Skip to main content

Hallo,

 

Sinds kort heb ik een TV+ box, welke prima bevalt. Hierbij gebruik ik een Soundbar van Samsung. Het type van deze soundbar is: HW-Q990B.
Het probleem wat ik heb is dat ik het volume van de soundbar niet kan regelen met de afstandsbediening van de TV+ box. Bij mijn vorige provider ging dit wel.
Ik heb de snel codes en codes voor Samsung al geprobeerd in te voeren, maar helaas zonder resultaat. Ook heb ik de AB opnieuw gekoppeld, maar ook zonder resultaat.
Ik vraag me af of er meer mensen zijn met dit probleem. Het vreemde is overigens, dat Samsung niet in de lijst staat van Soundbars/home cinema sets. Het volume van de tv kan ik wel regelen met de AB van KPN. Vanwege mijn visuele handicap, heb ik de tv vaak uit staan. Het zou fijn zijn als hier naar kan worden gekeken door KPN, of misschien zijn er hier mensen, die nog andere suggesties hebben?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

Ik heb de soundbar via HDMI op HDMI 2 ARC van de tv verbonden.

Als ik het volume van de tv regel, wordt het volume van de soundbar geregeld.

En dat kan ook met de ab van de DIW7022.

 

Bij sommige tv's moet je dit wel in de instellingen van de tv (met de ab van de tv) instellen.😉


Je samsung met een hdmi aansluiten op je tv.

Op  tv+ ga naar > Instellingen >Apparaat >Apparaatvoorkeuren >Weergave en geluid > Hdmi-cec > CEC Switch aanzetten 


Ik heb Hdmi-cec aangezet, maar zonder resultaat. Ik wil proberen om mijn tv opnieuw te koppelen via het menu. Ik kan geen plaatjes zien, omdat ik blind ben, dus misschien kan iemand mij uitleggen welke knoppen je precies moet indrukken. Volgens mij de terugknop en source knop tegelijk en dan de vooruitspoel toets? Ik hoor het graag.


Ik heb Hdmi-cec aangezet, maar zonder resultaat. Ik wil proberen om mijn tv opnieuw te koppelen via het menu. Ik kan geen plaatjes zien, omdat ik blind ben, dus misschien kan iemand mij uitleggen welke knoppen je precies moet indrukken. Volgens mij de terugknop en source knop tegelijk en dan de vooruitspoel toets? Ik hoor het graag.

Op je Tv > Instellingen > Audio  ingang > op HDMI  of Bluetooth zetten.
Je kan je Soundbar ook via Bluetooth koppelen met je Tv of met Tv+ via > Instellingen > Apparaat > Afstandsbediening en accessoires > Accessoires toevoegen > Druk op Soundbar de bluetooth knop om verbinding te maken.
( met  SmartThings app van Samsung kan je je Soundbar bedienen met Google assistent)

Een frisse start stap voor stap:
Je kan Tv+ en je kpn afstandbediening resetten en het opnieuw proberen of je Instellingen controleren.

Tv+ resetten > Instellingen > Apparaat > Apparaatvoorkeuren > Over > Terugzetten op fabrieksinstelling > Terugzetten op fabrieksinstelling > Alles wissen.

KPN afstandsbediening resetten > Druk 5 seconden tegelijk op de rode en blauwe knop  op de afafstandsbediening

Tv+ hdmi naar Tv
Soundbar hdmi  naar Tv

Herstart Tv + koppel kpn afstandsbediening door tegelijk te drukken op 7 en 9 tot rood lampje brand daarna op OK.

Op Tv+ ga naar > Instellingen >Apparaat >Apparaatvoorkeuren >Weergave en geluid > Hdmi-cec > CEC Switch aanzetten 

Op TV hdmi-cec aanzetten ( tv merk)
Op TV >Instellingen > Audio ingang > Hdmi geluidssysteem of Bluetooth > Aan


Alle gesuggereerde oplossingen, waarbij het volume van de soundbar via de tv wordt geregeld, vereisen natuurlijk wel dat die tv aan staat. Dat wil Marckos nou juist niet. Naast de snelcodes voor soundbars is er ook een lijst met uitgebreide codes. Die voor Samsung zijn 250, 212, 080, 089, 096, 098, 213 en 308. 


Alle gesuggereerde oplossingen, waarbij het volume van de soundbar via de tv wordt geregeld, vereisen natuurlijk wel dat die tv aan staat. Dat wil Marckos nou juist niet. Naast de snelcodes voor soundbars is er ook een lijst met uitgebreide codes. Die voor Samsung zijn 250, 212, 080, 089, 096, 098, 213 en 308. 

Ik heb een Philips tv en een Samsung sounbar HW-Q930B precies gedaan zoals ik hierboven hebt beschreven en alles werkt ,ik heb geen codes gebruikt..

Die codes slaat nergens op , de bediening gaat via hdmi vandaar  dat een infrarood afstandsbediening werkt op Tv+  .

Cec aan en op Tv de juiste Audio ingang selecteren, soms Switch ik van hdmi naar Bluetooth. 

Ik kan met mijn Philips afstandsbediening  kpn tv + bedienen en  sounbar werkt automatisch mee.

 

 


@J.D.P werkt dit ook als de tv uit staat, en de soundbar aan? Want dat is waar @Marckos naar op zoek is. 


@J.D.P werkt dit ook als de tv uit staat, en de soundbar aan? Want dat is waar @Marckos naar op zoek is. 

Vogens mij is dat niet mogelijk om alleen geluid uit te zenden uit Tv+ alleen beeld uit zenden  kan natuurlijk wel .

Het is ook zo als je van source veranderd op je  tv dan is het beeld weg maar het geluid  stopt ook .

Soundbar en Tv+ verbinden met bluetooth werkt niet er komt geen geluid uit ,Soundbar moet met tv verbonden zijn via hdmi of bluetooth.

Antwoord op je vraag om geluid van tv+ uit je Soundbar te krijgen terwijl je tv uit sta ,kan volgens mij niet.

Tv moet aan staan het is welke mogelijk om naar Tv te luisteren op de achtergrond en tv een ander scherm laten tonen.

Ik luister vaak  naar de radio op tv en kijk tv tegelijk, oplossing voor @Marckos  via de itv tv luisteren en  tv en zwarte scherm laten tonen

 


waarom niet itv app op Mobiel apparaat of op PC en draadloos verbinden  met Samsung sounbar 

Heeft pc geen bluetooth? Een  bluetooth dongel kost €3,95

Tv en Tv+ is niet nodig om aan te zetten.


@J.D.P werkt dit ook als de tv uit staat, en de soundbar aan? Want dat is waar @Marckos

Antwoord op je vraag om geluid van tv+ uit je Soundbar te krijgen terwijl je tv uit sta ,kan volgens mij niet.

Het kan wel degelijk als je de TV+ rechtstreeks via HDMI op de soundbar aansluit. Als je dan vervolgens de soundbar weer "doorlust" met een HDMI-aansluiting op de TV, dan werkt het. Niet alle soundbars kunnen dit, maar ik heb het in het verleden ook zo gedaan.


Alle gesuggereerde oplossingen, waarbij het volume van de soundbar via de tv wordt geregeld, vereisen natuurlijk wel dat die tv aan staat. Dat wil Marckos nou juist niet. Naast de snelcodes voor soundbars is er ook een lijst met uitgebreide codes. Die voor Samsung zijn 250, 212, 080, 089, 096, 098, 213 en 308. 

 

Ik wil toch nogmaals de codes even proberen. Volgens mij heb ik de verkeerde gebruikt. Welke knoppen moet ik ook alweer indrukken alvorens ik de code kan invoeren? Overigens had ik ook gelezen dat het in mijn opstelling niet zou werken. Echter, bij mijn vorige provider, waar ik een Mediabox Next had, werkte het wel gewoon. Volgens mij had die een infrarood afstandsbediening, dus mogelijk zit hier een verschil, omdat deze AB via Bluetooth werkt. Overigens is mijn opstelling de volgende:

Kpn tv+ box naar soundbar (hdmi1 op soundbar) Hdmi-uit op soundbar naar Hdmi 2 (arc) van de tv. En dit werkt dus allemaal prima als de tv uit staat, behalve dus het volume. De soundbar lijkt ook niet uit te gaan als ik de KPN box uitzet. Dus mogelijk gaat er iets mis bij Hdmi-Cec.

 


Met een optische kabel van KPN kastje naar soundbar. Dan zet je kastje aan op radio, de soundbar aan zetten en zonder dat de tv aanstaat kun je radio luisteren.


 

 

Ik wil toch nogmaals de codes even proberen. Volgens mij heb ik de verkeerde gebruikt. Welke knoppen moet ik ook alweer indrukken alvorens ik de code kan invoeren?

Volgens de handleiding:

  1. Druk 3 seconden tegelijkertijd op de eOK knop] en de eMUTE knop]. Het rode lampje op de afstandsbediening gaat branden.
  2. Toets de snel- of koppelcode in. Het lampje knippert nu 2 keer.
  3. Controleer op het afstemmen goed is gegaan door met de afstandsbediening het volume van de home cinema-set harder of zachter in te stellen.

De OK-knop zit in het midden van de ring waarmee je de cursor bestuurt, de Mute-knop zit midden tussen de Volume Omhoog/Omlaag- en de Programma +/- knoppen. Succes!


Bedankt Michiel33 en natuurlijk ook Alle anderen voor jullie reacties. Het probleem is opgelost met het invoeren van de code. De eerste code werkte meteen. Fijne dag.