Skip to main content

Ik hoop dat niemand het vervelend vindt dat ik even op dit topic aanhaak, want ik wil het ook even hebben over mijn situatie en die van mijn buurman. 
Om aan te geven wat ik van KPN heb doe ik er even een screenshot bij.


Wonen in het buitengebied van Dordrecht is ontzettend fijn en voor geen goud zou ik ergens anders willen wonen. Echter, het is en blijft een frustratie dat ik geen hd-tv kan ontvangen. Is niet helemaal waar, want ik heb sinds een paar maanden wel Digitenne, maar het blijft wel behelpen natuurlijk. Je kunt niet pauzeren, niet terugkijken en het zappen gaat zo ontzettend traag.
Nu zat ik vanmorgen even bij mijn buurman, die ongeveer 50 meter bij mij vandaan woont. Zijn tv stond aan en wetende dat hij ook de tv diensten van KPN heeft (geen digitenne), wist ik niet wat ik zag. Super scherp (HD) beeld. Ik vroeg hem hoe hij dit voor elkaar had gekregen, maar omdat zijn zoon dat allemaal had geregeld, kon hij mij daar niet veel meer over vertellen.
Ik met KPN klantenservice bellen. Een heel erg aardige dame aan de telefoon gehad, maar behalve dat zij zag dat hij een hogere dl snelheid had kon ze niet veel meer dan mij doorverwijzen naar KPN Netwerk. En die kan ik maandag pas bellen. 
Ik ben eens gaan kijken waar bij ons de wijkcentrale staat en die bevindt zich, wat ik heb kunnen vinden, op de Prunuslaan 25 te Dordrecht. Dit betekent dat hemelsbreed mijn buurman ongeveer 20 - 30 meter dichter bij deze centrale zit vergeleken met waar ik zit. En dat op een afstand van ongeveer 1,8 km. Via postcodechecks zie ik dat ik 11 mbps dl snelheid heb en de buurman 14. Dat kan verklaren waarom hij wel hd interactieve tv heeft en ik niet. Maar hoe kan het verschil in dl nou zo groot zijn op zo'n klein verschil in afstand?
Ik doe er nog 2 afbeeldingen bij hoe het er bij de buurman en bij mij in het menu uitziet. Ik kan de sd niet omzetten naar hd.
 


 

 

Wie helpt me? Mijn dank is groot!

 

*Admin edit: nieuw topic aangemaakt naar aanleiding van je bericht in dit topic. . 
 

Log eens in op zowel jouw Experia Box (waarschijnlijk een V10) en die van de buurman en kijk op de pagina waar de DSL status weergegeven wordt.

Wat is bij jou en bij jouw buurman de actual rate die weergegeven wordt?


Ik zie dat er meer dan 1200 topics over het "buitengebied gaan. Helaas ga ik er één aan toevoegen. 
Ik heb interactieve tv, in die zin dat ik kan pauzeren en terugkijken, ik heb digitenne, maar dat vind ik echt behelpen en ik heb snel internet buitengebied.
Wanneer er hier op dit forum al meer dan 1200 topics over dit onderwerp gaan, geeft dat aan dat de nood hoog is. En telkens weer die goed bedoelde adviezen en antwoorden: “.. helaas nu niets aan te doen...”, "… waarschijnlijk in de toekomst...”. Ja, maar wanneer dan?
Mijn frutratie zit hem in het feit dat ik geen itv met hd kwaliteit heb. En dan kom ik er gisteren achter dat mijn buurman wel tv met hd kwaliteit heeft. Op een afstand van ongeveer 1.8 km, zit buurman zo'n 20-30 meter dichter bij de wijkcentrale dan ik. Wij wonen, overigens héél prettig, in het buitengebied van Dordrecht, randje Biesbosch.
De vraag die ik heb lijkt me duidelijk. Wanneer gaat er nu eindelijk eens een provider, ik hoop KPN, zich inzetten voor al die klanten, die in het buitengebied wonen? Dat wordt nu toch zo onderhand weleens tijd.
Ik wens iedereen nog een fijne, zonnige zondag!


Heb je al naar mijn vorige bericht gekeken?


Log eens in op zowel jouw Experia Box (waarschijnlijk een V10) en die van de buurman en kijk op de pagina waar de DSL status weergegeven wordt.

Wat is bij jou en bij jouw buurman de actual rate die weergegeven wordt?

WJB, bedankt voor je reactie. Ik ga er achterheen en als ik iets meer weet, kom ik er op terug


 

Heb je al naar mijn vorige bericht gekeken?

Beste wjb, ja,sorry dat ik niet eerder reageerde.

Inderdaad een experiabox v10. Bij mij staat bij actual rate dit:
Actual rate (Up/Down) 509/9719 kbps

Van de buurman hoor ik het nog.
 


Hmm, 9,7 Mb/s is wel laag. Te laag voor HD via de ontvanger i.i.g.

Heb je ook nog vaste telefoon?

Je buurman zit, met 14 Mb/s DSL, ook maar nét op de grens. Bij 13 had ie geen HD gehad via de ontvanger.

Ik begrijp echter dat je 4G ondersteuning hebt (“4G buitengebied"). Dan zou je wel een chromecast met het modem kunnen verbinden. Je kunt dan casten, naar je tv, van af de KPN iTV app in bv je smartphone. Dan heb je wel HD, want die app maakt gebruik van (kan gebruik maken van) het mobiele deel van je aansluiting.

Met de KPN iTV app IN een smart-tv gaat dat niet op: die heeft een IP check omdat die alleen op het thuisadres mag.


, ik heb digitenne, maar dat vind ik echt behelpen 

Hoezo dan ? 

De beeldkwaliteit van Digitenne is zelfs nog net iets beter dan KPN TV in HD. Niet dat KPN TV slecht is hoor, maar met Digitenne is helemaal niets mis.

Met Digitenne heb je globaal de 30 belangrijkste zenders. Daarnaast kun je nog andere zenders (zoals bv ESPN) streamen van bv jouw telefoon met behulp van een chromecast.  

Zelf gebruik ik het nieuwe CI+-module, ideaal ! 


Hmm, 9,7 Mb/s is wel laag. Te laag voor HD via de ontvanger i.i.g.

Heb je ook nog vaste telefoon?

Je buurman zit, met 14 Mb/s DSL, ook maar nét op de grens. Bij 13 had ie geen HD gehad via de ontvanger.

Ik begrijp echter dat je 4G ondersteuning hebt (“4G buitengebied"). Dan zou je wel een chromecast met het modem kunnen verbinden. Je kunt dan casten, naar je tv, van af de KPN iTV app in bv je smartphone. Dan heb je wel HD, want die app maakt gebruik van (kan gebruik maken van) het mobiele deel van je aansluiting.

Met de KPN iTV app IN een smart-tv gaat dat niet op: die heeft een IP check omdat die alleen op het thuisadres mag.

Peter, bedankt voor je reactie. Ik begrijp niet alles wat je schrijft, maar daar ga ik me de komende tijd eens in verdiepen.
Ja, ik heb ook vaste telefoon.


, ik heb digitenne, maar dat vind ik echt behelpen 

Hoezo dan ? 

De beeldkwaliteit van Digitenne is zelfs nog net iets beter dan KPN TV in HD.

 

Noordzee, dankjewel voor je reactie. Wat ik behelpen vind aan Digitenne is dat het niet interactieve tv is. Je kunt niet pauzeren, je kunt niet terugkijken en dat vind ik toch wel functies die ik heel erg prettig vind aan itv. Bovendien gaat het zappen zooooooooo traaaaaag. Waar je gelijk in hebt is dat het beeld heel erg goed is.

 


@Redshibaman

Je kunt overwegen om een eigen ontvanger aan te schaffen in combinatie met een CI+-module. 

Die ontvanger werkt fijner dan de ontvangers van KPN. 

Het is een investering, maar het bevalt mij goed. 

https://www.amazon.de/-/en/HRM-8761-CI-Receiver-DVB-C/dp/B07BBB48PY/ref=sr_1_1?crid=1EIVWZ1OGD9AU&keywords=xoro+8761&qid=1653319871&sprefix=x%2Caps%2C141&sr=8-1

 

O ja, op die ontvanger kun je ook opname-apparatuur aansluiten. 


Ja, ik heb ook vaste telefoon.

Daar wordt ook nog 1 Mb/s voor gereserveerd gehouden. Je moet namelijk 24/7 kunnen bellen/gebeld worden.


Dan is eigenlijk de vraag die resteert die, of er binnen KPN ontwikkelingen gaande zijn om alle huishoudens, en dat zijn er best wel veel, aan te sluiten op een systeem, waardoor deze huishoudens van dezelfde diensten gebruik kunnen maken als de huishoudens in woonwijken.
Wie kan hier iets op zegggen?


Hierboven bedoel ik, mocht dat niet duidelijk zijn, alle huidhoudens in het buitengebied...


Er zijn activiteiten waarbij juist eerst in '’buitengebieden'’ glasvezel wordt aangelegd. Ook door KPN NetwerkNL of bedrijven die in opdracht van hen werken. KPN de provider staat hier feitelijk los van. Later zijn dan de kernen van de dorpen aan de beurt.

Tot en met 13 Mb/s DSL krijg je 1 X SD. Van af 14 Mb/s krijg je 1 x HD. Voor 2 of meer decoders dien je al niet meer onder 4G buitengebied te vallen (qua snelheid dus).

Vooralsnog kun je met '’4G buitengebied'’ alleen HD kijken d.m.v. een Chromecast V3. En dan casten van af je smartphone, tablet of indien je http://tv.kpn.com opent in Google Chrome. Bij 14 Mb/s of iets meer heb je 1 decoder in HD. Daaronder SD.

Met behulp van 1 of meer Chromecasts V3, en even zovele 'mobiele’ devices, kun je dus wel op 4 televisies tegelijk interactieve tv gebruiken, in HD. Met 4G buitengebied kun je er vaak ruim 40 Mb/s bij hebben. Maar dat loopt dus niet via je vaste IP. Omdat de KPN iTV app in tablet, smartphone en de website niet gebonden is aan het IP van de vaste aansluiting kun je naar hartelust casten met Chromecast V3.


Peter, hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Ik snap er niet heel veel van maar, zoals ik hierboven ook al schreef, ik ga me er zeker in verdiepen.