á 2001 toen ik mede aan de knoppen draaide wel anders, dit was toen UNIX welke op VAX/VMS simultaan draaide met heel veel pioneerwerk waarbij HacTic heel veel heel veel aan bijgedragen heeft en zo wijselijk dit overgenomen heeft van KPN waarbij KPN hier letterlijk MISBRUIK van heeft gemaakt.


Toen in 2002 er dus de 1e grote ontslaggolf kwam was ik gedetacheerd in Groningen vanuit Den Haag, ik was wegens een longkwaal daar naartoe verhuisd in 1976. Begin 1997 buiten westen gevonden op mijn modelbaan en met spoed geopereerd aan de longen waar 1/3 van de longen is weggehaald.
3 maanden volledig Coma tot gevolg en toen ik een beetje bij was 2 jaar herstel Davo Zwitserland.
Na in half 1999 terugkeerde en najaar voorzichtig terugkeerde was er heel wat veranderd. 
Unix was er ineens bijgekomen. internet was in volle vlucht aanwezig ineens wat ik in Davo al in de gaten had gezien mijn BBS ervaringen qua 3 eigen BBS servers die in de lucht had van 1985 tot 1995.

HacTic kregen we over de vloer en maakte kennis met die gasten en zat er ineens midden in, kort gezegd, ik heb alles daarvan meegemaakt en toen kwam de 1e grote ontslaggolf maar kon eraan ontsnappen doordat ik kon aantonen door die ene sateliet die aantoonde dat het Westen van Nederland in wezen de GROOTSTE gifput was van heel Europa, zelfs erger dan het RURH gebied in Duitsland was daar schoon bij, zo werd ik volgens de normale CAO ontslagen terwijl anderen letterlijk als oud vuil werden behandeld op zo'n schofterige wijze dat honden er geen droog brood van lusten.

Vutt’ers die nog maar enkele jaren moesten en niet ertegen in waren gegaan zoals ik via de ABVA-KABO waren dit dan ook volledig kwijt en diegenen die naar ATOS meegegaan waren kregen alsnog na 3 maanden de zak en ….. dachten dat ze na 35 jaar recht hadden op 35 jaar ….. niet dus, ze kregen maar 3 maanden en de rest moesten ze maar gaan ouwehoeren bij KPN maar die zeiden » je bent vrijwillig akkoord gegaan met je ‘ontslagvergoeding’ dus ke moet nu niet gaan ouwehoeren.
En daar stonden velen dan, vele jaren voor je ‘goede’ bedrijf gewerkt en dan ‘met een koekje afgescheept worden’.

Snappen jullie nu ‘de pijn’ die er nog steedfs heerst, de woede om dit Klote Pokke bedrijf……...


 

Ha Ronald, hoewel ik hulp altijd waardeer haal je er veel randzaken bij (en proef ik hier en daar wat pijn uit het verleden ;) ) wat het naar mijn idee complexer maakt dan nodig. Toch bedankt voor je tijd. 

 

Wat ik tot nu toe heb gedaan: De NETGEAR switch staat nu rechtstreeks op de modem, de UniFi switch is er dus tussenuit. Wat mij opviel in de NETGEAR instellingen was dat de KPN iTV wordt gezien als een 100M verbinding, klopt dit?
Als ik hem wissel van UTP-kabel met bijvoorbeeld de AppleTV (wel 1000M) veranderd er niets dus het lijkt niet aan de kabel te liggen?

 

Ik lees veel over het instellen van een VLAN voor iTV. Zou dit mijn problemen wellicht kunnen oplossen?

 

Sorry, ik dacht dat ik duidelijk was maar jullie zijn duidelijk leken op Router & Switch gebied, deze kennis bezit ik al sinds 1975 en toen waren er alleen maar HUB's en dat was nog lastiger.

Was dat helemaal vergeten, excuus, maar dat heb je met beroepsidioten als ik, soms vergeet je dat je met leken te maken hebt die geen diepgewortelde kennis hebben van probleemsituaties op dit gebied die nogal hardnekkig zijn.

 

 

Het gaat hier niet over die bitrate maar over de totale bandbreedte die er over de CAT verstuurd wordt in MHZ betreffende IPTV.

Je ziet dan ook zogezegd een ‘meetfout’ omdat je niet de juiste meetappararuur hiervoor gebruikt, je switch die je hiervoor gebruikt is in basis hiervoor ongeschikt zogezegd.

Dit is vaak het probleem men diegenen die onervaren zijn op dit gebied, men ziet iets en men neemt klakkeloos als waarheid aan dat dit zo is, terwijl de werkelijkheid dat totaal niet is.
 

Daarbij ook, als je maar 1 IPTV ontvanger gebruikt is er niet veel aan de hand qua CAT5A gebruikt maar je moet wel bedenken dat hierbij ook het IP-verkeer gelijktijdig overheen gaat, maar zodra je er 2 of meer IPTV ontvangers in dienst hebt maakt de hoofd CAT kabel naar de Router wel degelijk uit want dan ben je ook al je IP-verkeer kwijt.
Want dan is een CAT5a niet voldoende meer, zelfs dan red je het niet meer met een CAT6 want het gaat niet om de bitrate maar om de bandbreedte in MHZ, die van Cat5a is maar maximaal 100MHZ, CAT6 is 250MHZ maar want je moet OOK het overige IP verkeer erbij tellen en qua IPTV moet je altijd FULL DUPLEX (2*) rekenen want het gaat heen & weer verkeer in basis, alles wat jij met je afstandsbediening doet gaat via jouw ontvanger naar de Canal Digital Server toe, anders kan er namelijk niets naar jou toe gestuurd worden in basis, hoe dacht je dan dat het werkte, het is geen toverlantaarn want ook daar moet je plaatjes er doorheen schuiven voordat je iets kan zien !!!!

Even een duidelijke uitleg wat het verschil is tussen IPTV & internet-TV, kennelijk weten jullie het verschuil er niet tussen » https://www.internetvergelijk.nl/blog/wat-is-iptv/

 

Zodoende dan ook, zet de flow control aan, dat dit niet bekend is als extra middels laat wel zien dat men niet goed bekend is hoe men Routers kan instellen om allerlei problemen te voorkomen en vooral, scheidt IPTV virtueel van het overige IP-verkeer, alleen dat al voorkomt veel ellende,

Dus, bij haperingen qua IPTV en INTERNET op zichzelf pas je FLOW CONTROL toe, maar wanneer pas je dit toe » https://kb.netgear.com/000037831/What-is-flow-control-and-how-do-I-enable-or-disable-it-on-my-GS808E-Nighthawk-S8000-Gaming-Streaming-Switch

 

IEEE 802.3x flow control works by pausing a port if the port becomes oversubscribed (that is, the port receives more traffic than it can process) and dropping all traffic for small bursts of time until the port is no longer congested.

snappen jullie dit nou ?

 

Ronald


Het gaat hier niet over die 100M maar over de totale bandbreedte die er over de CAT verstuurd wordt en dat is geen 100M maar een veelvoud daarvan.

De netwerkadapter van een TV ontvanger is een 100Mbps en dat is, zoals eerder gezegd, meer dan genoeg voor een TV ontvanger.

 

Je ziet dan ook zogezegd een ‘meetfout’ omdat je niet de juiste meetappararuur hiervoor gebruikt, je switch die je hiervoor gebruikt is in basis hiervoor ongeschikt zogezegd.

Hoe kom je daar nu bij, deze Netgear switch kent drie link speeds te weten 10Mbps, 100Mbps en 1000Mbps. Ik zou niet weten waar er een "meetfout" op zou moeten treden.

 

Daarbij ook, als je maar 1 IPTV gebruikt is er niet veel aan de hand, maar zodra je er 2 of meer in dienst hebt maakt de hoofd CAT kabel naar de Router wel degelijk uit, dan is een CAT5a niet voldoende meer, zelfs dan red je het niet meer met een CAT6 want het gaat niet om de bitrate maar om de bandbreedte in MHZ, die van Cat5a is maar maximaal 100MHZ en qua IPTV moet je altijd FULL DUPLEX (2*) want het gaat heen & weer verkeer in basis, alles wat jij met je afstandsbediening doet gaat via jouw ontvanger naar de Canal Digital Server toe, anders kan er namelijk niets naar jou toe gestuurd worden in basis, hoe dacht je dan dat het werkte, het is geen toverlantaarn want ook daar moet je plaatjes er doorheen schuiven voordat je iets kan zien !!!!

Wat een verhaal, maar helaas klopt er helemaal niets van. Over een CAT5e kan prima 1000Mbps lopen en dat is voldoende voor 80 TV ontvangers die allemaal op een TV-"Glas" zender afgestemd zijn.

Het is overigens ook helemaal niet nodig om flow control aan te zetten want de link speeds zullen toch nooit overschreden worden.


Het gaat hier niet over die 100M maar over de totale bandbreedte die er over de CAT verstuurd wordt en dat is geen 100M maar een veelvoud daarvan.

De netwerkadapter van een TV ontvanger is een 100Mbps en dat is, zoals eerder gezegd, meer dan genoeg voor een TV ontvanger.

 

Je ziet dan ook zogezegd een ‘meetfout’ omdat je niet de juiste meetappararuur hiervoor gebruikt, je switch die je hiervoor gebruikt is in basis hiervoor ongeschikt zogezegd.

Hoe kom je daar nu bij, deze Netgear switch kent drie link speeds te weten 10Mbps, 100Mbps en 1000Mbps. Ik zou niet weten waar er een "meetfout" op zou moeten treden.

 

Daarbij ook, als je maar 1 IPTV gebruikt is er niet veel aan de hand, maar zodra je er 2 of meer in dienst hebt maakt de hoofd CAT kabel naar de Router wel degelijk uit, dan is een CAT5a niet voldoende meer, zelfs dan red je het niet meer met een CAT6 want het gaat niet om de bitrate maar om de bandbreedte in MHZ, die van Cat5a is maar maximaal 100MHZ en qua IPTV moet je altijd FULL DUPLEX (2*) want het gaat heen & weer verkeer in basis, alles wat jij met je afstandsbediening doet gaat via jouw ontvanger naar de Canal Digital Server toe, anders kan er namelijk niets naar jou toe gestuurd worden in basis, hoe dacht je dan dat het werkte, het is geen toverlantaarn want ook daar moet je plaatjes er doorheen schuiven voordat je iets kan zien !!!!

Wat een verhaal, maar helaas klopt er helemaal niets van. Over een CAT5e kan prima 1000Mbps lopen en dat is voldoende voor 80 TV ontvangers die allemaal op een TV-"Glas" zender afgestemd zijn.

was nog niet klaar, aangepast met verwijzingen » linken


Zodoende dan ook, zet de flow control aan, dat dit niet bekend is als extra middels laat wel zien dat men niet goed bekend is hoe men Routers kan instellen om allerlei problemen te voorkomen en vooral, scheidt IPTV virtueel van het overige IP-verkeer, alleen dat al voorkomt veel ellende,

 

moet zijn 

 

Zodoende dan ook, zet de flow control aan, dat dit niet bekend is als extra middels laat wel zien dat men niet goed bekend is hoe men SWITCHES kan instellen om allerlei problemen te voorkomen en vooral, scheidt IPTV virtueel van het overige IP-verkeer, alleen dat al voorkomt veel ellende,


Het gaat hier niet over die bitrate maar over de totale bandbreedte die er over de CAT verstuurd wordt in MHZ betreffende IPTV.

Bandbreedte wordt helemaal niet gemeten in MHz maar in Mbps.

Met alle respect maar ik snap oprecht niet hoe je er bij komt dat de bandbreedte in MHz gemeten zou worden.


Zodoende dan ook, zet de flow control aan, dat dit niet bekend is als extra middels laat wel zien dat men niet goed bekend is hoe men SWITCHES kan instellen om allerlei problemen te voorkomen ...

Het aanzetten van de flow control is nergens voor nodig, de uplink naar de Experia Box is 1000Mbps en de link naar de TV ontvanger is 100Mbps en die zullen beide toch nooit overschreden worden.

 

... en vooral, scheidt IPTV virtueel van het overige IP-verkeer, alleen dat al voorkomt veel ellende,

Dat is helemaal niet nodig zolang je IGMP snooping maar aan zet op de switch.


Voor de wijsneuzen hier, ik lever geen prietpraat

Overigens, iets over IPTV revieuws » https://kodi-forum.nl/forums/iptv-reviews.88/

Welke snelheid heb je minimaal nodig voor IPTV » https://www.homecinemamagazine.nl/2014/08/wat-de-minimale-snelheid-van-internetverbinding-voor-het-streamen-van-video/

Je kan ook hier zoeken op dergelijke soortgelijke problemen » https://gathering.tweakers.net/forum/find?keyword=IPTV

 

En dit doe je nu op een android-10 box á €30 Amazon, zo kijken wij TV  » https://genuine-lamps.com/nl/kodi/3738-ultimate-iptv-on-kodi-how-to-install-and-quick-review.html

 


Voor de wijsneuzen hier, ik lever geen prietpraat

Met alle respect maar jouw vorige berichten moet ik toch echt met klem tegenspreken.

Ik zeg het niet snel, maar het onzingehalte van jouw berichten is behoorlijk hoog.

 

Welke snelheid heb je minimaal nodig voor IPTV

Voor HD van KPN in dat 7,1Mbps, voor HD-"Glas" 12,5Mbps en voor 4K Ultra-HD 26Mbps

 

Je kan ook hier zoeken op dergelijke soortgelijke problemen » https://gathering.tweakers.net/forum/find?keyword=IPTV

Of je leest de topics "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" en "De juiste switch?! Toverwoord: IGMP snooping".


Zodoende dan ook, zet de flow control aan, dat dit niet bekend is als extra middels laat wel zien dat men niet goed bekend is hoe men SWITCHES kan instellen om allerlei problemen te voorkomen ...

Het aanzetten van de flow control is nergens voor nodig, de uplink naar de Experia Box is 1000Mbps en de link naar de TV ontvanger is 100Mbps en die zullen beide toch nooit overschreden worden.

 

... en vooral, scheidt IPTV virtueel van het overige IP-verkeer, alleen dat al voorkomt veel ellende,

Dat is helemaal niet nodig zolang je IGMP snooping maar aan zet op de switch.

 

Dit bedoel ik nu met zogenaamde lekenwijsheid, zonder dat men weet wat men doet en waarvoor dit bedoeld is.

WAT is IGMP-snooping en WAT die je als je het AAN zet. » https://www.dell.com/support/article/nl-nl/sln68773/wat-is-een-igmp-en-hoe-werkt-het-technische-tip-132521?lang=nl


Internet Group Management Protocol (IGMP; gedefinieerd in RFC 1112iC_External_Link_BD_v1.jpg) is een protocol waarmee een host het lidmaatschap van de multicastgroep kan adverteren voor nabijgelegen switches en routers. IGMP is een standaardprotocol dat wordt gebruikt door de TCP/IP-protocolsuite om dynamische multicasting te bereiken.

 

Je zet dan ook ALLEEN MAAR een Protocol in werking en meer niet, duidelijk?
Dit niet op 1 switch maar op alle daarmee verbonden switches waar IPTV op gevoerd worden, dus ook in de Router daarvoor bestemde poorten die ter beschikking wordt gesteld voor IPTV

Hierna ben je verplicht deze appart virtueel te zetten opdat het overige IP netwerkverkeer niet gestoord wordt

Dit doet men op de volgende manier » https://netwerkje.com/config-internet-iptv

Met IGMP-snooping scheid je dan ook alleen maar het verkeer in basis en niks meer, juist daarom moet je dan ook het OOK virtueel scheiden, is zo klaar als een klontje,


Want men wilt namelijk in basis dit bereiken, gescheiden verkeer » https://netwerkje.com/routed-iptv

Nu leer ik ook net wat bij, sinds 2020 werkt dit zo op de KPN Experia boxen, daar Xs4ALL juist is opgeheven en voortaan op deze KPN wijze werkt, vandaar deze problemen allemaal, hier kunnen we dus allemaal van leren.

 

 

Ronald

 

 


Dit bedoel ik nu met zogenaamde lekenwijsheid, zonder dat men weet wat men doet en waarvoor dit bedoeld is.

WAT is IGMP-snooping en WAT die je als je het AAN zet. » https://www.dell.com/support/article/nl-nl/sln68773/wat-is-een-igmp-en-hoe-werkt-het-technische-tip-132521?lang=nl


Internet Group Management Protocol (IGMP; gedefinieerd in RFC 1112iC_External_Link_BD_v1.jpg) is een protocol waarmee een host het lidmaatschap van de multicastgroep kan adverteren voor nabijgelegen switches en routers. IGMP is een standaardprotocol dat wordt gebruikt door de TCP/IP-protocolsuite om dynamische multicasting te bereiken.

 

Je zet dan ook ALLEEN MAAR een Protocol in werking en meer niet, duidelijk?

Hierna ben je verplicht deze appart virtueel te zetten opdat het overige IP netwerkverkeer niet gestoord wordt

Wat een onzin, aan de LAN zijde van de IGMP proxy server (in de router) worden er bij KPN helemaal geen vlans gebruikt, dat is nu net de essentie van routed-IPTV.

Het lijkt er niet op dat je het openingsbericht van het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" gelezen hebt.

 

Nu leer ik ook net wat bij, sinds 2020 werkt dit zo op de KPN Experia boxen, daar Xs4ALL juist is opgeheven en voortaan op deze KPN wijze werkt, ...

Routed-IPTV is al jaren operationeel bij KPN en XS4ALL (=100% KPN). De enige verandering is echter dat in april 2020 bridged-IPTV niet meer ondersteund wordt. Je geeft aan dat er een verschil zou zijn geweest tussen KPN en XS4ALL. Welnu, ook dat is niet juist, IPTV van XS4ALL is sinds jaar en dag 100% gelijk aan die van KPN, sterker nog, ze maken sinds jaar en dag gebruik van exact dezelfde infrastructuur en servers.

 

... vandaar deze problemen allemaal, hier kunnen we dus allemaal van leren.

Welke problemen, er zijn helemaal geen problemen.


Dit bedoel ik nu met zogenaamde lekenwijsheid, zonder dat men weet wat men doet en waarvoor dit bedoeld is.

WAT is IGMP-snooping en WAT die je als je het AAN zet. » https://www.dell.com/support/article/nl-nl/sln68773/wat-is-een-igmp-en-hoe-werkt-het-technische-tip-132521?lang=nl


Internet Group Management Protocol (IGMP; gedefinieerd in RFC 1112iC_External_Link_BD_v1.jpg) is een protocol waarmee een host het lidmaatschap van de multicastgroep kan adverteren voor nabijgelegen switches en routers. IGMP is een standaardprotocol dat wordt gebruikt door de TCP/IP-protocolsuite om dynamische multicasting te bereiken.

 

Je zet dan ook ALLEEN MAAR een Protocol in werking en meer niet, duidelijk?

Hierna ben je verplicht deze appart virtueel te zetten opdat het overige IP netwerkverkeer niet gestoord wordt

Wat een onzin, aan de LAN zijde van de IGMP proxy server (in de router) worden er bij KPN helemaal geen vlans gebruikt, dat is nu net de essentie van routed-IPTV.

Het lijkt er niet op dat je het openingsbericht van het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" gelezen hebt.

 

Waarom zie ik dan allerlei virtual boxen staan in jouw routeropzet, vooral op KPN IPTV  ETH 0.4 staan, en daaronder geheel gescheiden een Virtueel lan KPN Internet ETH 0.6 ?

Zeker ook een spookverhaal !!

Of zeker gepikt elders, je kent niet eens je eigen routerinstellingen uit je kop !!!

 


Waarom zie ik dan allerlei virtual boxen staan in jouw routeropzet, vooral op KPN IPTV  ETH 0.4 staan?

Eth0 is de WAN interface van de EdgeRouter. Eth0.4 staat dan ook voor vlan 4 aan de WAN zijde van de IGMP proxy server. Nogmaals aan de LAN zijde worden bij KPN geen vlans gebruikt. Voor de inrichting van die switch heb je dan ook niets met vlans van doen.

Uiteraard kan je er voor kiezen om ook aan de LAN zijde een apart vlan te gebruiken als je een eigen router gebruikt, maar de Experia Boxen van KPN kennen aan de LAN zijde helemaal geen vlans en die kan je op een Experia Box ook niet definiëren.


ff alle gekheid op een stokkie alhier.

 

Freedom gebruikers hebben volledig in basis een uniek IPV6 nummer gekregen, daarnaast heeft men nog wel een IPV4 nummer gekregen maar dit is een gedeeld nummersegment /24.
Daarnaast zit Freedom volledig op UNIX servers & UNIX broascast centrales, KPN zit volledig Huaway voor de goede orde, sinds 2008 al, hoe dat in elkaar steekt is volledig Chinees en ik snap er niks van.

Pech voor KPN, er worden alleen kabels gehuurd en verder niks, totdat men een eigen glasnetwerk heeft liggen of dat men KPN niet meer nodig heeft of juist door hun qua internet is overgenomen (wat een droom, dan is KPN weer een oud ordinair telefoon bedrijf geworden, zal wel bij een natte droom blijven ben ik bang).


KPN levert geen IPV6, sinds dat XS4ALL per 1-3-2020 formeel is opgeheven migreert KPN langzaam aan XS4ALL over naar KPN, gevolg hiervan is dat IPV6 voor deze klanten verdwijnt en alleen IPV4 overblijft, alles wordt langzaam aan uitgefaseerd totdat er ook niets overblijft.

Ergens in 2021 zal XS4ALL volledig verdwijnen en volledig gemigreert zijn naar KPN niveau, ik denk dan ook dat huidige klanten nog wel hun FRITZ zullen behouden maar bij een storing een Mediabox zullen krijgen, maar de meesten zullen dan denk ik verhuizen naar Freedom.


Vrije modemkeuze heeft Freedom in basis van het begin af aan al ingevoerd, ik heb dat niet gedaan want ik wilde van dat NEP bedrijf af, ben namelijk tegen mijn wil en voor de uitspraak voorzieningsrechter van 1-3-2020 dwangmatig gemigreerd door KPN terwijl ik daar schriftelijk van te voren al tegen geprotesteerd had in de afschaffing van XS4ALL - en dat zet dan ook kwaad bloed.

Kan XS4ALL niets aan doen, maar per 6 juni 2020 heb ik dan ook gelukkig een Freedom aansluiting, met internetsnelheden die onder dezelfde condities tot 3 keer hoger zijn dan eerst, een demping van maar 3 DB ipv 6 DB onder KPN, maar ja, er staat dan ook een UNIX-broadcast centrale op 330 meter afstand welke ze nog steeds aan het inregelen zijn. Terwijl die tijdens de overgang XS4ALL die alleen maar omlaag ging tot hooguit 10KBYTE hooguit, KPN was een lachertje aan het worden, TV kijken was er niet meer bij, gelukkig hadden we nog de analoge kabeltelevisie anders hadden we niks meer.

Kortom, KPN is voor mij letterlijk bagger geworden en de nog steeds niet volledig naar IPV6 gemigreerde ZIGGO welke zodoende Vodafone dwars zit welke dat wel volledig is en zo er een puinhoop van maakt momenteel, daar spint Freedom en andere providers letterlijk garen bij.
Want denken jullie nu echt dat deze 2 de enigen waren …. wordt eens wakker.

 

Ronald


Hallo!

Ik zit met het volgende probleem; Mijn iTV hapert, maar alleen bij live tv. Bij tv terugkijken of opgenomen programma’s is er niets aan de hand.

Mijn situatie is alsvolgt:

De KPN Experiabox V8 —> UniFi 8-poorts Switch —> Netgear GS108PE switch —> KPN HMB2260 V2 tv-ontvanger. 

Beide switches ondersteunen IGMP snooping en tot voor kort werkte het eigenlijk zonder problemen. 
 

Hoewel andere apparatuur op dezelfde Netgear switch een goede verbinding hebben zou je zeggen dat hier ergens toch het probleem moet zitten. Is de iTV zo kritisch? 

Heeft iemand wellicht ervaring of tips waar ik het in moet zoeken?


als je deze opstelling gebruikt de switches zijn plug en play

reset ze naar fabriek instelling

en begin een nieuwe start

elke switch met igmp v3 moet werken met kpn itv

ook al gooi er 10 achter elkaar als je de juiste switchs gebruikt werkt itv probleemloos

 


Ik moet ff een aanvulling geven met betrekking tot XS4ALL,

De verbinding die ik had liggen totdat de problemen begonnen met KPN was gewoonweg super, we betaalden voor 50/10 maar ik had een ontvangst van 750Mbit down & 300Mbit UP waarbij de broadkast maar op 30 meter afstand stond, zo ver staat dit KPN huisje namelijk van ons verwijderd namelijk

Dat het nu 330 meter is geworden maar dat het nog hoger is geworden is, dat zonder pair-bouding zelfs welke onder XsS4ALL wel het geval was, spreekt wel boekdelen onder welke druk XS4ALL stond sinds 2015 toen KPN deze steeds meer ging beperken in hun vrijheid.
Ondanks dat ik voor 50/20 betaal heb ik nu ongeveer 1 Gbit down & 560 Mbit up en dat heeft puur te maken welke soort goede verbinding er telefonisch gezien erin ligt want dit gaat over puur koper.

Wat dat betreft huurt Freedom wel kwaliteits ADSLx verbindingen en geen baggersoort.
Daar verdient KPN ook het nodige aan maar dat is het dan ook.

 

Ronald

 

PS

 

voor zo ver Freedom / XS4ALL


Ik moet ff een aanvulling geven met betrekking tot XS4ALL,

De verbinding die ik had liggen totdat de problemen begonnen met KPN was gewoonweg super, we betaalden voor 50/10 maar ik had een ontvangst van 750Mbit down & 300Mbit UP waarbij de broadkast maar op 30 meter afstand stond, zo ver staat dit KPN huisje namelijk van ons verwijderd namelijk

Dat het nu 330 meter is geworden maar dat het nog hoger is geworden is, dat zonder pair-bouding zelfs welke onder XsS4ALL wel het geval was, spreekt wel boekdelen onder welke druk XS4ALL stond sinds 2015 toen KPN deze steeds meer ging beperken in hun vrijheid.
Ondanks dat ik voor 50/20 betaal heb ik nu ongeveer 1 Gbit down & 560 Mbit up en dat heeft puur te maken welke soort goede verbinding er telefonisch gezien erin ligt want dit gaat over puur koper.

Wat dat betreft huurt Freedom wel kwaliteits ADSLx verbindingen en geen baggersoort.
Daar verdient KPN ook het nodige aan maar dat is het dan ook.

 

Ronald

 

PS

 

voor zo ver Freedom / XS4ALL


ongeloofwaardig (speedtests) kloppen niet altijd

laten we het bij het topic houden van @Sprenger graag

en hier met zijn allen een oplossing zoeken


KPN levert geen IPV6, ...

Wat een onzin, KPN levert al vele jaren dual-stack IPv4 en IPv6.

 

Ik begrijp dat jouw aversie tegen KPN waanzinnig hoog is, maar ik heb het gevoel dat jij de laatste jaren onder een steen hebt geleefd en de (technische) ontwikkelingen niet echt gevolgd hebt. Freedom is gewoon een zeer kleine provider die mijns inziens eerst maar eens moet bewijzen dat ze recht van bestaan hebben en hun eigen broek weten op te houden.

Persoonlijk zie ik veel meer bezwaren dan voordelen bij Freedom. De prijs is beduidend hoger dan bij KPN en ik kan niet ontdekken wat het onderscheidende van Freedom is dat dat prijsverschil zou rechtvaardigen.

Bij Freedom zou ik voor mijn 200Mbps glasvezelabonnement met 2 TV ontvangers, entertainment pakket en vaste telefonie €97,95 per maand kwijt zijn terwijl ik bij KPN voor hetzelfde €78,98 kwijt ben. Dat is dus een enorm prijsverschil. Met die prijsstelling zie ik het somber in voor Freedom en ben ik bang dat het een zeer kleine speler zal blijven als het überhaupt al levensvatbaar zal blijken.