Skip to main content

Ik heb de kpn-box op mijn Denon AVR aangesloten en daarna naar mijn tv 

De Kpn-box kan ik instellen op Stereo of Dolby.

Mijn AVR kan natuurlijk ook een stereo geluid omzetten naar Dolby.

Mijn vraag; wat is verstandig de Kpn-box op stereo zetten en de AVR dat geluid laten omzetten of de Kpn-box op Dolby zetten(en die dus het werk laten doen)

Ik heb beide instellingen geprobeerd maar het klinkt of de stereo instelling iets beter werkt. Ik hoor graag de experts

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

Als je de oorspronkelijke geluidsmix wilt dan Dolby. Dan krijgen de 5 kanalen het geluid wat de maker/zender doet. Zelf vind ik dat vaak tegenvallen.

Je kan ook de ontvanger uitgang op stereo zetten en je versterker op Dolby Surround zetten. Hij 'filtert’ dan de surround info. Dat is de analoge versie van ‘vroeger’ maar soms wel net wat subtieler.

Ik heb Dolby aan maar m'n versterker op stereo (wel multichannel dus links is LV en LA en rechts is RV en RA.)

L / R is links / rechts; V / A is voor / achter.

Maar, er is geen “dit is het”. Het is natuurlijk ook gewoon heel persoonlijk.


Ha @Minkefemke, welkom terug! Leuk dat je je vraag opnieuw op het forum stelt. Heb je iets gehad aan de reactie van Peter? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar dit lijkt me zeker een goede opstelling!


Dolby surround 5.1 voegt zo ontzettend veel toe aan de TV beleving dat mijn advies zou zijn om altijd Dolby te gebruiken als je Dolby surround apparatuur hebt. 


Peter,

dank voor je duidelijke uitleg. Hebtoch nog wel een vraag, als ik de ontvanger op stereo zet, dan ontvang ik toch ook een digitaal signaal, want kan het op de Avr naar dolby, dts etc omzetten. Ook valt me op dat het geluid in stereo modus luider is dan als het op de dolby modus bij de ontvanger?

 

Wjb,

dank voor je reactie, maar dolby over de boxen kunnen krijgen is niet het probleem. De vraag is, hoe stuur je het aan vanaf de ontvanger stereo of dolby? 


Wjb,

dank voor je reactie, maar dolby over de boxen kunnen krijgen is niet het probleem. De vraag is, hoe stuur je het aan vanaf de ontvanger stereo of dolby? 

Dat zeg ik ... Dolby.


Ook valt me op dat het geluid in stereo modus luider is dan als het op de dolby modus bij de ontvanger?

Klopt. Daarom kan je op de ontvanger ook demping toepassen voor stereo only kanalen (als de SD zenders en radiozenders) van -4 of -8 dB. En verder heb je een volumeknop op je versterker.

 Hebtoch nog wel een vraag, als ik de ontvanger op stereo zet, dan ontvang ik toch ook een digitaal signaal, want kan het op de Avr naar dolby, dts etc omzetten.

Ja, stereo is ook digitaal. PCM wel te verstaan. Maar dat zijn 2 kanalen (2.0). En Dolby zijn er 5. Het 6de kanaal, lage tonen, wordt er door de versterker uitgefilterd t.b.v. de bassbox (indien aanwezig). En zo krijg je Dolby Digital 5.1.

In het stereo signaal (PCM dus) zit wel Surround signaal gecodeerd. Dat kan dan met Dolby Surround, niet te verwarren met Dolby Digital, verdeeld worden over de boxen. Maar daarbij komt niet altijd het geluidje wat een regisseur uit bv LA wil ook daarvandaan. Bovendien is bij Dolby Digital achter apart en bij Dolby Surround (via PCM stereo) is het één geluidskanaal voor LA en RA.

Nota bene

Sommige zenders hebben voor stereo Dolby i.p.v. PCM. Dan is het het Dolby Digital 2.0. Qua geluid(sbeleving) redelijk gelijk aan PCM stereo (ook 2.0 tenslotte).

Advies 

Zelf heb ik het geluid van de ontvanger op Dolby. Op de versterker kies ik dan voor stereo (bv bij het nieuws en praatprogramma's) en Dolby bij films en series.


Peter,

helemaal duidelijk. Dank voor de uitleg. 

 

Groetjes,

Fred