Skip to main content

Hi! Mijn ouders hebben een KPN abonnement maar geen idee welke ontvanger (als ze die al hebben, ik heb geen verstand ervan). Ik gebruik de iTV app op mijn eigen tv. Kan ik hiermee ook het EK kijken in 4k?

Wat voor apparatuur hebben je ouders precies en kijken ze wel tv via kpn en itv met 4Kzit er niet in


@KevinSchinkel op de voorkant van de tv ontvanger, of aan de onderkant kun je zien wel type tv ontvanger je ouders heeft. @jimny zegt het inderdaad goed, op de app van ITV op jou SmartTV kun je geen 4K kijken. 


@jimny @Dennis Schreve we hebben de Arris 2952 V2


En werkt de Aris goed of helemaal niet ook hierop krijg je bij KPN geen 4K


@Dennis Schreve zijn er nog andere manieren om het in 4k te kijken denk je? Op de NPO site kijken bijvoorbeeld of is dat ook allemaal geen 4k?


@Dennis Schreve zijn er nog andere manieren om het in 4k te kijken denk je? Op de NPO site kijken bijvoorbeeld of is dat ook allemaal geen 4k?

Volgens mij op hun eigen site/app is dat ook niet mogelijk. 


Het EK in 4k HDR is alleen beschikbaar via de decoder Arris vip5202.

De NPO maakt het kanaal niet online beschikbaar.

Helaas is het voor bestaande klanten momenteel (nog maanden) onmogelijk om aan de 4k ontvanger te komen. Er zijn er nauwelijks nog op voorraad door het globale chiptekort voor electronica.

Je zult het EK dus HD moeten kijken. Er komt wel een Full HD HDR kanaal (moet je wel een 4k tv hebben i.v.m. HDR) via kanaalnummer 109.

Maar het 4k HDR kanaal gaat voor dit EK door de leveringsproblemen helaas niet meer lukken.


Ook de oudere UHD ontvanger ZTE 8001 is geschikt voor de 4K beelden, en of de HD zender met HLG.


Kanaal 109, die full hd npo 1-zender met hdr, is dus ook alleen beschikbaar als je één van die twee 4k-ontvangers hebt. In die zin lijkt me de meerwaarde van dat kanaal nogal beperkt.

Overigens wel een terechte vraag van @KevinSchinkel. Via de iPlayer van de BBC was zelfs het WK voetbal van 2018 volgens mij al beschikbaar in 4k en hdr. Het zou ook meteen dat hardwareprobleem met die chiptekorten en gebrek aan 4k-ontvangers verminderen, als de KPN Smart tv-app hiervoor gebruikt zou kunnen worden. Helaas zal dat nog wel even duren. De app is nog in bèta, al is ie nu wel beschikbaar op verreweg de meeste televisies.

Helaas loopt Nederland op dit vlak wel wat achter op andere landen. We moeten al blij zijn dat het EK nu in 4k en hdr beschikbaar is. Maar goed, KPN lijkt wel een beetje door te willen pakken, ook gelet op die experimenten als Dolby Atmos bij songfestival enzo. Hopelijk komt er wat meer vaart in. 


Goedemiddag @KevinSchinkel, In 4k kwaliteit kijken via de itv app dan kan helaas niet 😞. Er is een optie om het te kijken in 4K via de tv-ontvanger, zie het speciale topic:

 

Â