Skip to main content
Beantwoord

Kanalen kiezen via Samsung SolarCell Remote in combinatie met KPN TV+ Box lukt niet

• January 11, 2026
  • 6 reacties
  • 77 keer bekeken

Sinds vorige week heb ik een nieuwe Samsung OLED 55 Vision AI Smart TV S95F (2025) met  Modelcode QE55S95FATXXN. Deze is met een HDMI kabel aan een KPN TV+ Box gekoppeld. Bij de TV is Samsung SolarCell Remote (Samsung Smart Remote) geleverd. Deze is via het instellingen menu aan de KPN TV App op de TV gekoppeld. De KPN TV afstandsbediening wil ik niet gebruiken, maar helaas ontkom ik hier niet aan om de KPN afstandsbediening te gebruiken om van kanaal (zender) te veranderen, want het veranderen van een kanaal (zender) op de Samsung SolarCell Remote (Samsung Smart Remote) werkt niet (het geluid bedienen werkt wel). Het veranderen van kanaal (zender) werkt niet wanneer ik de KPN App gebruik op de TV. Het veranderen van kanaal werkt wel wanneer ik gebruik maak van SamsungPlus App met TV zenders. Hier kan ik WEL met de Samsung SolarCell Remote (Samsung Smart Remote) de kanalen (zenders) veranderen.

Ik wil dus niet 2 afstandsbedieningen gebruiken om binnen de KPN omgeving van zenders te wisselen. Ik wil alleen de Samsung SolarCell Remote (Samsung Smart Remote) gebruiken. Hoe los ik dit op?

Antwoord van Samsung:

Bij gebruik van een KPN TV+ Box via HDMI werkt de SolarCell Remote alleen voor basisfuncties zoals aan/uit, volume en navigatie.
Zender wisselen met CH+/CH- werkt niet, omdat de KPN TV+ Box geen standaard kanaalcommando’s gebruikt, maar een eigen softwarematige zenderselectie heeft. 
De KPN TV-app op de tv is een streamingapp en geen klassieke tv-tuner.
Daarom schakelt Samsung de CH+/CH- knoppen uit en werken alleen navigatieknoppen (pijlen, OK, terug).
Dit is een bewuste keuze van KPN en niet aanpasbaar door Samsung.
Bij Samsung TV Plus werkt zender wisselen wel, omdat deze dienst in het besturingssysteem is geïntegreerd en als lineaire tv wordt beschouwd.
Het is dus niet mogelijk om binnen de KPN TV-app zenders te wisselen met CH+/CH- met alleen de Samsung SolarCell Remote.
Je kunt KPN voorleggen om ondersteuning te bieden voor kanaal omhoog/omlaag via de Smart Remote.

Verzoek: KPN kunnen jullie regelen dat KPN ondersteuning biedt voor kanaal omhoog/omlaag via de Smart Remote?

Beste antwoord door PeterG

Helaas ondersteunt Samsung p+ en p- niet voor externe apparaten. Het ligt niet aan de kpn tv+ box. Op m'n Sony en m'n Philips werkt het namelijk wel met de tv+ box.

Je kunt van zender wisselen via

• De cijfers
  • De minigids onderin beeld 
  • De gids

Alleen op te lossen door Samsung. Een andere tv kopen is waarschijnlijk sneller.…

Met de in de Samsung interne KPN ITV app zou zappen dan weer wél moeten werken. Hier wel tenminste.

6 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@AdridB, welkom op onze community! Ik heb helaas geen oplossing voor de TV ontvanger maar ik zal de opmerking in ieder geval bij de ontwikkelaars leggen. De enige praktische manier om TV te kijken met de Samsung afstandsbediening is met de TV+ app maar zoals je merkt heeft dat ook z'n beperkingen

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 14, 2026

Thomas,

het zou heel prettig zijn als de ontwikkelaars dit gaan regelen.

M.v.g.

Adri

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • January 14, 2026

Helaas ondersteunt Samsung p+ en p- niet voor externe apparaten. Het ligt niet aan de kpn tv+ box. Op m'n Sony en m'n Philips werkt het namelijk wel met de tv+ box.

Je kunt van zender wisselen via

• De cijfers
  • De minigids onderin beeld 
  • De gids

Alleen op te lossen door Samsung. Een andere tv kopen is waarschijnlijk sneller.…

Met de in de Samsung interne KPN ITV app zou zappen dan weer wél moeten werken. Hier wel tenminste.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 14, 2026

PeterG,

We wijzen naar elkaar en de consument komt er niet verder mee.

“Alleen op te lossen door Samsung. Een andere tv kopen is waarschijnlijk sneller....” haha, de TV heb ik pas 2 weken gelden gekocht 😀.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 14, 2026

Ik wijs naar Samsung. Want met andere merken tv's werkt zappen wel met de TV+ box.

Bovendien: met geen van m'n boxen (andere dan kpn) werkt zappen op de Samsung. Ook niet met de NLziet app op zo'n losse box. En op de andere tv's wel. 

Uitgebreid getest.

De kpn box ondersteunt het gewoon. Samsung helaas niet. 

Maar het is alleen p+ en p- en die gebruik ik weinig. Voor mij dus geen probleem. 

Met de kpn ITV app in de tv werkt zappen wel.

Als je je televisie voor een ander merk wilt omruilen doe het wel ondersteunt neem dan contact op met de winkel. Mogelijk willen ze daar nog wel aan meewerken. 

Anders zul je het er toch mee moeten doen. Kpn kan niet iets ondersteunen wat ze al doen. Het moet van 2 kanten komen en Samsung laat het afweten. Ook met andere boxen; niet alleen die van Sagemcom / kpn.

Ik vind de kpn afstandsbediening prettiger, juist omdat er cijfers opzitten. Kan ik direct naar de zender waar ik wat wil zien. Zonder 20 zenders langs te zappen die ik toch niet wil zien op dat moment. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 14, 2026

PeterG,

Dank voor de uitgebreide reactie.

De Samsung TV die ik heb gekocht vind ik uitstekend. In de winkel naar verschillende modellen van verschillende merken gekeken, maar de Samsung sprong er in mijn ogen wat beeld en geluid het beste uit. Omruilen vind ik niet nodig.

Ik heb geen sterke voorkeur welke afstandsbediening ik wil gebruiken, maar de praktijk zal er toe leiden dat het uiteindelijk de KPN afstandsbediening wordt.

M.v.g.

Adri

PS ik heb op de Samsung Members Community je reactie doorgegeven. Eens kijken hoe Samsung reageert.