Skip to main content
Vraag

Kan ik tv ontvangen op Plex Live TV / DVR functie?

• July 4, 2026
  • 8 reacties
  • 78 keer bekeken

De klantenservice van KPN heeft mij aanbevolen om mijn probleem voor te leggen op deze forum.

Ik ben alle TV providers die ik ken aan het afgaan om te kijken of er iets mogelijk in is en misschien weet iemand wel een oplossing hier.

Dit is de e-mail die ik naar alle providers stuur met mijn hamvraag:

Ik heb een vrij specifieke vraag over jullie TV-aanbod en ik hoop dat jullie me kunnen aangeven of dit mogelijk is.

Ik ben op zoek naar een TV-pakket dat ik kan koppelen aan mijn eigen Plex-server, eventueel via een aparte tuner die ik zelf aanschaf en configureer. Ik ben dus niet op zoek naar een standaard interactieve TV-oplossing met een settopbox, maar naar een oplossing waarbij ik de TV-zenders zelf binnen mijn eigen systeem kan gebruiken.

Ik ben bereid om de technische inrichting volledig zelf te doen. Het enige wat ik van de provider nodig heb, is:

* een TV-pakket of dienst die dit gebruik ondersteunt;
* de benodigde gegevens of technische informatie om dit correct te kunnen instellen;
* duidelijkheid of dit mogelijk is binnen een regulier abonnement of eventueel via een duurder / uitgebreider abonnement.

Concreet wil ik dus graag weten:

1. Bieden jullie een TV-pakket aan dat gebruikt kan worden in combinatie met een eigen Plex-server en eventueel een compatibele tuner?
2. Zo ja, welke techniek of aansluiting wordt hiervoor gebruikt?
3. Welke gegevens, instellingen of hardware-eisen zijn daarvoor nodig?
4. Is hier een speciaal abonnement of aanvullende dienst voor nodig?

Ik wil er nadrukkelijk bij vermelden dat de gebruikelijke “digitale TV” of “interactieve TV”-oplossingen voor mij geen alternatief zijn. Ik ben juist op zoek naar een oplossing buiten dat model om. Als dit niet mogelijk is, dan heb ik liever helemaal geen TV-abonnement dan een standaard settopbox- of cloudgebaseerde TV-oplossing met de gebruikelijke beperkingen.

De reden daarvoor is dat ik juist af wil van beperkingen zoals:

* opnames die alleen via de provider werken;
* opnames die tijdelijk in de cloud worden opgeslagen in plaats van lokaal;
* beperkte controle over bewaren en beheren van opnames;
* beperkingen op doorspoelen of terugkijken;
* afhankelijkheid van een settopbox en het ecosysteem van de provider.

Ik zoek juist een oplossing waarbij ik zelf controle heb over hoe ik TV kijk en opneem, en waarbij ik dit binnen mijn eigen Plex-omgeving kan beheren.

Voor de duidelijkheid: ik verwacht niet dat jullie support geven op mijn Plex-server of mijn eigen hardware. Ik wil alleen weten of jullie een TV-oplossing aanbieden die hiervoor geschikt is, en zo ja, welke gegevens of voorwaarden daarbij horen.

Omtrent Live TV / DVR-hardware die met Plex werkt, kunt u meer informatie vinden op de volgende pagina:
https://support.plex.tv/articles/225877427-supported-dvr-tuners-and-antennas/

Ik hoor graag of jullie hierin iets kunnen betekenen.

Als iemand weet of er een TV provider is die hier mee compatibel is hoor ik dit graag of als er meer info nodig is.

Alvast bedankt. :)

8 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 4, 2026

Het antwoord kan kort zijn: wat jij wilt kan niet. 

Lokaal opnemen is onmogelijk. Ook beperking doorspoelen bij terugkijken is niet te omzeilen. Etc.

Al die punten ⚫ kunnen niet. Bij geen enkele provider. 

Met DVB-C bij Ziggo kun je nog lokaal opnemen. Maar die apparaten zoals de Cisco 8485 DVR zijn al hoogbejaard. Terugkijken is bij DVB-C niet mogelijk. 

Zelf heb ik ook NLziet erbij. Daar kun je programma's jaren bewaren. 

1. Nee. 2,3,4 n.v.t

Providers hebben afspraken, contracten, met de zenders. Daar vallen jouw vrijheden niet onder.

Opnames zijn een jaat beschikbaar. Mijn ervaring is dat als het het dan nog niet hebt gekeken je dat niet meer doet. Ook al in de VHS tijd.

beperkingen op doorspoelen of terugkijken;

Dit is op programma's in het verleden. Met terugkijken via de gids. Dan moet je wel heel veel opnemen om dat te omzeilen. 

Standaard opnames van de commerciële zenders zijn ook bij kpn gewoon door te spoelen. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 4, 2026

Het antwoord kan kort zijn: wat jij wilt kan niet. 

Lokaal opnemen is onmogelijk. Ook beperking doorspoelen bij terugkijken is niet te omzeilen. Etc.

Al die punten ⚫ kunnen niet. Bij geen enkele provider. 

Met DVB-C bij Ziggo kun je nog lokaal opnemen. Maar die apparaten zoals de Cisco 8485 DVR zijn al hoogbejaard. Terugkijken is bij DVB-C niet mogelijk. 

Zelf heb ik ook NLziet erbij. Daar kun je programma's jaren bewaren. 

1. Nee. 2,3,4 n.v.t

Providers hebben afspraken, contracten, met de zenders. Daar vallen jouw vrijheden niet onder.

Opnames zijn een jaat beschikbaar. Mijn ervaring is dat als het het dan nog niet hebt gekeken je dat niet meer doet. Ook al in de VHS tijd.

beperkingen op doorspoelen of terugkijken;

Dit is op programma's in het verleden. Met terugkijken via de gids. Dan moet je wel heel veel opnemen om dat te omzeilen. 

Standaard opnames van de commerciële zenders zijn ook bij kpn gewoon door te spoelen. 

Helaas, was er al bang voor maar ja het viel te proberen om het te vragen. :P

Dacht probeer het eerst met bekende Nederlandse providers en dan maar verder zoeken online of er iets mogelijk is.

Bedankt voor je antwoord.

EDIT: Nou het kan wel alleen KPN biedt het niet en willen/kunnen het ook niet bieden.

Want theoretisch zou het gewoon kunnen met aanpassingen. KPN heeft een TV signaal, die ik zou kunnen ontvangen met een MIJN kastje en kan verbinden met mijn Plex alleen zo iets biedt KPN niet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 4, 2026

Ja, technisch is het mogelijk om streams te gebruiken. Die illegale diensten doen niks anders. Uiteraard gaf ik antwoord met de mogelijkheden bij kpn en andere providers. 

De officiële providers mogen het niet aanbieden. Dan zou de inkoop van zenders ook duurder worden en dus het tv product. Dat vindt niemand leuk.

Door in de hand te houden wat wel kan wordt het voor zenders ook beter.

Waarom maak je het jezelf zo moeilijk?

Er is niks mis met een bewaartijd van één jaar. 

Niet doorspoelen heb je alleen last van bij terugkijken commerciële Nederlandse zenders. Gewoon niet terugkijken als je wat gemist hebt. RTL Boulevard? Shownieuws? Boeien!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Ja, technisch is het mogelijk om streams te gebruiken.

Nee, technisch is onmogelijk. Plex kan alleen FTA en FAST kanalen overweg, niet met versleutelde kanalen.

Die illegale diensten doen niks anders.

Ze doen wel anders, een gebruiker met actief en geldige abonnement transcodeert de TV streams en slaat het op de servers van deze illegale diensten. Je kan van hun soms ook 4k streams krijgen, waar de oorspronkelijke streams alleen SDR kwaliteit hebben. Maar transcoderen en upscalen verbetert de kwaliteit niet, in tegendeel zelfs.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 4, 2026

Dank, ​@TDN . Voor deze informatie. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 4, 2026

Waarom maak je het jezelf zo moeilijk?

Er is niks mis met een bewaartijd van één jaar. 

Niet doorspoelen heb je alleen last van bij terugkijken commerciële Nederlandse zenders. Gewoon niet terugkijken als je wat gemist hebt. RTL Boulevard? Shownieuws? Boeien!

Voor mij gaat dit niet om "het mezelf moeilijk maken", maar om controle over iets waar ik gewoon voor betaal.

Als klant betaal ik voor TV-content, dus dan wil ik ook zelf kunnen bepalen hoe ik die content kijk, opneem en bewaar. Als een provider of platform vervolgens bepaalt dat ik bepaalde dingen niet mag opnemen, niet mag doorspoelen, opnames alleen tijdelijk in hun cloud staan of alleen via hun kastje/app mag kijken, dan is dat voor mij gewoon een fundamenteel slechter product, ook als anderen daar prima mee kunnen leven.

Dat jij een bewaartijd van één jaar prima vindt, snap ik best. Maar voor mij is dat precies het punt: waarom zou een provider überhaupt bepalen hoe lang ik iets mag bewaren als ik het technisch prima lokaal kan opslaan en zelf wil beheren? Het gaat me niet alleen om die ene opname of om RTL Boulevard wel of niet terugkijken; het gaat om het bredere principe dat je als betalende klant steeds minder controle krijgt over media die je afneemt.

Je ziet dat overal gebeuren. Eerst had je een relatief simpele situatie: je betaalde voor TV of een streamingdienst en je kon kijken wat je wilde. Nu betaal je steeds vaker meer voor minder vrijheid. Content wordt versnipperd over allerlei platformen, dus voor een paar series heb je ineens meerdere abonnementen nodig. Streamingdiensten halen films en series weg terwijl je nog steeds betaalt. Bedrijven verkopen "aankopen" alsof je iets bezit, om vervolgens later de toegang weer in te trekken omdat licenties veranderen of een dienst stopt. Sony is daar een goed voorbeeld van geweest: mensen hadden content gekocht en konden daar later alsnog de toegang toe verliezen. Hetzelfde zie je bij andere digitale platformen: je betaalt, maar uiteindelijk ben je volledig afhankelijk van de voorwaarden, infrastructuur en goodwill van de aanbieder.

En precies daarom wil ik mijn setup zoveel mogelijk zelf in de hand hebben. Niet omdat dat per se de makkelijkste route is, maar omdat de "makkelijke" route meestal betekent dat je vastzit aan een gesloten ecosysteem waarin je als klant vooral moet accepteren wat de provider op dat moment toestaat.

Dus nee, voor mij is dit niet "onnodig moeilijk doen". Het is bewust kiezen voor een oplossing waarbij ik niet elke paar jaar opnieuw hoef te slikken dat ik meer betaal, minder mag en ondertussen moet doen alsof dat normaal is.

En als dat lijdt dat geen enkele TV provider mijn geld krijgt kan ik daar prima mee leven.
Maar nee heb je, ja kan je krijgen. 😄

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Beste ​@Androiddd Van KPN mag in principe alles, maar de zender en/of de programmamaker bepaalt uiteindelijk wat er met het programma mag gebeuren. KPN is slechts een doorgeefluik van zenders en programma's.

Toen ik 10 jaar geleden nog bij Ziggo klant was, had ik buiten de Horizon ook nog een DVD-recorder met ingebouwde analoge tuner en kon ik programma's opnemen op DVD en bewaren.

Toen gingen de rechten een rol spelen zoals eerder genoemd en verdwenen de recorders ook uit het straatbeeld.

Als je Digitenne hebt kun je die programma's ook nog op een HDD drive opnemen, maar ook zeer beperkt, daar het ook alleen maar op de betreffende tv waar het opgenomen is, op af te spelen is, ook weer een rechten kwestie. Zelfs op een andere tv van het zelfde merk/type is het niet of te spelen en ook niet op je pc.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Satellietschotel?