Skip to main content
Beantwoord

Kan ik de Smart TV app op mijn Sony TV in Spanje installeren en kijken zonder te casten?

• July 29, 2025
  • 3 reacties
  • 54 keer bekeken

Ik heb in Spanje een Sony KD-55XF9005 Android smart tv en wil weten of de KPN smart tv app op deze tv te installeren is en ik dan tv kan kijken via mijn Spaanse glasvezel provider en zonder te casten. De afgelopen jaren was ik klant bij Online.nl en kon zo via de Online.nl (Canal Digital) app tv kijken zonder te casten. Dus zonder een tweede apparaat zoals een smartphone of tablet en gebruik maken van de afstandsbediening van de tv. Ook voor zaken als Begin gemist, Terugkijken, Pauzeren en het bekijken van opgenomen programma’s.

Ik ben voor de zomer overgestapt op Odido en daar is het, ondanks eerdere toezeggingen toch niet mogelijk. Dat is niet zo zeer een technisch probleem maar heeft ook te maken met (tv) rechten.

Ik wil die fout geen tweede keer maken en wil daarom zeker weten dat dit bij KPN mogelijk is.

Beste antwoord door PeterG

De smart-tv app van KPN, Ziggo, Delta en Odido (andere providers hebben die niet) is alleen op je thuis adres in Nederland te gebruiken. Inderdaad, vanwege distributie rechten.

(de smart-tv app is voor televisie en streaming apparaten)

Die zijn buiten het eigen adres maar in EER wel gedekt voor mobiele apparaten. Zeg maar als ze geen stopcontact nodig hebben en een eigen scherm hebben. Smartphone, tablet, laptop. Hier zijn de rechten geregeld via de Europese Commissie.

Je kunt bij de tv diensten van de Nederlandse providers dus alleen casten. Of een laptop via hdmi met je tv verbinden wat mijn bonuszus in Zweden doet met Ziggo GO. Via de laptop dus.

Mede om deze reden heeft mijn broer en zijn familie, met een huis in Frankrijk, TV van NLZIET. Die werkt wel via de app in een smart-tv buiten je eigen adres en buiten Nederland, maar in EER.

Ik heb een overzichtje op mijn site gemaakt over de Smart TV app. Hieronder staan ook de informatielinks op de sites van deze 4 providers.

3 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • July 29, 2025

De smart-tv app van KPN, Ziggo, Delta en Odido (andere providers hebben die niet) is alleen op je thuis adres in Nederland te gebruiken. Inderdaad, vanwege distributie rechten.

(de smart-tv app is voor televisie en streaming apparaten)

Die zijn buiten het eigen adres maar in EER wel gedekt voor mobiele apparaten. Zeg maar als ze geen stopcontact nodig hebben en een eigen scherm hebben. Smartphone, tablet, laptop. Hier zijn de rechten geregeld via de Europese Commissie.

Je kunt bij de tv diensten van de Nederlandse providers dus alleen casten. Of een laptop via hdmi met je tv verbinden wat mijn bonuszus in Zweden doet met Ziggo GO. Via de laptop dus.

Mede om deze reden heeft mijn broer en zijn familie, met een huis in Frankrijk, TV van NLZIET. Die werkt wel via de app in een smart-tv buiten je eigen adres en buiten Nederland, maar in EER.

Ik heb een overzichtje op mijn site gemaakt over de Smart TV app. Hieronder staan ook de informatielinks op de sites van deze 4 providers.

Dank voor je informatie. Via de (tv) app van Online.nl heb ik in Spanje de afgelopen jaren tv gekeken mogelijk omdat zij onderdeel zijn van Canal Digitaal en die hebben waarschijnlijk die rechten wel. Canal Digitaal biedt ook satelliet tv aan. De (Canal Digital) app staat nog steeds op mijn Sony (Android) tv. Via de appstore geïnstalleerd. En via de Spaanse glasvezel provider. Alleen ik ben geen klant meer en de app vraagt een klantnummer. Dus zonder mobiele apparaten, al werkt het daar natuurlijk ook op. In de KPN winkel werd ook gezegd dat ik in Spanje de app op mijn tv kon zetten en zo tv kon kijken (zonder te casten). Alleen door mijn Odido ervaring zoek ik bevestiging. Maar misschien moet ik wel terug naar Online.nl.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 29, 2025

Dank voor je informatie. Via de (tv) app van Online.nl heb ik in Spanje de afgelopen jaren tv gekeken mogelijk omdat zij onderdeel zijn van Canal Digitaal en die hebben waarschijnlijk die rechten wel

Dat klopt. Maar die heb ik niet meegenomen in het overzicht. 

De losse app van Canaldigitaal kan ook overal op een smart-tv gebruikt. CD app only dus. Dat kan buiten Online.nl om. Maar app only is alleen een vaststaand 'basispakket'. Dus niet alle (extra) zenders die je via Online.nl kunt nemen.  Overigens is Online.nl een 100 % dochter van CD.

Over de losse afname van CD app only heb ik hier weer informatie. 

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/zenderindeling-canaldigitaal/

Maar CD en NLZIET zijn wel de enigen waarvan je ook in Spanje de app in de televisie kan gebruiken. 

Online.nl met CD televisie is dus een beetje een buitenbeentje in providerland.