Skip to main content

Kijk het WK voetbal 2022 in UHD bij KPN. Op 20 november start het WK! Wij zorgen ervoor dat jij het voetbalspektakel kunt beleven in haarscherp beeld: NPO 1 in UHD.

 

Beleef het WK voetbal 2022 in UHD

Het wereldkampioenschap voetbal komt er weer aan. Op 20 november spelen Qatar en Ecuador de openingswedstrijd. Wij zorgen ervoor dat jij dit evenement in haarscherp beeld kan beleven: NPO 1 in UHD!

 

Hoe kijk ik het WK in UHD?

Heb je een tv-ontvanger van het type VIP5202 of ZXV8001 en voldoende snelheid? Dan krijg je toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690. Het enige wat je dan verder nog nodig hebt, is een televisie die 4K ondersteunt. Je hebt hiervoor dus niet het 4K pakket nodig. H

Heb je geen geschikte tv-ontvanger, dan kun je het speciale NPO 1 UHD kanaal helaas niet ontvangen.

Wanneer kan ik de NPO 1 UHD zender bekijken?

De zender is zichtbaar vanaf 20 november. De makkelijkste manier om te kijken of je toegang hebt, is om vanaf die datum naar kanaal 690 te zappen. Heb je geen 4K tv-ontvanger, dan kijk je natuurlijk op kanaal 1 in HD. 

 

Heb ik het 4K pakket nodig?

Je hebt geen 4K pakket nodig om het aankomende WK in UHD te kijken. Wil je met een ander type tv-ontvanger toch in UHD kijken? Dan kan je ervoor kiezen het 4K pakket aan te zetten.

Let op: je kan het 4K pakket alleen bestellen bij een KPN Hussel pakket. Heb je nu een ander abonnement, dan kan je kiezen voor KPN Hussel. In dat geval kun je 1 HD tv ontvanger om laten ruilen voor een 4K tv-ontvanger (VIP5202). 

 

Veelgestelde vragen

Ik heb wel de juiste tv-ontvanger, maar ik zie geen NPO1 UHD kanaal. Hoe komt dat?

Dat kan te maken hebben met de internetsnelheid. Om UHD te kunnen kijken, heb je een internetverbinding nodig die hoog en stabiel genoeg is. Het kan zijn dat er op het adres niet voldoende bandbreedte is (38mbit).

 

Heb ik het extra 4K pakket nodig om het NPO1 UHD kanaal te ontvangen?

Nee, je hoeft niet ons 4K pakket te hebben. Als je de goede apparatuur in huis hebt, én voldoende internetsnelheid voor UHD, dan zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is. Je hebt natuurlijk wel een tv nodig die 4K/UHD ondersteunt.

 

Kan je ook UHD kijken via de iTV app of iTV online?

Nee, de iTV App en iTV online ondersteunen geen 4K en geen HDR.

 

Wat is de Smart TV app?

Wil je tv-kijken op je 2e tv in huis zonder extra tv-ontvanger en kabels? Download dan de KPN Smart TV app. Deze is beschikbaar voor televisies van Samsung, LG (bouwjaar 2017 of nieuwer) en Android TV (Bèta).

 

Welke snelheid moet ik minimaal halen om het kanaal te ontvangen?

Je moet minimaal 38mbit bandbreedte hebben.

 

Ik heb onlangs Internet en TV besteld. Kan ik ook NPO 1 UHD kijken?

Nieuwe klanten ontvangen ten minste 1 VIP5202 tv-ontvanger. Als je internetsnelheid hoog genoeg is voor UHD en je een geschikte tv hebt, dan werkt kanaal 690 voor jou en kun je in UHD kijken.

 

Ik heb geen geschikte tv-ontvanger, mag ik mijn huidige tv-ontvanger omruilen voor een 4K tv-ontvanger?

Helaas kan je je tv-ontvanger niet zomaar omruilen voor een 4K tv-ontvanger. Wil je het WK in UHD kijken? Dan kan je het 4K pakket bestellen. Daardoor wordt automatisch je tv-ontvanger omgeruild.

 

Het beeld is niet scherp en/of de kleuren zijn niet goed, wat moet ik doen?

Dit kan liggen aan jouw beeldscherminstelling. Heb je een tv-ontvanger type 8001 of 5202? Ga dan naar ‘Menu’ en vervolgens ‘Beeldscherm’ en zet de best mogelijke kwaliteit op UHD. Klanten met de 5202 hebben de mogelijkheid om de HDR optie aan te passen, zet die op ‘auto’ en niet op ‘aan’. Zie je alsnog geen verschil? Dan kan dat komen doordat jouw tv geen UHD ondersteunt of je jouw tv instellingen moet aanpassen. Bekijk daarom ook altijd even de handleiding van je tv. Kom je er niet uit? Dan helpen we je graag op het forum.

 

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

4K zegt iets over de beeldresolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. 

HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien TV beelden er veel natuurlijker uit. 

NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. Hierdoor voldoet het NPO het kanaal aan de definitie van 'Ultra HD'.

 

Waarom zenden jullie het WK dit jaar niet uit in 4K?

Voor het uitzenden van de beste kwaliteit zijn wij afhankelijk van de aanleverkwaliteit van de NPO. De NPO levert KPN een signaal in Full HD resolutie (1920x1080), maar nog niet in 4K (3840 x 2160). Wellicht dat de NPO in de toekomst ook 4K zal leveren.



Update topic 20-11-2022

Het zijn 1080 lijnen, niet 540.​

1080i (interlaced) betekent dat per keer een half scherm verstuurd wordt en wel in het éne keer de even lijnen en in het volgende keer de oneven lijnen.

Dat zijn dus 540 lijnen per keer en samen uiteraard gewoon 1080 lijnen.

 

Inderdaad @wjb 

Het volle beeld van de 2 halve beelden samen is 1 beeld van 1080 lijnen. 😉

 

Dit is echt mijn laatste reactie op deze “off topic” deel.

 

Topic gaat over:

WK in UHD


Het zijn letterlijk, zoals ik al schreef, halve beelden.

Het ene beeld zijn de even lijnen en het andere beeld zijn de oneven lijnen.

Dus is het niet zinvol om van 540 lijnen 1 beeld van 720p te maken, want dan heb je een raar beeld.

Maar @joop2011 . Het zijn oneven lijnen en even lijnen. Je zou gelijk hebben als het eerst de bovenste helft en dan de onderste helft was.
Alleen de even lijnen vormen al een '’volledig'’ beeld (van 540 lijnen) evenals die oneven lijnen (ook 540 lijnen). 
Het kan dus prima om van alleen de oneven lijnen een heel beeld te maken en even later juist van de even lijnen. Daar is niks raars aan.

Die televisie techniek opleiding van je liet hier een steekje vallen hoor.

In mijn HBO opleiding werd bovenstaande als zodanig over gebracht ivm interlaced. (alleen helaas door omstandigheden niet afgerond)


Het zijn letterlijk, zoals ik al schreef, halve beelden.

Het ene beeld zijn de even lijnen en het andere beeld zijn de oneven lijnen.

Dus is het niet zinvol om van 540 lijnen 1 beeld van 720p te maken, want dan heb je een raar beeld.

Maar @joop2011 . Het zijn oneven lijnen en even lijnen. Je zou gelijk hebben als het eerst de bovenste helft en dan de onderste helft was.
Alleen de even lijnen vormen al een '’volledig'’ beeld (van 540 lijnen) evenals die oneven lijnen (ook 540 lijnen). 
Het kan dus prima om van alleen de oneven lijnen een heel beeld te maken en even later juist van de even lijnen. Daar is niks raars aan.

Die televisie techniek opleiding van je liet hier een steekje vallen hoor.

 

Dit vind ik een hele grote belediging

Bedankt @PeterG  😣😣😣😣

 

P.S.

De lijnen worden tussen de andere lijnen geschreven (dus niet over elkaar heen).

 

Nu heb ik door jou toch nog een reactie moeten plaatsen. 😣😣


Helaas moet ik ook weer even Joop2011.

Het zijn geen “halve” beelden, maar wel de helft van het beeld, detaillering dus.
Maar het is bij interlaced feitelijk wel 2 x een heel beeld.

Maar ja, onze opleidingen verschillen kennelijk van mening. Ik blijf echter bij de mijne. Want zo is het me geleerd door heren die er verstand van hebben/hadden.

Dit vind ik een hele grote belediging

Ik had het over die opleiding, niet over jou

 

En dan nu maar weer verder over NPO 1 UHD

Daar is heb beeld mij te donker van. Ik kijk dus met veel genoegen naar HDglas. En de NOS heeft nu ook eindelijk het geluid goed met Dolby 5.1. Maar alleen tijdens de wedstrijden.


Helaas moet ik ook weer even Joop2011.

Het zijn geen “halve” beelden, maar wel de helft van het beeld, detaillering dus.
Maar het is bij interlaced feitelijk wel 2 x een heel beeld.

Maar ja, onze opleidingen verschillen kennelijk van mening. Ik blijf echter bij de mijne. Want zo is het me geleerd door heren die er verstand van hebben/hadden.

En dan nu maar weer verder over NPO 1 UHD

Daar is heb beeld mij te donker van. Ik kijk dus met veel genoegen naar HDglas. En de NOS heeft nu ook eindelijk het geluid goed met Dolby 5.1. Maar alleen tijdens de wedstrijden.

 

Helaas, nogmaals.

 

Eigenlijk zijn het geen complete beelden.

Het zijn letterlijk halve beelden. (niet bovenste of onderste helft, maar oneven en even).

In het ene beeld mis je de even lijnen en in het andere beeld mis je de oneven lijnen.

Ik noem dat geen compleet beeld, sorry.

 

Waarschijnlijk kan je het met de moderne techniek tot een volwaardig beeld maken.

 

Ik had een HD ready in de slaapkamer en vond het beeld nooit mooi.

Nu heb ik een Full HD in de slaapkamer en dat beeld is inderdaad veel mooier.

Naar jouw uitleg begrijp ik nu ook waarom.😊

 

Maar mijn opleiding heeft absoluut geen steekjes laten vallen.

Dat vat ik nog steeds als een hele grote belediging op. 😣😣😣😣

Ik had op mijn diploma voor theorie zelfs een 9 en daar ben ik nog steeds trots op.

Ook al zal jij er anders over denken. (ben ik bang voor). 

 

Zelfs al ben ik al een paar jaar met pensioen, ik blijf de techniek volgen.

Ik blijf het nog steeds heel erg mooi vinden. 


Eigenlijk zijn het geen complete beelden.

Het zijn letterlijk halve beelden. (niet bovenste of onderste helft, maar oneven en even).

In het ene beeld mis je de even lijnen en in het andere beeld mis je de oneven lijnen.

Ik noem dat geen compleet beeld, sorry.

Ik ben het helemaal met je eens. De helft van het beeld is weg (540 lijnen i.p.v. 1080) en vervolgens wordt éénderde er bij verzonnen (540 lijnen naar 720 lijnen). Dat kan natuurlijk niet echt bevorderlijk zijn voor de beeldkwaliteit.


 En dan nu maar weer verder over NPO 1 UHD

Daar is heb beeld mij te donker van. Ik kijk dus met veel genoegen naar HDglas. En de NOS heeft nu ook eindelijk het geluid goed met Dolby 5.1. Maar alleen tijdens de wedstrijden.

Als jouw beeld te donker is handeld de TV de HLG HDR informatie niet goed af, mogelijk dat de goede metadata ontbreekt dit is een veel voorkomend probleem.


 

 

 

Ik had een HD ready in de slaapkamer en vond het beeld nooit mooi.

Nu heb ik een Full HD in de slaapkamer en dat beeld is inderdaad veel mooier.

 

Ik heb de uitvoer boven ook op 720P staan.

Beneden kijk ik via Digitenne 1080p en dat benadert de definitie van beeldkwaliteit van UHD bij KPN TV (1080p met HDR)   

 

Mijn ervaring is dat er een gigantisch verschil is in beeldkwaliteit. De uitzendingen van het WK-voetbal op NPO 1 zijn in 1080p (wat beeldkwaliteit betreft) prachtig om te zien.   

Boven kijk ik dus via 720p en dat scheelt echt heel veel.

Misschien moet ik net als @joop2011 maar eens op zoek gaan naar een betere TV voor boven. 


Beneden kijk ik via Digitenne 1080p en dat benadert de definitie van beeldkwaliteit van UHD bij KPN TV (1080p met HDR)   

De beeldkwaliteit van Digitenne 1080P is niet beter dan die van de 1080i HD-"Glas" zenders van KPN TV. Het gebruikte bronsignaal is voor beiden dezelfde en de HD-"Glas" zenders is vrijwel één op één een doorzetting van het bronsignaal. En beter dan het bronsignaal zal die 1080P van Digitenne echt niet worden.


Beneden kijk ik via Digitenne 1080p en dat benadert de definitie van beeldkwaliteit van UHD bij KPN TV (1080p met HDR)   

De beeldkwaliteit van Digitenne 1080P is niet beter dan die van de 1080i HD-"Glas" zenders van KPN TV. 

Eens wjb. Maar daar het gaat mij nu niet om. Ik merk gewoon een enorm verschil op tussen 720P en 1080P.

Het zou mooi zijn als KPN voor KPN TV de beeldkwaliteit standaard gaat verbeteren van 1080i naar 1080P. Al dan niet met hdr. Ik heb het idee (zonder het te kunnen bewijzen) dat 720P en 1080i qua beeldkwaliteit elkaar niet zoveel ontlopen. Maar 1080P is een forse verbetering. En dat zou eigenlijk de standaard moeten zijn.    


Het zou mooi zijn als KPN voor KPN TV de beeldkwaliteit standaard gaat verbeteren van 1080i naar 1080P. 

Graag, maar dat heeft alleen zin als de aanlevering door de zenders ook 1080P is en helaas is dat niet het geval. De aanlevering is 1080i. Dat kan je natuurlijk "upscalen" naar 1080P maar daar ligt de winst niet, het beeld wordt daar niet beter van.

Dat "upscalen" is feitelijk niets anders dan dat een TV ontvanger die "upscaling" doet naar als deze ingesteld is op 1080P@50Hz.

Tijdens de pilot, lang geleden, met de eerste 4K TV ontvanger (ZTE ZXV8001) heb ik het "upscalen" van LoveNature HD (1080i) naar 1080P50 vergeleken met het downscalen van LoveNature 4K (2160P50) naar 1080P50. Het downscalen gaf daarbij een veel beter resultaat.


Beneden kijk ik via Digitenne 1080p en dat benadert de definitie van beeldkwaliteit van UHD bij KPN TV (1080p met HDR)   

De beeldkwaliteit van Digitenne 1080P is niet beter dan die van de 1080i HD-"Glas" zenders van KPN TV. 

Eens wjb. Maar daar het gaat mij nu niet om. Ik merk gewoon een enorm verschil op tussen 720P en 1080P.

Het zou mooi zijn als KPN voor KPN TV de beeldkwaliteit standaard gaat verbeteren van 1080i naar 1080P. Al dan niet met hdr. Ik heb het idee (zonder het te kunnen bewijzen) dat 720P en 1080i qua beeldkwaliteit elkaar niet zoveel ontlopen. Maar 1080P is een forse verbetering. En dat zou eigenlijk de standaard moeten zijn.    

@Noordzee in theorie is alle 720 beeldlijnen die ververst worden altijd beter dan 540 lijnen.

HDR kan niet worden toegevoegd dat moet vanaf de productie worden vastgelegd. Kleur of Chroma  informatie wat er niet is kan niet worden toegevoegd of zeer lastig.

1080i is natuurlijk een bewuste keuze vanwege de bandbreedte wat theoretisch lager is dan van 720p

 

Van interlacing naar progresive scan hebben we het niet echt over upscalen aangezien de resolutie hetzelfde is. Dat is meer opwelke plek vind de De-Interlacing plaats.

 

Ps voor de lezers die het eerder ook over interlacing en progresive scan hadden.

Link


 En dan nu maar weer verder over NPO 1 UHD

Daar is heb beeld mij te donker van. Ik kijk dus met veel genoegen naar HDglas. En de NOS heeft nu ook eindelijk het geluid goed met Dolby 5.1. Maar alleen tijdens de wedstrijden.

Als jouw beeld te donker is handeld de TV de HLG HDR informatie niet goed af, mogelijk dat de goede metadata ontbreekt dit is een veel voorkomend probleem.

Hier met zowel een Samsung LED als een TCL miniLED geen problemen. Beide 4K en ondersteunen HLG. Scherp beeld en natuurlijke kleuren.


Ik blijf mij er echt over verbazen dat mensen er vanuit gaan dat het aanvoersignaal dat bij providers wordt aangeleverd voor alle zenders 1080i is.


Ik blijf mij er echt over verbazen dat mensen er vanuit gaan dat het aanvoersignaal dat bij providers wordt aangeleverd voor alle zenders 1080i is.

Zo zonder verdere info is dit een beetje mager. Vind je zelf niet ook? @TvG2016 .

Heb wel gelezen dat ARD en ZDF 720P zijn, maar dat artikel is alweer een paar jaartjes geleden. Sindsdien geen info omtrent de norm.


Het aanvoersignaal van ARD en ZDF - en andere Duitse publieke zenders - kan inderdaad 720P zijn. Dit is het geval als de betreffende provider als aanvoer satelliet gebruikt.

 

Ja, wat moet ik als verdere info gebruiken voor de onderbouwing dat een deel van de zenders in 1080P bij providers worden aangeleverd? Uitspraken van leidinggevenden van deze afdeling van meerdere providers. Maar die spreek jij waarschijnlijk niet. En mijn eigen ogen. Maar goed, daar kan jij niet door kijken.


Ik blijf mij er echt over verbazen dat mensen er vanuit gaan dat het aanvoersignaal dat bij providers wordt aangeleverd voor alle zenders 1080i is.

Zo zonder verdere info is dit een beetje mager. Vind je zelf niet ook? @TvG2016 .

Typisch Jarco, wel roepen maar niet onderbouwen. Er is overigens ook niemand die beweert dat het aanvoersignaal voor alle zenders 1080i zou zijn.


En mijn eigen ogen

Hoe kan je nou een MediaGateway aanvoer van 1080P '’zien'’ als de providers de zenders hooguit in 1080i aanleveren? @TvG2016 .


Misschien omdat ik dat gebouw soms bezoek? Of dat ik weleens met eigen ogen bij meerdere providers achter de schermen heb mogen kijken?


 

@Noordzee in theorie is alle 720 beeldlijnen die ververst worden altijd beter dan 540 lijnen.

 

 

Ps voor de lezers die het eerder ook over interlacing en progresive scan hadden.

Link

 

Het beeld van 1080i/50 bestaat NIET uit 540 lijnen, maar uit 1080 lijnen.

Dat beeld wordt in 2 keer opgebouwd.

Eest de oneven lijnen en daarna de even lijnen.

1080i/50 komt ongeveer overeen met 1080p/25

 

Ik begreep uit eerdere berichten hier, dat een HD ready toestel van dit niet complete beeld van 540 lijnen 720 lijnen maakt.

Ja dan weet ik ook waarom het beeld op een HD ready niet mooi er uit ziet.

En dat merkte ik toen ik een Full HD 32” toestel in de slaapkamer monteerde, dat beeld is echt heel erg veel mooier.😉


@joop2011 per frame worden er 540 beelden Ververst daar gaat het om het verschil tussen interlaced en progressieve Scan.. Je ziet nooit alle 1080 lijnen tegelijk, echter het gaat zo snel dat dit niet opvalt. Daarom dat in theorie 720p beter kan overkomen dan 1080i.

 

Hoe dat andere zit geen idee, het zal veel complexer liggen dan hier genoemd de totale 1080 lijnen zullen worden terug gezet naar 720. En het lijnen verhaal stamt uit de tijd van de beeldbuizen.


@joop2011 per frame worden er 540 beelden Ververst daar gaat het om het verschil tussen interlaced en progressieve Scan.. Je ziet nooit alle 1080 lijnen tegelijk, echter het gaat zo snel dat dit niet opvalt. Daarom dat in theorie 720p beter kan overkomen dan 1080i.

 

Hoe dat andere zit geen idee, het zal veel complexer liggen dan hier genoemd de totale 1080 lijnen zullen worden terug gezet naar 720. En het lijnen verhaal stamt uit de tijd van de beeldbuizen.

 

Nee, dat klopt niet.

Eerste beeld is 540 even lijnen.

Tweede beeld is 540 oneven lijnen.

Samen is dit 1 beeld van 1080 lijnen.

 

Een HD ready tv maakt van een NIET compleet beeld 720 lijnen.

Als het beeld met 720 lijnen wordt aangeleverd is het mooier dan 1080i

 MAAR als het beeld van de incomplete beelden van 540 lijnen een beeld van 720 lijnen maakt, is het veel en veel minder mooi. 😉😊

 

Klopt lijnen komt uit de tijd van de beeldbuizen.

Nou, dan anders:

Eerste beeld 540 even lijnen

Tweede beeld 540 oneven lijnen.

Deze 2 beelden samen zijn 1 beeld van 1080 lijnen.


Wat @joop2011 stelt klopt in grote mate wel.

 

Ook wat betreft 720P. In de begintijd van HD in 2007 toen vrijwel alleen HD-ready televisies nog enigszins betaalbaar voor consumenten beschikbaar waren, koos BBC bewust voor de ‘vreemde’ beeldresolutie 1440 x 1080 en niet voor 1920 x 1080 bij de eigen HD-zender als interlaced alternatief  om kijkers met een HD-ready televisie een betere beeldervaring aan te bieden. Dit omdat toen nog veel HD-content in 720P werd geproduceerd en geregistreerd.


Misschien omdat ik dat gebouw soms bezoek? Of dat ik weleens met eigen ogen bij meerdere providers achter de schermen heb mogen kijken?

@TvG2016, Dit is wat KPN daarover zegt.

“In Nederland worden alle HD TV services aangeleverd in 1080i, Digitenne en online http streaming diensten, zoals iTV online gebruiken een progressief formaat 1080p.
Dit houdt in dat het binnenkomende signaal een upconversie ondergaat in het head end"


En in aanvulling daarop @TvG2016  (Wij hebben het nagevraagd) 


Uitzondering hierop vormen ESPN Ultra HD en NPO1 Ultra HD (tijdelijke pop up in verband met WK Qatar), deze worden progressief geproduceerd en aangeleverd. Bij KPN iTV worden deze zenders native progressief gedistribueerd in 1080p, resulterend in een betere beeldkwaliteit.
KPN heeft aangeven aan Nederlandse broadcasters klaar te zijn voor progressieve aanlevering en hoopt dat in de toekomst, maar is afhankelijk van de aanlevering door de broadcasters zoals NPO en ESPN.