Skip to main content
Beantwoord

Klacht over vervanging RAI Uno door Mediaset Italia

• July 21, 2025
  • 33 reacties
  • 1227 keer bekeken

Met grote teleurstelling hebben wij vernomen dat per 1 juli 2025 de zender RAI Uno is vervangen door Mediaset Italia op kanaal 96. Als trouwe abonnees van KPN TV willen wij ons ongenoegen hierover uiten, omdat deze wijziging voor ons een verslechtering van het zenderaanbod betekent.RAI Uno bood een hoogwaardige programmering met ondertiteling, wat het toegankelijk en aantrekkelijk maakte voor een breed publiek, waaronder liefhebbers van Italiaanse cultuur, series en actualiteiten. Uit reacties op de KPN Community en andere platforms blijkt dat veel klanten deze mening delen en de vervanging door Mediaset Italia als een achteruitgang ervaren. De programmering van Mediaset Italia wordt vaak als van lagere kwaliteit beschouwd en mist de ondertiteling die RAI Uno wel bood, wat voor ons een essentieel voordeel was.Wij vragen u vriendelijk om deze wijziging te heroverwegen en RAI Uno terug te brengen in het zenderpakket. Daarnaast zouden wij graag een toelichting ontvangen op de reden achter deze beslissing en welke stappen KPN overweegt om tegemoet te komen aan de wensen van klanten die deze verandering als nadelig ervaren.

Beste antwoord door Jan van KPN

Goedemorgen ​@AKwarts  , dank voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

We snappen dat je het jammer vindt dat Rai Uno niet meer in ons zenderaanbod zit. Helaas moeten we soms zenders weghalen, bijvoorbeeld omdat afspraken veranderen. De zender die ervoor in de plaats is gekomen, is niet voor iedereen een goede vervanging. Je mening daarover nemen we mee en geven we door aan de afdeling die over het zenderaanbod gaat. Wil je toch graag Rai Uno blijven kijken? Dan kun je dat misschien doen via internet of via een app op je tv of tablet. Ook kun je in dit topic aangeven dat je bepaalde zenders terug zou willen zien in het aanbod. Geen garantie dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren maar hoe meer signalen hier over binnen komen, des te groter de kans wordt!

33 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 24, 2025

Goedemorgen ​@AKwarts  , dank voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

We snappen dat je het jammer vindt dat Rai Uno niet meer in ons zenderaanbod zit. Helaas moeten we soms zenders weghalen, bijvoorbeeld omdat afspraken veranderen. De zender die ervoor in de plaats is gekomen, is niet voor iedereen een goede vervanging. Je mening daarover nemen we mee en geven we door aan de afdeling die over het zenderaanbod gaat. Wil je toch graag Rai Uno blijven kijken? Dan kun je dat misschien doen via internet of via een app op je tv of tablet. Ook kun je in dit topic aangeven dat je bepaalde zenders terug zou willen zien in het aanbod. Geen garantie dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren maar hoe meer signalen hier over binnen komen, des te groter de kans wordt!

• Nieuwkomer
  • July 24, 2025

Beste KPN, ik vind het verschrikkelijk dat raiuno weg is, en dan is het ook nog vervangen door het totaal waardeloze mediaset. Ik vraag me af wat de beweegredenen zijn voor kpn om dit te doen ? En wat kan ik doen om raiuno weer terug te krijgen ?

• Nieuwkomer
  • July 26, 2025

Wie halt het in zijn hoofd om de waardevol zender RAI UNO uit het zenderpakket te laten verdwijnen inruil voor een waardeloos zender als Neduaset. Dit kan alleen een vriend van de familie Berlusconi zijn. Mediaset zend 24 uur per dag alleen domme spelletjes, het nieuws journaal gaat alleen over wat in Milaan en omgeving gebeurt en qua sport alleen over de club van Monza, ook eigendoom van de familie Berlusconi. Haal Mediaset weg en zet weer RAI UNO in het pakket.

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Het is heel simpel. Mediaset is voor KPN veel goedkoper dan RAI Uno. Net als TV5 te duur is voor KPN en daarom France 2 wordt doorgegeven. Dus verwacht niet dat beide zenders ooit zullen terug komen bij KPN. 

• Nieuwkomer
  • July 27, 2025

Wat een ACHTERUITGANG: die tweederangszender Mediaset. Willen jullie a.j.b. RAI UNO weer in het zenderpakket doen? RAI UNO is een kwalitatief hoogstaande zender: boeiende programma's, veel cultuur, kortom de moeite waard. Het enige wat Mediaset biedt, zijn onbenullige programma's van een laag niveau. Dit is zonde van het geld dat ik elke maand aan KPN betaal. Er zijn nu veel ontevreden klanten: doe er iets aan! Jullie willen toch niet dat er zoveel teleurgestelde abonnees vertrekken naar de concurrent?

• July 27, 2025

Hier is er iemand die de stream van RAI UNO kan afspelen op een “TV”

Hoe dat gaat dat weet ik niet, ik hou me verre van apparaten met bepaalde OS-en.
Maar wie vult aan ?

• Deelnemer
  • July 27, 2025

BRENG RAI UNO TERUG!

Mediaset Italia is erger dan het ergste 🤢. Erger dan dit zou ik niet weten. Walgelijk programma’s, sommige heel oud, bovendien geen ondertiteling. Dit soort televisie is alleen bedoeld voor hersenloze mensen en ik denk (weet zeker) dat dit de bedoeling is. Het beste zou zijn KPN opzeggen en de TV uit het raam gooien. Ik heb eerder KPN gebeld maar natuurlijk zonder resultaat. Who cares anyway. 
Iemand uit de redactie hier heeft geschreven dat je kan de app downloaden als je Rai Uno wilt kijken. Rai Play werkt alleen in Italië. Ik denk serieus na decennialang klant te zijn (geweest) om alles op te zeggen 

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • July 30, 2025

Snap niet dat er zoiets terugkomt voor rai 1 dit is toch onmogelijk als vervanging wat een aanfluiting 

Nu heb ik geen goede reden meer om bij de KPN te blijven. Ik denk dat ik maar klant van Ziggo word, die heeft een app waarbij je meer zenders van de RAI kan kijken, ook RAI scuola, zeer interessant en ook zonder ondertiteling goed te volgen.

Jammer, jammer.

• Deelnemer
  • August 1, 2025

In mijn woongebied bieden ze geen Ziggo. Alleen KPN. Anders was ik allang vertrokken. Hoe bedoel je vrijheid van keuze 😂

• August 1, 2025

Hier is er iemand die de stream van RAI UNO kan afspelen op een “TV”

Hoe dat gaat dat weet ik niet, ik hou me verre van apparaten met bepaalde OS-en.
Maar wie vult aan ?

Dat gaat om deze stream :
https://dash2.antik.sk/live/test_rai_uno_tizen/playlist.m3u8
Die kan je afspelen op je TV maar hoe precies dat weet ik niet maar het kan.
Op een computer werkt het.

Is die stream het juiste kanaal ? Zie anders het andere onderwerp voor nog veeeeel meer streams.

• Deelnemer
  • August 1, 2025

Kees Yagi, ik heb geen verstand van deze zaken, hoe heb je dat gedaan? 

• August 1, 2025

Op een computer : zie het andere onderwerp (wat ik hier boven aanhaal)

Op eenTV :

Maar wie vult aan ?

Dat weet ik dus ook niet, wie kan daar iets over zeggen ?

Giovanna Karaberis Loche
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Ik vind het zeer jammer dat er geen Rai uno meer is. Met name voor mijn moeder die iedere dag keek, ze mist nu haar programma’s heel erg.

• Deelnemer
  • August 2, 2025

Giovanna, c’è un modo per poterla vedere. Kees Yagi ha spiegato come ma siccome io non sono pratica di queste cose cerco un tecnico e lo pago. Per vederla live ‘for the time beeing’ sul telefono e/o tablet/laptop o pc, copia e incolla questo link. 

https://dash2.antik.sk/live/test_rai_uno_tizen/playlist.m3u8

Io ce l’ho momentaneamente sull’iPhone e me la guardo così. Proverò a scaricare l’applicazione VLC Media Player sulla tv e da lì mi muovo, e appunto, se non ne vengo fuori chiedo a un tecnico.

Succes! En groetjes aan je moeder 🌸

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • August 3, 2025

Mio marito a messo nel tv il stesso link di supra e funziona come sul ipad, saluiti

• Deelnemer
  • August 3, 2025

Ciao Fralui, kan je me uitleggen hoe het hem gelukt is? Of kan hij ook bij ons langskomen 😀 ik ben de Italiaans in de familie. Tegen vergoeding uiteraard 😊

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • August 3, 2025

Sono andato sugli apps della smart tv poi su internet non su google ho messo l’ indirizzohttps://dash2.antik.sk/live/test_rai_uno_tizen/playlist.m3u8 , c’e’ un’altro link ed e’ fatto. La tv deve essere collegata a internet eventualmente via wifi

Giovanna Karaberis Loche
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Bedank voor de tip. Helaas is het voor mijn moeder niet te doen, zij kan niet meer via links of iets dergelijks werken, een afstandsbediening is al lastig voor haar. Ik was allang blij dat zij met zender 96 rai uni kon zien.

• Deelnemer
  • August 3, 2025

Grazie Fralui, proverò e faccio sapere 👍🏻

• Deelnemer
  • August 3, 2025

Begrijp ik helemaal Giovanna, tsja…KPN is niet bepaald klantvriendelijk aangezien ze doen wat ze willen, net als de hele systeem wereldwijd. 
Succes met je moeder 🌸 mooie leeftijd! 

• Deelnemer
  • August 3, 2025

Lieve mensen, HET IS ME GELUKT! Ci sono riuscita! En ik ben blond…😄 Enige nadeel geen ondertiteling voor mijn man en ik kan de programma’s niet opnemen, helaas, maar beter dit dan niks. Mocht iemand hier weten als het kan en hoe dat moet, graag!

Dank aan iedereen voor de goede tips! 
Grazie di cuore ♥️ 

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • August 3, 2025

Gefeliciteerd zo kan je het zien . Wij zijn nog aan het uitzoeken of er ondertiteling mogelijk is. Maar onze zoon zit momenteel in italie en is de it-er. Het moest ook lukken mijn man van 85 is het gelukt. Overigens zag gisteren een film op mediaset maar ook geen ondertiteling of teletekst dubbel waardeloze zender dus hoop dat kpn zich bedenkt. Misschien via de acli of iets dergelijks

• Deelnemer
  • August 3, 2025

Goed van je man Fralui, top gedaan! 👍🏻 Complimenten. 
Mocht je zoon erachter komen hoe dat moet, graag! Heerlijk in Italië, lekker aan het genieten. 
Televisie is voor mij en mijn man niet zo belangrijk, het is veel propaganda in het algemeen wereldwijd.
Maar Rai Uno was/is voor mij een verbinding met mijn land. Ik keek niet alles maar je had af en toe mooie programma’s, en Montalbano niet te vergeten. En met ondertiteling goed volgbaar voor mijn man. Mediaset Italia is afgrijselijk. 
Maar goed, eind goed al goed. 
Buona domenica e fammi sapere se se tuo figlio è riuscito a trovare un modo per aggiungere i sottotitoli in italiano (o inglese o olandese). 
ciao! 🇮🇹

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • August 3, 2025

Voor ons net andersom ik nederlandse hij italiaan maar redelijk doof dus ondertiteling was prima.