Skip to main content

Helaas komt dit probleem zo vaak voor, ik heb veel posts en meldingen gelezen, maar de oplossing helaas nog niet gevonden.

Het probleem: ik krijg beeld en geluid, echter niet langer dan 1 a 2 seconden, waarna het geluid soms heel kort nog even door gaat, en daarna de melding verschijnt dat de verbinding met de zender verbroken is.

Foutcode: stb-nmc-400

Het is mij overigens onduidelijk of ik een probleem met iTV hier moet plaatsen of onder thuisnetwerk, omdat ik pfSense gebruik als router/firewall met Ubiquiti managed switches. Mocht het verkeerd geplaatst zijn, excuus daarvoor en verplaats het maar naar het juiste forum (bvd!).

Ik heb in de afgelopen dagen vrijwel alle posts hier op het forum meerdere malen gelezen met betrekking tot het configureren van je eigen apparatuur, en daarnaast veel zoek/speurwerk gedaan op het internet.

Ik heb voornamelijk deze guide op tweakers gevolgd, van dezelfde schrijver de ietswat verouderde blog op tweakers en bij het doornemen van het eerder genoemde topic (ja, ik heb 38 pagina’s aan forum posts doorgenomen), kwam ik deze ook nog tegen. Elders op het net zwerven nog enkele blogs rond die soms wat dubieuze dingen doen maar goed.

In eerste instantie had ik het poortje waarop de STB zat in vlan4 geconfigureerd en op pfSense een apart vlan gedefinieerd met dhcp server. Dit gaf exact hetzelfde probleem als nu, met de STB in het reguliere LAN en IGMP Snooping enabled. De firewall rules welke ik voor STB_VLAN4 geconfigureerd had, heb ik overgenomen in mijn reguliere LAN.

Nu ben ik 2 naar settings aan het turen, logs aan het doorspitten, en semi-random settings aan het wijzigen/terugzetten om middels trial & error iets te vinden dat wat nuttigs doet. Helaas, dus.

Mijn voorkeur gaat er wel naar uit om de STB in zijn eigen netwerk te hebben, maar goed. Laten we het eerst zo werkend krijgen, dan kan ik daarna altijd nog aanpassen.

Alle hulp is welkom, waarvoor dank!

 

@AlienSurfer 

 

Welke KPN tv decoder heeft u?

Hoe is deze verbonden met de Experiabox?

 

De code betekend dat hij geen verbinding kan maken.

De meest voorkomende boosdoener zijn de DVS (draadloze verbindingssets). 


@AlienSurfer

 

Welke KPN tv decoder heeft u?

Hoe is deze verbonden met de Experiabox?

 

De code betekend dat hij geen verbinding kan maken.

De meest voorkomende boosdoener zijn de DVS (draadloze verbindingssets). 

Een klein vierkant boxje waar Arris op staat. Deze is bedraad aangesloten op de eerder genoemde Ubiquiti switch, uplink naar het internet loopt via pfSense. De Experiabox zit weer in de doos waar deze uitkwam en is alleen gebruikt om initieel te testen dat alles werkt (en dat was het geval).

Je geeft aan dat hij geen verbinding kan maken maar dat klopt niet helemaal: er verschijnt wel beeld en geluid, en als ik van kanaal wissel werkt het voor enkele seconden.


@AlienSurfer

 

Welke KPN tv decoder heeft u?

Hoe is deze verbonden met de Experiabox?

 

De code betekend dat hij geen verbinding kan maken.

De meest voorkomende boosdoener zijn de DVS (draadloze verbindingssets). 

Een klein vierkant boxje waar Arris op staat. Deze is bedraad aangesloten op de eerder genoemde Ubiquiti switch, uplink naar het internet loopt via pfSense. De Experiabox zit weer in de doos waar deze uitkwam en is alleen gebruikt om initieel te testen dat alles werkt (en dat was het geval).

Je geeft aan dat hij geen verbinding kan maken maar dat klopt niet helemaal: er verschijnt wel beeld en geluid, en als ik van kanaal wissel werkt het voor enkele seconden.

 

Probeer het eens met de Experiabox?

Kijk of dan wel alles goed werkt (ik gok dat alles dan wel werkt). 

De switch moet inderdaad IGMP snooping hebben, anders kan de KPN tv decoder niet werken.

IPTV wordt anders verzonden dan internet. 


Met de Experiabox werkt het, zoals ik aangaf had ik dat al gedaan.


Met de Experiabox werkt het, zoals ik aangaf had ik dat al gedaan.

 

Dat hout waarschijnlijk in, dat je de andere modem niet kunt gebruiken voor het kijken naar tv.

Vul je gegevens in je account van dit forum zo compleet mogelijk in.

Dan kan een moderator het ook voor je nakijken.

 

Welk modem wil je gebruiken i.p.v. de Experiabox?

Op zich is de Experiabox een goed modem.

Ik heb de V10 en nooit problemen. 


De experiabox is in mijn geval vervangen door pfSense, en dat zou gewoon goed moeten werken. Genoeg mensen die het gebruiken en ik heb naar meerdere guides gelinkt. Ik zie daar echter iets over het hoofd denk ik. Iemand die technisch wat meer bekend is met deze opzet zou mij hopelijk in de goeie richting kunnen duwen.


Opgelost! :D

 

Ben nogmaals door alle stappen gelopen en blijkbaar had ik ‘allow options’ bij IGMP wel aan de LAN zijde aangezet op de firewall rule, maar niet op de firewall rule aan de WAN zijde.

 

Een en ander terug gezet in het eigen VLAN, geisoleerd van het “gewone” LAN, en ook dat werkt goed.