Skip to main content
Beantwoord

Kan ik de KPN afstandsbediening gebruiken in WebOS?

• November 3, 2025
  • 11 reacties
  • 65 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Afgelopen week een LG TV gekocht. Ook ik ben tegen het niet werken van de KPN + afstandsbediening voor Webos aangelopen. Bij deze wil ik me ook aanmelden en weten zodra het mogelijk is om Webos te gebruiken met de KPN + afstand bediening.

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Groen2wit

Allen goedemiddag,

Bedankt voor jullie tips, het is gelukt. We bedienen nu de knop rechtsboven om de tv en KPN+ in en uit te schakelen.

Joop 2011 extra bedankt.

Mvgr 

11 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 3, 2025

Euh. KPN + afstandsbediening????? ​@Groen2wit 

Ik denk dat je de KPN TV+ app bedoelt. 

Er is zelfs nog geen inschrijving voor. En de test voor Samsung moet nog beginnen, maar heeft inmiddels wel 9 maanden vertraging. 

Je kunt gewoon de app voor 'KPN Interactieve TV' gebruiken. Voor de tv zenders maakt het niet uit. Dat is hetzelfde als met de TV+ app.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 3, 2025

Peter goedemiddag,

Bedankt voor je reactie. De app voor interactieve TV gebruik ik inmiddels, toch bedankt.

Het enige wat ik moet doen is de afstandsbediening (Magic remote van de LG) gebruiken om  KPN interactieve TV op te starten. We willen bij voorkeur 1 afstandbediening gebruiken. Of KPN of LG.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 3, 2025

Je hebt nooit 2 afstandsbedieningen tegelijk nodig.

Ik gebruik ze beide. Maar nooit tegelijk. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 3, 2025

Als je de Smart TV gebruikt, heb je in mijn ogen toch helemaal geen witte KPN afstandbediening? Als je die namelijk hebt, heb je een DIW7022 Box of Soundbox VSB3918. Dan is kijken via de Smart TV niet nodig.

We hebben een tijdje ook de oude iTV app op WebOS gebruikt en is prima app en met gemak met één afstandbediening (de zwarte van LG zelf) te gebruiken. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 3, 2025

Wij hebben idd een KPN DIW7022 met een afstandbediening met zwarte achterkant. 

Vertel, kan ik Webos uitzetten of omzeilen? hoe kan ik dat fixen?

Ik wordt graag geholpen.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 3, 2025

@Groen2wit Heb je de DIW7022 aangesloten met hdmi op je tv? Je kan dan op je LG TV de juiste hdmi input selecteren en je krijgt beeld te zien vanaf de DIW.

Je kan op de DIW7022 via instellingen > Afstandbediening ook je LG TV instellen. Op die manier kan je met de witte afstandbediening via IR commando’s sturen. Hiermee werkt de TV knop om je tv aan/uit te doen. En helemaal links onderaan kan je ook met de witte AB hdmi source switchen.

Je zou eventueel ook HDMI CEC aan kunnen zetten onder Instellingen > Beeld > HDMI. Op die manier springt je TV aan als je via de KPN knop de DIW7022 aan of uit doet. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Groen2wit, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht is. Kom je er uit zo? Je hoeft WebOS niet te gebruiken als je n TV ontvanger hebt.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

Wij hebben idd een KPN DIW7022 met een afstandbediening met zwarte achterkant. 

Vertel, kan ik Webos uitzetten of omzeilen? hoe kan ik dat fixen?

Ik wordt graag geholpen.

Je kan WEBOS niet met de KPN afstandsbediening bedienen.

En dat hoeft ook niet, daar heb je de mooie ab van LG voor.

Je kan wel de afstandsbediening van de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) gebruiken om geluid, source (ingang), aan / uit en mute te bedienen op de LG tv.

Zelf heb ik de LG tv en de DIW7022 CEC ingeschakeld. 

Voordeel is dat wij alleen de kpn toets rechtsboven op de KPN ab hoeven in te drukken. TV en DIW7022 gaan dan beide aan en hij gaat naar HDMI 1. 

Je kan ook app's op de DIW7022 van o.a. streamingdiensten installeren en ook dat met de KPN ab dan bedienen.

Wil je de app's (LG smart tv) of een ander apparaat op de tv gebruiken, dan heb je de LG ab nodig.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 4, 2025

Bedankt voor jullie input.

In het laatste bericht is precies omschreven zoals het nu gaat.

Met de KPN ab kan ik de tv en KPN + inschakelen. het geluid bedienen van mijn Sonos die met de tv gekoppeld is. Het geluid van de tv staat heb ik uit staan. Dat werkt.

Wanneer ik de tv en KPN + ingeschakeld heb kom ik op het overzicht Webos.

Dan zie ik HDMI 4 als een app KPN+ die schakel ik aan met de Magis remote van LG en dan kom ik op het overzicht van KPN. En kan daarna verder alles met de KPN ab bedienen.

Tv en streaming.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

Dan staat CEC uit en LG start altijd op met WEBOS.

Maar LG start ook op met WEBOS na een update van LG op de tv.

Zet CEC in de Sagemcom DIW7022 aan.

Dan hoef je alleen de DIW7022 met de knop rechtsboven (kpn toets) op de ab.

Kijk voor de zekerheid ook in de LG tv of daar CEC aanstaat. (dat moet je met de LG ab doen).

Ik adviseer voor de DIW7022 om HDMI ingang 1 op de tv te gebruiken.

In principe maakt het niet veel uit denk ik. (weet ik niet helemaal zeker).

En op HDMI 2 de Soundbar.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • November 6, 2025

Allen goedemiddag,

Bedankt voor jullie tips, het is gelukt. We bedienen nu de knop rechtsboven om de tv en KPN+ in en uit te schakelen.

Joop 2011 extra bedankt.

Mvgr