Skip to main content

Ik heb sinds een paar dagen de nieuwe 4k ontvangers plus afstandsbediening in huis. Nu heb ik echter een probleem.
 

TV is gekoppeld met de afstandsbediening. Werkt naar behoren

Afstandsbediening is gekoppeld met bluetooth aan de ontvanger. Werkt super.

Afstandsbediening is ook gekoppeld aan de soundbar (JBL bar 5.0) echter gaat de soundbar niet meer automatisch aan met het aangaan van de tv en/of tv ontvanger. Na het handmatig aanzetten werkt het volume wijzigen wel via de kpn afstandsbediening. Ook bij het STBY zetten gaat de soundbar mee uit. 
 

Is er een makkelijke verklaring/ oplossing hier voor? 

Hi @Thijs_K1988 en welkom op het forum! 

Hoe is de soundbar aangesloten? Op de tv-ontvanger of op de TV zelf en met wat voor kabel/aansluiting?

Als het op de TV zelf is, kijk daar dan of je de HDMI CEC instelling kunt vinden. Die zorgt ervoor dat apparaten met elkaar kunnen communiceren via de HDMI, en zorgt er bijvoorbeeld voor dat de TV aangaat als je met de Chromecast verbindt e.d. Onze TV+ ontvanger heeft die instelling ook als je naar Instellingen > Apparaat > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > HDMI CEC gaat. 

Helpt dat? Zo niet, laat het weten! 


Alles werkte goed voordat ik 4K ontvangers kreeg. Ik heb alles gecontroleerd. Staat goed. Ik heb uiteindelijk nu de bediening voor de soundbar uit de afstandsbediening gehaald. Nu start deze wel op bij het aangaan maar duurt het erg lang (30s) voor deze aan gaat. 
 

Ik denk dat ik het er maar mee moet doen…


Fijn dat hij nu in elk geval wel opstart. Ik ben niet erg thuis in JBL soundbars, dus misschien kun je JBL contacten hierover? Wellicht hebben zij nog tips om dit soepeler te laten werken. 🙂

Mochten ze de gouden tip hebben, wil je het hier dan laten weten? Ik ben benieuwd of er nog meer verbetering mogelijk is. 


Heb je toevallig al geprobeerd alles ff van de stroom af te halen? Ik had dit een tijdje geleden ook met mijn Arris, dus welliswaar niet met de nieuwe tvplus box, maar dat was voor mij de oplossing.