Skip to main content
Beantwoord

Kan multicast niet aanvinken (DIW7022)

• November 23, 2025
  • 11 reacties
  • 187 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Kan iemand me vertellen hoe ik multicast kan aanvinken. Krijg steeds dit bericht , maar heb nu maar 1 ontvanger. We hebben pas ons abbo aangepast. We hebben nu de nieuwe ontv sagecom diw7022. 

Beste antwoord door Hedel

Heb gebeld er stond nog een oude ontvanger in mn abbo. Na dat ie eruit was gehaald kon ik de nieuwe ontvanger op multicast zetten. Bedankt voor de hulp hier.

11 reacties

• November 23, 2025

Heb je glasvezel? Of een koper aansluiting met een heel beperkte snelheid? 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 23, 2025

Hallo ​@Hedel ,

Zo zet je jouw ontvanger op Multicast: 

Basis beeldinstellingen

Open de Instellingen en kies vervolgens voor Beeld

Binnen dat menu heb je drie opties waarin je dingen kunt aanpassen.

Videomodus aanpassen

De eerste optie die je hier zit is Videomodus. Daar kun je aanpassen of het signaal voor live kijken via multicast of unicast bij je binnenkomt. Standaard staat dit op multicast. We raden ook aan om dit hierop te laten staan. 

Multicast en unicast zijn manieren om het tv-signaal te versturen. Multicast heeft de beste beeldkwaliteit en is het meest efficiënt om live tv bij onze klanten te krijgen. Unicast wordt voornamelijk gebruikt voor bijvoorbeeld opnames en Terugkijken. Unicast maakt gebruik van een ‘adaptive bitrate’. Dat betekent dat bij een (tijdelijk) slechte verbinding het signaal alsnog doorloopt in mindere kwaliteit. 

• Gebruik multicast: voor de beste kwaliteit van live tv kies je voor multicast met de optie ‘Automatisch beste kwaliteit’ (zie hieronder) aangevinkt. Dit heeft de voorkeur.
  • Gebruik unicast: je kunt deze optie kiezen indien er problemen zijn met multicast. Bij een beperkte bandbreedte kan het ook voorkomen dat deze optie vaststaat.

bron : 

Kun je niet kiezen voor multicast? Dan kan het zijn dat jouw bandbreedte beperkt is. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 23, 2025

Heb glasvezel 200/200. Lukt niet hij staat bij mij standaard op unicast als ik het menu open, maar ik zag bij mijn kpn app, omdat ik daar hulp zocht bij tv probleem dat er nog 1 kastje erbij staat, de oude arris denk dat daar het probleem zit om na multicast te gaan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 23, 2025

Misschien kan een medewerker van kpn dat ene kastje eruit halen voor me. Mij lukt dat niet

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 23, 2025

Beste ​@Hedel ik begrijp dat je nu de DIW TV+ hebt en de oude Arris decoder heb je retour gestuurd naar KPN?

Kijk op je factuur eens voor hoeveel decoders je betaalt, als dat er 2 zijn klopt er misschien iets niet.

Bij een 200/200Mbit/s abo moet je zelfs meerdere decoders tegelijk kunnen laten werken.

Haal de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom en herstart dan.

Geef de tv-decoder eens een fabrieks-reset.

Opgelost? Klaar

Niet opgelost via de MijnKPN-app storing melden die men dan real-time probeert op te lossen of anders morgen even bellen met 800 0402.

Succes.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 23, 2025

Heb nieuw abonnement, had eerst 2 kastjes de 2260 en 2952, die eerste is uit mn abbo de andere niet.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 23, 2025

Heb nieuw abonnement, had eerst 2 kastjes de 2260 en 2952, die eerste is uit mn abbo de andere niet.

Dit kan niet, twee TV-platvorm interactief en TV+ naast elkaar kunnen niet. Je moet ook de andere oude ontvanger (werkt alleen op multicast) vervangen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 23, 2025

Heb glasvezel 200/200. Lukt niet hij staat bij mij standaard op unicast als ik het menu open, maar ik zag bij mijn kpn app, omdat ik daar hulp zocht bij tv probleem dat er nog 1 kastje erbij staat, de oude arris denk dat daar het probleem zit om na multicast te gaan.

Hoe is de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd) verbonden met de KPN router (Experiabox of Box12)

Of te wel wat zit daar precies allemaal tussen.

Een DVS of een Switch zonder IGMP Snooping kan ook voor dit soort problemen zorgen. 

Bel eventueel (morgen na 8 uur) gratis 0800-0402

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hi ​@Hedel. Welkom op de community! Ik zie dat je vandaag contact hebt gehad met de klantenservice. In het systeem stond nog de oude ontvanger geregistreerd, maar die is inmiddels verwijderd. Klopt het dat het nu inderdaad goed werkt en je multicast zonder problemen kunt aanvinken?

Dennis Overbeek
Wijsgeer

Hi ​@Hedel. Welkom op de community! Ik zie dat je vandaag contact hebt gehad met de klantenservice. In het systeem stond nog de oude ontvanger geregistreerd, maar die is inmiddels verwijderd. Klopt het dat het nu inderdaad goed werkt en je multicast zonder problemen kunt aanvinken?

Beste ​@Hedel,

Mocht het bovenstaande bericht van ​@Vikash van KPN de tv ontvanger nog niet werken? Zet de ontvanger een terug naar fabrieksinstellingen, dan wordt de geheugen van de DIW7022 ook gewist. Hopelijk werkt het dan goed, werkt het dan nog niet, dan zal de moderator je hierbij verder helpen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • Antwoord
  • November 25, 2025

Heb gebeld er stond nog een oude ontvanger in mn abbo. Na dat ie eruit was gehaald kon ik de nieuwe ontvanger op multicast zetten. Bedankt voor de hulp hier.