Skip to main content
Vraag

Kan geen KPN tv kijken op Gran Canaria, ook niet met VPN

• March 18, 2026
  • 15 reacties
  • 215 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Beste medelezers, 

Ik ben geen heel actief medelid … waarschijnlijk omdat ik te weinig kennis heb om anderen te helpen wanneer er problemen zijn met ….

Aan mijn vorige ‘euvel’ in het KPN landschap heb ik een fikse hernia in mijn rug over gehouden; i.e. vanaf half november tot en met nu helse pijn in lage rug, maar vooral mijn hele rechterbeen … Helaas stond mijn apparatuur in de meterkast en had ik mijn laptop in de andere hand… een niet zo geslaagde combi als je net 60 geworden bent ….

Gelukkig is er een vooruitzicht … jaja … we hebben wachtlijsten … 7 april krijg ik eindelijk een MRI van mijn rug … haha, dat is bijna een half jaar nadat mijn klachten ontstonden!!!

Maar hetgeen waarvoor ik jullie hulp vraag:

Ik ben momenteel in Gran Canaria: Ik kan met mijn abo niet kijken op KPN (ook na inloggen), ik kan ook niet via VPN (Surfshark) inloggen … helaas geen ontvangst ….

Dit terwijl het vorige jaren altijd zonder problemen verlopen is …

Alvast dank voor jullie ideeën ….

15 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen Senna! Wat vreemd dat het nu dan niet goed verloopt terwijl het voorgaande jaren wel werkte. Daarnaast zijn rugklachten, weet ik uit eigen ervaring, nooit leuk en zeker niet iets om te onderschatten. Ik hoop dat je snel uitsluitsel hebt en dat het ook snel beter gaat.

Wat betreft de tv op Gran Canaria, wil ik graag even met je meedenken maar dit is vaak lastig te achterhalen.

• Op welk netwerk ben je actief? Een lokaal mobiel netwerk of bijvoorbeeld een Wifi netwerk van een hotel?
  • Gebruik je de app? Zo ja zou je ook eens tv.kpn.com kunnen testen om te kijken welke resultaten je dan behaalt.
  • Krijg je nog iets van een foutcode terug als je tv probeert te kijken?

Ik zie je bericht graag tegemoet!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 20, 2026

Goedemorgen Senna! Wat vreemd dat het nu dan niet goed verloopt terwijl het voorgaande jaren wel werkte. Daarnaast zijn rugklachten, weet ik uit eigen ervaring, nooit leuk en zeker niet iets om te onderschatten. Ik hoop dat je snel uitsluitsel hebt en dat het ook snel beter gaat.

Wat betreft de tv op Gran Canaria, wil ik graag even met je meedenken maar dit is vaak lastig te achterhalen.

• Op welk netwerk ben je actief? Een lokaal mobiel netwerk of bijvoorbeeld een Wifi netwerk van een hotel?
  • Gebruik je de app? Zo ja zou je ook eens tv.kpn.com kunnen testen om te kijken welke resultaten je dan behaalt.
  • Krijg je nog iets van een foutcode terug als je tv probeert te kijken?

Ik zie je bericht graag tegemoet!

Bedankt voor je antwoord Remco.

Gisteravond laat lukte het wel om via het wifi netwerk van het hotel in te loggen … Daarna kon ik de rechtstreekse programma's via KPN bekijken. 
Nu is het een beetje schipperen … ik ben er ondertussen achter dat ik geen programma's kan terugkijken die ik heb opgenomen … tenzij ik eerst heb ingelogd .. en pas daarna mijn VPN geactiveerd heb. Tenminste, zo werkte het gisteravond laat.
Ik bekijk dus even hoe het vanavond gaat … hopelijk goed.

Nogmaals dank.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 20, 2026

De wifi verbinding is per toegewezen apparaat vrij brak in Hotels. Op één na had ik meestal maar 2 tot 4,5 Mb/s. In één hotel tot nu toe maar liefst 90 Mb/s.

De streams van kpn zijn rond de 6,2 Mb/s in de mobiele app/laptop.

Doe voor de 'grap’ eens een speedtest. Ik ben toch benieuwd. http://kpn.com/speedtest 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 21, 2026

De wifi verbinding is per toegewezen apparaat vrij brak in Hotels. Op één na had ik meestal maar 2 tot 4,5 Mb/s. In één hotel tot nu toe maar liefst 90 Mb/s.

De streams van kpn zijn rond de 6,2 Mb/s in de mobiele app/laptop.

Doe voor de 'grap’ eens een speedtest. Ik ben toch benieuwd. http://kpn.com/speedtest 

Hallo Peter, over het algemeen hebben wij hier nooit te klagen over een slechte ontvangst. Hier is bij dit hotel een aantal jaren geleden blijkbaar goed in geïnvesteerd (voorheen was het nl. wel slecht) …

Ik krijg nu deze uitkomst:

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 21, 2026

Hallo Peter, over het algemeen hebben wij hier nooit te klagen over een slechte ontvangst. Hier is bij dit hotel een aantal jaren geleden blijkbaar goed in geïnvesteerd (voorheen was het nl. wel slecht) …

Ik krijg nu deze uitkomst:

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 21, 2026

Dat ziet er uitstekend uit. Met ver boven de 100. 😀👌.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ja dat zijn uitstekende waardes ​@senna65, vreemd dat je dan zo'n wisselend succes hebt wat het kijken betreft. Ik hoop wel dat je tot nu toe een mooie vakantie hebt :-) .  

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • March 23, 2026

Heel veel hotels op Gran Canaria en Tenerife gebruiken vaker DNS servers of providers die buiten EU liggen voor hun wifi. Normaal hoort de Canarische Eilanden bij de EU. En daardoor doet de KPN TV app het niet. 

En in de hele EU moet je KPN TV App kunnen gebruiken. 

En in veel hotels zijn de bandbreedte voor hun wifi heel beperkt. 

En streaming gebruikt heel veel data. Dat IPTV kijken in hotels erg moeilijk is of niet werkt. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Heel veel hotels op Gran Canaria en Tenerife gebruiken vaker DNS servers of providers die buiten EU liggen voor hun wifi. Normaal hoort de Canarische Eilanden bij de EU. En daardoor doet de KPN TV app het niet. 

En in de hele EU moet je KPN TV App kunnen gebruiken. 

En in veel hotels zijn de bandbreedte voor hun wifi heel beperkt. 

En streaming gebruikt heel veel data. Dat IPTV kijken in hotels erg moeilijk is of niet werkt. 

Dat is interessant en ik had de invalhoek rond de DNS niet meteen voor ogen. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 23, 2026

Via publieke wifi van hotels en vakantieparken kan het dan ook niet gegarandeerd worden. 

Via mobiel internet moet 😁 het werken.

En via internet van een Spaanse provider, zonder DNS, ook.

De app is vrijgegeven voor EER. Dat zijn 3 landen meer dan EU. Onder andere Noorwegen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 23, 2026

DNS servers vertalen hostnamen ↔ ip adressen en hebben verder geen invloed op de locatie van de gebruiker.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

DNS servers vertalen hostnamen ↔ ip adressen en hebben verder geen invloed op de locatie van de gebruiker.

Even puur voor mij ​@TDN, er kunnen niet bepaalde zaken gefilterd worden op DNS niveau? Ik dacht, maar misschien verbeeld ik mij dat, dat je soms van die filters op DNS niveau hebt om bijvoorbeeld content voor volwassenen of reclame af te vangen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 25, 2026

Even puur voor mij ​@TDN, er kunnen niet bepaalde zaken gefilterd worden op DNS niveau?

Als gefilterd word op DNS niveau dan is het IP adres ongeldig en men krijgt geen verbinding (timeout  of DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN). En bij gebruik van VPN wordt geen oorspronkelijke DNS-server meer gebruikt maar de DNS-server van VPN-dienst. Aangezien hij kan wel inloggen bij tv.kpn.com maar geen TV kijken, lijkt dat KPN geen blokkade op het IP adres heeft, maar het TV platvorm wel.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 26, 2026

@Remco van KPN ​@PeterG ​@Frans123 ​@TDN ….

Sorry voor het late antwoord … 

Dit is hoe het voor mij goed werkt deze vakantie:

Laptop aanzetten, inloggen bij KPN TV, daarna Surfshark opstarten en verbinden met Nederland, daarna kan ik zowel TV kijken als opgenomen programma's terugkijken … 

(overigens alles via wifi.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dank je ​@TDN! Fijn dat het dan nu wel werkt ​@senna65 en ik wens je nog een hele mooie vakantie.