Vandaag heb ik mijn KPN TV+ boxen binnen. Eerder heb ik al google TV’s etc. gebruikt. Op die android TV devices kun je VPN apps speciaal gemaakt voor android TV installeren zoals Nord VPN en nog een paar andere aanbieders.
Een van die VPN apps werd gelijk geïnstalleerd toen ik mijn google account aan de KPN TV+ box koppelde, want voorheen geïnstalleerd op de Google TV.
So far so good. Ik de app instellen en de VPN aan….
...De hele KPN TV+ box is onbruikbaar geworden met een melding op het scherm: “Helaas kun je de tv-ontvanger nu niet gebruiken. Je gebruikt een ander netwerk dan KPN”
Nu snap ik een beetje waarom KPN de KPN iTV app zou willen blokkeren, omdat er ook VPN apps als wireguard beschikbaar zijn op android TV, maar om nou de hele box onbruikbaar te maken zodat deze nergens meer op reageert lijkt me wat ver gaan. Kunnen jullie het niet zo maken dat alleen de KPN iTV app netjes uitgeschakeld wordt als een VPN aangezet wordt, maar de box en de streaming apps daar op nog wel te gebruiken is, of minimaal de gelegenheid om de VPN dan maar weer uit te zetten? De enige opties zijn nu de stekker er uit en zo een reboot forceren, of Netflix via de Netflix knop op de afstandsbediening.