Skip to main content

Beste lezers, sinds kort overgestapt naar kpn.

Bij Ziggo konden wij met 1 uitknop tv, box en soundbar afsluiten. Nu moet ik op de tv knop en kpn knop drukken.  Kleine handeling, maar ik vraag me af of het nóg makkelijker kan.

 

Daarnaast ervaar ik veel verschil in volumes.

Per zender en ook bv bij reclames. 

 

Tenslotte duurt het wel een aantal seconden om het soort geluid (hdmi arc) te koppelen aan de zender bij het aanzetten en bij het switchen van zender. 

 

Heeft iemand tips?

Groeten, Larissa

Als je op alle apparaten, ook op de tv box onder “Weergave en geluid” HDMI CEC aan hebt kun je met één knop de tv en box aan en uit zetten.

Volume verschil… ik ben niet anders gewend sinds ik settopboxen gebruik voor radio en tv. Sinds 2004. Eerst Ziggo en nu al jaren kpn.

Tenslotte duurt het wel een aantal seconden om het soort geluid (hdmi arc) te koppelen aan de zender bij het aanzetten en bij het switchen van zender. 

Euh, bedoel je dat het enkele seconden duurt voordat er überhaupt geluid komt? Op zich niet zo bezwaarlijk, toch? Tenzij je midden in het journaal komt met een belangrijk onderwerp.

Ik denk dat dat een beetje de werking van ARC is. Zelf heb ik nog net een '’voorloper'’ van ARC. Versterker schakelt via hdmi automatisch naar de ingang waar de tv op zit. Maar die moet hier dan ook optisch verbonden zijn.


Wellicht kan dit met de nieuwe TV+ box, aanzetten gaat met (sommige) minder nieuwe boxen ook, uitzetten niet. Ooit heeft een moderator uitgelegd dat dit by design is. 


arc(audio return chanel)

is de hdmi uitgang die audio kan sturen naar een versterker ed.

hdmi cec( bij elk tv merk anders genoemd)

zorgt voor comminicatie. tv box kpn kan apparatuur aan uit zetten. mits de tv soundbar ed het ondersteund.

belangrijk is natuurlijk dat de tv versterker soundbar ed ook goed staat ingesteld.vaak is daar weer de arc in te stellen.


https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/hdmi-cec-benamingen/ en wat je er mee kan.