Skip to main content

Beste KPN,

Heb twee vraagjes:

  1. Uitstekende stekkers voedingskabels

Ik wil de elektrische aansluitingen (stopcontacten) achter een tv-scherm wegwerken. Nu steken alleen de voedingskabels voor de tv-box en Super Wifi-punt [2.0 zwarte variant] uit. Beide KPN producten.

Kunnen hier andere voedingskabels erop gezet worden, die niet zo ver uitsteken?

  1. Gebruik van Coax-aansluiting

Heb zelf niet zo veel ervaring met tv-aansluitingen. Mijn nieuwbouw flatje is opgeleverd, waar standaard een UTP en Coax-aansluiting in zitten.

Ben zelf gewend om televisie te hebben van KPN middels de Experiabox en aanvullende tv-box (kastje).
 

Dan heb ik die Coax-aansluiting toch helemaal niet nodig? 
Komt bij mij over als een heel oud systeem.

 

Ik verneem het graag en alvast bedankt.

  1. De voedingsstekkers zijn slechts in één uitvoering beschikbaar en (zelf) vervangen is moeilijk door het speciale stekkertje met een afwijkende maat.
  2. KPN gebruikt geen Coax aansluiting, dat is iets van kabelproviders zoals Ziggo.

@DaanMV 

“beste KPN” 

Zoals je al merkt, helpen vooral klanten op een forum elkaar.

 

Er zijn kastjes, waarmee je UTP over coax kunt versturen.

Werkt perfect.

Zie ook hier. 

 

Zuiniger (0 watt) is natuurlijk een nieuwe UTP kabel trekken.


Komt bij mij over als een heel oud systeem.

Hallo @DaanMV coax is helemaal geen oud systeem, wordt door de concurrent van KPN gebruikt, zoals Ziggo.

 


Bedankt allemaal voor de reacties. Hier kan ik verder mee. Hopelijk in de toekomst adapters aan de snoer ipv uiteinde stekker 🙂 .

groet,

Daan


Kunt u eens een foto plaatsen van wat u bedoelt? Want utp-kabels zijn er natuurlijk in heel veel lengtes beschikbaar. En langere kabels gebruiken dan nodig is is niet handig nee.

Heeft u zoiets in de muur zitten?

 


@DaanMV

“beste KPN” 

Zoals je al merkt, helpen vooral klanten op een forum elkaar.

 

Er zijn kastjes, waarmee je UTP over coax kunt versturen.

Werkt perfect.

Zie ook hier. 

 

Zuiniger (0 watt) is natuurlijk een nieuwe UTP kabel trekken.

Ik gebruik deze, werkt hier al jaren probleemloos, gebruik dus de voormalige UPC coax kabel. 

Deze kan ook, opties genoeg dus.


Goedkoopste en beste oplossing is de coax kabel vervangen door een vaste UTP kabel.

Scheel heel veel energie en kosten en de minste kans op storingen. 😉

 

De DIW7022 werkt via de Super Wifi2 en / of de Box12 perfect via WIFI.

Zie ook dit schema van KPN:

(groene lijn is een vaste UTP kabel).

 


Dag allemaal,

 

@Nick83 : dat klopt inderdaad. Deze aansluitingen heb ik zitten. Heb ze nu allemaal verlegd om het achter een ophang tv-systeem (beugel) te verwerken. Op al jullie advies heb ik de Coax ook opgeschoven, die zal ik dus niet gaan gebruiken.

 

@joop2011 mooi schema presenteer je daar.

Eerder contact gehad met KPN. Zij adviseerde mij om die zwarte schotel (Super wifipunt 2.0) niet te bekabelen met die ethernetkabel met de Experiabox (zwarte, v12).

In dit geval zal die schotel wel bekabeld verbonden worden met die KPN tv-kastje. Dit zal dan conform schema nr. 6 zijn volgens jouw beeld: van model (Experiabox) draadloos naar wifipunt, dan van wifipunt met ethernetkabel naar tv-kastje.

 

Persoonlijk zou ik denken dat alles via de kabel beter zou zijn. Die optie staat er eigenlijk niet op jouw stroomschema. Dit zou dan nr. 1 zijn + bekabeling van Model naar Wifipunt. 

Beetje lastig voor mij uit te leggen, maar dit zou naar m.i. het meest robuuste internetsysteem kunnen opleveren.

Dus als volgt:

  1. Via UTP (ethernet) van modem / Experiabox naar tv-kastje/tv
  2. Via UTP (ethernet) van modem naar Super Wifipunt 2.0 (voor meer bereik t.b.v. draadloos internet).

Of denk ik veel te simplistisch dat alles bedraden niet de juiste robuustheid qua netwerk biedt?

 

Ik hoor het graag 🙂 .


 

 

@joop2011 mooi schema presenteer je daar.

 

 

Persoonlijk zou ik denken dat alles via de kabel beter zou zijn. Die optie staat er eigenlijk niet op jouw stroomschema. Dit zou dan nr. 1 zijn + bekabeling van Model naar Wifipunt. 

 

 

Vaste kabel is optie 1.

En dat is inderdaad altijd de beste optie. 

(de groene lijn is namelijk een vaste UTP kabel). 

 

Ik heb beide DIW7022 met een vaste UTP kabel verbonden.

Ik heb de Experiabox V10 (is nog steeds een hele goede KPN router modem), maar met de V10 kan je geen multicast via WIFI verzenden (wel via de Super Wifi 2 bekabeld)


Langzamerhand wordt steeds meer duidelijk bij mij… Handig zo'n forum 😉 .
De televisie (incl. tv-box) ga ik sowieso analoog aansluiten via de UTP-kabel.
 

Rest mij nog een vraagje voor die twee overige Super Wifipunten 2.0.

Vraagje: voor het verzenden van de wifi robuustheid (en/of bijbehorende snelheid) is het dan beter om:
Optie 1): Super Wifi 2.0 direct via de UTP-kabel te koppelen;       óf...
Optie 2): Super Wifi 2.0 draadloos met de modem te connecten.

Mijn gevoel zegt optie 1, echter telefonisch had ik eerder begrepen dat optie 2 beter zal zijn. Het zou ook een verschil kunnen zijn omdat wij eerst een oudere systeem hadden met witte wifischotels en overval van die aanvullende stekkers die continu stoorden. 


Langzamerhand wordt steeds meer duidelijk bij mij… Handig zo'n forum 😉 .
De televisie (incl. tv-box) ga ik sowieso analoog aansluiten via de UTP-kabel.
 

UTP kabel is digitaal.

HDMI kabel is digitaal

 

Om je vraag te kunnen beantwoorden, moet ik weten welke Experiabox of box12 je hebt? 

 

Ik heb beide DIW7022 (KPN tv+ decoder) met een vaste kabel verbonden met de Experiabox v10 (zoals ik eerder vermelde). Dat is de beste optie. (optie 1)

 

Optie 2 is de DIW7022 ook met vaste UTP kabel verbonden, maar zit er een Super Wifi2 tussen (de UTP kabel wordt daarop doorgelust).