Skip to main content

Goedemiddag,

ITV wil maar niet updaten en er blijft maar hetzelfde bericht staan dat de ontvanger binnen 30 sec opnieuw gaat starten, 30 sec is inmiddels een dag. Als ik de ontvanger opnieuw opstart en de update uitstel (Door van het stroom te halen, of dmv uitschakelknop) ontvang ik enkel NPO 1, 2 en 3 en omroep GLD, rest van de zenders staan op zwart. Krijg steeds opnieuw hetzelfde bericht.

Ook de modem opnieuw gestart, via het menu van ITV, hetzelfde bericht, via menu opnieuw opstarten, zelfde bericht.

Wat kan ik doen om dit probleem op te lossen?

Hallo @Tempelman123 

 

Je kan hem eens helemaal resetten, zie deze pagina: https://www.kpn.com/service/televisie/reset.htm

Stap 1 heb je al een paar keer uitgevoerd, dus die kan je overslaan.

 


Software is opnieuw geïnstalleerd via 2e optie. Krijg echter erna opnieuw het bericht, als ik itv uitschakel dat er een nieuwe update beschikbaar is, zoals waar ik het eerst over had. Opnieuw wil hij binnen 30 sec opstarten, maar lijkt vast te lopen (?). Wel kreeg ik alle zenders weer door


Probeer de router eens opnieuw te starten en dan het proces nog eens door te lopen. Loop ook gelijk even alles kabels na.


TV ontvanger is wel rechtstreeks op de Experiabox aangesloten, dus zonder DVS kastjes in het stopcontact ertussen?

Anders die er eens tijdelijk tussenuit halen en kijken of het dan wel lukt als je hem rechtstreeks via 1 (lange) kabel aansluit.


Probeer de router eens opnieuw te starten en dan het proces nog eens door te lopen. Loop ook gelijk even alles kabels na.

Al gebeurd. Lijkt me nogal sterk als er 'ineens' een kabelbreuk of zoiets dergelijks voor komt terwijl ik die sinds de aanleg niet aangeraakt heb


TV ontvanger is wel rechtstreeks op de Experiabox aangesloten, dus zonder DVS kastjes in het stopcontact ertussen?

Anders die er eens tijdelijk tussenuit halen en kijken of het dan wel lukt als je hem rechtstreeks via 1 (lange) kabel aansluit.

Ontvanger is idd rechtstreeks aangesloten, kabel van give or take 4 meter


Als tijdelijke oplossing nu maar de update uitgesteld, krijg nu na die tweede optie tenminste alle zenders terug, en de ontvanger aan laten staan, zodat de ontvanger niet opnieuw wil opstarten, wat ie niet wil doen... vind het wel een vaag probleem, nooit eerder gehad... 🤔


Toch kan een kleine storing in de kabel al voor gezeur zorgen. De kabels nalopen kan net weer even dagt ene klikje geven waardoor de verbinding beter is.


Toch kan een kleine storing in de kabel al voor gezeur zorgen. De kabels nalopen kan net weer even dagt ene klikje geven waardoor de verbinding beter is.

Maar dan lijkt mij (sorry, als leek dan he) dat ik überhaupt weinig tot geen verbinding zou moeten hebben, dat ik geen update zou kunnen ontvangen terwijl ik via die tweede restart wel software (blijkbaar oudere, gek genoeg) kan updaten, of sowieso geen enkele zender zou mogen/kunnen ontvangen


In mijn geval zat er iets in de muur niet helemaal lekker. In periodes flinke storingen gehad. Soms 8x per week kastje resetten en als de helpdesk dan weer weken mee keek, was er niets aan de hand. Na de laatste monteur gaat het nu weer enkele maanden goed. Ik sta negens meer van te kijken en zeg nu zelf... Een kabeltje opnieuw inpluggen kost geen moeite.

 


Die oude software zit ingebakken, dus die is niet gedownload.

Kabels kunnen na verloop van tijd slechter contact hebben in de aansluitingen door aanslag/corrosie, keertje eruit halen er weer aansluiten verhelpt dat vaak al, maar je zou dan ook haperingen in het beeld verwachten i.d.d. maar dat hoeft niet perse omdat er ook gebufferd wordt.

Ook zou een volledige reset van de Experiabox kunnen helpen, hier een mooi topic met uitleg hoe je dat doet: https://forum.kpn.com/internet-9/hoe-reset-ik-de-kpn-experia-box-modem-97446

Let dan wel op dat alle aanpassingen die je gedaan hebt in de Experiabox zoals WiFi naam wijzigen opnieuw gedaan moeten worden.

 


Update: ik heb de ethernetkabel voor de zekerheid maar vervangen, na alles opnieuw opgestart te hebben kreeg ik echter opnieuw dezelfde melding. Tv ontvanger vervolgens wéér opnieuw opgestart en deze keer de systeeminformatie bekeken, waarna ontvanger opnieuw software ging 'downloaden'. Alleen kwam er hierna geen melding deze keer, dus fingers crossed en hoop dat de ontvanger weer werkt, anders ga ik zeker onderstaande proberen.

Edit: firmware versie bleef wel hetzelfde na zoveelste herstart, 2.0.9.

Edit 2: wederom kan ik niet alle zenders ontvangen.

Edit 3: onderstaande geprobeerd, krijg zelfde melding, loopt opnieuw vast. Ik ben een beetje ten einde raad nu 😅 overigens bedankt voor jullie hulp in deze kwestie! Is er geen manier om een herstart/update te forceren?

Die oude software zit ingebakken, dus die is niet gedownload.

Kabels kunnen na verloop van tijd slechter contact hebben in de aansluitingen door aanslag/corrosie, keertje eruit halen er weer aansluiten verhelpt dat vaak al, maar je zou dan ook haperingen in het beeld verwachten i.d.d. maar dat hoeft niet perse omdat er ook gebufferd wordt.

Ook zou een volledige reset van de Experiabox kunnen helpen, hier een mooi topic met uitleg hoe je dat doet: https://forum.kpn.com/internet-9/hoe-reset-ik-de-kpn-experia-box-modem-97446

Let dan wel op dat alle aanpassingen die je gedaan hebt in de Experiabox zoals WiFi naam wijzigen opnieuw gedaan moeten worden.

 

 


Niks heeft geholpen dus en je krijgt weer dezelfde melding in beeld dat je opnieuw moet opstarten? Wanneer je dit doet, dan krijg je vervolgens enkel npo 1, 2, en 3 en omrope GLD en vervolgens krijg je de melding opnieuw en zit je dus in een loop waar je niet uitkomt? 

Het handmatig resetten van de ontvanger tijdens het opstarten werkt ook niet? En welke ontvanger heb ik verder in gebruik? 

 
Kom je er niet uit, vul dan jouw forumprofiel aan met jouw 06-nummer, postcode + huisnummer, naam en geboortedatum van de contractant. Dan kijk ik met je mee. 


 

Niks heeft geholpen dus en je krijgt weer dezelfde melding in beeld dat je opnieuw moet opstarten? Wanneer je dit doet, dan krijg je vervolgens enkel npo 1, 2, en 3 en omrope GLD en vervolgens krijg je de melding opnieuw en zit je dus in een loop waar je niet uitkomt? 

Het handmatig resetten van de ontvanger tijdens het opstarten werkt ook niet? En welke ontvanger heb ik verder in gebruik? 

 
Kom je er niet uit, vul dan jouw forumprofiel aan met jouw 06-nummer, postcode + huisnummer, naam en geboortedatum van de contractant. Dan kijk ik met je mee. 

Het probleem doet zich sinds vorige week voor, ik zal proberen geen details weg te laten.

 

- een normale herstart (30 sec los van stroom en weer inschakelen) krijg ik de keus om update uit te stellen, maar ontvang dan alleen die eerdergenoemde zenders. Bovendien na 24 uur verschijnt er opnieuw het bericht dat de tv ontvanger binnen 30 sec gaat herstarten en uitstellen niet meer mogelijk is, hierop lijkt de tv ontvanger vast te lopen, maar loopt geluid en beeld op de achtergrond gewoon door. Dit bericht verschijnt ook als ik de ontvanger uitschakel.

- na een herstart/herinstallatie van de software (u noemt het de reset in uw post) kan ik de update ook uitstellen, maar krijg ik ook 24 later hetzelfde bericht, en lijkt de boel opnieuw vast te lopen.

- op aanraden de ethernetkabel vervangen, probleem niet opgelost.

- op aanraden Experiabox hersteld naar fabrieksinstellingen, probleem niet opgelost.

- zelf ook eerder geprobeerd de ontvanger zelf naar fabrieksinstellingen te zetten, tv ontvanger loopt daarop vast

 

Eerder nooit problemen ondervonden met updates, en ik vind deze ook wel erg curieus. De ontvanger is een klein kastje met HMB2260 er op (neem aan dat u dat wilde weten). Heb ondertussen die gegevens op mijn profiel ingevuld!


 

Niks heeft geholpen dus en je krijgt weer dezelfde melding in beeld dat je opnieuw moet opstarten? Wanneer je dit doet, dan krijg je vervolgens enkel npo 1, 2, en 3 en omrope GLD en vervolgens krijg je de melding opnieuw en zit je dus in een loop waar je niet uitkomt? 

Het handmatig resetten van de ontvanger tijdens het opstarten werkt ook niet? En welke ontvanger heb ik verder in gebruik? 

 
Kom je er niet uit, vul dan jouw forumprofiel aan met jouw 06-nummer, postcode + huisnummer, naam en geboortedatum van de contractant. Dan kijk ik met je mee. 

Het probleem doet zich sinds vorige week voor, ik zal proberen geen details weg te laten.

 

- een normale herstart (30 sec los van stroom en weer inschakelen) krijg ik de keus om update uit te stellen, maar ontvang dan alleen die eerdergenoemde zenders. Bovendien na 24 uur verschijnt er opnieuw het bericht dat de tv ontvanger binnen 30 sec gaat herstarten en uitstellen niet meer mogelijk is, hierop lijkt de tv ontvanger vast te lopen, maar loopt geluid en beeld op de achtergrond gewoon door. Dit bericht verschijnt ook als ik de ontvanger uitschakel.

- na een herstart/herinstallatie van de software (u noemt het de reset in uw post) kan ik de update ook uitstellen, maar krijg ik ook 24 later hetzelfde bericht, en lijkt de boel opnieuw vast te lopen.

- op aanraden de ethernetkabel vervangen, probleem niet opgelost.

- op aanraden Experiabox hersteld naar fabrieksinstellingen, probleem niet opgelost.

- zelf ook eerder geprobeerd de ontvanger zelf naar fabrieksinstellingen te zetten, tv ontvanger loopt daarop vast

 

Eerder nooit problemen ondervonden met updates, en ik vind deze ook wel erg curieus. De ontvanger is een klein kastje met HMB2260 er op (neem aan dat u dat wilde weten). Heb ondertussen die gegevens op mijn profiel ingevuld!

Kan niet meer editen. Maar viel me nu pas op dat de nieuwe interface die pas geïntroduceerd is door jullie, als ik een reset doe van de ontvanger en de update kan uitstellen, deze vervolgens ook verdwijnt...


Bedankt voor de informatie! Ik heb een ticket voor je aangemaakt. Ik vermoed dat we gewoon een nieuwe ontvanger moeten sturen, maar misschien denkt onze technische dienst daar anders over. Mocht het nodig zijn, dan nemen we contact met je op. Voor nu moeten we even afwachten tot het opgepakt wordt. Ik durf je niet te zeggen hoe lang dit gaat duren. 


Bedankt voor de reactie! Ik vraag me dan toch af wat precies het probleem veroorzaakt, toch raar dat de ontvanger het zo ineens laat afweten (sorry, ik vind het technische gedeelte achter dit soort problemen altijd wel interessant)

Als jullie uiteindelijk toch een nieuwe ontvanger gaan sturen, kan ik dan evt mijn werkadres doorgeven? Ik ben overdag namelijk nooit thuis

Edit: op de verkeerde knop geklikt, moest een like zijn 😅


Dat kunnen we je later hopelijk vertellen 🙂 Dat antwoord moet ik je voor nu schuldig blijven. Apparatuur sturen we verder naar een afhaalpunt bij jou in de buurt. Je kunt daar dan de ontvanger omruilen, mochten we dat inderdaad als oplossing aandragen. 


Bedankt voor de reactie! Ik vraag me dan toch af wat precies het probleem veroorzaakt, toch raar dat de ontvanger het zo ineens laat afweten (sorry, ik vind het technische gedeelte achter dit soort problemen altijd wel interessant)

Als jullie uiteindelijk toch een nieuwe ontvanger gaan sturen, kan ik dan evt mijn werkadres doorgeven? Ik ben overdag namelijk nooit thuis

Edit: op de verkeerde knop geklikt, moest een like zijn 😅

Misschien nog een gekke vraag maar gebruik je de DNS-servers van KPN of heb je zelf DNS-servers ingesteld op de Experiabox (bijvoorbeeld Google, OpenDNS etc)?


Ik heb niks apart ingesteld, dus neem aan dat het via KPN servers gaat


Ik heb niks apart ingesteld, dus neem aan dat het via KPN servers gaat

Inderdaad. In het verleden waren er wel eens problemen met klanten (waaronder ik) dat het updaten niet lukte vanwege andere DNS-instellingen. Dat is hier dus niet aan de orde. Dan ligt het waarschijnlijk toch aan de ontvanger. Even @Niek_ afwachten dus :thumbsup_tone2:


Vandaag de nieuwe ontvanger gekregen, kneep hem weer even toen opnieuw hetzelfde bericht op tv verscheen, maar hij herstartte en het probleem is hiermee opgelost!

Bedankt @Niek_ voor het snelle oplossen, en @SledgehammerNL, @Jeroen Ruiter en @GeSp voor de suggesties! Al vraag ik me stiekem nog steeds af wat precies het probleem veroorzaakte 😅