Skip to main content

Wie kan me aan een (uitgebreide) handleiding van de Arris VIP2952 helpen? Of is de inhoud gelijk aan de Arris 2952? Ik heb (momenteel) de volgende vragen die ik hoopte terug te vinden in de handleiding:

  • Kan ik op mijn TV een internet’programma’ volgen? Er was vanavond vanuit de opera in NY in USA een live uitzending, had ik graag op TV bekeken.
  • Ik wil graag dat mijn ontvanger niet met NPO1 start, kan ik dat wijzigen en zo ja, hoe?
  • Kan die minigids (blauwe balk onderin beeld) ook weg als ik voor- of achteruit spoel?
  • Waarom kan ik de radio uren en uren aan laten staan, maar de TV niet? Althans, 's nachts gaat hij uit.

Alvast bedankt voor uw hulp

Hallo @H.C.T. 
Welkom! Ik snap je vraag qua handleidingen niet, want je zoekt die voor een 2952 en vraagt of die gelijk is aan die van de 2952. Dat is dezelfde ontvanger. Handleidingen zijn er helaas niet meer vanuit KPN. 

  • Kan ik op mijn TV een internet’programma’ volgen? Er was vanavond vanuit de opera in NY in USA een live uitzending, had ik graag op TV bekeken.
    Nee, mits het op youtube of op een reguliere zender die KPN aanbied wordt uitgezonden.
  • Ik wil graag dat mijn ontvanger niet met NPO1 start, kan ik dat wijzigen en zo ja, hoe?
    Niet, maar de ontvanger start niet automatisch op NPO1, maar op de laatste zender die je keek toen je de ontvanger uit deed. Mits je de ontvanger elke avond helemaal uitzet, dan is het en blijft het NPO1 
  • Kan die minigids (blauwe balk onderin beeld) ook weg als ik voor- of achteruit spoel?
    Ja dit kan via instellingen en dan mini gids op uit zetten. Ik durf alleen niet te zeggen of dit bij opnames dan ook zo is. 
  • Waarom kan ik de radio uren en uren aan laten staan, maar de TV niet? Althans, 's nachts gaat hij uit.
    Omdat het gigantisch veel bandbreedte kost vanuit het datacenter van KPN is besloten om maximaal 6 uur tv te kijken zonder reminder om uit te schakelen. De radio verbruikt veel minder bandbreedte en kan dus zonder moeite onbeperkt blijven lopen. 

Dank u Chris,

Ik had de indruk dat de VIP2952 anders zou zijn dan de 2952, waarom zou hij anders een andere naam gekregen hebben? In ieder geval ziet hij er anders uit.

Ik realiseer me dat ik niet duidelijk ben geweest t.a.v. uitzetten, excuus. Ik kijk bijna alleen via ‘terugkijken’ en meestal kijk ik Net5. Als ik terug ga kijken verschijnt altijd NPO1; ik zou het fijn vinden dat het overzicht zou beginnen met de zender die in beeld is bij het uit stand-by halen. Zou dat mogelijk werken als ik een eigen zenderlijst maak, weet u dat?

Opnames heb ik nog nauwelijks gebruikt, het gaat om terugkijken. Ik had de minigids op 2 seconden, het minimum, ingesteld, maar bij spoelen blijft hij in beeld, waarbij hij over de ondertiteling heen ligt. Dat laatste vind ik onpraktisch. Inmiddels heb ik de minigids voor zappen (de enige mogelijkheid) uitgezet, maar dat heeft helaas geen invloed op het spoelen. Iets voor een software update?


"Ik kijk bijna alleen via ‘terugkijken’ en meestal kijk ik Net5. Als ik terug ga kijken verschijnt altijd NPO1; ik zou het fijn vinden dat het overzicht zou beginnen met de zender die in beeld is bij het uit stand-by halen. Zou dat mogelijk werken als ik een eigen zenderlijst maak, weet u dat?"

Ik begrijp niet helemaal wat u bedoeld. Als ik tv kijk en sluit af bij RTL4, dan zet ik de volgende dag de TV aan en komt RTL4 in beeld. Of zet u de tv-ontvangers uit met een knopje achterop?

Dan start de ontvanger opnieuw op en komt deze inderdaad op Nederland 1 uit. In standby zetten is een optie, al weet ik dat niet iedereen daar fan van is.


Dank u Chris,

Ik had de indruk dat de VIP2952 anders zou zijn dan de 2952, waarom zou hij anders een andere naam gekregen hebben? In ieder geval ziet hij er anders uit.

@H.C.T. 
De 2952 wordt bij KPN zo genoemd, maar vanuit de fabrikant is het de VIP2952(v2). Maar dan ziet de ontvanger er nog steeds hetzelfde uit. Misschien bedoel je de VIP5202

Ik realiseer me dat ik niet duidelijk ben geweest t.a.v. uitzetten, excuus. Ik kijk bijna alleen via ‘terugkijken’ en meestal kijk ik Net5. Als ik terug ga kijken verschijnt altijd NPO1; ik zou het fijn vinden dat het overzicht zou beginnen met de zender die in beeld is bij het uit stand-by halen. Zou dat mogelijk werken als ik een eigen zenderlijst maak, weet u dat?

NPO 1 is vanuit KPN de standaard zender geworden. Niet omdat het NPO1 is, maar omdat het de eerste zender is '’1'’ op de ontvanger.  Als ik gisterenavond Net5 keek, en toen de standby stand activeerde, zal vanavond mijn ontvanger ook starten op Net5. Mits ik niet op het huisje druk, dan is het NPO1.
Het wijzigen van deze standaard zender is niet mogelijk. Bij een eigen zenderlijst is het mogelijk om een eigen lijst te maken, maar ook dit heeft geen wijziging met de standaard zender, mits u NPO1 standaard verbergd en dan zal de ontvanger de eerst volgende zender standaard maken, in dit geval NPO2 omdat die op 2 staat. Enzovoort, enzovoort. 
 

Opnames heb ik nog nauwelijks gebruikt, het gaat om terugkijken. Ik had de minigids op 2 seconden, het minimum, ingesteld, maar bij spoelen blijft hij in beeld, waarbij hij over de ondertiteling heen ligt. Dat laatste vind ik onpraktisch. Inmiddels heb ik de minigids voor zappen (de enige mogelijkheid) uitgezet, maar dat heeft helaas geen invloed op het spoelen. Iets voor een software update?

Ook dit is dan niet aan te passen, omdat het spoelen namelijk informatie geeft over de doorspoeltijd. Ook in de nieuwe software zou dit niet veranderen.  Het lastige in deze is dat KPN de software maakt in lijn ligt van wat de meeste mensen willen zien of geen mening over hebben. Je mag natuurlijk altijd je wens doorgeven maar als bijvoorbeeld van de 1000 klanten maar 2 mensen de wens hebben zal dit niet aangepast worden 😉

Hopelijk heb ik je vragen een beetje beantwoord, zo niet dan hoor ik het graag 🙂


Dank u, Chris,

Ik had online een handleiding van de 2952 gevonden, gezien de lay-out een gedateerd exemplaar, de afbeeldingen waren wezenlijk anders dan de (VIP)2952 die ik in huis heb. Vandaar dat ik dacht dat het om twee verschillende ontvangers ging.

Voor Jeroen: Het gaat/ging mij om het overzicht dat in beeld komt bij 'terugkijken'. ‘ik zou het fijn vinden dat het overzicht (van ‘terugkijken’) zou beginnen met de(zelfde) zender die in beeld is bij het uit stand-by halen'. Maar ik snap best dat zoiets niet wordt aangepast voor een paar personen. Ik hoopte dat er een trucje voor zou zijn.

Fijn dat je het goed uitlegt, Chris. Ik zie graag de reden, dan wordt het logisch en begrijp ik het. Ik weet nu genoeg.

Nogmaals dank, ga zo voort!

Ik wens u en Jeroen een mooie Koningsdag.


Hallo @H.C.T. 
Klopt de layout is nog van de oude software versie, ik heb die handleidingen hier ook nog liggen in papiervorm. Boekje van 5 jaar geleden met 200 pagina's en dat is in deze tijd niet meer echt verantwoord. 
Ik wens u ook een fijne Woningsdag Koningsdag en blijf gezond uiteraard. 

Mocht er toch nog een vraag oppoppen  dan hoor ik het natuurlijk graag 🙂


Digitale handleiding vind ik altijd praktisch, ook vanwege het niet gebruikte papier, maar vooral omdat je met Ctrl+F zó door de tekst kunt ‘racen’ als je iets zoekt.