Skip to main content

Mijn vader (88) is al decennia klant van KPN. Hij heeft zowel een  mobiel als een Alles-in-een (TV/Internet/vast) abonnement. 
Dat laatste abonnement wordt (bij expiratie van het lopende contract) blijkbaar standaard met één jaar verlengd. Zonder dat hij daar om gevraagd wordt / expliciet toestemming voor heeft gegeven. 
Dat zal ongetwijfeld mogen volgens jullie Alg Voorwaarden. Maar het is m.i. niet van deze tijd om van oude mensen te verwachten dat zij hier zelf scherp op zijn.  
 

Hoe dan ook ik heb vandaag telefonisch contact gehad met jullie klantenservice over 2 issues:


1) m.i. heeft mijn 88 jarige, alleenstaande vader een voor zijn situatie veel te “zwaar” en daarmee onnodig duur abonnement


2) de beide TV ontvangers die hij in gebruik heeft, zijn uit 2013 zijn en daarmee niet geschikt om de Ziggo Go app op zijn spiksplinternieuwe TV te installeren. Hierdoor kan hij geen Europees voetbal meer kijken. 

Jullie klantenservice stelt zich op het volgende keiharde (en m.i. jegens een zeer trouwe klant uiterst  klantonvriendelijk) standpunt: 


 “het lopende contract loopt pas in maart 2025 af en daarom kan ik NIETS voor uw vader doen”. 

Dus én géén contract/tarief aanpassing obv mijn vaders actuele behoefte

en óók geen nieuwe ontvangers waarop hij wel  via Ziggo Go app voetbal kan kijken (zonder daarvoor gebruik te moeten maken van  de voor hem te ingewikkelde optie om vanaf zijn mobiel te streamen). 


Kortom: een totale INFLEXIBILITEIT vanuit klantenservice. 

Sterker nog: op mijn opmerking dat mijn persoonlijke ervaring in een soortgelijke situatie bij Ziggo 180graden anders opgepakt is (dwz: pro-actief aanbod van passendere/goedkopere abonnementsvorm + pro-actieve vervanging van verouderdere TV ontvanger) kreeg ik het welgemeende advies “om dan maar over te stappen  op Ziggo”. 

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een dergelijk reactie en het gebrek aan flexibiliteit passen binnen het klantretentiebeleid van KPN.  
Daarom  dit bericht. 
Hoop dat u mijn/ons jarenlange vertrouwen in KPN weer enigszins kunt repareren. 

Mvrgroet
Ronald Morcus

Abonnementen worden na afloop van de termijn bij mijn weten per maand opzegbaar. Loopt het abonnement van uw vader nog door tot (en met) maart 2025, ja, dan kan er niet tussentijds opgezegd worden...het wordt niet stilzwijgend met een jaar verlengd.

Als uw vader een splinternieuwe tv heeft kan daar de Ziggo-app op geïnstalleerd worden, @Ronald Morcus.


Dank voor je reactie.

Helaas vertelt de KPN klantenservice een ander verhaal:  abonnementen van Alles-in-een (TV/Internet?vaste telefoon) worden blijkbaar wel stilzwijgend verlengd (steeds met oorspronkelijke contractduur) tenzij de klant zelf het initiatief neemt om binnen 3 maanden voorafgaan aan expiratiedatum op te zeggen

Verder  is het volgens de KPN website zo dat de Ziggo Go app alleen geïnstalleerd kan worden op nieuwere types  KPN TV ontvangers. De types ontvangers die mijn vader heeft (HMB2260 en VIP2952) worden daar expliciet uitgesloten. Enige optie is dan om naar TV te streamen vanaf mobiel device. Dat is echter te ingewikkeld voor mijn vader.  


“het lopende contract loopt pas in maart 2025 af en daarom kan ik NIETS voor uw vader doen”. 

Dat is niet iets wat stilzwijgend gebeurt. Daarvoor moet de klant echt zelf verlengt hebben.

Als de klant niet doet, dan blijft het abonnement gewoon doorlopen. En na de contracttermijn is het contractvrij.

Misschien heeft een KPN medewerker uw vader opgebeld ofzo. En dat in dat gesprek het abonnement verlengd is. Of misschienis er iemand langs de deur geweest. Dat zou kunnen. Maar anders gebeurt dat niet.


Helaas vertelt de KPN klantenservice een ander verhaal:  abonnementen van Alles-in-een (TV/Internet?vaste telefoon) worden blijkbaar wel stilzwijgend verlengd (steeds met oorspronkelijke contractduur) tenzij de klant zelf het initiatief neemt om binnen 3 maanden voorafgaan aan expiratiedatum op te zeggen

Dat is echt absoluut onzin.


Ik kan me best wel voorstellen dat het een vervelende situatie is. Is het abonnement niet naar beneden te wijzigen? Ik heb zelf geen ervaring met het oude Alles In Een pakket.

Als je tot maart 2025 een contract hebt, moet je in maart 2024 een mail hebben gekregen over je nieuwe jaarcontract. Heb je die? Ik vind het (net zoals @Nick83 en @Ratonesque al zeiden) gek dat het stilzwijgend is verlengd met 1 jaar.


Ik bedacht me net iets! Met automatisch verlengen heb je ook nog rechten.

Dus als het klopt dat het automatisch 1 jaar is verlengd, dan heb je het recht het alsnog maandelijks op te mogen zeggen. Als jij dus zeker weet dat dat het geval is..

Link: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/verlengen-en-opzeggen-van-abonnementen


Dank voor je reactie.

Helaas vertelt de KPN klantenservice een ander verhaal:  abonnementen van Alles-in-een (TV/Internet?vaste telefoon) worden blijkbaar wel stilzwijgend verlengd (steeds met oorspronkelijke contractduur) tenzij de klant zelf het initiatief neemt om binnen 3 maanden voorafgaan aan expiratiedatum op te zeggen

Verder  is het volgens de KPN website zo dat de Ziggo Go app alleen geïnstalleerd kan worden op nieuwere types  KPN TV ontvangers. De types ontvangers die mijn vader heeft (HMB2260 en VIP2952) worden daar expliciet uitgesloten. Enige optie is dan om naar TV te streamen vanaf mobiel device. Dat is echter te ingewikkeld voor mijn vader.  

Maar op de tv zelf is de Ziggo-app wel te installeren (als het een splinternieuwe nieuwe tv is is-ie ongetwijfeld smart).

Misschien is het wel mogelijk om het tv-deel om te zetten naar TV+, dan krijgt uw vader nieuwe tv-ontvangers waar wel apps op te installeren zijn.

Al moet je dan wel in de gaten houden dat de looptijd van het contract niet wijzigt, @Ronald Morcus.


Welkom, @Ronald Morcus. Ik begrijp heel goed dat je niet tevreden bent over het gesprek dat je hebt gehad. Ik wil kijken of ik dat nare gevoel een beetje weg kan nemen.

Laat ik beginnen met een feit: Het is namelijk waar dat wij geen grote aanpassingen in het abonnement kunnen doorvoeren als deze nog binnen contract zit. Maar als jouw vader een oud Alles-in-1 abonnement heeft, dan zou je verwachten dat hij niet meer binnen contract zit. Wij bieden namelijk al jaren geen Alles-in-1 abonnementen aan. Zelfs als hij een contract voor 2 jaar zou hebben afgesloten, dan zou hij met een Alles-in-1 abonnement toch echt buiten contract zitten.

Ik vind het, op basis van wat jij mij verteld, dan ook vreemd dat mijn collega heeft aangegeven dat jouw vader nog tot maart 2025 onder contract zit. Ik kan namelijk met zekerheid zeggen dat abonnementen niet zomaar worden verlengd met 1 jaar. Een abonnement dat buiten contract zit, loopt wel automatisch door. Dat klopt. Het abonnement is dan echter wel per maand opzegbaar.

Nu weet ik alleen niet zeker hoe de situatie voor jouw vader is. Ik heb namelijk geen gegevens van jouw vader, dus ik kan het niet controleren. Maar ik denk dat 1 van de volgende dingen aan de orde is:

  • Of mijn collega had het verkeerde abonnement erbij gepakt. Ik weet niet of jij een KPN abonnement hebt, maar misschien had ze die voor zich. Wie weet.
  • Of jouw vader heeft eerder dit jaar (of vorig jaar, in het geval van een 2-jarig abonnement) contact gehad en het abonnement verlengd. Maar dan zou het abonnement ook omgezet zijn naar een nieuwere type abonnement, aangezien we de oude Alles-in-1 abonnementen niet meer aanbieden.

Als je wilt, kan ik natuurlijk één en ander voor je nakijken in het systeem. Ik wil je daarvoor vragen om onder ‘Persoonlijke opmerkingen’ de volgende gegevens van het abonnement van jouw vader te plaatsen: postcode, huisnummer, geboortedatum en klantnummer. Deze gegevens zijn natuurlijk alleen voor jou en de KPN moderators te zien.

 

Als laatste wil ik nog de Ziggo Go app aanstippen. Het klopt dat deze alleen op de nieuwe KPN TV+ Box te bekijken is. Maar als jouw vader een nieuwe Smart TV heeft, dan kan hij de app wel direct op zijn televisie plaatsen om zo alsnog voetbal te bekijken. Hopelijk is dat een mooie tussen oplossing.


  • Of jouw vader heeft eerder dit jaar (of vorig jaar, in het geval van een 2-jarig abonnement) contact gehad en het abonnement verlengd. Maar dan zou het abonnement ook omgezet zijn naar een nieuwere type abonnement, aangezien we de oude Alles-in-1 abonnementen niet meer aanbieden.

Oude Alles-in-1 abonnementen kunnen tegenwoordig wel verlengd worden. Met 5 of 10 euro korting. Maar dat gaat niet automatisch. Daar moet contact over geweest zijn.


Hallo Denise,

 

Dank voor je reactie.
In middels heb ik via jullie social media kanalen (zowel FB als 😵 een aantal keren contact gehad met diverse medewerkers van jullie contact centers.  
Vanuit frustratie ben ik maar met hagel gaan schieten. Dit omdat  jullie het - waarschijnlijk bewust - niet makkelijk maken om direct met iemand in contact te komen die echt kan meedenken  vanuit het lange termijn belang van KPN om loyale KPN klanten ook echt te willen helpen.In plaats van - ongetwijfeld binnen de grenzen van hun beperkte bevoegdheden - de klant alleen maar wijzen wat er volgens de scripts allemaal echt niet kan.
Dat ik daarbij enkele van die contact center medewerkers me daarbij ook nog met kletskoek verhalen proberen af te wimpelen, heeft me enorm kwaad gemaakt. 

Omdat ik met mijn bedrijf jarenlang voor KPN gewerkt heb, weet ik uit eigen ervaring hoeveel belang KPN hecht aan klantretentie. Als ik dan zie hoe pro-actief bedrijven als Ziggo, Eneco en Vattenfall tegenwoordig omgaan met klanten die het idee hebben dat hun abonnement niet meer aansluit bij hun actuele behoefte cq. zien dat er met allerlei interessante aanbiedingen geprobeerd wordt nieuwe klanten te winnen, dan staat dat in schril contract met de ervaring die ik afgelopen weke met KPN gehad heb. 

Het verhaal dat ik van de contact center medewerkers  i steeds te horen kreeg was dat iemand (mijn 88 jarige vader of ik) zelf in maart zijn contract met en jaar zou hebben verlengd. En dat het daardoor onmogelijk was om ook maar iets aan het contract te veranderen. Zelfs niet als hij nu een nieuwe contract voor 12 maanden zou willen afsluiten. 
Aangezien mijn vader nog van de oude stempel is (“als het werkt, vooral niets veranderen” “nooit zelf van leverancier wisselen op zoek naar voordeeltjes etc”) , weet ik zeker dat hij zelf zijn contract niet (bewust) verlengd heeft. Ik heb dat zeker ook niet gedaan.,
Op mijn herhaalde vraag om met bewijzen te komen, krijg ik het antwoord dat dat niet uit jullie systemen te halen zou zijn, maar dat mijn vader of ik het daarom wel zelf in MijnKPN zouden moeten hebben gedaan.
Toen ik aangaf dat er daarvan  dan toch minimaal een bevestigingsmail vanuit KPN gestuurd zou moeten zijn, kwam men ineens met een verstuurde e-mail op de proppen. Aangezien mij vader al zijn gelezen mails weggooit, kan ik niet controleren of hij die mail destijds ook gehad heeft. 

Wat ik nu vermoed, is dat hij destijds een mail gehad heeft met de vraag of hij het gratis ESPN pakket wilde hebben. En dat hij - niet bewust van de consequenties dat daar een verlenging van zijn contract aan vast zat - vervolgens op JA heeft geklikt.
Zoals gezegd mijn vader is 88, dus als het idd zo gegaan is, voelt dat op zijn minst als een slinkse manier om oude, loyale klanten er in te luizen.
Ik wil nog wel  geloven dat dat  door KPN zo niet bedoeld is, maar dat is wel de uitwerking daarvan. En wat me dan echt woedend maakt is dat er vervolgens door jullie klantenservice medewerkers op gereageerd wordt met opmerkingen als “KPN gaat uit  van eigen verantwoordelijkheid haar klanten” en “dan had u maar beter op de zaakjes van uw vader moeten letten”. “En als Ziggo het allemaal zoveel beter geregeerd heeft, dan gaat u toch gewoon naar ZIggo”
Dat is de wereld op zijn kop.

Inmiddels heb ik overigens de Ziggo app toch op zijn TV kunnen installeren. Dus die urgentie is er niet meer.
Blijft dat ik vind dat mijn alleenstaande vader een voor zijn situatie onnodig zwaar/duur abonnement heeft. Daar was één van uw collega’s het overigens helemaal mee eens. 
Het argument dat een lopen contract nu niet aangepast kan worden, kan ik net accepteren. Ik weet uit ervaring dat als KPN iets wil, men het echt wel voor elkaar kan krijgen.

Maar eerlijk gezegd heb ik inmiddels ook niet meer de verwachting dat jullie hier iets mee gaan doen. Daarom zal ik -  als hier geen bevredigende reactie/oplossing voor komt, mijn vader adviseren om 3 maanden voor de expiratiedatum zijn KPN contract (dat al decennia loopt) op te zeggen. 


De reden dat ik dan toch de moeite doe om alles nog een keer uit te leggen, is dat ik me simpelweg niet kan voorstellen dat de marketing-verantwoordelijken binnen KPN, kunnen accepteren dat er op deze manier met loyale klanten wordt omgegaan. Hopelijk kunnen jullie hier intern iets mee.

met vriendelijke groet,

Ronald Morcus


  • Of jouw vader heeft eerder dit jaar (of vorig jaar, in het geval van een 2-jarig abonnement) contact gehad en het abonnement verlengd. Maar dan zou het abonnement ook omgezet zijn naar een nieuwere type abonnement, aangezien we de oude Alles-in-1 abonnementen niet meer aanbieden.

Oude Alles-in-1 abonnementen kunnen tegenwoordig wel verlengd worden. Met 5 of 10 euro korting. Maar dat gaat niet automatisch. Daar moet contact over geweest zijn.

Hallo @Denise van KPN ,

Wat @Nick83 schrijft, is juist. Al minstens een half jaar verstuurt KPN verlengingsaanbiedingen naar klanten waarbij dan het oude abonnement wordt verlengd op die oudere voorwaarden met een tijdelijke korting of tijdelijk een gratis entertainmentpakket. Daar zijn tientallen topics over terug te vinden. Een verlenging op basis van KPN TV+ wordt niet standaard aangeboden, maar is alleen via een speciale internetpagina (of 0800-0402) mogelijk. De gemiddelde klant zal daar niet achter komen. 

En dat terwijl KPN TV+ vaak een heel stuk voordeliger uitpakt voor klanten. 


Al minstens een half jaar verstuurt KPN verlengingsaanbiedingen naar klanten waarbij dan het oude abonnement wordt verlengd op die oudere voorwaarden met een tijdelijke korting of tijdelijk een gratis entertainmentpakket. 

En een klant die zo'n mail ontvangt heeft met een paar muisklikken z'n abonnement verlengd. Dat kan zelfs iemand van 88 😉


Ik heb zelf nog zo'n stokoud Alles in 1 Instap uit 2014. In mijnKPN staat een einddatum van 2016. Dus ik kan per mnd opzeggen. En ik heb nog nooit een mail, laat staan een telefoontje gekregen, over een verlengingsaanbieding van dit abbo.


Oude Alles-in-1 abonnementen kunnen tegenwoordig wel verlengd worden.

Deze memo heb ik blijkbaar gemist! Ik geloof jullie direct hoor. Maar dan nog gaat het inderdaad niet automatisch. Daarvoor moet er wel toestemming gegeven worden. En van wat ik begrijp, is die toestemming er ook geweest. Er is immers een bevestiging per e-mail verstuurd over de verlenging. Maar ik begrijp ook dat als de vader van @Ronald Morcus de gelezen mails verwijderd, dat dit verder niet te controleren is.

Ik snap oprecht dat je hier van baalt, helemaal als je nu juist graag over zou willen naar KPN TV+. Alleen kunnen wij hier echt niets in betekenen. KPN Thuis abonnementen mogen in de regel niet open gebroken worden voor een nieuwe verlenging, zoals bij Sim Only Mobiele abonnementen wel mag. Omdat er toestemming is geweest voor de verlenging en er een bevestiging is verstuurd is het contract rechtsgeldig. Helaas is het langer dan 14 dagen geleden dat deze verandering is doorgevoerd, dus daar kunnen we niet op terugvallen. We kunnen hiervoor geen uitzondering maken, hoe graag ik ook jou daarmee een plezier zou willen doen.


Reageer